1880. Aalst, 15 Juli. 4. Fr. 4-00 Fr. 4-75 a a n k o n d g g e n De abonnementsprijs De ongelukswet. !)e verdrijving der zuïeten. 'S jaars^voor de stad. 15men den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. is voorop betaalbaar. Dejaankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!e. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc. Toen M. Woeste in de Kamer der volksvertegenwoordigers de nieu we wet van 1 juni 4879 op het lager onderwijs met den naam van onge lukswetbestempelde dacht hij voor zeker niet een oprecht profeet te zijn. Inderdaad, sedert dien heeft de cle- ricale partij nog niet gehad dan onge lukken van allen aard. Onder politiek zoowel als onder godsdienstig oog punt beschouwd, is er eene oprich- te maledictie op de klerikalen neer gedaald en het zou geenzins te ver wonderen zijn indien zij in hun be drukt gemoed de woorden van het Evangelie' reeds duizendmaal, herhaald hadden Eli, Eli, lamma Sabaethani t Den opstand welken de ware lei ders der klerikale partij, de hooge geestelijkheid, zoo trouwloos tegen de nieuwe wet gestook hebben de geestelijke dwangmiddelen door hen, zoo roekeloos in het werk gesteld het misbruik van de sacramenten met een politiek doel en vooral de ban vloek tegen de gelovigen uitgespro ken, heeft eene onverschilligheid in zake van godsdienst doen ontstaan die eene oprechte scheuring mag ge noemd worden. Het gezag der geeste lijkheid is verloren, hunne bedreigin gen doen geenen indruk meer. De klerikale denkwijze, is Sterk ach teruit gegaan menige hunner vroe gere aanhangers hebben nu de zijde der liberalen verkozen dit hebben de verschillige kiezingen welke onlangs plaats gehad hebben klaar bewezen. Wat of de klerikale bladen ook zeg- OPVOEDING DER KINDEREN. (3 Vervolg.) Met recht kan men de ondeugende gevolgen van het slecht gezelschap na degene, welke de kinderen van den aard hunner ouderen en meesters opnemen, plaatsen het kwaad gezel schap is een onkruid dat nimmer ver gaat de kinderen nemen gemeenlijk de gebreken van" hunne speelgenoo- ten aan de gevolgen van kwade ge zelschappen zijn allergevaarlijkst want indien het vuur 't kwaad gezel schap u niet brandt, de rook van het zelve zal u ten minsten zwart maken. Zoo algemeen gaan de slechte neigin gen en handelwijzen van diegenen met wie men omgaat tot ons over, dat men als waarheid moet aannemen Zeg mij met wie gij verkeerd, Dan heb ik uwen aard geleerd. Waar men meê verkeert, Wordt men mèe geëerd. Alles hangt dus af van de keus der gen, dit feit is onbetwistbaar. In al de deelen des lands heeft de partij des' staatsbestuurs, de partij der voor staanders van wet en recht, de partij van vooruitgang en licht, veld gewon nen, tot zelfs in de streken waarover weinige jaren niet een liberaal te vin den was. De wraak uitgeoefend tegen den verstooten bisschop van Doornik, Mgr. Dunïont, heeft daadzaken aan het licht gebracht die ons de berk hoofden, welke wij gewoon waren als. heilig en vlekkeloos te aanzien, voor huichelaars en dubbelzinnige bedrie gers doen voorkomen. En dit ongeluk valt niet alleen op hen maar ook terzelfder tijd op ge heel de klerikale partij, die onder de leiding zulker mannen staat. Die daadzaken een nieuw licht wer pende op de gedachtenwisseling wel ke ons gouvernement met den Paus aangeknoopt had, heeft het terugroe pen van onzen afgezant bij het Vatikaan ten gevolge gehad en het vertrek van den pauselijken Nuntius naar Rome. Het Belgisch staatsbestuur heeft al dus afgebroken met een hof waar, volgens het nu officiéél bewezen is, niets dan huichelarij,dubbelzinnigheid en bedriegerij te huis behoort. En het ergste van al, de ongeluk ken die sedert verleden jaar op de klerikalen neêrstorten, staan niet te eindigen De redevoering welke M. Bara, mi nister van justicie, te Doornik uitge sproken heeft, gevoegd bij de bedrei ging welke M. Frère-Orban, minister van buitenlandsche zaken aan onzen persoonen met wie men verkéeren wil, want Wie zich onder den draf meDgt wordt van de varkens geeten. Die met'honden omgaat krijt vlooien Handelt gij pek, 1 Gij krijgt een vlek. Bij wolven en uilen. Daar leert men huilen Vuile gronden bederven den kabel. Laat ons dan bijzonderlijk letten, personen van goeden aard tot vrien den en gezelschap te nemen, en ons de volgende spreekwoorden in de ge dachten te brengen Gelij ken bij gelijken. Soort bij soort. Een schaap bij schaap. Een aap bij een aap. Valk bij valk en uil bij uil Apen bij apen en meerkatten bij meer katten, die ons leeren dat menschen van on- gelijken aard moeielijk overeenko men, want afgezant bij den Paus schreef, doen ons vooruit zien, dat het staatsbe stuur van zin is door te werken, en op zijne beurt de opstandelingen te gen de wet en staat op hunne plaats te zetten. «Zij zullen weten, zegde M. Bara, wat het hun zal kosten, zij die op alle manieren misbruik hebben gemaakt van onze loyauteit zoo zeer als wij tot. toege vendheid gezind waren, zoo zeer als wij, met hef oog op de nationale vreugde van onze jubelfeesten geneigd waren, te ontwapenen, zoo zeer zijn wij gereed tot den strijd en vastbesloten hem tot het uiterste door te drijven. En M. Frère-Orban aan den Paus Dat hij (M. Frère), verplicht zou zijn weerwraak te nemen als hem geene ge- oegzame voldoening werd gigeven en dat ffe geestelijkheid ü'een recht tot kla gen zou hebben, vermits zij zelf den toe stand had in leven geroepen en zij er.de gevolgen maar moest van dragen. De opstandelingen tegen de wet zijn dus verwittigd de weerwraak is nakend, het. zal hun duur te staan kó men op zoo eene onbillijke wijze het gouvernement gedwarsboomd en het voorbeeld van wéderspannigheid ge geven te hebben. Zij zullen de eerste slachtoffers hunner onbezonnenheid zijn. JG- De verdrijving der jezuïeten uit, Frankrijk geeft aan de klerikale dag bladen de gelegenheid om hunne ge wone zaag te trekken over de vervol ging der priesters en de vernietiging van den katholieken godsdienst. Ja, zoo verre is het gekomen dat Vogelen van eener pluimen vliegen,geerne samen. De eeue kraai zit, ge -rnè bij de andere, ook Daar vliegen geen uilen met bonte kraaien. Beter alleen dan in een kwaad gezelschap dus doende, zullen wij de onheilen en kwade gevolgen van een slecht gezel schap niet te vreezen hebben immers Een schurftig schaap rriaakt er vêel. Een zot maakt er veel: Een rotte appel bederft de gaheele mande. Een geeuwer helpt ook anderen aan 't gapen. Als eene koei biest dan -steken de andere ook den ste.ert op. De ongang met ondeugende perso nen is daarom te gevaarlijker aan de goede opvoeding, omdat hij ook zeer aanlokkelijk is door de vermakon en genoegens die hij schijnt te geven terwijl men zegt dat rtien wel eèns in tijds zich van dit gezelschap zal ver wijderen, deze ondeugende personen vluchten, gebeurt het ook, dat volgens hen tegenwoordig denroomscli katholieken godsdienst door het orde der jezuïeten verpersoonlijkt wordt. Raakt men eenen jezuïet, dan raakt men de religie. Het is juist alsof men geenen gods dienst meer kan hebben zonder tevens jezuïet te zijn. Wij vragen ons af op welke wijze zulk eene verandering teweeg gebracht is. Ofwel hebben de jezuïeten zich be keerd en zijn zij tot het gedacht dei- pauselijke overheid overgevallen, of wel is de gansche roomsch katholieke geestelijkheid in den waren zin des woords jezuïet geworden. Inderdaad,indien men eens eventjes de geschiedenis doorbladert, dan zal men vinden dat bijna in alle eeuwen de roomsche geestelijkheid in onee- nigheid leefde met het vermaard orde van Loyola. Zooals men nog onlangs in een on zer nummers aanhaalden, zijn de je zuïeten rneer dan honderd maal dooi de gezegde geestelijkheid, waaronder eenen Paus en vele bisschoppen, ver oordeeld en zelfs verdrukt. Een van de twee dus De verdrijving der jezuïeten is gee ne vervolging van den godsdienst of zoo niet, dan zijn ook de bovenge noemde geestelijken vervolgers van den katholieken godsdienst geweest, en in dit geval zouden dus eenen paus, bisschoppen en andere geeste lijker! om zoo te zeggen hunne eigene vervolgers, en vernietigers van den godsdienst geweest zijn. Dat onze tegenstrevers dit eens uit leggen Wat nu de hedendaagsche verdrij ving der jezuïeten uit Frankrijk aan gaat, dit komt enkel en alleen voort om dat zij zich aan de wetten des lands niet willen onderwerpen. De kanna zoo lang te water gaat tot dat zij breekt. Dat de mug zoo lang om de keers vliegt dat zij zich brandt, immers De mug die om de keerse zweeft, 't Is wonder zoo die lange leeft. Wie. veel wil mallen, MO' t eenmaal vallen. "Voorzeker kan men zich wel door onwetendheid en zelfs tegen dank in gezelschappen bevinden, die gelegen heid tot het kwaad geven in dit ge val moet men zich deze voorzichtige waarschuwing voor den geest brengen: Gebrande kinderen schroomen l' vuur; Gebrande honden vreezen ook t koud water; en zoo wijs zijn, dat men niet meer tot het gezelscap waar men slecht de- varen is, weerkeert, of anders zoude men dwazer zijn dan de ezel Een ezel stoot zich geen tweemaal aan eenen steen. Hij die in tijds de gevaarlijke gezel-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 1