Aalst, $9 Juli
VOOR
>v
De kloosters.
J
O
W-
's jaars voor de stad.
aankondigingen
15n"'" den drukregel.
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
's jaars voor heel het
land.
De ökonneniealsjirijs
is voorop betaalbaar.
De aankondigingen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!c. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc.
•- »e Klerikalen.
Meermalen hebben wij eenige
woorden gezegd van de domme en
rudelooze wijze waarop de klerikale
gazetten het liberaal ministerie aan
vallen en zoo wij heden nogmaals
op deze zaak terug komen, is het al
leenlijk om de onpartijdige burgers te
doen zien dat de klerikale partij, in
gazetten en al waar zij kan, met het
geluk van 't land speelt.
Acht jaren lang hebben de fanatie-
ken Belgenland verdrukt en onder
den schijn van deugd en matigheid er
liet bloed van uitgezogen. Handel en
nijverheid werden tegenwerktsteeds
va; hun doel de volksklas te verar
men, om al de fortuinen den eigen
dom van zekere groote bollen te ma
ken en burger en werkman, volgens
zij het goed vinden te dwingen en ze
n ar de pijpen van die seigneurs te
doen dansen. Maar die'tijden zijn
voorbij, waarop een burger, een eer
lijk werkman niet het minste recht
noch vrijheid had
Nu dat, de klerikalen, getuigen van
het goede door het liberaal ministerie
gesticht, voelen en verzekerd zijn
nooit op de kussens weer te komen,
wat denkt, wat doet de fanatieke partij
Wetende dat het volk onderricht is
van onze bedriegerijen, denken zij,
schiet er ons niet meer over dan het
land in rep en roer te stellen wij zijn
veroordeeld, stoken wij twist en doen
HEKSEN W HEKSENMEESTERS IN
VRÖEGEREN TUD.
Het geloof aan heksen en heksen
meesters was zoo diep in het bewust
zijn des volks ingeworteld, dat het
met de daaruit voortvloeiende hek
senprocessen de middeneeuwen nog
lang overleefde en zelfs in de 16° en
17e eeuw in volle kracht aangetroffen
werd.
De heksen en heksenmeesters slo
ten met den duivel een verbond,
waarbij zij aan zijne helsche majesteit
hunne ziel verkochten, en zich ge
heel aan zijne dienst wijdden, op
voorwaarde, dat hij hen met bovenna
tuurlijke krachten toerusten zou. Hij
gaf hun het recept voor eene zalf, be
staande uit het vet van ongedoopte
kinderen, de wortels van de wolfs
klauw en andere dergelijke ingre
diënten. Wanneer zij zich hier
mede insmeerden, ontvingen zij het
vermogen om op een bezemsteel een
stroowisch en dergelijke voorwerpen
door de lucht te rijden, ten einde in
daartoe bestemde nachten het dui-
wij zooveel kwaad als wij kunnen
wij zullen zooveel leugens in onze ga
zetten tegen de liberale ministers zet
ten dat het volk dit misschien geloo-
ven zal wij zullen België twat geeit
ons dat) naar den weerlicht helpen
en wanneer het water eens troebel is,
zal er weer wat te visschen zijn
Dit denken de fanatieken en dit
is ook hun streven
Wil men van een veld iets winnen
men moet het bewerken en er kosten
voordoen. Een verwaarloosden akker
als België moest bemest en bezaaid
worden, zulks wist het ministerie, en
bewijst het door zijn handelen.
Afzettingen, benoemingen, het land
in schidden steken roepen de klerika
len, ziet daar het werk der geuzen
Maar, worden eenige mannen afgezet,
dan zijn liet diegene die schadelijk aan
de inzichten van het ministerie, aan
de belangen des lands zijn.
Hoe kan een ministerie zich een
goeden uitslag beloven, wanneer het
mannen behouden zou die hinder
brengen aan hun streven, en de wet
ten niet uitvoeren willen
Hoe kan een bestuur goed, veel
goed doen, zonder de noodige uitga
ven in 't werk te stellen
De klerikalen weten dit maar al te
weldoch zij moeten volgens gewoon
te het volk aanhitsen, twist zaaien
en kwaad strooien. Zij moeten de li
berale ministers bij het publiek hate-
velsfeest, den heksensabbat, mee te
vieren.
Elk gewest had eene bepaalde
plaats voor die samenkomsten der
heksen en heksenmeesters.
De heksensabbath was een grootsch
feest. Daar verscheen de duivel meest
al in de geddante van een reusachtig
gen, majestueuzen man, die op een
elpenbeenen, met goud versierden
troon zat, met eene kroon op het
hoofd, welke door zijne horens een
op het voorhoofd en twee op het ach
terhoofd vastgehouden werd. Van
den op het voorhoofd geplaatsten ho
ren straalde een schitterend licht uit,
dat helderder scheen dan de maan,
met hetzelfde licht schitterden ook
zijne uilenoogen.
Schoon was satan niet slechts zijn
bovenlijf geleek op het lichaam van
een mensch, het onderste gedeelte op
dat van een bok. Zijne vingers waren
van klauwvormige nagels voorzien,
een van zijne voeten was een paarden
voet. Een geitenbaard en een staart,
die tot op den grond afhing, voltooi-
lijlc maken. Het land meer en meer
verdeelen tot dat het geheel ongeluk
kig en reddeloos wordt. Ziedaar hun
doel. Ook wat geeft hun het geluk
van 't land, als hunne winkel maar
draait Al wat het tegenwoordig mi
nisterie doet, moet afgekeurd worden,
omdat Malou en Cie niet meer aan
't hoofd zijn daar ligt de knoop.
Maar het volk bezit heden verstand
genoeg om te zien dat al wat die kleri
kale en fanatieke gazetten uitbraken
slechts lasteringen zijn. Het ministe
rie zal stand houden, zonder voor de
daartoe noodige middelen achteruit
te treden en de natie zal zich geluk
kig achten, van door eenige opoffe
ringen gered te kunnen worden uit
den afgrond, waarin het vorig bestuur
haar gestort had.
Met spijt zien wij dat onze geeste
lijkheid te veel hare heilige zending
vergeet! Heeft zij reeds die voor Eu
ropa zoo bloedige dagen vergeten
Zal zij dan nooit veranderen en immer
de hand leenen aan volksverdrukkers
Denkt dan toch, afgezanten van God,
da t wij in de XIX eeuw leven en dat
het volk voor alles gaat zegt het
Evangelie zelfs nietSai.us populi su-
prema lex. liet heil des volks is de eer
ste wet. Denkt op die woorden en gij
zult zoo dwaas niet meer handelen
het volk is geduldig toch eens zoude
het zich kunnen vermoeien en dan
zoudt gij eene zware verantwoorde
lijkheid op uwe schouders geladen
den het alles behalve lieflijke beeld. In
weerwil hier van was satan de lieveling
der heksen. Wanneer deze omstreeks
negen ure des avonds op den Bloks
berg bijeenkwamen, schaarden zij zich
rondom den duivel, aanbaden hem en
overlaadden hem met de walgelijkste
liefkozingen.
Na dezen dans begon op den Bloks
berg een heerlijk leventje, men smul
de aan de tafels, die de helsche gast
heer voor zijne gunstelingen aange
richt had, daarna gaven de heksen en
heksenmeesters zich aan het grofste
zingenot over en na den afloop van
het feest, reden allen op hunne be
zemstelen naar huis terug de heksen
kwamen door de schoorsteenen harer
woningen naar binnen, om zich ver
moeid op haar leger uit te strekken.
Deze gemeenschap met den duivel
werd natuurlijk door de kerk als
doodzonde gebrandmerkt zij was
niets minder dan de gruwelijkste ket
terij en de inquisitie moest zich de
heksenprocessen aantrekken.
Het heksenproces maakte eene uit
hebben.
Iedereen weet, dat in vroegeren tijd
de zedeloosheid in de kloosters zou
groot was, dat er in de burgerlijke wet
ten, zelfs bijzondere schikkingen wa
ren, aangaande de kinderen van pries
ters, paters en nonnen.
Wij hebben over een paar jaren
aangehaald, hoe men te Amsterdam,
op de plaats gezegd het Rokheim,
eenen geheimen weg ontdekt heeft,
die, onder de vesten door, van een
mannenklooster naar een nonnen
klooster leidde, het eene buiten, het
ander binnen de stad gelegen. Daarbij
vond men in dien onderaarschen gang
een overgroot getal geraamten van kin
derlijkjes, hetwelkzulk eenen onver-
dragelijken geur verspreidde, dat men
den weg een zeker getal dagen moest
openleggen, alvorens hem voor het
verbaasd publiek toegankelijk te la
ten.
't Was niet alleen in Amsterdam,
zegt de Stad Gent, dat die ontdekkin
gen van kinderlijkjes in kloosters ge
daan werden ook te Antwerpen, was
men bij latere gravingen in dit geval,
doch op kleinere schaal.
Wij schreven toen dat de ligging
van sommige kloosters in vroegere
jaren nog al heel aardig was en dat
de meeste mannen- en vrouwenkloos
ters, met den achtermuur aan elkan
der raakten,
In andere steden en in andere lan
den was het met de zedelijkheid van
kloosterlingen, priesters en kerkpre-
laten niet beter gesteld dan hier. Som
zondering op alle andere rechtsgedin
gen de gerechtelijke vormen, die an
ders in zwang waren, mochten hier
ter zijde worden gesteld. De geringste
verdenking was genoeg, om iemand
in staat van beschuldiging te doen
stellen. In dat geval verleende noch
leeftijd, noch geslacht den aangeklaag
de bescherming. Aanzienlijken en ge
ringen, jongen en ouden, mannen en
vrouwen stonden evenzeer aan de ver
denking van hekserij bloot en dik
wijls trof zij nog eerder de rijken
dande armen, omdat de bezittingen
der wegens hekserij veroordeelden
verbeurd verklaard werden en voor
twee derden aan den heer des lands,
voor één derde aan het gerechtshof
kwamen. Vele vorsten waren terstond
bereid om de heksenprocessen in
hunne staten in te voeren, als een
middel om zich aanzienlijke geldsom
men te verschaffen en de rechters wa
ren reeds daarom al te zeer tot het
uitspreken van een veroordeelend
vonnis geneigd,, wijl hun voordeel
daarbij in het spel was.
:i&7
MbmsemrttxerpzrzEr* tp.<pw*tt. **r**w*~-n-!KH^sr«rrwmMi
V