Aalst,20 Aiurusti Fr. 4-73 jo |(V door J. A. Susanna. f Vervolg./ aankondigiag'en Re abonnementsprijs Onze liberalen. liet oordeel van eenen aap over den mensch. l>e bevoorrechten- De luie Renteniers. ,s jaars voor£ de stad den drukregel. 41 VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePubiicité Etrangère G. L. Daube el C!c. Paris, Londres, Frankfort s. M. Berlin, Vienne, Zurich etc. De groote bijval, welken aan den Vooruit)-) is te beurtgevailen, schrijft iedereen toe aan de openhartigheid en de vrijpostigheid waarmede het alle politieke vraagstukken durft oplossen. De Vooruithangt van niemand af, daarom ook spaart hij niémand, zelfs niet zijne vrienden, wanneer het er op aankomt hun de waarheid te zeg gen. Wij strijden voor het zuiver libe- ralismus en al wat op onzen weg staat smijten wij links en rechts en zetten onzen gang voort. Ter zake. In den loop dezer week hebben de plechtige prijsdeelingen aan de leerlingen onzer stadsjongens- en meisjesscholen j hats gehad. Ver der spreken wij daar breedvoeriger over. Het zij hier ter loops gezeid,dat de zaal voor elke dier schoolfeestjes prdppens vol was en dat zij telkens voorgezeten werden door onzen ieve- rigen Inspecteur van 't lager onder wijs Ons klerikaal stadsbestuur schit terde door zijne afwezigheid nu dat is te verstaan, wij zouden zelfs ver wonderd geweest zijn, hadden wij het tegenovergestelde moeten vaststellen. Doch, wat onvergeeflijk en onver staanbaar is, dat is, dat onze liberale kopstukken, dat onze liberale groote familiën op dergelijke feesten niet te vinden zijn Het zijn altijd dezelfde ieverige mannen welke wij op onze volksfeesten ontmoeten, doch zij zijn De mensch is gemaakt om zich rechtop te houden, en echter is dit de stand, die het moeilijkst toeschijnt want hij legt, zet, bukt, buigt, plooit, kronkelt zich, zonder dat het noodig is. Zijn beenen en voeten, oorspron kelijk gemaakt om te gaan, zijn later geoefend tot even aangenaam als ve lerlei gebruik. De koningen hebben er zich van bediend om er het achter deel hunner onderdanen mede te ra den die onderdanen om elkaar de scheenbeenderen te breken. Anderen hebben geleerd hunne beenen op on derscheidene wijzen te bewegen en daar het lijf de beenen volgt, hebben zij vooruit en achteruit kunnen loopen, op eenen voet springen en dan weer op den anderen, en deze exersitie, welke men dansen noemt, wordt als een gewichtig deel der opvoeding be schouwd. Het is waar, dat men er zich wel eens van bediend heeft om klein in getal, Eere aan hen, die zoo goed hunne plichten begrijpen. Wij hebben met spijt aantestippen. dat onze rijke liberale familiën in derge lijke gevallen hunnen plicht niet kwij ten. Het spreekwoord «Noblesse oblige mogen zij niet vergeten. Willen zij waarlijk liberaal zijn, niet bij naam maar met der daad, dan moeten zij het doen zien. Willen zij de genegen- héld, de sympathie van 't volk winnen, dan moeten zij tot het volk gaan en de pogingen van het volk ondersteu nen en aanmoedigen. Het is niet met veertien dagen vóór de kiezingen, huis in, huis uit te loopen, gedurig den hoed in de handen te hebben en ieder een vriendelijk toe te lachen, neen li berale vrienden, daarmede zult gij er nooit komen gij moet niet eenen dag, maar al de dagen des jaars LIBERAAL zijn en het van den is!on januari tot Sil vester door daden doen zien Het is alleen te dien prijze, dat gij het kleri kaal monster hier in de stad en op den buiten den kop zult verpletten Het oud regiem is uit en versleten. Wij hebben knappe en bekwame con ducteurs en wie niet met den libera len wagen wil medelijden blijve te huis, wij zullen het zonder hen wel gedaan krijgen. De klerikalen deden te Brussel ook niet mede Zijn er de feesten te slechter om geweest Mannen van den «Vooruit» blijft u aan onze zijde scharen, komt meer en hartstochten te bevredigen, welke juist niet dansende zijn, en de dan sers en danseressen dikwerf valsche passen gemaakt hebben dat anderen zich door het dansen pleuris, tering, keelziekten hebben op den hals ge haald, en dat zij, die door het dansen zijn dood gegaan, niet meer dansen. Zekere menschen, zich het gebruik hunner beenen ontzeggende laten zich in een rijtuig voortslepen, ofschoon zij ras te been zijn, terwijl anderen, die niet loopen kunnen, verplicht zijn te voet te gaan De mensch heeft, behalve zijne tweevoeten, twee handen, welke hem aanvankelijk gediend hebben om zijn voedsel mede aan te vatten doch, daar hem eene natuurlijke neiging ei gen is tot nieuwigheden, heeft hij er weldra een ander gebruik voor uitge vonden hij heeft er zijns gelijken meê geslagen, hun met zijne nagels de oogen uitgekrabt en met zijne vin gers de haren uitgetrokken. Toen de zegen der beschaving tot de volken was doorgedrongen, heeft hij, als hoofd van den staat of als openbaar meer ons getal versterken en .eer er twee jaren verloopen zijn slagen wij gansch het verrot bokken kraam in duigen. De redactie. De klerikalen klagen allifd da! «Ie geestelijkheid vervolgd word! io ons land en echter hebben dezen in Belgie eene bevoordeelisde posilie die zij ner gens in de wereld genieten. Wij hebben voor ons 'eenen slaat lig gen van al de miiieianen des rijks, dei lichting van bSSS. die eene onidagge- viug van inlijving hebben verkregen, omdat zij zich voor hel priesterdom of hel ondersvijs bestemmen. lu de provincie Westvlaandtren be loopt het getal leidingen, die vrijgesteld zijn, omdat zij seminaristen, zijn, lot 13 in de provincie Ooslvbanderen. 8 Antwerpen, 16 Braband, 13 Hene- gonwen, 12 Luik, 7 Limburg 8 Duxemburg. 3 ISamen, 14. Dat maakt tezamen 94 personen dit vrijgesteld zijn van den soldatendienst en het niet zon den moeten zijn. Vieren negentig kloeke boeren (want zij zijn meest allen van den buiten.) waarvoor een ander nuttig burgers- of ambachtskind moet opirekken, om ze op hun gernak de liberalen, de ministers, de wetgevers, in een woord alles wat ons K le kunnen laten uitschelden de ouders, de onderwijzers te vervolgen en den duivel aan te doen. Het is te hopen dot het 'i laatste jaar z.d zin en dal zij met de andere burgers gelijk gesteld zullen worden. De gloeiende Bien Public noemde over er nige dagen de gemeente-onderwijzers luie Renteniers» (des Rentiers fai neants.) De heilige gazette heeft daar stellig hare eigene ruiten ingeslagen. Men vindt de luie Renteniers niet in de gemeentescholen, want iedereen weet dai de officieele onderwijzers niet be tes vragen dan, tegen een gering loon, hunne lasiige taak van volksbeschaving met moed en verkleefdheid voort te zei len. Weet gij. lezers, «ie de luie renle- niers zijn v Ziehier, wij zullen ze u nog eens opnoemen, alhoewel gij ze maar al te wel kent 1° Onze 6 gemijterde menschenver- doerners, die van i6 tot 20 duizend franks genieten, (zonder de kleine pro- fijtjes te rekenen, 't voraien inbegrepen) en die ton koste van het land prachtige paleizen bewonen. Hoeveel jaarwedde genoten den Zaligmaker en zijne aposte len wel 2° Onze gemeste kanunniken, die niets te doen hebben dan dagelijks in keukenlatijn, eenige psalmen af te kraaien, en die ook vette jaarwedden opstrijken, 3° De pastoors en onderpastoors, die geenen tijd meer hebben om de zieken te bi zoeken sedert zij de kieziugen moe ten bewerken die le vadsig zijn om zeiven de christelijke leering te onder wijzen en dit door de eene of de andere beambte, zijne handen in den zak ge stoken zijner geadministreerden. Zij, die niemand te betasten hebben, ste ken de handen in hunne eigene zak ken, als het winter is en dragen ze op hunnen rug als het zomer is. Sommigen leven van het werk hun ner handenanderen daarentegen schijnen slechts handen te hebben om geele handschoenen te dragen en hunne nagels te laten groeien. Wanneer twee mannen elkander ontmoeten, bieden zij elkaar de hand en deze stomme taal beteekent Ik bemin u, ik acht u, ik houd je voor de gek, ik veracht je, ik ga je bedrie- De minnaar bedient zich van zijne hand om aan zijne geliefde te zeggen, dat hij haar bemint, het kind om zij ne moeder te streelen,' de moeder om haar kind te kastijden, de soldaat om zijne vijandende duellist om zijn' broeder te dooden en de beul om zijn patient den hals af te snijden. Men bedient zich van de hand om te bevestigen, te zegenen, te vloeken, eed te zweeren, en de gendarmes lieb- er misbruik van gemaakt door dege nen die zij grijpen, duimschroeven aan te leggen. De mensch heeft baard en haar. Sommigen laten hun baard groeien, anderen snijden hem af, Zij, die er geen hebben wenschen er eenen, koopen pommade om zijn wasdom te bevorderen, en zij, die er eep hebben koopen pommade om hem te doen uitvalllen. Bij den mensch erkent men aan den haard de verschillende stan den. De soldaat draagt knevels, de sapeur laat den haard den vrijen loop, de republiklein was lang gewoon liem te dragen, maar sinds dat kruideniers, saijetbazen, pastijbakkers, kroeghou ders voddenrapersketelboeters, enz., er zich ingemengd hebben, heeft de baard al zijne beteekenis van par tijschap verloren. Het haar heeft insgelijks zijne waar de. Mannen, die niet op liun persoon verzot zijn, laten het kaal afknippen, maar de Dandys paruik-en kleerma kersjongens en beurzensnijders dra gen het haar lang, laten het friseren en zetten liet in papillotten. De mannen hebben langen tijd ee- K3E^yt£K£C53 f

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 1