VOOR VRIJHEID W Aalst, Fit. 4-00 macht] dwang maait a daan studiën in zijnen geest kennissen, iiij kentcunP^JP.xRJP<I thoden, liij bezit in den grond der re gels der opvoedkunde, liij wéét wa Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!o. EEN WOORDJE AAN DE BUITEN LIEDEN. In de maand October aanstaande zullen in lieel het land de kiezingen plaats hebben voor de vernieuwing van de helft der gemeenteraden. Het wordt tijd. dat men overal eens na den ke over hetgeen er daarmee te doen valt. In menige gemeente laat het be stuur veel te wenschen het is dik wijls in handen van mannen, die gee- ne vrijheid van handelen hebben, die in den raad alleen werden gestoken, niet om de belangen der gemeente en van al de burgers voor te staan, maar eerder om er zich te gedragen volgens den wil en de belangen van personen, die gaarne in alle- den baas spelen, die dikwijls hunne wol ten boven de wpRon van hm bnd willen plaatsen - de verbreiding van onderwijs en verlichting tegen werken. om alzoo in dengenen die hen omringen, domme en onderwor pen werktuigen te vinden, waarmede zij hunne geheime doeleinden des të zekerder trachten te bereiken. Een goede gemeenteraad is zulk cene, di3 bestaat uit verstandige en onafhankelijke mannen, die onder elkander beramen, wat er, onder strenge naleving van de wetten des lands, het beste kan gedaan worden voor de welvaart der gemeente in 't algemeen en voor de belangen van eiken burger in 't bijzonder. Een goed raadslid is zulke, die ge kend staat als een treffelijk en ver standig medeburger, die in de wijze waarop hij zelf leeft, in de manier waarop hij zijne zaken bestuurt, het bewijs levert, dat hij zich jegens zijne medeburgers en jegens hunne belan gen zoo verdienstelijk zal maken als jegens zich zeiven wiens vrije en onafhankelijken geest hem onbe kwaam maakt om een oogenblik het algemeen welzijn uit het oog te verliezen, of een duimbreed af te wijken van hetgeen recht en plicht hem voorschrjven. De belangen van burger en boer zijn dikwijls, bijna altijd, geheel an dere dan die van den kasteelheer of van den pastoor. De gemeenteraad moet uitsluitelijk den geest van het burgerlijk leven be zitten hij moet enkel willen en doen wat al de burgers samen willen, en zijne zending van algemeen welzijn niet verteten voor eene gril uit het kasteel of eene bedreiging uit de sa- krist ij. In de kiezing moeten dus de bur gers door hun stembriefken uitdruk ken, hoe en door wie zij de ge meente dat is het algemeen goed willen bestuurd zien door bun siembriefken moeten zij beletten, dat de wil van allen niet versmoord wor de door den hoogmoëd of de heersch- zucht van enkelen. Wif weten wel, dat op vele onzer dorpen het moeielijk is om geheel en al bevrijd te geraken van de slavernij, die de kerk- en kasleelheeren er heb ben ingevoerd ja, de toestand der buitenmenschen is onder dit opzicht zeer ongelukkig, maar juist uit de ergheid van den toestand kan er boterschap komen. Want is het bedon j op den buiten nu wel uithoudelijk Geene - rede, geene fBn: meer gë'hjk vroeger uit kasteel wordf broedertwist en haat en nijd aangepredikt men wordt be spied, vervolg en geruineerd voor de minste reden de man wordt tegen - onderwijzers met en zonder gód. Djit men hedendaags zoo vele on derwijzers met. God ziet veroordeeten vooij slagen toegebracht te hebben aan hunne leerlingen geeft stof tot nadenken. flet zijn vooral de ouders die wij aanmaken met ons de oorzaak hier van op te sporen, zij hebben er het meestbelang in mits er kwestie is van dï opvoeding hunner kinderen. Toe i de geestelijkheid besloot van de we op het lager ouderwijs tegen te ijjgrken en te dix?.*? s»hde op alle genteQtéri catholieke scholen fe slich ten, is zij i püdht hare onderwij- 'inderv kon zijne vrouw, de vrouw wordt tegen haren man, de kinderen tegen hunne ouders opgeruid men dwingt u tot opstand tegen 's lands wetten als gij niet wilt buigen, tracht men u te verbrijzelen, en in alles, brengt men schijnheilig de religie tusschen. in alles, zelfs in honderde dingen, waar de religie zooveel in te pas komt als eene speld in eenen eierkoek. Maar met dat al, ziet ge wel, zijn onze dorpen zoo treurig en zoo doodsch geworden als kerkhoven Geene vriendschap meer, geene vreugde meer, geene kermissen meer geen speelman meer, geene vranke mannen, geene lustige zonen, geene opgewekte dochters meer wel stand in de kerk, wellust op het kas teel is op den buiten voldoende bij na overal vindt gij een paar onverbid delijke dwingelanden, die gebieden willen over honderden en duizenden verslaafden, en die alleen van alles genieten. Tegen dat groot kwaad is er maar .een middeldat is een flinke gemeen teraad, de wezelijke macht door de gezamelijke burgerij aangesteld, om den hoogmoed van een klein hoopje trotschaards te vernietigen. IIit ge meentehuis is uw huis, waaruit gij de wet moet geven aan kasteel en pasto rij, niet het kasteel en de pastorij aan U. Verstaat u dus, goede buitenlieden, om onder u eene goede keuze, voor uwen raad te doen. Door goede overeenkomst kunt ijg meermaals verre komen in een vrij en, onafhankelijken Raad ligt uwe ring der E. V.rëff om tot liël cat- 'ïïfij-tCTftr^.VsatnTrijs over te sTa'an, dóch da ujdit mislukte nam mén voor 011- deW'ijzer hier den koster, daar eenen kelijtzanger of den suisse, elders eëuejT klee'nhakef die wat le/en, sc! rijven en reken kon, op de andere pkatsen eenen snotjongen die zelf nog mf est leeren. en voor onderwijzeres de meid, de zuster of de nicht des pistors, in een woord personen die ge me de minste bekwaamheid bezit tel nog veel minder een gedacht he iben van opvoedkunde of leerme thode. ftj weten niet wat een leerling is en hoê men liet moet aanleggen om de ve standvermogens te ontwikkelen /ij kennen de middelen niet om de aajidacht der kinderen optewekken gaande te houden zij meenen dat dc goede orde in de school enkelijk do Dr straffen kan bekomen worden, i gebruiken zij dit uiterste middel overmatig dat de kinderen er niet :er om geven en eindigen met de mbcster te bespotten. Daaruit volgt dat de meest of beter gelegd de valsere onderwijzer, die de ndodigc geduld niet bezit om met kin deren te handelen, zich stoort en links en rechts oorvegen uitdeelt om tel dom zien dat hij meester i-. dat men voor zijnen dwang moet buigen erJ zich stil houden. iDe mishandelingen welke de leer- liftgen moeten verburen brengt bij hen ejne moedeloosheid te weeg die wcl- dta tot verachting overslaat en van dit oogenblik is de meester oribe- loVaain om nog iets te verkrijgen; alle lebren is gedaan, de ordeloosheid wordt algemeen. Dit tafereel is niet overdreven, al wie iets van onderwijs kent zal met ons bekennen dat de zaken zich in derdaad zoo voordoen. I Beschouwen wij van den anderen I kant den officieelen onderwijzer of den meester zonder God. *s jaars voor de stad. 15,"cn den drukregel aankondigingen VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. weet wat een leerling is en wat men doen moet om hem opteleiden; hij kent de beste middelen om de ontwikkeling der ver- standveriiiogens te richten, hij heeft in de oefeseholen geleerd hoe men de aandacht der kinderen gaande houdt en hij weet bij ondervinding dat de straf maar een uiterst middel i hetwelk maar zelden mag aange wend worden. Wat oneindig v^jgcliil: orde en regeltucht heersch*/-;*^"lie klassen de kinderen hebben cAuied voor hunnen rapster, hij is vriend en zij doen hun best om hem niet te misiiagcu. mmige ouders hit niet dat zij nog langer zouden betalen óin hunne kinderen naar nuttelooze en ordelooze scholen te zenden, ter wijl zij huu kroost kunnen doen on derwijzen, meest overal kosteloos, en in schelen xvaaxüiei^vameondarwiizer?:. orde, liefde en wederzij dsclie ver kleefdheid doen heerschen, waar vooruitgang is in deugd, zedelijk.il eid en bekwaamheid. WARE HET HIER ALZOO Een fransch bisschop heeft aan de geestelijken van zijn bisdom een om zendbrief gestuur om hen te zeggen, dat zij zich onzijdig moeten houden in de aanstaande kiezingen, en geen misbruik maken van de sacramenten olïiop dc kiezers te drukken. Ware het hier ook alzoo, hoeveel meer overeenkomst en rust zou er hier onder de menschtn zijn De kiezingen zijn tegenwoordig hiervoor de hoovcerdige geestelijk heid alles, en oni daarin meester te zijn, gebruiken onze bisschoppen alle middelen want, het geweld van al de sermoenen, de ooi log tegen de scho len. h«*t vervolgen van dc zwakke bur gers, dat alles zijn maar kiesfoefelin- gen de religie heeft in den grond daar niets in te zien, en zoo verstaat het de fransclie bisschop ook. Maar hier heeft de hoogmoed der geestelijkheid geene palen zij wil over alles, volstrekt over alles meester zijn. Zender die enophoudelijke kies- maneeuvres, ender den dekmantel der religie, zeu Belgie het gelukkigste en vreedzaamste land der wereld zijn. GEESTELIJKE DWANG. Onze lezers zullen verder de ver- oordeeli ng lezen vaneenen onderwij zer met God uit Zillebeke. In het ver slag van den raadsheer De Hondt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1