i
Is 7t mogelijk
Liberalen denkt op uwe
vrienden.
Nog een Sermoon.
Onverdraagzaamheid
Antwerpen,
Ja geeft het goede
voorbeeld.
Namen.
Te laat
Ze feesten niet mede.
Het Goede Recht.
glazen pot tegen den ijzeren ketel, en
zij verliest er al hare yoorreehten bij
dat is verdiend zij heeft het zoo ge
wild alle recht tot klagen is haar ont
zegd en .niemand zal medelijden met
haar hebben.
De Paus en de bisschoppen zullen
thans ondervinden, wat het is dubbel
zinnig en tweezakkig te werk te gaan.
Wel verwachten wij ons aan gehuil,
getier en vervloeking, doch wij leven
ineen landen in een tijd waarin dat
geen indruk meer maakt. Zij hebben
den strijd tot het uiterste gedreven, zij
hebben hunne beurt gehad nu komt
de onze.
Ieder de zijne, is niet te veel, zegt
het spreekwoord.
Men verhaalt ten laste van weldadig-
hcidsmannen feiten die niet alleen on
gelooflijk maar zelfs als gedrochtelijk
voorkomen, voor wien een weinig waar
digheid bezit.
Ouderlingen van tachentig jaren en
van alles beroofd aarselt men niet op het
dorre zand ie werpen om hun aas te
zoeken en als die menschen zich een
gegrond bitter klagen veroorloven, krij
gen zij slechts voorslichlmde antwoord:
Indien gij geen eten hebt, gaat en
trekt pataten uit.»
Dit is oogeluklijk historiek.
Men overlegge zulke handel en spreek
wijze.
MEN VRAAGT OF HET NIF.T
WAAR IS
dat weldadigheidshureelen, waar de kle
rikale» den post bekleeden. het zich lot
oenen plicht aanrekenen de maandelijk-
sche hulpgelden ganscli af te schaffen of
schier op niets te brengen? Ook, dat zij
de klerikale scholen op alle wijzen iu de
hand werken
£N OF DIE MANNEN,
zonder hart of geweten, de wraak Gods
niet vreezen van aldus aan hunne men
schen- en hunne geheiligde plichten te
kort te blijven
MEN VRAAGT OOK OF IEDEREEN
niet weet dat wij wel in het zomerge-
tijde zijn, maar niet te min dat de le
vensmiddelen enz., duurder zijn dan
ooit, en dat er overal werk ontbreekt
held strijdig is, alwaar het zou oud
als de straat, zijn de oude liedjes de
beste niet.
Handelen de ouders en meesters
niet met de grootste onbedachtheid,
wanneer zij, om de kinderen te doen
zwijgen of te doen gehoorzamen, hen
bedreigen met perebabou, tooveressen,
spooken, weerwolven, ja, met den dui
vel/ en zeggen, dat een van deze
wreede bloedzuipers hun zal komen
wegslepen, opeten of in de hel smijten.
Welk een zedeleer 1 meer geschikt
om de kinderen schrik aan te jagen,
en hun eindelijk naar het zothuis te
Brugge te zenden, dan hen te verbete
ren want eenmaal zullen de kinderen
overtuigd zijn dat hunne ouders hen
bedrogen hebben met hun die prullen
te willen doen gelooven. Zij zullen
ondervinden dat de donder geene
straf van God is, dat 't zout storten
de vriendschap niet breekt, dat stoe
len draaien of kruisen met messen
maken, geen 't wist in 't huishouden
brengt, dat de spinkoppen 's morgens
geen druk en 's noens geen geluk
voorspellen, dat uit een gezelschap
'"en nefsonen e* n
en
Slechts eenige dagen voor de kie
zingen werken en zich bewegen, dat
deugt in 't geheele niet. Verstandige
liberalen, in politiek grijs geworden,
zeggen met recht dat die werkzaam
heid niet voldoende is.
Men moet door daden bewijzen dat
men liberaal is liberale werkendoen;
liberalen bevoordeeligen, helpen, on
dersteunen ja, rechtvaardig zijn je
gens de liberale burgerij.
Door wie worden wij meestal in de
kiezingen verraden, bedrogen, gefopt?
Onderzoekt eens, liberalen, hoe
veel klerikale winkeliers en klerikale
neeringdoeners door u niet bevoor-
deeligd worden, terwijl gij eenen
frank besteedt aan de liberalen die
het des te meer noodig hebben daar
zij van geenen enkelen klerikaal eenen
centiem ontvangen. En nogthans zijn
het de eersten niet die u bedriegen.
Besteedt uw geld aan de liberalen,
en dan zult gij liberaal zijn met der
daad.
Doen de klerikalen dat ook niet
Geen duit geven zij aan iets dat maar
schijn heeft van liberalismus. Dus wij
moeten onze tegenstrevers betalen
met gelijke nunt.
Geene woorden meer, maar wer
ken.
Doe uwe oogen open, liberalen,
zult gij die groote waarheden einde
lijk verstaan en toepassen
Eenige versteende zondaars heiben dur-
vn antwoordendat zij om de weigering
van absolutie en Communie zich neinig bo
kreundenen zij met Dengeve van hierbo
ven wel zouden afgerekend hebben
Die dwazen we', en dan niet dat God,
ons. de priesters heeft aangesteldom mid
delaars te zijn tusschen Hem en het
menschdom meten zij dan niet dat Hij
gezegd heeft Dik u versmaadt, versmaadt
mij
Welnuik zeg hun, dat zij zich hierlo-
ren zullen bedrogen vinden, en dat, gelijk
wij ze doemen zij van God zullen gedoemd
worden
Ziedaar *t sermoon Nu een half dozijn
vragen tot antwoord.
f Welk verschil is er tusschen priesters
die haat en tweedracht zaaien, en priesters
die liefde en viede prediken
van de dertien moet opgehangen
worden, dat dedroomen niet uitvallen,
en bedrog zijn.
Droomen is bedrog, maar k... in uw bed
dau vindt gij het nog
dat wanneer bij geval het eens gebeurt,
zoo als het aan Judas den dertienden
apostel gebeurd is, en een droom uit
valt, een Sterre- of Kaartkijker de
waarheid geraden heeft, dit niet onmo
gelijk is dit gebeurt immers ook aan
Snoeck, onzen gentschen Mathieu
Lansberg, die bij zijne ontelbare leu
gens wel eens de waarheid zegt, zon
der het zelf te weten. Wij zullen ons
niet langer bezig houden met het aan
halen der menigvuldige vooroordeelen
die onder 't volk bestaan, en hunne
schadelijke gevolgen onder de men
schen verspreiden wij hebben hier
van alleenlijk een woord willen zeg
gen, om de ouders en meesters aan te
moedigen tot het gebruik van een be
ter middel om de kinderen van het
kwaad te wederhouden en tot hunnen
plicht te brengen, en hun secumdum
Lucam, dat is, volgens waarheid, iets
wijs te maken.
(Wordt voortgezet./
2' Waren de apostelen van de eerste
soort of van de twreede en mogen onze
meeste hedendaagsche priesters, nog wel
priesters vaa den goeden God, of wel poli
tieke kiesdravers genoemd worden
3* De kerk is een, zegt de catechismus.
Waar blijft hare eenheid dan, als men
hier afkeurt, wat in Duitschland en Hol
land wordt goed gevonden wa?r blijft
die eenheid, als hetzelfde feit ep sommige
plaatsen vergeven wordt en op andere
niet
4C Wat denkt gij van den bisschop Du-
mont, die absolutie en communie geeft
aan personen die bij hunnen pastoor wa
ren weg gezonden en van zekeren pries
ter, die eene stervende vrouw doet belo
ven, zweeren misschien, hare kinderen
oit de gemeente-school te trekken, wil zij
de laatste sacramenten kunnen ontvangen.
Welk is hier de goede herder
5C Mag mea iemand ter Helle veroor-
deelen, zou als gij doet. Antwoordt daarop
met den catechismus.
6C Wie heeft van de kiezers gelijk ge
kregen
Hel minislerie, dat 6 stemmen bijwint,
of de bisschoppen, die er 6 verliezen,
Ennu,vriendje ondorpastoorken tot later.
De heer Verdickt, hulponderwijzer te
St. Peeters Jette bij Brussel, werd over
3 weken, door eene schielijke ziekte ge
troffen. Zij nam z»o geweldig toe, dat na
eenige ongenhlikken, de toestand des jon-
gelinus groote onrust aan zijne vrienden
inboezemde.
Op verzoek des zieken, werd de pastor
geroepen, doch zijn bezoek bracht nog
troost noch verzachting immers hij wei
gerde den onderwijzer te biechten, of hij
moest eerst do belofte doeri, het Staatson
derwijs te verlaten, zoodra hij de gezond
heid zou terug gekregen hebben.
Standvastiglijk weigerde de moedige
Verdikt aan dezen dwazen eisch te vol
doen.
De priester verwijderde zich. Twee
urenlater was de onderwijzer voor Gods
oordeel. Dijnsdag 15 Juni werd hij be
graven... en hoe?.,, met de grootste kerke
lijke plechtigheden. Dnj priesters in volle
gawaad hebben het lijk wel tien minuten
ver afgehaald, Eene plechtige lijkdienst
werd gezongen, en de stoffelijke overblijf
sels werden even plechtiglijk door de
priesters tot het kerkhof vergezeld, zij
verlieten ze na het troostend rust en vrede
uitaesprolcen le hebben 1
Waarom de laatsta sacramenten gewei
gerd Of waarom die kerkelijke begraving
aan dien schismatiek vergund Mij dunkt
lk zie het antwoord op uwe lippen.
GELD GELD GELD
De japneuzen waren van zin verleden
zondag eene manifestatie te Antwer-
in te richten om hunnen onteerenden
zegepraal te viepen, waar eenen Jan
Delaet gekozen is boven de achtbaar
heid en eerlijkheid in persoon, den
heer burgemeester de Wael. Maar
Antwerpen is en blijft liberaal, de stad
verdient den hoon niet die men haar
wil aandoen, want zij gaf den 8 juni
700 stemmen meerderheid aan de
liberale kandidaten.
De liberalen gingen de uitdaging
der japneuzen niet verdragen. Zij
wilden eene tegenmanifestatie inrich
ten, aan welke de geheele stad zou
hebben deel genomen.
De toestand was gevaarlijk. Onge
twijfeld zouden botsingen ontstaan
zijn met betreurenswaardige gevol
gen.
Daarom heeft het gemeentebestuur
van Antwerpen alle manifestatie op
den 4 juli verboden.
Ieder vriend der orde en rust zal
deze kloeke beslissing toejuichen.
Er kan niet beter geantwoord wor
den op de roekelooze klerikale uit
daging.
zen niets onbeproefd te laten om de
goede scholen te bevolken, tot geluk
der kinderen, knapen en meisjes, tot
voorspoed, eer, vrijheid en welstand
van het vaderland.
Indien de liberalen dat niet begrij
pen, zij zouden lafhartig zijn en als
zulks misprezen moeten worden. Meer
dan ooit is het noodig te strijden. Niet
strijden ware ons zelfsmoorden. Men
heeft de liberalen trachten in slaap te
wiegen, maar nu de maskers gevallen
zijn, is het oogenblik ook daar om niet
meer achteruit te wijken. De lankmoe
digheid is nu ten einde. Aan 't werk
er moeten daden zijn, de tijd van
woorden is voorbij.
Wij ontvangen mededeeling dat ver
scheidene schoolkomiteiten de hand
aan het werk zullen slaan en manifes
ten uitgeven. Ja 1 geeft het voorbeeld,
dat zal goed zijn en wij betrouwen'
vast dat de liberalen die eenigen in
vloed bezitten, de moedige schoolko
miteiten uit hunne krachten zullen on
dersteunen. Dat moeten zij doen
De liberalen van Namen hebben
eene reclamatie naar de Kamer ge
zonden. Zij beweeren dat in de kie
zing van 8 juni, drij kandidaten in
plaats van één zijn gekozen geweest
in de eerste stemming M. de Mont-
pelier, klerikaal, Tournay en Dely,
liberalen.
De balloteering van 15 juni zon
moeten vernietigd worden en eene
nieuwe bevolen tusschen twee libe
ralen, MM. Valeriane en Lemaitre,
De heeren Wasseige, de Moreau en
de Bruges waren bij de eerste stem--
ming gevallen.
De Bien public meldt dat de nuntius
de mannen der pauselijke en andere
klerikale werken niet heeft kunnen
ontvangen,daar hij bezig was met zijne
koffers in te pakken, om heden te ver
trekken.
Bij gevolg is het adres hem onder
omslag gezonden.
Wij kunnen niet geaoeg de leden
der schoolkomiteiten tot werkzaam
heid ten voordeele der jemeenteseho-
len aanwakkeren, en 1 et de liberalen
in 't algemeen als eene» plicht aanwij-
De Journal de Bruxellesde tolk van
den aartsbisschop, meldt dat de bis
schoppen beslist hebben, te weigeren
het Te Deum te zingen, dat op het pro
gramma der feesten staat en welke den
16 oogst moest plaats hebben.
Die weigering is gegrond op het af
breken der diplomatieke betrekkingen
met den paus.
Zooals men ziet, zijn onze bisschop
pen en al de geestelijken eerst onder
danen van den paus, voor zij belgi-
sche burgers worden. Het is maar in
eene kwestie dat zij hun burgerrecht
doen gelden, dat is, als het is om GELD
van den Staat te ontvangen of subsi-
diën van Staat, provincie en ge
meente, voor hunne kerken, kapellen
en pastorijen, te bekomen.
Nu, wij zijn van gevoelen dat de Na
tionale feesten wel zullen kunnen gaan
zonder Te Deum en zonder dat de fa-
natieken medefeesten. Het is altijd
hetzelfde spel Nooit feesten zij me
de, als het geen profijt aan hunnen
winkel brengt.
Wij ontvangen, uit eene stad onzer
provintie, eenen brief, welke ons aan
toont dat men daar ook zich ontmaken
wil van de groote begrafeniskosten,
welke de geestelijken van de burgers
vragen. Die eiseben worden alle dagen
grooteren grooter en daar dit hoege
naamd, zooals onze correspondent met
waarheid zegt. niet aan de zielezaligheid
van den overledene kan helpen, stelt
hij voor eenen hond te stichten lol on
dersleuning der Vlamingen, die door de
geestelijken of klerikalen vervolgd wor
den. Wij denken dat zulk een bond op
de buitengemeenten veel goed zou kun
nen doen en daarom dcelen wij Ijet ont-