Onze Sli mme rik ken.
Accedite ad me.
Assche.
Vaderlandsch feest te
Brussel-
van al de katholieke scholen van heel de
wereld.
Zoo heeft elke Paus zijne gril of kuur:
Pius IX was voor de onbevlekte ontvan
genis Leo Xlll is voor Thomas van
Apuinen. Hij heeft dit per encycliek
urbi et orbi bekend gemaakt.
Ziehier waarom
Thomas van Apuinen, zegt Leo
Xlll, w as zegepralend eenc wulpsclie be
koring te boven gekomen en kreeg daar
om van God, tot belooning van zijnen
moed, een geheim vollen gordelriem «1 ie
bij om de lenden moest dragen en die
in hem alle vuur van imnschelijke drift
bluschte. Van dan af leefde hij alsof hij
verlost was van alle aanraking des li
chaams.
Prachtig niet waar P
Welnu, Leo Xlll beeft daar een over
heerlijk gedacht gehad, met juist dien
heilige uit te kiezen als algemeene pa
troon der katholieke en brocrkensscho
len. Misschien heeft hij dat wel int t op
zet gedaan.
Doch zijn gedacht is niet complert.
Om het volledig ie maken, moest hij
aan al de hroerkens en katholieke on
derwijzers zulk oer.«geheimvoiltMi band»
cadeau doen, gelijk God er een gaf aan
Thomas van Aquinen. Dan zouden zij
even als hun patroon, misschien vrij
blijven van wulpsclie driften eu afschu
welijke bekoringen, waarvan reeds te
veel kinderen de. ongelukkige slachtof
fers zijn geweest.
Maar 't zou dan ook wel kunnen ge
beuren dat veel van die hroerkens en
katholieke onderwijzers dien band niet
zouden dragen. De afgrijselijke kwaal
der kinderprosserij is bij hen zoodanig
ingeworteld, dat ze niet tc stillen is als
door opsluiting in ecue celgevaogenis.
Wat er van zij. die keus van Leo
Xlll is zeer zonderling, want wat gaan
nu de katholieke scholen en collegie*
doen, die reeds een bijzonderen heilige
tol patroon hadden gekozen Zijn die
heiligen nu afgezet
Neen. de Paus Izegt dat die heiligen
toch ook mogen blijven, maar dat Tiio-
inas boven al zal moeten vereerd en
aanbeden worden.
Zoodat er preferentie bestaal zeg de
Koophandel.
Als nu maar die andere heiligen niet
jaloerscli worden en samenspannen tegen
Thomas van Aquinen, om hem nu en
dan een part te bakken
Maandag was het feest in de harten
aller Belgen.
Men vierde den Vijfiigjarigen jubilé
onzer onafhankelijkheid.
door woorden en zich van het woord
meestal bedienende om niets te zeg
gen of om de waarheid te vervalschen.
Hij bezit dit middel van openbaring
om goede en ook om kwade zaken te
zeggen, om goeden raad en wijze les
sen te geven, of om akademische,
constitutionele finantiële of populaire
voorlezingen te houden. Sommige
menschen worden betaald om te
spreken, andere om te zwijgen. Men
lacht, wanneer sommigen spreken en
wanneer anderen spreken, huilt men.
Somwijlen worden zij die spreken,
gearresteerd en zij, die niet willen
spreken in de gevangenis gesmeten.
De mensch heeft, behalve de
spraak, ook de geschiktheid om te
kunnen blazen als eene slang, te zin
gen als een nachtegaal, te schreeu
wen als een paauw, te kokkelen als
een kalkoen, en diegenen, welke het
verst in al deze kunsten gebracht heb
ben, worden door hen betaald, die
dommer zijn dan zij, of die den tijd
niet hebben gehad, hunne bekwaam
heid in die opzichten te ontwikkelen.
leder stad, ieder gemeente, ieder ge
hucht was ie Brussel vertegenwoordigd
door Burgemeester of schepene.
Aalst was er niet
Onze Burgemeester, onze raadsman
nen zijne jeene Vaderlanders, zij zijn
van de partij der pastoors en hun Va
derland is Rome
Aalst is dus wederom onder het klein
ste dorp gebleven
Wij hebben daar Burgemeesters
met blauwe lijn wanden kielen ge
zien die misschien nooit in eene stad
geweest waren, maar Belgisch bloed
vloeit hen in de aderen en zij waren op
den eere post Zij waren te Brussel met
al wat Belgie Vaderlandsch teil.
En Aalst was niet vertegenwoordigt 1
En door wiens schuld P
Wederom door de sch uld der bokken I
Die dommestomme bokken
En wat voorwendsel geven zi| aan
bunire onthouding aau hel feest van het
Vaderland
Of zij er eene gegeven hebben in
openbare ziitiug w eel ik niet maar in
'i bijzonder, beschaamd zijnde over de
rechte rede. zeggen zij dal lu i is omdat
al de feesten te Brussel plaats hebben
Zij weten nogfhaiis geheel goed dat
er toekomende jaar groole feesten zullen
plaats hebben in de bijzonderste sleden
des lands die ter dier gelegenheid groote
subsidien zullen krijgen van den Slaat.
Hew el die subsidien zullen wederom
voorbij onzen neus vliegen.
/.ij zullen te Brussel zeggen te
Aalst zijn 't geene Vaderlanders, zij
hebben op het groot feest niet vertegen
woordigt geweestzij hebben dus niets
te vieren, zij hebben geene feesten noo-
digwat scheelt het hen of Belgie vijf
tig jaren vrijheid en rust genoten heeft,
die ezels zijn immers geen Belgie, zij
zijn Roomsch, zij hebben dus geene
Belgische centen noodigwij geven ze
geene subsidie
En Aalst zal geene feesten hebben
En de nering der stad zal eene aan-
zienelijke schade lijden
En 't is wederom de schuld der bok
ken
V. B.
Nadert en luistert, ik ga u eenen
grooten plicht voorhouden.
Dit zijn, waarde lezers, woorden
waarmede onze pastoor zijn sermoon
van zondag laatst, zoude moeten be
gonnen hebben immers hij sprak
over het grootste van Gods geboden
Gij zult den Heer uwen God bovenal
beminnen en uwen naasten als u zeiven
om God.
Schoone woorden, waarop onze
geestelijke man, ieder jaar, breedvoe
rig uitweidde, doch ditmaal goed
vond, hierop in geene uitleggingen te
treden, voorwendende, dat hij voor
gaande jaren,dit zoo streng gebod,ge
noegzaam behandeld had
Zonderling voorwendsel dunkt mij.
Immers is er wel iets schooner, iets
edeler, dan alle pogingen aan te wen
den, om den mensch zijne plichten
jegens zijnen naaste te herinneren, en
zijn hart tot het volbrengen derzelve
te stemmen Is het niet daar één der
grootste taken eens opvoeders en
dien tengevolge een der grootste
plichten eens zielenherders
Waarom dan, heer pastoor, uwen
toehoorderen, zondag laatst, niet her
haald, dat HIJ dit edel gebod niet on
derhoudt, die zijnen evenmensch in
zijne tijdelijke en geesteljike goederen
beschadigt Die B. V. de kalanten van
eenen winkelier ontrekt, die zijnen
verslaafden verbiedt een glas bier te
gaan drinken in deze of gene herberg
voortijds aangeprezen die den be-
hooftige het schamele stukje brood
weigert, die de goede faam van den
evenmensch met laster bezwaddert
die kinders tegen hunne ouders op
ruien die twist en tweedracht zaaien
onder de familien, enz., en dit alles
alleenlijk om eenen dweepzuchtigen
partijgeest te voldoen Waarom, Mijn
heer, al die punten opnieuw niet wijd-
loopig besproken Nu het meer dan
uit noodig was. Wees zeker haddet
gij zulks gedaan, uwe overtuigende
welsprekendheid zou eenen heilza-
men invloed gemaakt hebben op het
hart van het grootste deel der tegen
woordige bigoten ongetwijfeld zou
den zij alles in het werk gesteld heb
ben, om zich, van die vurige gewoon
te, anderen te lasteren en te beschim
pen, te ontmaken.
Maar neen het stilzwijgen dezer bra
ve, deugdzameheilige menschen zou
uwe politiek niet dienen, niet waar
Neen, nu mag men zijnen evenmensch
ongedeerd alle spotwoorden toezwaai
en men mag hem voor ketter, schis
matiek en al wat slecht is, uitgeven
men mag hem in zijn tijdelijk bestaan
benadeeligen, men moet het zelfs doen,
de partijen moeten afgeteekend zijnj
niet waar M. de pastoor'? Men mag
nu den noodlijdende zieke ongetroost
voortzenden, en hem zeggen Ga
daar om hetgeen gij noodig hebt
dit alles is nu toegelaten verre van
zonde te zijn, ;'t is thans een bewijs
van godsdienstigheid, van verkleefd
heid aan Christus en zijne kerk, als
men het maar doet aan dezen, welke
van de katholieke partijgangers niet
zijn, en men 's morgens, bij het op
staan zegt Alles tot meerder eer en
glori Gods.
De reden dus, waarom gij niet wijd-
loopig over (.(Bemint uwen naasten
als u zeiven gesproken hebt, is geen
szins te zoeken in uwe sermonen van
over 2, 3 jaar neen, om uw politiek
te dienen, om uwe handlangers aan
hunne venijnige tongen den vollen
t -ugel te laten geven, om allen schimp
en laster uit te braken tegen alwie den
bloei van het staatsonderwijs behar
tigt, daarin is eene reden te vinden
en eene tweede misschien, omdat gij
u tusschen deze twee vuren haddet
moeten stellen ofwel, op de borst
kloppende, te zeggen rnea culpa
rnea culpa. Ik ook, ik ben grootelijks
plichtig in overtreding aan Gods schoon
gebod Bemint uwen naaste als u zeiven
om Godof wel van uw sermoen te
moeten sluiten met woorden Beminde
parochianen, luistert naar mijne woor
denmaar doet naar mijne werken
niet. II. van den Leiekant.
M. F. M. Van Den Eynile, hoofdon
derwijzer der gemeenteschool n° I van
Assche, zijne vrouw en hun zoon, F.
Van den Eynde, hulponderwijzer hij Je
zeilde school, naderden op zondag, 1
aujmsli in Assche lot de heilige tafel.
Zonderlinge lijden in de welkt men
als nieuws moei aanstippen dal gemeen
teonderwijzers lol de H. Communie ge
naderd zijo. Wal het ook zij, deze per
sonen hebben zich gespijsd met het
brood der engelen. Waarom hebben zij
dit recht meer dsm hunne ambtgenoten?
Zij nochtans ook geven het godsdiens-
lig onderwijs zonder bijzondere toela
ting, zij ook zijn werkzaam in eene ge
meen leschool en als deftige lieden en
ieverige onderwijzers trachten zij hun
ne school te bevolken.
Waarom dan twee maten en twee ge-
wichten of liever waarom ooit heeft de
geestelijke overheid, dien uitzuinigen
maatregel genomen, de gemeente-onder
wijzers en de ouders hunner leerlingen
uit de kerk te sluiten. Waarom heeft
de eerzucht de priesters zoo ver gedre
ven dal zij politiek en godsdienst, als
eene en dezelfde zaak In schouwen. Da'
zij al ras hunnen misstap bekennen en
herstellen. A tout péelié miséiicorde,
voor alle zonden is er vergiffenis te be
komen, men zou hun vergeven, vranl
missen is menschelijk dat zij hun
ne weggejaagde schapen gaan op
zoeken, doch dat zij niet lang meer
wachten want hun opzoeken zou wel
haast kunnen moeielijk, ja vruchteloos
worden en de schspen zouden wel in
limine versteendheid kunnen voortgaan
en de herders niet meer erkennen.
liet is dan tijd, want het zedelijk ge
zag der priesters is al veel gedaald,
duurt het nog eenigen tijd, dan zal het
gaiisch uitgedoofd worden hij alle wel
denkende Belgen.
Oh politiek waarom maak let gij van
onzen godsdienst eenen winkel, eenen
middel om sommige eerzuchtige plan-
te bereiken.
Hoe gelukkig zou België toe!) zijn. in
dien de geestelijkheid hier kon zeggen
zooals voor ecnige dagen Mgr. Van
Bayeux tot den voorzitter der Fransche
republiek sprak «De priesters bemoei
en zich met geen politiek.» Ongelukkig
lijk het is hier gnnsch anders en zoo
Belgie geschokt is aan wie hebben
wij liet danken
LIBERALE ZEGEPRAAL
STEMME MADAME ANGOT.
1.
De Graven, 'k wil ze noemen,
Zijn niet op hun gemak,
Omdat de korenbloemen
Bij ons zijn uitgepakt.
Wat staan ze fier te prijken,
Als siersel van mijn huis
Met zoo er naar te kijken
Herdenken zij hun... buis.
Vaandels steken
Voor 'nen deken
Vond ik bij U, Tjeven, goed
Laat mij zetten
Blauw boukettën
Voor het... liberaal gebroed.
2.
Geen kwezel kan passeeren
Of zij moet blijven staan
Hij zegt Dat paradeeren
Doet mij van spijt vergaan
Doch, laat ons Gent verwinnen,
Dan zult ge eens wat zien
Ik ben kaloot van zinnen
En zet er dan wel tien
Meester Graven,
Al de braven
Zullen u dat laten doen.
Maar Gent winnen,
Dat zijn pinnen
Tjeven vinden daar katoen
3.
Met zulke dwaze kuren,
Doet gij u geen profijt,
Wij waren goè geburen,
Spijts politieken strijd
Nu staat gij daar te tieren,
Te wijzen naar mijn huis,
Omdat ik ben aan 't vieren,
Voor uw verdiende buis.
Excellentie,
Uw pretentie
Gaat thans buiten paal en perk
Toe, word wijzer,
Maar niet kiezer,
Want die krijgen loon naar werk.
4.
En gaat gij blijven pronken
Dat zal niet geestig zijn,
Dan moet ik leeren lonken
Nog zuurder dan azijn.
'k Wil liever u trakteeren
Met wat gij drinken wilt,
Dan 't lonken gaan te leeren
O neen. dat staat te wild.
Klerikalen
Overhalen
Tot hetgeen rechtzinnig is
Zal niet lukken
Want verdrukken
Is bij hen een erfenis.
Marie G.
Maandag heeft I et politiek of rader-
landsch feest te Brussel plaats gehad,
oin den 50e verjaardag onzer onafhanke
lijkheid te vieren. Het feest door een
schoon weder begunstigd is uitmuntend