i Is 7t mogelijk Liberalen denkt op uwe vrienden. Nog een Sermoon. Onverdraagzaamheid Antwerpen, Ja geeft het goede voorbeeld. Namen. Te laat Ze feesten niet mede. Het Goede Recht. glazen pot tegen den ijzeren ketel, en zij verliest er al hare yoorreehten bij dat is verdiend zij heeft het zoo ge wild alle recht tot klagen is haar ont zegd en .niemand zal medelijden met haar hebben. De Paus en de bisschoppen zullen thans ondervinden, wat het is dubbel zinnig en tweezakkig te werk te gaan. Wel verwachten wij ons aan gehuil, getier en vervloeking, doch wij leven ineen landen in een tijd waarin dat geen indruk meer maakt. Zij hebben den strijd tot het uiterste gedreven, zij hebben hunne beurt gehad nu komt de onze. Ieder de zijne, is niet te veel, zegt het spreekwoord. Men verhaalt ten laste van weldadig- hcidsmannen feiten die niet alleen on gelooflijk maar zelfs als gedrochtelijk voorkomen, voor wien een weinig waar digheid bezit. Ouderlingen van tachentig jaren en van alles beroofd aarselt men niet op het dorre zand ie werpen om hun aas te zoeken en als die menschen zich een gegrond bitter klagen veroorloven, krij gen zij slechts voorslichlmde antwoord: Indien gij geen eten hebt, gaat en trekt pataten uit.» Dit is oogeluklijk historiek. Men overlegge zulke handel en spreek wijze. MEN VRAAGT OF HET NIF.T WAAR IS dat weldadigheidshureelen, waar de kle rikale» den post bekleeden. het zich lot oenen plicht aanrekenen de maandelijk- sche hulpgelden ganscli af te schaffen of schier op niets te brengen? Ook, dat zij de klerikale scholen op alle wijzen iu de hand werken £N OF DIE MANNEN, zonder hart of geweten, de wraak Gods niet vreezen van aldus aan hunne men schen- en hunne geheiligde plichten te kort te blijven MEN VRAAGT OOK OF IEDEREEN niet weet dat wij wel in het zomerge- tijde zijn, maar niet te min dat de le vensmiddelen enz., duurder zijn dan ooit, en dat er overal werk ontbreekt held strijdig is, alwaar het zou oud als de straat, zijn de oude liedjes de beste niet. Handelen de ouders en meesters niet met de grootste onbedachtheid, wanneer zij, om de kinderen te doen zwijgen of te doen gehoorzamen, hen bedreigen met perebabou, tooveressen, spooken, weerwolven, ja, met den dui vel/ en zeggen, dat een van deze wreede bloedzuipers hun zal komen wegslepen, opeten of in de hel smijten. Welk een zedeleer 1 meer geschikt om de kinderen schrik aan te jagen, en hun eindelijk naar het zothuis te Brugge te zenden, dan hen te verbete ren want eenmaal zullen de kinderen overtuigd zijn dat hunne ouders hen bedrogen hebben met hun die prullen te willen doen gelooven. Zij zullen ondervinden dat de donder geene straf van God is, dat 't zout storten de vriendschap niet breekt, dat stoe len draaien of kruisen met messen maken, geen 't wist in 't huishouden brengt, dat de spinkoppen 's morgens geen druk en 's noens geen geluk voorspellen, dat uit een gezelschap '"en nefsonen e* n en Slechts eenige dagen voor de kie zingen werken en zich bewegen, dat deugt in 't geheele niet. Verstandige liberalen, in politiek grijs geworden, zeggen met recht dat die werkzaam heid niet voldoende is. Men moet door daden bewijzen dat men liberaal is liberale werkendoen; liberalen bevoordeeligen, helpen, on dersteunen ja, rechtvaardig zijn je gens de liberale burgerij. Door wie worden wij meestal in de kiezingen verraden, bedrogen, gefopt? Onderzoekt eens, liberalen, hoe veel klerikale winkeliers en klerikale neeringdoeners door u niet bevoor- deeligd worden, terwijl gij eenen frank besteedt aan de liberalen die het des te meer noodig hebben daar zij van geenen enkelen klerikaal eenen centiem ontvangen. En nogthans zijn het de eersten niet die u bedriegen. Besteedt uw geld aan de liberalen, en dan zult gij liberaal zijn met der daad. Doen de klerikalen dat ook niet Geen duit geven zij aan iets dat maar schijn heeft van liberalismus. Dus wij moeten onze tegenstrevers betalen met gelijke nunt. Geene woorden meer, maar wer ken. Doe uwe oogen open, liberalen, zult gij die groote waarheden einde lijk verstaan en toepassen Eenige versteende zondaars heiben dur- vn antwoordendat zij om de weigering van absolutie en Communie zich neinig bo kreundenen zij met Dengeve van hierbo ven wel zouden afgerekend hebben Die dwazen we', en dan niet dat God, ons. de priesters heeft aangesteldom mid delaars te zijn tusschen Hem en het menschdom meten zij dan niet dat Hij gezegd heeft Dik u versmaadt, versmaadt mij Welnuik zeg hun, dat zij zich hierlo- ren zullen bedrogen vinden, en dat, gelijk wij ze doemen zij van God zullen gedoemd worden Ziedaar *t sermoon Nu een half dozijn vragen tot antwoord. f Welk verschil is er tusschen priesters die haat en tweedracht zaaien, en priesters die liefde en viede prediken van de dertien moet opgehangen worden, dat dedroomen niet uitvallen, en bedrog zijn. Droomen is bedrog, maar k... in uw bed dau vindt gij het nog dat wanneer bij geval het eens gebeurt, zoo als het aan Judas den dertienden apostel gebeurd is, en een droom uit valt, een Sterre- of Kaartkijker de waarheid geraden heeft, dit niet onmo gelijk is dit gebeurt immers ook aan Snoeck, onzen gentschen Mathieu Lansberg, die bij zijne ontelbare leu gens wel eens de waarheid zegt, zon der het zelf te weten. Wij zullen ons niet langer bezig houden met het aan halen der menigvuldige vooroordeelen die onder 't volk bestaan, en hunne schadelijke gevolgen onder de men schen verspreiden wij hebben hier van alleenlijk een woord willen zeg gen, om de ouders en meesters aan te moedigen tot het gebruik van een be ter middel om de kinderen van het kwaad te wederhouden en tot hunnen plicht te brengen, en hun secumdum Lucam, dat is, volgens waarheid, iets wijs te maken. (Wordt voortgezet./ 2' Waren de apostelen van de eerste soort of van de twreede en mogen onze meeste hedendaagsche priesters, nog wel priesters vaa den goeden God, of wel poli tieke kiesdravers genoemd worden 3* De kerk is een, zegt de catechismus. Waar blijft hare eenheid dan, als men hier afkeurt, wat in Duitschland en Hol land wordt goed gevonden wa?r blijft die eenheid, als hetzelfde feit ep sommige plaatsen vergeven wordt en op andere niet 4C Wat denkt gij van den bisschop Du- mont, die absolutie en communie geeft aan personen die bij hunnen pastoor wa ren weg gezonden en van zekeren pries ter, die eene stervende vrouw doet belo ven, zweeren misschien, hare kinderen oit de gemeente-school te trekken, wil zij de laatste sacramenten kunnen ontvangen. Welk is hier de goede herder 5C Mag mea iemand ter Helle veroor- deelen, zou als gij doet. Antwoordt daarop met den catechismus. 6C Wie heeft van de kiezers gelijk ge kregen Hel minislerie, dat 6 stemmen bijwint, of de bisschoppen, die er 6 verliezen, Ennu,vriendje ondorpastoorken tot later. De heer Verdickt, hulponderwijzer te St. Peeters Jette bij Brussel, werd over 3 weken, door eene schielijke ziekte ge troffen. Zij nam z»o geweldig toe, dat na eenige ongenhlikken, de toestand des jon- gelinus groote onrust aan zijne vrienden inboezemde. Op verzoek des zieken, werd de pastor geroepen, doch zijn bezoek bracht nog troost noch verzachting immers hij wei gerde den onderwijzer te biechten, of hij moest eerst do belofte doeri, het Staatson derwijs te verlaten, zoodra hij de gezond heid zou terug gekregen hebben. Standvastiglijk weigerde de moedige Verdikt aan dezen dwazen eisch te vol doen. De priester verwijderde zich. Twee urenlater was de onderwijzer voor Gods oordeel. Dijnsdag 15 Juni werd hij be graven... en hoe?.,, met de grootste kerke lijke plechtigheden. Dnj priesters in volle gawaad hebben het lijk wel tien minuten ver afgehaald, Eene plechtige lijkdienst werd gezongen, en de stoffelijke overblijf sels werden even plechtiglijk door de priesters tot het kerkhof vergezeld, zij verlieten ze na het troostend rust en vrede uitaesprolcen le hebben 1 Waarom de laatsta sacramenten gewei gerd Of waarom die kerkelijke begraving aan dien schismatiek vergund Mij dunkt lk zie het antwoord op uwe lippen. GELD GELD GELD De japneuzen waren van zin verleden zondag eene manifestatie te Antwer- in te richten om hunnen onteerenden zegepraal te viepen, waar eenen Jan Delaet gekozen is boven de achtbaar heid en eerlijkheid in persoon, den heer burgemeester de Wael. Maar Antwerpen is en blijft liberaal, de stad verdient den hoon niet die men haar wil aandoen, want zij gaf den 8 juni 700 stemmen meerderheid aan de liberale kandidaten. De liberalen gingen de uitdaging der japneuzen niet verdragen. Zij wilden eene tegenmanifestatie inrich ten, aan welke de geheele stad zou hebben deel genomen. De toestand was gevaarlijk. Onge twijfeld zouden botsingen ontstaan zijn met betreurenswaardige gevol gen. Daarom heeft het gemeentebestuur van Antwerpen alle manifestatie op den 4 juli verboden. Ieder vriend der orde en rust zal deze kloeke beslissing toejuichen. Er kan niet beter geantwoord wor den op de roekelooze klerikale uit daging. zen niets onbeproefd te laten om de goede scholen te bevolken, tot geluk der kinderen, knapen en meisjes, tot voorspoed, eer, vrijheid en welstand van het vaderland. Indien de liberalen dat niet begrij pen, zij zouden lafhartig zijn en als zulks misprezen moeten worden. Meer dan ooit is het noodig te strijden. Niet strijden ware ons zelfsmoorden. Men heeft de liberalen trachten in slaap te wiegen, maar nu de maskers gevallen zijn, is het oogenblik ook daar om niet meer achteruit te wijken. De lankmoe digheid is nu ten einde. Aan 't werk er moeten daden zijn, de tijd van woorden is voorbij. Wij ontvangen mededeeling dat ver scheidene schoolkomiteiten de hand aan het werk zullen slaan en manifes ten uitgeven. Ja 1 geeft het voorbeeld, dat zal goed zijn en wij betrouwen' vast dat de liberalen die eenigen in vloed bezitten, de moedige schoolko miteiten uit hunne krachten zullen on dersteunen. Dat moeten zij doen De liberalen van Namen hebben eene reclamatie naar de Kamer ge zonden. Zij beweeren dat in de kie zing van 8 juni, drij kandidaten in plaats van één zijn gekozen geweest in de eerste stemming M. de Mont- pelier, klerikaal, Tournay en Dely, liberalen. De balloteering van 15 juni zon moeten vernietigd worden en eene nieuwe bevolen tusschen twee libe ralen, MM. Valeriane en Lemaitre, De heeren Wasseige, de Moreau en de Bruges waren bij de eerste stem-- ming gevallen. De Bien public meldt dat de nuntius de mannen der pauselijke en andere klerikale werken niet heeft kunnen ontvangen,daar hij bezig was met zijne koffers in te pakken, om heden te ver trekken. Bij gevolg is het adres hem onder omslag gezonden. Wij kunnen niet geaoeg de leden der schoolkomiteiten tot werkzaam heid ten voordeele der jemeenteseho- len aanwakkeren, en 1 et de liberalen in 't algemeen als eene» plicht aanwij- De Journal de Bruxellesde tolk van den aartsbisschop, meldt dat de bis schoppen beslist hebben, te weigeren het Te Deum te zingen, dat op het pro gramma der feesten staat en welke den 16 oogst moest plaats hebben. Die weigering is gegrond op het af breken der diplomatieke betrekkingen met den paus. Zooals men ziet, zijn onze bisschop pen en al de geestelijken eerst onder danen van den paus, voor zij belgi- sche burgers worden. Het is maar in eene kwestie dat zij hun burgerrecht doen gelden, dat is, als het is om GELD van den Staat te ontvangen of subsi- diën van Staat, provincie en ge meente, voor hunne kerken, kapellen en pastorijen, te bekomen. Nu, wij zijn van gevoelen dat de Na tionale feesten wel zullen kunnen gaan zonder Te Deum en zonder dat de fa- natieken medefeesten. Het is altijd hetzelfde spel Nooit feesten zij me de, als het geen profijt aan hunnen winkel brengt. Wij ontvangen, uit eene stad onzer provintie, eenen brief, welke ons aan toont dat men daar ook zich ontmaken wil van de groote begrafeniskosten, welke de geestelijken van de burgers vragen. Die eiseben worden alle dagen grooteren grooter en daar dit hoege naamd, zooals onze correspondent met waarheid zegt. niet aan de zielezaligheid van den overledene kan helpen, stelt hij voor eenen hond te stichten lol on dersleuning der Vlamingen, die door de geestelijken of klerikalen vervolgd wor den. Wij denken dat zulk een bond op de buitengemeenten veel goed zou kun nen doen en daarom dcelen wij Ijet ont-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 2