1880. Aalst, 9 September. 12. Fr. 4-00 Fr. 4-73 VOOR VRIJHEID WAARHEID EN RECHT. door J. A. Susanna. aankondigingen De abonnementsprijs Een donderslag Een schandaal JI et oordeel van eenen aap over den mensch. Eerst nazien en dan gelooven. Amnistie. >s juars voor de stad 15men den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. is voorop betaalbaar. De aankondigingen 'erzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!e. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc. De dagbladen maken^ nieuwe stuk ken openbaar rakende den twist van Belgie met het Vatikaan het zijn brieven van den gewezen pauzelijken nuncius te Brussel, den aartsbisschop van Meclielen, den bisschop van Luik en den kardinaal Nina. Deze stukken zijn van zulken ver pletterenden aard, dat zij den Paus, de bisschoppen en de rechterzijde der Kamer stellig en zeker zullen ont- eeren. Zij werpen een nieuw en klaar der licht in den schoolstrijd en be wijzen dat het onze bisschoppen zijn die aan den Paus wederspannig en ongehoorzaam geweest zijn, en ein delijk de H. Vader gedwongen hebben te buigen voor de onverzadelijke heerschzucht en hoogmoed der bel- gische kerkprelaten De Paus had de bisschoppen BEVO LEN de openbare scholen met in massa te doemen. Hij is niet gehoor zaamd geworden De rechterzijde der Kamer, de hee- ren Malou, Delantsheere, d'Anethan, de Merode zijn naar Rome gegaan om gematigheid van het Vatikaan te be komen. De aartsbisschop van Meclie len en de bisschop van Luik spreken, in hunne brieven, met de diepste ver achting van die mannen. Wij zullen nu de discussie afwach ten van het budget van buitenlandsche zaken. De Journal de Bruxelles zegt dat de openbaarmaking der brieven een schandaal zijn en het woord van het Evangelie gebruikende, voegt het klerikaal blad er bij datschandalen er noodig zijn Van nu af is het echter zeker dat tot 3 october 1879, dus drij maanden na de afkondiging der wet op het onder wijs, de Paus alles in het werk gesteld (2>u Vervolg en einde. Men heeft het huwelijk ingesteld onder het arglistig voorwendsel, dat de vrouw en de man, doordien de eene voor den andere gemaakt is, el kander moeten beminnen, zoodra de wet hen voor alle eeuwigheid heeft aan elkander gehaakt. Men huwt dik werf hen, die men niet bemint, en men bemint, die men niet huwen kan. De vrouw zweert trouw aan haren man en bedriegt hem de man zweert bescherming aan zijne vrouw en on derdrukt haar. Aldus heeft de man van zijne vrouw eene keukenmeid en verstelster gemaakt, terwijl de vrouw haren man gebruikt als een werktuig, bestemd tot het dienen harer luimen. Meestal trouwt men op het etiquette heeft, om van den kardinaal-aartsbis- scliop van Mechelen eene verzachting zijner onderrichtingen te bekomen, betrekkelijk den banvloek. Deze heeft niet gewild en de Paus is geëindigd met toe te geven. De discussie in de Kamer zal bui tengewoon belangrijk zijn. De kop stukken der rechterzijde hebben eene valsche, verachterlijke rol gespeeld, zij zijn naar Rome gaan klagen dat het gedrag en de maatregelen der geeste lijkheid ongehoord en schandalig waren. Maar de bisschoppen hebben hen doen zwijgen en niet een der zoo gezegde klerikale vaderlanders heeft den moed gehad zijner denkwijze zij hebben niet durven protesteeren te gen den geestelijken dwang, dien zij zelve afkeurden en hevig laakten. Wat schandaal Ziedaar tot welken giaad van vernedering en onteering de klerikale partij gebracht is. Allons, welsprekende Van Wambeke en woeste Woeste antwoordt daar nu eens op. Neen, neen, gij zult liever zwijgen dat gij zweet he Er wordt tegenwoordig in de kleri kale dagbladen veel ophef gemaakt, om de zoogezegde talrijke mirakelen welke sedert kort door de bedevaar ders naar Lourdes verkregen zijn. Het is waarlijk een regen van mira kelen. Nogthans zouden wij, alhoewel zij redelijk verre van huis voorvallen en aldaar volstrekt niet ernstig nage zien of gecontroleerd worden, noch al willen geloof hechten aan de aanhalin gen van bovengemelde bladen, indien zij ons ongelukkiglijk niet bij ondervin ding geleerd hadden dat het gevaarlijk is van al te licht aan hun geschrijf bij zonder als het mirakelen betreft, te of opschrift, en de man, wien men eene vrouw voorstelt, vraagt niet is zij groot of klein, bruin of blond, lee- lijk of mooi, zacht of bitsch. goed of kwaad Hij vraagt alleen, hoeveel heeft zij Heeft zij geld genoeg, dan trouwt hij haar, heeft zij niets, dan buigt hij het hoofd en trekt af. Op collegiën en andere plaatsen leert de mensch alles wat hem onnut is, doch men spreekt hem nooit, over hetgeen hem te pas kan komen. Hij bestudeert het Grieksch, het Latijn, en andere aardigheden meer, en wan neer hij de school verlaat kent hij zij ne moedertaal niet. Hij maakt verzen als de groote dichters van den ouden tijd, maar is niet in staat om een brief te schrijven aan zijnen schoenen poetser. Hij gebruikt alzoo het beste gedeelte zijner jeugd om zaken te lee- ren, welke hij zich haast te vergeten. Na eenige jaren studie reikt men hem gelooven. Inderdaad, wie herinnert zich niet hoe dezelfde bladen de fameuse Louise Lateau ophemelden, en de ontellijke mirakelen van Bois d'Haine opsom den. Eu nu, helaas hoort men, noch van het arme meisje, noch van hare mirakelen, noch van Bois d'Haine, meer gewagen. Ja het is zelfs zooverre dat de ex- mirakuleuze zal wel doen zich zoo koes mogelijk te houden, zoo niet, wordt zij vroeg of laat nog in den ban der H. Kerk geslagen. En dit waarom Enkel omdat zij aan Mgr. Dumont verkleefd blijft, de ze als de ware bisschop van Doornik aanziet en aan hem aldus onderdanig is. De klerikale bladen wreken zich daarover met een volstrekt stilzwij gen over hare leefwijze te houden en op die manier het mensch gansch hare reputatie te niet te doen. Eh wel wat verzekert ons dat morgen of later hetzelfde met O. L. V. van Lourdes niet zal voorvallen Het is voldoende dat de bestuurders der... exploitatie van Lourdes onze kittelachtige geestelijkheid iets in den weg leggen, en j>oef daar valt het heele spel in duigen. Adieu dan, bedevaarten en mira kelen Adieu dan, vooral, de ontzaggelij ke opbrengst der offerblokken Zij moeten dus maar zorgen van het beter aan boord te leggen dan Louise Lateau. Wat ons, de niet ingewijden aan een bul uit, waardoor hij hei recht verkrijgt, als geneesheer, om zijne medeburgers te dooden, onder voor wendsel van hen van ziekten te gene zen, welke zij niet hebben, of als ad- vokaat, om opentlijk te liegen, of te verdedigen, die oneerlijk zijn, en te doen veroordeelen. die gelijk hebben. Het eene gedeelte van het mensch- dom dient om het andere gedeelte het handelen te beletten. De grenscom- mies belet den invoer van verboden koopwaren, alsof lucht en ruimte niet aan elk gemeen waren. De gendarme pakt op, die zonder papieren wandelt, want om te wandelen heeft men eene vergunning noodig. Gaat gij over een veld?.... opgepakt. Visch gij in eenbeek?... opgepakt. Doodt gij de vogelen des hemels opgepakt, Slaapt gij op straat wanneer het warm is opgepakt. Weigert gij om u gedurende twee doodelijk vervelende gaat, wij zullen wel doen eerst de zaak nog wat na te zien, vooraleer er geloof aan te hechten. Het geval van Bois d'Haine bewijst door de tegenwoordige houding der klerikale bladen, dat de al te liclitge- loovigen zich daarmede deerlijk heb ben laten op flesschen trekken. Het is eene plaag waarmede som mige klerikale bladen, als besmet zijn, van in het algemeen aftekeuren al wat het liberaal ministerie doet. Zoo is het alweer het geval met de wet op de Amnistie of de algemeene vergiffenis ter gelegenheid der 50"e verjaring onzer onafhankelijkheid, verleend aan de deserteurs en achter blijvers van het leger. Ons dunkens was het eene schoone daad van aan al de kinderen des va derlands de gelegenheid te verschaf fen, op hunnen geboortegrond terug te keeren en te komen deel nemen aan de algemeene vreugde der natie. Doch omdat bij die wederkeering eene voorwaarde te vervullen is, te we ten dat de wegloopers en achterblijvers ingevolge de voorschriften der wetten, hunnen diensttijd zullen uitdoen, zoo schreeuwen de klerikale Nieuwsbladen dat men de kwijtgescholdenen op nieuw in de boeien slaat en een dwang juk oplegt, en het neemt die gelegen heid te baat, om op nieuw uittevallen tegen de millitiewet en terug te ko men op het inrichten van een vrijwil ligersleger. uren te laten bevriezen voor de deur van een publiek gebouw, den arm be last met een wapen, dat er geen is... opgepakt Men pakt u altijd op, el ke reis dat gij een schrede doet of beweging maakt, welke niet door de wet is toegestaan maar daarentegen hebt gij volkomen vrijheid om alles te doen, wat u door de instellingen ge oorloofd is, dan zelfs, wanneer het u ten hinder of ten verderve strekt. Het gebeurt nogthans, door een dikwerf plaats hebbende ommekeer onder de menschen, dat men vandaag gevangen neemt, die roept leve de Koning, en hem den anderen dag ge vangen neemt, indien hij roept leve de Republiek Dezen kerkeren hem om hem te noodzaken vrij te zijn, en genen om hem te dwingen slaaf te zijn. Achting is het deel van hem, die geld heeft, verachting van hem, die het niet heeft. Men bewondert den OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 1