Tusschen paus en bisschoppen. Wij gaan zien, hoe onze geestelijk heid die drij deugden, welke door het evangelie aangeprezen worden uitoe fent. Eeuwige zuiverheid. Deze schoone deugd die het hoofd sieraad van den mensch uitmaakt en hem zoo voordeelig is voor zijne ziel- ontwikkeling ats voor diezijn lichaams, ligt gedurig op de lippen onzer scheinheilige geestelijkheid, die ze overal met woorden aanprijst en met eigene voorbeelden afkeurt. De Kuff- mans, FierlejïnsMorriën Stevens en Spaas enz., zijn met honderden in ons land te vinden en elke week staan on ze gazetten vol met vonnissentegen de heilige Vermond assen en consoor- ten voor hunne walgelijke daden uit gesproken. «Zoo smerig als een broerkenzegt het volk, wanneer het van eenen vui- len persoon of eene vuile plaats spreekt. Vrijwillige armoede. Beminde lezers, beziet eens goed al onze pastors, onderpastors, capu- cienen, redemptoristen, jesuieten, dominikanen enz.., in een woord al de opeters van 't land, of zooals Woeste het zou zeggen, al de faineants (luierikken.) Hoe teeder en mager schijnen er al die mannen uit. Op 'nen dag doen ze niets anders dan het een huis in en het ander uit loopen hier een lekker borreltje, en daar een keurig glas bier, ginder eene kostelijke flesch wijn, in een woord, overal waar er maar te bikken en te smeren valt zijn ze de eerste genoodigden en laat de uit- noodiging zich wat lang wachten, dan noodigen zij hen zeiven uit. Aan alle smul- en feestpartij tj es van kweze laars, kwezels en klerikalen zal men ze op de eerste plaats ontmoeten. Op alle uitvaarten, trouw- of ge boortediners zitten ze zoo zwaar als lood bij den schotel. De beste vruchten van 't dorp, de fijnste pillekens vanr't verken, wor den aan M* de pastor afgestaan. De bakker maakt voor die heerkens zijn beste eierbrood de beenhouwer geeft aan de meid van Mr de pastor de fijnste beetjes. Komt er een wijnkoopman in stad of dorp, hij noemt onder zijne beste klanten onze vrijwillige armoelijders de ouders hunne kinderen, die zij zoo lief hebben, als uitstekelingen aan zien. Zij zijn met verstand gebo ren Ze verstaan zoo gemakkelijk en zooveel, dat men er voorzichtig moet mede gaan. Want, ze zouden een mensch verraden en verkooperi. Ze hooren en zien alles datgene zelfs, dat ze niet zouden moeten of mogen hooren en zien, maar, ze zijn zoo nieuwsgierig en zoo slim I Wie gezonde zintuigen heeft is in staat om gezonde rinnen te krijgen, wanneer hij daartoe in gunstige gele genheid gesteld is. Waant uw uil een arend, doch ver trouwt hem aan geene, die uwe eigene duiven er mede willen vangen. Weet daarbij dat niemand met re de, verstand, wil en geheugen ter we- rpld komt, maar die krachten doorhet onderwijs moet aanwinnen. Wist ge dat tot heden niet, onder vind het dan. Dus als gij Uwen uil eenen arond waant Leert dan rijden en omzien.» de pastoors. Och God, wat zijn die sukkelaars toch te beklagen En armoede die zij leiden Volkomene gehoorzaamheid. Wat zullen wij daarvan zeggen 1 Te allen tijde en in alle landen heeft dat volkje den baas willen spelen In het dorp speelt de pastor de rol van den burgemeester, de onderpastor is er politie-kommissaris en veld wachter. Onze onnoozele boeren schrikken eu beven van die moeials, die alles naar hunne grillen willen re gelen. Durft de burgemeester zich maar in iets tegen hun alleenheer- schend stelsel verzetten, bij de eerste kiezing doen zij hem door hun dom kicsvee buiten stemmen. Wordt er eene wet gemaakt die in hunnen smaak niet valt, onmiddelijk preeken zij den weerstand en den op roer. De nieuwe en zeer gematigde wet op het lager onderwijs vallen zij met eene woede en razernij aan waar van er tot hiertoe nog geen voorbeeld is geweest. Zij hebben het vuur van den oproer en den burgertwist in elk dorp ont steken en vragen niets beters dan morgen het land in vuur en vlam te zien. Ziedaar, hoe zij de volkomene gehoor zaamheid uitoefenen en volgens de spreuk van Christus aan Gesar ge ven wat Gesar toekomt» Toe maar, conservateurs, geeft uwe centen aan die mannen, onder steunt ze overal en stemt in de kiezin gen voor hunne creaturen gij zult later ondervinden hoe verstandig en vader landslievend gij gehandeld hebt. N° 7 K. V. Men heeft op alle toonen ge- schreeuwt dat de paus het altijd eens was met onze bisschoppen aangaande de schoolwet. De volgende uittreksels van een brief van cardinaal Nina, sekretaris van Leo XIII, door Mgr. Dumont ver openbaard, zal weder al eens meer bewijzen dat zulks al maar leugens waren. Pc 11. Vader weel met welken iever en vastberadenheid U Em., in overeen komst met liet hoogwaardig bclgisch bisdom, er zich heeft op toegelegd hel kwaad te best rij de n dat men vreest te ontstaan uit de wet op het openbaar on derwijs welke thans isafgekondigd. Hij heeft niet dan met voldoening kunnen zien dal de bisschoppen bet eens waren om de rechten der kerk en der krislene familie te verdedigen, en 'I. is daarom dat Hij. zooals gij T u berinneren zult, bij 'l. ontvangen van den tekst der onder richtingen, te geven aan de pastoors in de verschillige bisdommen, geloofd heeft aan de voorzichtigheid vnnUEm. en aan degene van uwe suffraganlen de zorg over ie moeien laten bepaaldelijk de be slissingen vast te stellen, die desaan- gaande zouden te nemen zijn. llij heeft zich ganseli vertrouwd aan de kennis en den iever fler prelaten voor de verdediging der religie eu de eeuwige zaligheid der kudde die is toe vertrouwd aan hunne zorgen, aan allen herinnerende hoezeer de H. Stoel liet ter harte gaat dat de zaken der kerk door hare herders behandeld woeden met die menschlievendheid en gematig- heid, welke de vijanden van het kallio- lieism belet in het gedrag der prelaten eenige hoegenaamde reden te vinden om baar met meer kracht te bestrijden. lk twijfel er niet a&n dat U Em., zoow el als zijne collegas, de verschillige moeilijkheden zal hebben overwogen, welke de genomen maatregelen zouden kunnen tegenkomen in de praktijk en de gevolgen die daar zouden kunnen uil voortvloeien. Dewijl de II. Stoel echter van ver- schilllige kanten en van personen van verschillige klassen zekere aanmerkingen ontvangen heeft aangaande de onder richting. gegeven aan de pastoors in die zaak van hel openbaar onderwijs, geloof ik het niet onnuttig ze bekend te maken aan U Em., opdat zij die onder 't oog feou kunnen hebben en, als zij het noo- dig oordeelt, mededeelen aan zijne col legas, opdat zij ook er de waarde zouden van beoordeelen en ze niet uit het oog zouden verliezen- in het loepassen der aangenomen maatregelen. Vele personei?, verklaren aan den H. Stoel, als de onderrichtingen, aan de pastoors gegeven in praktijk worden gebracht, zonder dat de strengheid er van wordt gematigd, zij stellig als o?ige- past en krachteloos zullen worden aan zien mogelijks zullen zij de kerk doen haten en gestadig zullen zij vol gevaren zijn. De redenen die men inbrengt tot staving dezer beweeringen zijn de vol gende men loont vooral de ongepast heid der maatregelen door het onder zoek der omstandigheden van den hui- digen toestand. Men herinnert dat de strijdt, gele verd door de katholieken in den schoot van 't Parlement en daar buiten, voor dat de wet werd gestemd, een zeer ge lukkigen uitslag heeft bekomen, dewijl men er in gelukt is eene verandering der openbare opinie in hun voordeel te doen ontstaan na de stemming der wet de geestdrift der geloovigcn voor het stichten van vrije scholen beeft alle re delijk vooruitzicht overtroffen, de toe genegenheid en medewerking der bevol king zijn hun verzekerd, zoodat men van nu af voorziet dat de katholieke scholen zullen bijgewoond worden en in voorspoed verkeeren. Hel komt aan de schrijvers van die opmerkingen niet voor. dal er reden be slaat om die heldhaftige maatregelen aan te nemen, tol vvilke men mogelijks de toevlucht zou nemen in geval de zaak van het katholiek onderwijs wanlopig was, maar heden gebruikt, zullen zij integendeel de voordeelige voorwaarden van den tegenwoordigen staat van zaken vernietigen. Zij voegen er bij, dat de bedreiging van het weigeren der sacramenten, in massa aan de ongehoorzamen, het zij onverschillige, het zij vijandige men- schen tot niets zal dienen dat ze voor de ware katholieken niet noodig zijn dat de verwittigingen, die men reeds ge geven heeft en die men zou kunnen her. halen en nader bepalen, volgens de om standigheden. voldoende zijn. Wat de onzekere» of Hauwen betreft, men voor ziet. rekening houdende van de broos heid der menschelijke natuur, eu voor namelijk van het karakter der Belgen, dat het merendeel in de bedreiging een voorwendsel zullen vinden om er geene rekening van le houden en zij alzoo ver loren zullen zijn voor de kerk. Zij overwegen vervolgens het ha telijk karakter van den maatregel zelf der banvloeking in massa, zonder on derscheid van omstandigheid en van plaats, die zeer van malkaar verschillen. «Zij doen opmerken, dat op dit Ofgenbiik vele officieele en gemeentelij ke scholen bestuurd worden door katho lieke onderwijzers en onderwijzeressen, die, terwijl zij geen inniger verlangen hebben dan gehoorzaam le zijn aan de kerk en in eensgezindheid te leven met hunnen pastoor, niet alleen door zijne voorschriften maar ook zijne raadgevin gen le aanhooren. met tc min wensclien den post te behouden dien zij bekleeden en met welks inkomst zij hun huisge zin ondersteunen. Thans verplicht zijnde hun ontslag le geven, alhoewel velen van hen ge plaatst zijn onder de waakzaamheid van kalhulieke burgemeesters, die geneigd zijn het godsdienstig onderwijs in de scholen die onder hun gezag staan le beschermen, verplicht zijnde hunne be langen op te offeren, denken zij dat het een moeielijk le verdragen maatregel zou zijn. die do kerk hatelijk kan maken. Zij vreezen dat geene mindere ge varen zouden ontstaan uit de strengheid der voorgeschrevene straffen. Zij zeggen dal de gemeentescholen nog goed zijn in vele kleine dorpen waar het liberalism nog nieti-i doorgedrongen yeti dat, wan neer de katholieke schoolmeesters die eenmaal verlaten hebben, v-r zullen ver vangen worden door slechte onderwij zers, die, hoe weinig hunne school ook zou bezocht zijn, niet te nfin er groot kwaad zouden slichten, door aan de kinderen, welke hun zouden bijblijven, verderfelijke leerstelsels in te planten. Zij voegen er bij dat de bovenge melde maatregelen in de opinie der we reld misschien eene sterke terugwerking zouden doen ontslaan tegen de katholie ke partij dal de kwaadwilligen er mis bruik zouden van maken en er kracht uitpuilen ten onze nadeele de haai te gen de kerk zou herleven, zou heviger en algemeen kunnen worden en hire vij anden zouden er voordeel hij vinden. Voor hel minst zou de tweedracht overal gezaaid worden tusschen de kat holieken en men zou trachten daarvan de verantwoordelijkheid te doen wegen op de geestelijkheid. Men vreest vooral dat de parlementaire katholieke partij er zou kunnen door geschokt w 01 den en dat de representanten, verlegen zijnde met de bovengemelde maatregelen le willen verdedigen, zich in de pijnlijke alternatief zouden bevinden in hel ver derf te loopen met maatregelen le recht vaardigen die liet politiekerw ijze moei lijk zou zijn te verdedigen of ze af le keu ren door den stroom der openbare denk wijze te volgen. Men wijst ook de gevaren van weer wraak van wegen de vijanden der kerk tegen haar. lk verzoek U. Em. deze bedenkin gen, welke ik korlbondig voorleg, wel le willen overwegen in uwe wijsheid zij zulen u tot nut kunnen dienen als ook aan uwe collegas. voor de voorzich tige toepassing der aan de pastoors ge zonden onderrichtingen. Zonder de krachtdadigheid te verminderen waar mede zij hel ernstig kwaad hebben be streden, dat de openbare scholen be dreigt, zullen de bisschoppen aldus kunnen zien hoe zij rekening zullen kunnen houden van deze raadgevingen tot zachtheid, die lot zeker punt de ge moederen gerust stellen, en tusschen al de zonen der kerk die eenheid van ge dacht en van handelen kunnen handha ven, die in de daj-en van strijd zoo noo dig is en misschien het middel zal kun nen verschaffen om hel gouvernement zelf te dwingen de onderwijswet zooda nig te veranderen, dat er voldoening wordt gegeven aan de billijke eischeu der katholieken, zooals de wel van 1842 op hel lager onderwijs dit minste gtoot- tenrieels deed. Er blijft nrij hij deze gelegenheid niets anders le doen dan de gevoelens van diepen eei bied le herhalen, waar mede ik u zeer nederig de handen kus en mij noetn van U. Em. De zeer nederige en verkleefde dienaar, Kardinaal NlNA. Rome, 3 october 1879. -+ GEUS EN JESUIET. Iets wat mij verwondert is dat de Denderbode durven spreken heeft van de vrijspraak van een betichte die ie mand geus verweten had. Het tribunaal heeft volstrekt gelijk gehad, de rechter heeft maar eene be lediging te straffen. Eu wat is eene belediging Eene uitdrukking die de eigenwaar de van iemand vermindert, eene uit drukking die iemand zijn gezag, zijne eer ontneemt. En het woord geus doet daar niets van de rechters hebbei het verklaard—want geus. is een even woord van vaderlandsch, treffelijk

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 2