Prijsuitreiking. v. b. Het Onderwijs. Eene vraag. Met tijdvak van vrede, vrijheid, en welvaart hetwelk wij sedert het jaar 1830 genoten hebben, "onder het wijs t ehfer vau ons vorstelijk stamhuis, doet onzen koning in den algemeenen geestdrift begrijpen en het volk smelt in de uitboezeming zijns gevoels den vorstde vrijheid en het vaderland te zamen. Niet alleen in België maar in de na burige landen ontmoet men eene her telij ke deelneming in onze nationale vreugde. De vreemde dagbladen, wel ke de uitdrukking zijn van de gevoe lens des volks, spreken met de groot ste bewondering en den uitbundigsten lof over het kleine land, waar men de uitgebreidste vrijheid weet te paren met de orde en eene bedrijvigheid zonder wèerga. Eene enkele snaar nogtans klinkt valsch in den algemeenen triomfzang. De ultramontanen zullen zich onthou den van deel te nemen aan de natio nale feesten. Hunne voornaamste or ganen prediken die onthouding sedert lang en een Romeinsch blad de Ob- servatore romano komt dit feit beves tigen. Het liberalism, zegt dit blad stelt de katholieken in de onmogelijkheid deel te nemen aan de feesten die zonder hunne deelneming niet nationaal zijn.» De katholieken van den aard gelijk de Journal de Brnxelles,» welke meefeesten zijn niet begrepen bij de zich onthoudende soort waarvan de Observatore spreekt. De Ultramon tanen alleen worden hier bedoeld doch van hunnen kant moet het geens zins verwonderen dat zij de nationale vreugdefeesten geenen luister helpen bijzetten. Verdienen zij den naam van Belg nog Hun vaderland is elders zij stellen den Paus boven den Koning in al hun ne feesten zij kouden onzen vorst voor eenen kwajongen weihennen met de ooren zou moeten trekken zij ver foeien onze grondwet en noemen ze «eene vuilniskarwelke maar gedoogd wordt in afwachting dat zij de macht zouden verkrijgen om ze te vernieti gen onze kostbaarste vrijheden wor den door den Syllabus, aan denwel ken zij zich aansluiten, gedoemd zij zijn in opstand tegen de wet op het onderwijs die hun geenszins benadeelt terwijl zij nogtans door de militiewet bevoordeeligd worden in een woord zij zijn nog inboorlingen omdat zij hunne huisvesting in België hebben, doch zij zijn oprechte vreemdelingen door hunne houding en strekkingen. Het is dan geenszins te verwonde ren dat zij, wien het gevoel der va derlandsliefde ontbreekt, zich onttrek ken aan de deelneming in het Natio naal verjaarfeest, hetwelk al de zonen des vaderlands zou moeten vereeni gen. Om het even willen de bastaard- Belgen aan geheel de wereld hettoo- neel geven van ontaarde kinderer# die weigeren de vreugd hunner moeder te deelen, onze feesten zullen er niet te min luisterlijk om zijn. Wat tot nu toe gedaan is, geeft den voorsmaak van hetgeen omtrent het midden der loopende maand zal plaats hebben De feesten van half-oogst zullen in luister en geestdrift al over treffen wat in dien aard nog te zien geweest is. De nationale tentoonstelling leert reeds aan de vreemde natiën, wat een vrij en werkzaam volk vermag de uitboezeming der vreugde zal hun toonen hoe fier onze manhaftige bors ten kloppen voor onze vrijheden,voor onze vorsten en voor het behoud on zer nationale instellingen. Dan zullen de ultramontanen of bas- taa 'd-Belgen zich op de vingers bijten, in stomme woede hunnen nijd ver kroppen, hunne onmacht bekennen en in het geheim hunne onvoorzichtige onthouding beweenen. kende en het leven slijtende zonder iemand te vervloeken, in zachte ziele- rustDe Jesuieten hebben dat alte- maal voor hem veranderd. En denkt rnen dan nog dat de lagere geestelijk heid, als zij zich van hen verlost acht, gevoelig zal zijn aan den slag, hen toegebracht Zou men niet eerder dienen te gelooven dat zij zich, tot in het diepst huner ziel gelukkig gevoe len over haar bevrijding, en dat, in dien zij durfde en niet de terugkomst van die onmeedoogende meesters vreesde, indien zij niet wist, dat, of schoon verspreid.ze steeds machtig en gevaarlijk blijven, die innerlijke vol doening zich dan in uiterlijken jubel ruim zoo lucht geven Voor ons, wij gelooven het, en wij gelooven ook dat de oplossing van den godsdiensttwist afhangt van de han delingen van dienzelfden clerus, zoo lang in het juk geloopen maar die ein delijk thans inziet dat de ultramon- taansehe partij niet onkwetsbaar is. (La gazette. J DE LIBERALEN SLAAN DE KON- TRIBUTIEN OP Lezer, als gij over c!e markt gaat ver geel niet eenen oogslag op den toren van ons oud stadhuis te werpen. Onze doorluchtige stadhuismannen schijnen mei kernns vergelen te hebben onzen nieuwen opgebouwden toren in brand te steken, maar balen nu hunne schade in nu zijn zij hem aan het af breken. Ja hel schijnt dal hij zoo wel her- timmert is dat men nu genoodzaakt is te hermaken wat men in 't begin van T jaar gemaakt heeft Wat slimme vogels, onze stadhuis hazen, niet w aar Zoo maar zonder overleg gelijk eenen noop uilen een werk aanvangen en vol tooien waar zij oprecht niets van ken nen Voor hen was hel genoeg dat hunne namen in de klokken gegoten waren en daarom moest liet werk gauw gedaan zijn Nu 't is te herbeginnen en te herbeta- len En met de kiezing zullen onze zwarte gepatenteerde leugen gazelten uitroepen: De liberalen moeten en zullen de kontri- butien opslaan. De reeks dier kinderenfeesten werd maandag op eene schitterende wijze geopend door de Vrije middelbare meisjesschool onder het bestuur van Mej. deDwingelo. Het feest was onder alle opzichten prachtig. De schouwburgzaal, die netjes op- gekuischt en sierlijk herschildert is, had een eerlijk voorkomen dames hoofdtooisels hadden de zaal in eenen liefelijken bloemhof herschapen. Het feest eigentlijk beschrijven is moeijelijk. Als ik zal gezegd hebben dat het schoon, prachtig, overeerlijk was, als ik zal gezegd hebben dat het al de feesten die ik vroeger beschreef over trof als ik zal g|^egd hebben dat het onmogelijk is beter te doen hewel dan zal ik verre beneden de waarheid blijven. Wat moeite en geduld moeten die juffers onderwijzeressen zich getroos ten om hunne leerlingen al die moei- jelijke oefeningen met zoo eene vol maaktheid aan te leeren, om zoo van hunne vijf, zesjarige lievelingen een horlogie werk te kunnen maken. Gij moest gezien hebben, lezer, met wat juistheid van gebaren en van stem die meisjes die pas alleen kunnen loopen die gymnastieke zangen uitvoe ren, gelijk Wat eene goede moeder doet Les petits batons en door groo- tere leerlingen Les Cigales et les Four- mis. Zag men één of honderd handen allen hadden oogenblikkelijk de zelf de beweging kuisschen, wasschen koffij malen ging met eene mekanieke gelijkheid En wat hartroerend schouwspel als al die kleine bloeikens hun kind (hunne pop) op de armen inslaap wiegden, zij die zelf door moe der den zelfden avond misschien op de zelfde wijze te bed zouden gedra gen worden De zang in het algemeen doet eer aan de juffer die hem aanleert dit moet ook niet moeijelijk wezen als men een nachtegaal stemmetje bezit gelijk hetgene ik gehoord heb. De fabels Le Nid en De Zwaluw en de Hond zijn zeer wel uitgegalmd ge weest. De twee kooren onder het geleid van M. Steppe zijn met veel juistheid en samenhang gezongen geworden. Nog eens wel, wel I Alexis Schoone bewaarders onzer grondwet, inderdaad zij die weigeren zich aan de wetten te onderwerpen. De liberale raadsiieeien hebben nog tans een voorbeeld van hunnen eerbied voor de wet gegeven, door de subsidien voor gebouwen van den godsdienst en de pastorijen te stemmen, terzelfder tijd den wensch uitdrukkende dat die wet gewijzigd woide. Dat de klerikale raden ook zoo han delen. Indien zij eene vet slecht vinden, dat zij er dan de wijziging of verandering van voorstellen, maar zoolang zij be slaat moeten zij er zich aan onderwer pen. Zooals de meerderheid beslist, moet zich de minderheid gedragen. Anders is er geen bestuur mogelijk. In alle geval winnen de gezegde pro vincieraden niets door hunne ongrond- wettelijke en belachelijke weigering der subsidie» voor de scholen, want dezelve worden in dit geval door het ministerie van ambtsw ege op het budget gebracht. Maar toch toont die i^ru -vijze dat de klerikalen gecne opreed' '.elgische maar wel Roomsche ondero*%n zijn, dew ijl zij de Belgische wettetÉj^ver het ioofd zien cm de hevelen van-^Tome te- volgen. Hew cl aan wie de schuld Aan u, klerikale geldverprossers Aan u diealtijil maar werkt en breekt en koopt zonder naar de stadskas te kij ken aan u die torens opiiminert om ze dan drie maanden later af lebreken, en zoo dubbel kost veroorzaaktaan u die boulevards aansteekt, eigendommen koopt kadeautjes van tachtig duizend franken die voor niets kunnen dienen en die zich weinig bekommeren of er geld is ja of neen De liberalen, treffelijke menschen zijnde, moeten als zij aan 't bewind komen de rekeningen béjalen,en vinden de kas ledig zij moeten ze natuurlijk vullen. £n wat middel is er om ze te vullen de kontributien opslaan. Maar nog eens aan wie de schuld Aan niemand dan aan de klerikalen! Moesten die alles opvretende mannen langer aan 'l bestuur blijven zij zouden zelf de kontributien moeten opslaan of bankroet maken Klerikale eerbied voor de wetten des lands De zittingen van de provincieraden welke nu ten einde geloopen zijn, heb ben eens te meer bewezen hoe weinig eerbied onze klerikalen voor de wetten des lands koesteren. De klerikalen onderwerpen zich niet dan aan die wetten welke met hunne persoonlijke belangen overeenkomen. De liberalen, integendeel, gedragen ziclt er aan alhoewel zij soms hun ge dacht en hun gevoelen tegenwerken. Dees jaar evenals het voorgaande hebben de klerikale provincie raadshee ren geweigerd zich naar de voorschrif ten der wettig gestemde schoolwet te gedragen. Zij hebben, insgelijks hunne mede werking aan het sel oolouderzoek ont zegd. De geestelijken zijn zooals alle bur gers, uitgenoodigd geweest, hunne klachten en tegenwerpingen intebren- gen. Zij onthouden zich« onder voorwend sel dat liet onderzoek ongrondwettelijk is en dal zij vooral gesteld zijn om de grondwet te bandhaven. Welk is de Zon, die aan den trans Der volksbeschaving daagt Die, door haar gouden stralenglans, Het duister der domheid verjaagt 't Vergt geen bewijs Die zon is 't onderwijs Welk is de Baak, wier blakend licht, Op 's levens Oceaan, De klippen wijst, waartegen licht Ons bootje te bersten zou slaan 1 't Vergt geen bewijs Die Baak is 't onderwijs Welk is het Oog, dat in den naclit Van vroeger eeuwen ziet, Ten zedeles voor 't jong geslacht En leest in 't verwijderst verschiet'? 't Vergt geen bewijs Dat Oog is 't onderwijs Welk is van zelfbestaan en taal Het dierbaarste onderpand Het nooitverstompte, snijdend staal, Verheven voor taal en voor land 't Vergt geen bewijs Dat Staal is 't onderwijs Wie is de held, die schrikt noch bukt Voor beul of dwingelandij Maar 't jok van 's menschen schouder Met wakkere en krachtige hand'? [rukt 't Vergt geen bewijs Die Held is 't Onderwijs Wie is der Godheid trouwe tolk, Die, met zijn reuzenhiel, De kluisters breekt van 't vrije volk De kluister aan geest of aan ziel 't Vergt geen bewijs Die Tolk is 't onderwijs Onder dien titel schreef De Koophan del de verleden week de volgende on bescheiden vraag Mgr. Dumonl is zot verklaard. De andere bisschoppen durven den mond niet roeren, misschien wel uit schrik dal ze ook spoedig zouden kun nen afgezet en vervangen worden door indringers, als M. Durousseaux. Kardinaal Dechamps is ziek, zoodat wij nel mogen zeggen dat het Belgisch Bisdom op dit oogenbltk gansch ovet- hoop ligt. Maar er zijn ook wijbisschoppen on der andere Mgr. Anthonis, van Meche- len, die naar hel scheen niet heel 't ac- coord was met Mgr. Dechamps, vervan gen werd door Mgr. Van den Branden de Reeth, en zekeren dag spoorloos ver dween. Zouden'de clerikale bladen ons niet ■yju.üa:.u .uuirg jïz a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 2