Onze Sli mme rik ken. Accedite ad me. Assche. Vaderlandsch feest te Brussel- van al de katholieke scholen van heel de wereld. Zoo heeft elke Paus zijne gril of kuur: Pius IX was voor de onbevlekte ontvan genis Leo Xlll is voor Thomas van Apuinen. Hij heeft dit per encycliek urbi et orbi bekend gemaakt. Ziehier waarom Thomas van Apuinen, zegt Leo Xlll, w as zegepralend eenc wulpsclie be koring te boven gekomen en kreeg daar om van God, tot belooning van zijnen moed, een geheim vollen gordelriem «1 ie bij om de lenden moest dragen en die in hem alle vuur van imnschelijke drift bluschte. Van dan af leefde hij alsof hij verlost was van alle aanraking des li chaams. Prachtig niet waar P Welnu, Leo Xlll beeft daar een over heerlijk gedacht gehad, met juist dien heilige uit te kiezen als algemeene pa troon der katholieke en brocrkensscho len. Misschien heeft hij dat wel int t op zet gedaan. Doch zijn gedacht is niet complert. Om het volledig ie maken, moest hij aan al de hroerkens en katholieke on derwijzers zulk oer.«geheimvoiltMi band» cadeau doen, gelijk God er een gaf aan Thomas van Aquinen. Dan zouden zij even als hun patroon, misschien vrij blijven van wulpsclie driften eu afschu welijke bekoringen, waarvan reeds te veel kinderen de. ongelukkige slachtof fers zijn geweest. Maar 't zou dan ook wel kunnen ge beuren dat veel van die hroerkens en katholieke onderwijzers dien band niet zouden dragen. De afgrijselijke kwaal der kinderprosserij is bij hen zoodanig ingeworteld, dat ze niet tc stillen is als door opsluiting in ecue celgevaogenis. Wat er van zij. die keus van Leo Xlll is zeer zonderling, want wat gaan nu de katholieke scholen en collegie* doen, die reeds een bijzonderen heilige tol patroon hadden gekozen Zijn die heiligen nu afgezet Neen. de Paus Izegt dat die heiligen toch ook mogen blijven, maar dat Tiio- inas boven al zal moeten vereerd en aanbeden worden. Zoodat er preferentie bestaal zeg de Koophandel. Als nu maar die andere heiligen niet jaloerscli worden en samenspannen tegen Thomas van Aquinen, om hem nu en dan een part te bakken Maandag was het feest in de harten aller Belgen. Men vierde den Vijfiigjarigen jubilé onzer onafhankelijkheid. door woorden en zich van het woord meestal bedienende om niets te zeg gen of om de waarheid te vervalschen. Hij bezit dit middel van openbaring om goede en ook om kwade zaken te zeggen, om goeden raad en wijze les sen te geven, of om akademische, constitutionele finantiële of populaire voorlezingen te houden. Sommige menschen worden betaald om te spreken, andere om te zwijgen. Men lacht, wanneer sommigen spreken en wanneer anderen spreken, huilt men. Somwijlen worden zij die spreken, gearresteerd en zij, die niet willen spreken in de gevangenis gesmeten. De mensch heeft, behalve de spraak, ook de geschiktheid om te kunnen blazen als eene slang, te zin gen als een nachtegaal, te schreeu wen als een paauw, te kokkelen als een kalkoen, en diegenen, welke het verst in al deze kunsten gebracht heb ben, worden door hen betaald, die dommer zijn dan zij, of die den tijd niet hebben gehad, hunne bekwaam heid in die opzichten te ontwikkelen. leder stad, ieder gemeente, ieder ge hucht was ie Brussel vertegenwoordigd door Burgemeester of schepene. Aalst was er niet Onze Burgemeester, onze raadsman nen zijne jeene Vaderlanders, zij zijn van de partij der pastoors en hun Va derland is Rome Aalst is dus wederom onder het klein ste dorp gebleven Wij hebben daar Burgemeesters met blauwe lijn wanden kielen ge zien die misschien nooit in eene stad geweest waren, maar Belgisch bloed vloeit hen in de aderen en zij waren op den eere post Zij waren te Brussel met al wat Belgie Vaderlandsch teil. En Aalst was niet vertegenwoordigt 1 En door wiens schuld P Wederom door de sch uld der bokken I Die dommestomme bokken En wat voorwendsel geven zi| aan bunire onthouding aau hel feest van het Vaderland Of zij er eene gegeven hebben in openbare ziitiug w eel ik niet maar in 'i bijzonder, beschaamd zijnde over de rechte rede. zeggen zij dal lu i is omdat al de feesten te Brussel plaats hebben Zij weten nogfhaiis geheel goed dat er toekomende jaar groole feesten zullen plaats hebben in de bijzonderste sleden des lands die ter dier gelegenheid groote subsidien zullen krijgen van den Slaat. Hew el die subsidien zullen wederom voorbij onzen neus vliegen. /.ij zullen te Brussel zeggen te Aalst zijn 't geene Vaderlanders, zij hebben op het groot feest niet vertegen woordigt geweestzij hebben dus niets te vieren, zij hebben geene feesten noo- digwat scheelt het hen of Belgie vijf tig jaren vrijheid en rust genoten heeft, die ezels zijn immers geen Belgie, zij zijn Roomsch, zij hebben dus geene Belgische centen noodigwij geven ze geene subsidie En Aalst zal geene feesten hebben En de nering der stad zal eene aan- zienelijke schade lijden En 't is wederom de schuld der bok ken V. B. Nadert en luistert, ik ga u eenen grooten plicht voorhouden. Dit zijn, waarde lezers, woorden waarmede onze pastoor zijn sermoon van zondag laatst, zoude moeten be gonnen hebben immers hij sprak over het grootste van Gods geboden Gij zult den Heer uwen God bovenal beminnen en uwen naasten als u zeiven om God. Schoone woorden, waarop onze geestelijke man, ieder jaar, breedvoe rig uitweidde, doch ditmaal goed vond, hierop in geene uitleggingen te treden, voorwendende, dat hij voor gaande jaren,dit zoo streng gebod,ge noegzaam behandeld had Zonderling voorwendsel dunkt mij. Immers is er wel iets schooner, iets edeler, dan alle pogingen aan te wen den, om den mensch zijne plichten jegens zijnen naaste te herinneren, en zijn hart tot het volbrengen derzelve te stemmen Is het niet daar één der grootste taken eens opvoeders en dien tengevolge een der grootste plichten eens zielenherders Waarom dan, heer pastoor, uwen toehoorderen, zondag laatst, niet her haald, dat HIJ dit edel gebod niet on derhoudt, die zijnen evenmensch in zijne tijdelijke en geesteljike goederen beschadigt Die B. V. de kalanten van eenen winkelier ontrekt, die zijnen verslaafden verbiedt een glas bier te gaan drinken in deze of gene herberg voortijds aangeprezen die den be- hooftige het schamele stukje brood weigert, die de goede faam van den evenmensch met laster bezwaddert die kinders tegen hunne ouders op ruien die twist en tweedracht zaaien onder de familien, enz., en dit alles alleenlijk om eenen dweepzuchtigen partijgeest te voldoen Waarom, Mijn heer, al die punten opnieuw niet wijd- loopig besproken Nu het meer dan uit noodig was. Wees zeker haddet gij zulks gedaan, uwe overtuigende welsprekendheid zou eenen heilza- men invloed gemaakt hebben op het hart van het grootste deel der tegen woordige bigoten ongetwijfeld zou den zij alles in het werk gesteld heb ben, om zich, van die vurige gewoon te, anderen te lasteren en te beschim pen, te ontmaken. Maar neen het stilzwijgen dezer bra ve, deugdzameheilige menschen zou uwe politiek niet dienen, niet waar Neen, nu mag men zijnen evenmensch ongedeerd alle spotwoorden toezwaai en men mag hem voor ketter, schis matiek en al wat slecht is, uitgeven men mag hem in zijn tijdelijk bestaan benadeeligen, men moet het zelfs doen, de partijen moeten afgeteekend zijnj niet waar M. de pastoor'? Men mag nu den noodlijdende zieke ongetroost voortzenden, en hem zeggen Ga daar om hetgeen gij noodig hebt dit alles is nu toegelaten verre van zonde te zijn, ;'t is thans een bewijs van godsdienstigheid, van verkleefd heid aan Christus en zijne kerk, als men het maar doet aan dezen, welke van de katholieke partijgangers niet zijn, en men 's morgens, bij het op staan zegt Alles tot meerder eer en glori Gods. De reden dus, waarom gij niet wijd- loopig over (.(Bemint uwen naasten als u zeiven gesproken hebt, is geen szins te zoeken in uwe sermonen van over 2, 3 jaar neen, om uw politiek te dienen, om uwe handlangers aan hunne venijnige tongen den vollen t -ugel te laten geven, om allen schimp en laster uit te braken tegen alwie den bloei van het staatsonderwijs behar tigt, daarin is eene reden te vinden en eene tweede misschien, omdat gij u tusschen deze twee vuren haddet moeten stellen ofwel, op de borst kloppende, te zeggen rnea culpa rnea culpa. Ik ook, ik ben grootelijks plichtig in overtreding aan Gods schoon gebod Bemint uwen naaste als u zeiven om Godof wel van uw sermoen te moeten sluiten met woorden Beminde parochianen, luistert naar mijne woor denmaar doet naar mijne werken niet. II. van den Leiekant. M. F. M. Van Den Eynile, hoofdon derwijzer der gemeenteschool n° I van Assche, zijne vrouw en hun zoon, F. Van den Eynde, hulponderwijzer hij Je zeilde school, naderden op zondag, 1 aujmsli in Assche lot de heilige tafel. Zonderlinge lijden in de welkt men als nieuws moei aanstippen dal gemeen teonderwijzers lol de H. Communie ge naderd zijo. Wal het ook zij, deze per sonen hebben zich gespijsd met het brood der engelen. Waarom hebben zij dit recht meer dsm hunne ambtgenoten? Zij nochtans ook geven het godsdiens- lig onderwijs zonder bijzondere toela ting, zij ook zijn werkzaam in eene ge meen leschool en als deftige lieden en ieverige onderwijzers trachten zij hun ne school te bevolken. Waarom dan twee maten en twee ge- wichten of liever waarom ooit heeft de geestelijke overheid, dien uitzuinigen maatregel genomen, de gemeente-onder wijzers en de ouders hunner leerlingen uit de kerk te sluiten. Waarom heeft de eerzucht de priesters zoo ver gedre ven dal zij politiek en godsdienst, als eene en dezelfde zaak In schouwen. Da' zij al ras hunnen misstap bekennen en herstellen. A tout péelié miséiicorde, voor alle zonden is er vergiffenis te be komen, men zou hun vergeven, vranl missen is menschelijk dat zij hun ne weggejaagde schapen gaan op zoeken, doch dat zij niet lang meer wachten want hun opzoeken zou wel haast kunnen moeielijk, ja vruchteloos worden en de schspen zouden wel in limine versteendheid kunnen voortgaan en de herders niet meer erkennen. liet is dan tijd, want het zedelijk ge zag der priesters is al veel gedaald, duurt het nog eenigen tijd, dan zal het gaiisch uitgedoofd worden hij alle wel denkende Belgen. Oh politiek waarom maak let gij van onzen godsdienst eenen winkel, eenen middel om sommige eerzuchtige plan- te bereiken. Hoe gelukkig zou België toe!) zijn. in dien de geestelijkheid hier kon zeggen zooals voor ecnige dagen Mgr. Van Bayeux tot den voorzitter der Fransche republiek sprak «De priesters bemoei en zich met geen politiek.» Ongelukkig lijk het is hier gnnsch anders en zoo Belgie geschokt is aan wie hebben wij liet danken LIBERALE ZEGEPRAAL STEMME MADAME ANGOT. 1. De Graven, 'k wil ze noemen, Zijn niet op hun gemak, Omdat de korenbloemen Bij ons zijn uitgepakt. Wat staan ze fier te prijken, Als siersel van mijn huis Met zoo er naar te kijken Herdenken zij hun... buis. Vaandels steken Voor 'nen deken Vond ik bij U, Tjeven, goed Laat mij zetten Blauw boukettën Voor het... liberaal gebroed. 2. Geen kwezel kan passeeren Of zij moet blijven staan Hij zegt Dat paradeeren Doet mij van spijt vergaan Doch, laat ons Gent verwinnen, Dan zult ge eens wat zien Ik ben kaloot van zinnen En zet er dan wel tien Meester Graven, Al de braven Zullen u dat laten doen. Maar Gent winnen, Dat zijn pinnen Tjeven vinden daar katoen 3. Met zulke dwaze kuren, Doet gij u geen profijt, Wij waren goè geburen, Spijts politieken strijd Nu staat gij daar te tieren, Te wijzen naar mijn huis, Omdat ik ben aan 't vieren, Voor uw verdiende buis. Excellentie, Uw pretentie Gaat thans buiten paal en perk Toe, word wijzer, Maar niet kiezer, Want die krijgen loon naar werk. 4. En gaat gij blijven pronken Dat zal niet geestig zijn, Dan moet ik leeren lonken Nog zuurder dan azijn. 'k Wil liever u trakteeren Met wat gij drinken wilt, Dan 't lonken gaan te leeren O neen. dat staat te wild. Klerikalen Overhalen Tot hetgeen rechtzinnig is Zal niet lukken Want verdrukken Is bij hen een erfenis. Marie G. Maandag heeft I et politiek of rader- landsch feest te Brussel plaats gehad, oin den 50e verjaardag onzer onafhanke lijkheid te vieren. Het feest door een schoon weder begunstigd is uitmuntend

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 2