VOOR VRIJHEID W
Aalst,
Fit. 4-00
macht]
dwang
maait a
daan
studiën in
zijnen geest
kennissen, iiij kentcunP^JP.xRJP<I
thoden, liij bezit in den grond der re
gels der opvoedkunde, liij wéét wa
Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!o.
EEN WOORDJE AAN DE BUITEN
LIEDEN.
In de maand October aanstaande
zullen in lieel het land de kiezingen
plaats hebben voor de vernieuwing
van de helft der gemeenteraden. Het
wordt tijd. dat men overal eens na
den ke over hetgeen er daarmee te
doen valt.
In menige gemeente laat het be
stuur veel te wenschen het is dik
wijls in handen van mannen, die gee-
ne vrijheid van handelen hebben, die
in den raad alleen werden gestoken,
niet om de belangen der gemeente
en van al de burgers voor te staan,
maar eerder om er zich te gedragen
volgens den wil en de belangen van
personen, die gaarne in alle- den
baas spelen, die dikwijls hunne wol
ten boven de wpRon van hm bnd
willen plaatsen - de verbreiding
van onderwijs en verlichting tegen
werken. om alzoo in dengenen die
hen omringen, domme en onderwor
pen werktuigen te vinden, waarmede
zij hunne geheime doeleinden des të
zekerder trachten te bereiken.
Een goede gemeenteraad is zulk
cene, di3 bestaat uit verstandige en
onafhankelijke mannen, die onder
elkander beramen, wat er, onder
strenge naleving van de wetten des
lands, het beste kan gedaan worden
voor de welvaart der gemeente in
't algemeen en voor de belangen van
eiken burger in 't bijzonder.
Een goed raadslid is zulke, die ge
kend staat als een treffelijk en ver
standig medeburger, die in de wijze
waarop hij zelf leeft, in de manier
waarop hij zijne zaken bestuurt, het
bewijs levert, dat hij zich jegens zijne
medeburgers en jegens hunne belan
gen zoo verdienstelijk zal maken als
jegens zich zeiven wiens vrije en
onafhankelijken geest hem onbe
kwaam maakt om een oogenblik het
algemeen welzijn uit het oog te
verliezen, of een duimbreed af te
wijken van hetgeen recht en plicht
hem voorschrjven.
De belangen van burger en boer
zijn dikwijls, bijna altijd, geheel an
dere dan die van den kasteelheer of
van den pastoor.
De gemeenteraad moet uitsluitelijk
den geest van het burgerlijk leven be
zitten hij moet enkel willen en doen
wat al de burgers samen willen, en
zijne zending van algemeen welzijn
niet verteten voor eene gril uit het
kasteel of eene bedreiging uit de sa-
krist ij.
In de kiezing moeten dus de bur
gers door hun stembriefken uitdruk
ken, hoe en door wie zij de ge
meente dat is het algemeen goed
willen bestuurd zien door bun
siembriefken moeten zij beletten, dat
de wil van allen niet versmoord wor
de door den hoogmoëd of de heersch-
zucht van enkelen.
Wif weten wel, dat op vele onzer
dorpen het moeielijk is om geheel en
al bevrijd te geraken van de slavernij,
die de kerk- en kasleelheeren er heb
ben ingevoerd ja, de toestand der
buitenmenschen is onder dit opzicht
zeer ongelukkig, maar juist uit
de ergheid van den toestand kan er
boterschap komen. Want is het bedon j
op den buiten nu wel uithoudelijk
Geene - rede, geene fBn:
meer gë'hjk vroeger uit
kasteel wordf broedertwist en haat en
nijd aangepredikt men wordt be
spied, vervolg en geruineerd voor de
minste reden de man wordt tegen
- onderwijzers met en zonder
gód.
Djit men hedendaags zoo vele on
derwijzers met. God ziet veroordeeten
vooij slagen toegebracht te hebben
aan hunne leerlingen geeft stof tot
nadenken.
flet zijn vooral de ouders die wij
aanmaken met ons de oorzaak hier
van op te sporen, zij hebben er het
meestbelang in mits er kwestie is
van dï opvoeding hunner kinderen.
Toe i de geestelijkheid besloot van
de we op het lager ouderwijs tegen
te ijjgrken en te dix?.*? s»hde op alle
genteQtéri catholieke scholen fe slich
ten, is zij i püdht hare onderwij-
'inderv kon
zijne vrouw, de vrouw wordt tegen
haren man, de kinderen tegen hunne
ouders opgeruid men dwingt u tot
opstand tegen 's lands wetten als
gij niet wilt buigen, tracht men u te
verbrijzelen, en in alles, brengt men
schijnheilig de religie tusschen. in
alles, zelfs in honderde dingen, waar
de religie zooveel in te pas komt als
eene speld in eenen eierkoek.
Maar met dat al, ziet ge wel, zijn
onze dorpen zoo treurig en zoo
doodsch geworden als kerkhoven
Geene vriendschap meer, geene
vreugde meer, geene kermissen meer
geen speelman meer, geene vranke
mannen, geene lustige zonen, geene
opgewekte dochters meer wel
stand in de kerk, wellust op het kas
teel is op den buiten voldoende bij
na overal vindt gij een paar onverbid
delijke dwingelanden, die gebieden
willen over honderden en duizenden
verslaafden, en die alleen van alles
genieten.
Tegen dat groot kwaad is er maar
.een middeldat is een flinke gemeen
teraad, de wezelijke macht door de
gezamelijke burgerij aangesteld, om
den hoogmoed van een klein hoopje
trotschaards te vernietigen. IIit ge
meentehuis is uw huis, waaruit gij de
wet moet geven aan kasteel en pasto
rij, niet het kasteel en de pastorij aan
U.
Verstaat u dus, goede buitenlieden,
om onder u eene goede keuze, voor
uwen raad te doen.
Door goede overeenkomst kunt ijg
meermaals verre komen in een vrij
en, onafhankelijken Raad ligt uwe
ring der E. V.rëff om tot liël cat-
'ïïfij-tCTftr^.VsatnTrijs over te sTa'an, dóch
da ujdit mislukte nam mén voor 011-
deW'ijzer hier den koster, daar eenen
kelijtzanger of den suisse, elders
eëuejT klee'nhakef die wat le/en,
sc! rijven en reken kon, op de andere
pkatsen eenen snotjongen die zelf nog
mf est leeren. en voor onderwijzeres
de meid, de zuster of de nicht des
pistors, in een woord personen die
ge me de minste bekwaamheid bezit
tel nog veel minder een gedacht
he iben van opvoedkunde of leerme
thode.
ftj weten niet wat een leerling is en
hoê men liet moet aanleggen om de
ve standvermogens te ontwikkelen
/ij kennen de middelen niet om de
aajidacht der kinderen optewekken
gaande te houden zij meenen dat
dc goede orde in de school enkelijk
do Dr straffen kan bekomen worden,
i gebruiken zij dit uiterste middel
overmatig dat de kinderen er niet
:er om geven en eindigen met de
mbcster te bespotten.
Daaruit volgt dat de meest of beter
gelegd de valsere onderwijzer, die de
ndodigc geduld niet bezit om met kin
deren te handelen, zich stoort en
links en rechts oorvegen uitdeelt om
tel dom zien dat hij meester i-. dat
men voor zijnen dwang moet buigen
erJ zich stil houden.
iDe mishandelingen welke de leer-
liftgen moeten verburen brengt bij hen
ejne moedeloosheid te weeg die wcl-
dta tot verachting overslaat en van
dit oogenblik is de meester oribe-
loVaain om nog iets te verkrijgen; alle
lebren is gedaan, de ordeloosheid
wordt algemeen.
Dit tafereel is niet overdreven, al
wie iets van onderwijs kent zal met
ons bekennen dat de zaken zich in
derdaad zoo voordoen.
I Beschouwen wij van den anderen
I kant den officieelen onderwijzer of
den meester zonder God.
*s jaars voor de stad.
15,"cn den drukregel
aankondigingen
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
weet wat
een leerling is en wat men doen moet
om hem opteleiden; hij kent de beste
middelen om de ontwikkeling der ver-
standveriiiogens te richten, hij heeft
in de oefeseholen geleerd hoe men
de aandacht der kinderen gaande
houdt en hij weet bij ondervinding
dat de straf maar een uiterst middel
i hetwelk maar zelden mag aange
wend worden. Wat oneindig v^jgcliil:
orde en regeltucht heersch*/-;*^"lie
klassen de kinderen hebben cAuied
voor hunnen rapster, hij is
vriend en zij doen hun best om hem
niet te misiiagcu.
mmige ouders hit
niet dat zij nog langer zouden betalen
óin hunne kinderen naar nuttelooze
en ordelooze scholen te zenden, ter
wijl zij huu kroost kunnen doen on
derwijzen, meest overal kosteloos, en
in schelen xvaaxüiei^vameondarwiizer?:.
orde, liefde en wederzij dsclie ver
kleefdheid doen heerschen, waar
vooruitgang is in deugd, zedelijk.il eid
en bekwaamheid.
WARE HET HIER ALZOO
Een fransch bisschop heeft aan de
geestelijken van zijn bisdom een om
zendbrief gestuur om hen te zeggen,
dat zij zich onzijdig moeten houden in
de aanstaande kiezingen, en geen
misbruik maken van de sacramenten
olïiop dc kiezers te drukken.
Ware het hier ook alzoo, hoeveel
meer overeenkomst en rust zou er
hier onder de menschtn zijn
De kiezingen zijn tegenwoordig
hiervoor de hoovcerdige geestelijk
heid alles, en oni daarin meester te
zijn, gebruiken onze bisschoppen alle
middelen want, het geweld van al de
sermoenen, de ooi log tegen de scho
len. h«*t vervolgen van dc zwakke bur
gers, dat alles zijn maar kiesfoefelin-
gen de religie heeft in den grond
daar niets in te zien, en zoo verstaat
het de fransclie bisschop ook.
Maar hier heeft de hoogmoed der
geestelijkheid geene palen zij wil
over alles, volstrekt over alles meester
zijn.
Zender die enophoudelijke kies-
maneeuvres, ender den dekmantel der
religie, zeu Belgie het gelukkigste en
vreedzaamste land der wereld zijn.
GEESTELIJKE DWANG.
Onze lezers zullen verder de ver-
oordeeli ng lezen vaneenen onderwij
zer met God uit Zillebeke. In het ver
slag van den raadsheer De Hondt