OREMUS EEN WONDER IN EEN LOGE. Goed nieuws. Burgerdeugd. Laat ons de logiek van dit schrij ven eens een weinig nagaan. Vooreerst de bloedwet legt op den burgersjongen een dwangjuk, zoo spreken dia Nieuwsbladen, dat wil zeg gen dat hij eenige jaren verplicht is van soldaat te zijn. Doch terwijl de schrijvers dit zoo sterk afkeuren, prij zen zij hemelhoog degenen, die dit dwangjuk vrijwillig op de schouders willen nemen. Omdat het lot de verde digers des vaderlands aanwijstis het een wraakroepend onrecht, soldaat te moeten worden, dit strijdt tegen de natuur, de belangen, de rechten en de waardigheid van den mensch doch wanneer men vrijwillig afstand doet van zijne vrijheid en zich in den uniform laat opknoopen, dan strijdt dit in het geheel niet meer tegen de natuur noch tegen de waardigheid van den mensch het wordt eene schoone daad. Maar het is waar, het vrijwillig af stand doen van al wat de waardigheid van eenen mensch uitmaakt, wordt door vele klerikalen als eene helden daad beschouwd. De kloosterlingen doen afstand van hunne vrijheid, van hunnen wil, van hunne gedachten zij worden een lijk in de handen hun ner oversten en begraven zich voor gansch het leven tusschen vier muren en dit strijdt volgens hen geenszins tegen de natuur maar wanneer het lot u aanwijst om gedurende drij jaar niet vrij te zijn en de noodige exerci tie te leeren, ten einde in tijd van nood bekwaam te zijn, het vaderland te helpen verdedigen, dit is wraakroe pend. O, logica Maar kom, gij die door uw vrijwilli gersleger de boerkens op geregelde tijdstippen, zand in de oogen wilt smijten, veroordeelt gij ir zeiven niet eenige regels verder Er zijn 1800 lotelingen, die 200 franks gestort hebben, in 't lot geval len, zegt gij en voor die 1800 heeft het gouvernementmaar787vrijwilligers met premie kunnen aanwerven. Is dit' geen voldoende bewijs, dat uw vrij willigersleger slechts een droombeeld is Men geeft schoone premiën, men bezorgt aan de soldaten schoone plaat sen na hunne aftreding van dienst en nog vindt men geen voldoende getal plaatsvervangers voor die welke zich rijkaard, die eene dwaasheid zegt, en men bespot den arme, die een wijs woord spreekt. Men berekent de ver dienste en het talent van den mensch naar het cijfer van zijn inkomen en, wanneer hij sterft, sluit men hem in een looden doodkist, om hem voor de wormen te bewaren, hem, die niets en men laat verrotten hem, die iets waard was. Met één woord de mensch is de mensch, dat wil zeggen, hettegenstrij- digste schepsel der schepping en men kan hem daaraan erkennen, dat hij zijn leven slijt met te doen, wat hem de natuurwetten verbieden, en te ver mijden, wat zij hem voorschrijven ook is hij onder alle dieren de eenige, die zich ongelukkig gevoelt door het levenslicht verkregen te hebben. Ziedaar, mijne broeders al de waarnemingen, die ik heb kunnen bijeenbrengen over het valsch en lo- genachtig wezen, dat men mensch noemt.- jaarlijks willen vrij koopen. Waar zult gij dan geheel het contingent gaan aanwerven O, logica De klerikale schrijvers weten zeiven zeer goed, dat het laken van de milï- ciewet en de grootsche woorden van wraakroepend onrecht, dwangjuk enz., enkel lokaas is, om de eenvou dige boerkens aan hunne zijde te houden. Zij weten zoowel als wijdat het eenigste wraakroepend onrecht het welk de miliciewet aanbiedt bestaat in de vrijstelling van de theologanten en kloosterlingen, die beschermd door het priesterkleed, ten nadeele der andere lotelingen en zonder genood zaakt te zijn zich te doen vervangen, gerust gelaten worden. Dit is een schreeuwend onrecht hetwelk, wij twijfelen er niet aan, welhaast uit onze wetboeken zal ver dwijnen. Laat ons bidde n voor liet land Een nieuw bewijs van den walg waarmede bel volk de ongelukswet ontvangt en aan neemt. Men weet dat er talrijke bewaarscho len moeten gesticht worden ingevolge art. 3 van de wel van 1 .Juli 1879. Om de onderwijzeressen voor die scholen te vormen heeft het Gouvernement nor male leergangen ingericht te Antwerpen, Brussel. Siut-Joost-ten-Oode. Brugge, Luik. Charleroi. Namen en Gent. Welnu, raadt eens Imevele personen zich aangeboden hebben om deze leer gangen te volgen, die zoowel als die der normale scholen gevloekt en gedoemd ®JU 830 Wii zeggen ACIIT-ilONDERD DEK- T1G En volgens de lijsten in den Moniteur afgekondigd, hebben er op die 830 vol gelingen van de leergangen, 721 een be kwaamheidsbewijs ontvangen, waardoor zij thans in slaat gesteld zijn om tot de bediening van onderwijzeres bij eene gmneente-bewaarschool benoemd te wor den. Voegt daar nu bij rond de 300 jonge jufvrouwen waarvan de Moniteur van verleden week de aanvaarding in de normale scholen van Brussel, Gent, Doornik, Hasselt, enz., aankondigde en gij zult meer dan duizend personen van het vrouwelijk geslacht vinden, die met de banvloeken van onze Hoogwaardig heden de bisschoppen, lachen, juist gelijk kamaraad VanuteUide nuntius, melde waarheid lachte in zijne onder handelingen nu t ons ministerie. Viuat de waarheid zegt Pier en bij liegt gelijk een ketellapper N° o. AL Ziehier wat de Semaine religicuse van Grenoble en van Nancy mcdedeelen en waarvan zij de waarheid na rijp on derzoek waarborgenWij nemen het uit een katholiek blad over. Terwijl dcDominikaun pater Jandel te Lyon predikte, werd hij door eene inwendige ingeving aangespoord om den geloovigen de kracht van hel teeken des H. Kruizes te toonen hij volgde die in geving en predikte. Bij het uilgaan der kathedraal werd hij gevolgd door een man die hem zeide Mijnheer, gelooft gij zelf hetgeen gij gepredikt hebt Indien ik er niet aan geloofde zou ik het niet leeren, zeide de pater. De kracht van hel kruisteeken is door de Kerk er kend ik geloof vast en zeker aan de kracht van dat teeken. Welzoo, her nam de ondervrager verbaasdge loofd gij daaraan Nu. in beu vrijmetse laar en ik geloof niets maar omdat ik zeer verwonderd was over hetgeen gij hebt geleerd, stel ik u voor bet teeken van liet kruis eens op de proef tc- stellen. Alle avonden vergaderen wij in die «traat, dat nummer de duivel komt zelf in onze vergaderingen voorzitten. Ga van avond met mij mede; wij zullen aan de deur der zaal postvatten gij zult het kruisteeken over de vergadering maken en ik zal zien of liet waar is wat gij ge zegd hebt. Ik geloof aan de kracht van liet kruis, antwoordde pater Jandel, inaarik rnag, zonder tr rijpelijk over te hebben nagedacht, mijn geloof niet op de proef stellen geef mij drie dagen om na te denken. Als gij uw geloof wilt beproeven ben ik tol uw dienst, hervat te de vrijmetselaar, terwijl hij den pater zijn adres gaf. Pater Jandel begaf zich aanstonds naar mgr. de Bonald en vroeg hem of lui in den naam van bet kruis de uitda ging mogt aannemen. De aartsbisschop ontbood eenige theologanten en besprak langen tijd mét ben bel voor en tegen der zaak. Eindelijk waren allen bet eens, dat pater Jandel de uitdaging moest aan nemen. Ga mijn zoon, zeide de bis schop. terwiil bij hem zegende, en dat God mol u zij. Er bleven pater Jandel nog 48 uren over hij bracht die in gebed en verster ving door, beval zich aan in de gebeden zijner vrienden en tegen den avond van den bepaalden dag belde bij aan bij den vrijmetselaar Deze wachtte hem. Niets kon in pater Jandel den kloosterling ver raden bij droeg een leekengewaad alleen bad hij een groot kruis onder zijn jas verborgen. Zij gaan en komen weldra in eene grooic zaal, wceldcriggemeubeld, en zoo schitterend verlicht, dat de oogen er door verblind werden. Zij blijven bij de deur slaan. Langzamerhand wordt de zaal gevuld en alle zetels w aren bijna in genomen, toen de duivel verscheen. De gezel van pater Jandel zeide hem daar is bij, en de jiater oogenblikkelijk (iet verborgen kruisbeeld van zijne borst ne mende, heft hel met beide banden op en maakt over de vergadering het tee ken des kruizes. Een bliksemslag kon geen onverwach ter meer plotseling en treffender gevolg teweeg brengen De kaarsen dooven uit, de zeiels vallen door elkander, alle vergaderde» nemen de vlucht... De vrij metselaar neem! pater Jandel mede en toen zij een eind w eg waren zonder zich rekenschap Ie kunnen geven van de wij ze, waarop zij aan deduislenis en de be roering ontsnapten, werptde volgelingvan Satan zich aan de voeten des priesters; ik geloof, zegt hij, bid voor mij, aanhoor mij toch. Pater Jandel beeft dennaam van dezen vrijmetselaar, die tol zijn dood een stich tend leven leidde, nooit genoemd. Deze persoonlijke lussclienkomst van Satan in de Loges is geen alleenstaand leit. Meermalen is bet geconstateerd, en te Lyon is het bijzonder hebben thans nog helsche verschijninge «plaats, verschrik kelijke tooneelen, waarin de ijselijkste godsonteeringen voorvallen en de H. Hostiën bel oor werp zijn van de gru welijkste heiligschennissen. Ziel lezers, dat is de kost dien de kleri kale gazetten aan hunne domme lezers opdisschen. Is het rtu toch te verwonde ren: dat het volk nog zoo dweepzieken bijgeloovig blijft Ons verwondert dat geenszins, tc meer, omdat de liberalen niet genoeg werken om de drogredenen en de logenlaal door de klerikale gazet ten in onze boerendorpen rondgezaaid, legen le werpen door liet verspieiden der liberale dagbladen. Wij voornemen met genoegen dat onze moedige maatschappij Voor Taal en Vrijheidbaar bereid om bet too- neeljaar op eene schitterende wijze te openen. Onder de stukken die ter studie zijn bemerken wij liet zoo hartroerend drama De dochter van den muziekant die elders waar liet gespeeld werdt al- lijd hervraagdis. Jammer, zegde de heer tooneel bestuurder ons, dat er zoo weinig ac teurs bij komen sedert acht jaar dat wij bestaan hebben wij er geen een bij geworven en zijn er verscheidene ver trokken wij moeten soms heel fraaie stukken laten te spelen omdat wij 't personeel niet hebben Oogenblikkelijk heb ik daarop wei nig geantwoord maar later, ons ge sprek overwegende, ben ik eensklaps angstig bewogen geworden. De maatschappij is aan 'l kwijnen, riep ik onwillekeurig uit, er kunnen van dag tot dag door onvoorziene voorvallen acteurs weggaan en als er geene bij ko men moet zij om zeep Hewel, voor de eer van Aalst, dit zal niet gebeuren Er zijn bier in de stad jongheden ge noeg van 23 tot 30 jaren die alle mid delen bezitten om goeden speler te wor den zij zullen dit bloeijend gezelschap, de ziel onzer stad, ni< t laten treuren zij zullen eene opoffering doen op hun ne gewone bezigheden, op hunne ge wone vermaken en zij zullen helpen werken voor de veredeling der ziel, voor de ontwikkeling des geestes. En dat geene valsche schaamte hen weerboude Het is geene schande voor 't tooneel le werken, want was dit zoo dan zou bet eene schande zijn voor den welstand zijner geburen te zorgen, want bet tooneel is de beste der scholen en zijne medeburgers veredelen is de schoonste aller daden. Al de standen der samenleving moe ten in eene eerbare maatschappij als die van «Foor Taaien Vrijheid vertegen woordigd zijn. en de zoon van etn ban kier moet zich niet schamen op de plan ken te treden met den geringsten der werkmans integendeel bij moet er trotsch om zijn, omdat bij ook zijnen steen bijbrengt in het opbouwen des tempels fan vermaak en verlichting. Mochtte mijnen oproep door eenige verstandige jonkbeden aanhoord worden, dit is de vurigste wenseh van V. B. Ja, burgerdeugd, gij heilgodin, Ter neèrgedaald van 's hemels tin, Wij kennen, schatten uwe waarde De stille rust en de overvloed Geleiden uwen weidschen stoet Gij brengt den hemel hier op aarde. De stille vrede heerschl in 't land, Waar gij. o deugd, uw standaard plant; Elk burger leeft en denkt er edel De dichter, aan geen kwaad geboeid, Verheft zijn lied. door'tschooneontgloeid, Met lauwren om deu fleren schedel. En 't volk,dat w ikt, met rijp versland, Het ware heil van 't vaderland. En zoekt het innig te betrachten De waarheid sliert zijn tong en veêr, Het leeft er slechts voor recht en eer, En leert er 't booze diep verachten, En is er haardstede en altaar, Is 't vaderland in doodsgevaar, Door waren leeuwenmoed gedreven, Dan zucht het in den bangsten nood De vrijheid of den heldendood En waagt er goed en bloed en leven O burgerdeugd de vrije Staat Noemt u zijn zoon en toeverlaat, En schat u steeds naar recht en waarde; Door burgertrouw cn burgermoed Is land en vrijheid 't eerste goed. Gij brengt den hemel hier op aarde. Putte-Stabroek. Felix Gillens Voor burgertrouwen burgermoed Is land en vrijheid't eerste goed .1. A. De Laet. (Koorzang België.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 2