fff De zedeleer. naakbaar verders is'de bevolking verminderden het getal geestelij ks aangegroeid om.... póiitiek te ma ken. Niets ware des te redelijker dan het getal dier heeren eerst en vooral op vorig cijfer terug te brengen en dan te onderzoeken of de verminde ring der bevolking geene nuttige reden zijn zou om eeriige vroeger bestaande plaatsen af te schaffen. Indien de heeren geestelijken het geradig vin den hetzelfde missen te behouden als nu, ewel dat ze dan overal de nieuw- soortige missen invoeren; als de gees telijke, die op eene gemeente geheel alleen is, de macht heeft eene tweede looze mis te doen die volgens hen ook geldig is, wat beletsel zou er zijn aan alle priesters die macht te geven.' Of kan de eene misschien meer dan de andere Zie eens welke schoone uitslag In elke gemeente een onderpastoor min en aan allen de macht geven om te bineeren! daar de priesters toch maar voor den hemel werken, zeer gaarne met eene tweede mis belasten en als het hun goedunkt kunnen zij er ge makkelijk elk eene halve dozijn in ee- nen voormiddag doen, dan zullen zij wezenlijk eenige bezigheid vinden en hunnen ledigen tijd niet moeten ver slijten om de kiezingen in te richten, de liberalen het bestaan te ontnemen en de geuzen te verdoemen. Ho,, dat bineeren, dat bineeren, is zulke schoone zaak. GEUS. zijn in het W illemsfonds. Een der beste redenaars van 't land, de heer Adriaen- sens van Antwerpen konr.l er eene voor dracht geven over De noodzakelijk heid voor ieder burger van' parlij te kiezen Deze voordracht die belooft zeer schitterend te wezen, zal voorafgegaan /i|ii van toon cel- en toonkundige oefe ningen. De ingang is vrij en kosteloos. Mrn betont om 5 uren stipt. Past allen op want de zaal tan den Comle d'Eg montzal ie klein zijn. Ja. hel feest van zondag beloofd puik ie zijn. Re vrien den van Voor uitgang en licht die dit jaar de Willemsfonds voordrachten opluiste- ren, hebben meer he|nofd hun talent ten dienste van dit vooruitstrevend werk te stellen, en Mr H. Croisé, de vermaarde komiek zal 't concert mei zijne mede- w erking verreten. W ie, lachen en leeren >«il kome zon dag na.ir de-Volksvoordracht om 5 uren. Clauwakrt. 1)E REGEN. Hel heeft in de laatste weken zen buitengewoon veel geregend, dal heel het land door overstronmingeo is geteis terd geworden. In de steden zijn er daardoor groote beschadigingen ontstaan eri nog erger zullen de gevolgen daar van zijn voor d<m landman, die van nu af vreest of .hij int? zijnen aanstaanden oogst w ol eene helooning van zijnen zu ren arbeid zal vinden. Hel is eene algemeene ramp. maar niemand kan hiervoor schuldig worden gesteld. Ja toch. zon hehüeti wij ge hoord dat op den buiten aan de lichtge- loovige menschen wordt wijs gemaakt, dal het de schuld is van de liberalen, want dal God door den regen zijne gramsehamp heeft betoond over de on derwijswet, enz Moeten wij op dien zeever antwoor den De liberalen zim wijzer, en als er ergens eerie groote openbare ramp ge beurd in een land dal geheel en al kleri kaal is. wachten zij ziclt wel daar God te doen in tusschenkomen. W ij zouden beschaamd zijn te zeg gen,dat in 1872, wanneer d« overstrn >- mingen nog erger waren dan in 1880, dat God zich over de klerikalen, die irt België toen aan't bewind waren, had gewroken, omdat hij oordeelde dat zij de meerderheid in de kiezingen hadden bekomen door het aan wénden van alle soorlen van listen en bedriegerijen. Immers, dat zijn van die middelkens, die de klerikalen gewoon zijn aan te wenden om ac menschen oenen blind doek aan te doen maar die middel- keus zijn versleten zelfs op hel platte lanrl zijn de menschen verstandi et ge worden, en zij lachen inwendig met de mannen, die listig aan God toeschrijven wat zij alleen in hun venijnig gemoed wcnschen en uitvinden. WILLEMSFONDS. Inwoners van Aalst en omliggende Leest aller, aandachtig en zijt op den po«t.' Zondag eerstkomende zal .hel feest OP ZIJN DENDER BODE S. Een lid van 't sdio Ikomitcit is ver leden week eens duchtig zijne kazak uitgeklopt gew eest door een monsterach tig groot kl. iir diertje, ik weel niet of het (c l muizenhondje of de Visch was die op de koen" jongheid roefelde, maar wat ik weel is dal ij ferm klop op zijn hoofd kreeg en dat «r niets uitgevallen is. Er zijn er die hewcereri dat als er niets in zit er niets uitvallen kan. W B. BEDREIGING EN L \STER. De heilige Denderbode kondigt in zijn nummer van Zondag laatst aan, dat lel cc Verbond en de Vooruit ver volgt worden dooravnkaat Eeman om artikels geschreven h- hebben, welke deze heer in zijne faam erf eer zouden kunnen benadreligen. W ij dagen dat sakrisiijblad uit een enkel'woord'laster taal' of oorrooverij tegen gemelden advq- kout it; ons blad aan ie duiden en waéh- ten gerust het vonnis van de Dender- mondsche rechtbank af. Als er laster moet gezocht wnrdpa dan is het ia de kolom men van den Denderbode in zijn artikel zelf legen oijs gericht is niets anders dart laster. Denderbode,» wij zeggen ii \Ikdics cüiïa Tb ip.,um ge neesheer genees uw zeiven V In dat zelfde artikel spreekt dé«Den derbode» van vreemdelingen.; die hier de deftige familien van de staal komen beledigen. V* ij antwoorden daarop, dal ons blad door zuiver geboren Aalste- naars wordt opgesteld, door mannen die de belangen onzer stad kennen en behartigen en niet zullen ophouden die belangen te verdedigen niettegenstaande al liet geweld en de kleingeestige vervol gingen tegen ons gericht. Hebt gij dat verslaan, kazak keet der ctt liberaal van vroeger De Redactie. MED1CE CUBA TEIPSUM De Denderbode dit anderen van eerrooverij en laster taal durft beschuldi gen. geeft in zijn nummer van Zondag een sta- lljC van zijnen eerbied voor de overheid en den goeden ua.am van zijnen medemensch. Dij spreekt van zekeren Bugldermans en van Kolonel Patache in woorden waarin liet veniju door straalt. En zulke kerel w il de zedemees- tt-r spelen P! Maar Denderbode» als gij dan toch zoo zeer voor het licht en de wrarheid uitkomt..moest *ij eens aan uwe lezers vertellen, wat er verleden week is voor gevallen in den kommieken cerele. Is het waar. 'daler renen ontvanger be noemd is van 'Ie pauzelijke zouaven en dat zijne stukken, stantepede op staan de voet geteeketid zijn geweest door ze keren vischJ Geelt ons daar eens wat uitleg over apostel der Waarheid. Dirck Martens. Er wordt hedendaags in bel clerikaal kamp zoo fel gehandeld over de zede- leer in de lagere scholen, en sedert eenigen lijd brengen de klerikale dag bladen bel zoo dikwijls te pas. dat de godsdienst alleen, mag aanspraak maken np het geven cener zedelijke opvoeding, ja zelfs dat er zonder de godsdienst gee ne zedeleer is. dat wij niet kunnen nala- «rriaan onze lezers mede te deelcn. wal een franscli dagblad LeXIX siècle' zegt. ter gelegenheid der veroordeeling van den Pastnr-deken Cnmligbt lot zeven jaren dwangarbeid. Ziedaar dan twee priesters, twee herders de eene gaat voor (tenen heili gen door niets is tegen de zedelijkheid van den anderen gezegd. En nogtans hebben zit beide gelogen, beide hebben schriftelijk bevestigd, dat zij biechten gehoord hadden; welke zij niet gehoord hebben. De eene Got ft aan zijnen bis schop gelogen de andere heeft de paro chianen van zijnen conP/aler, die Gij hem Ie biechten kwamen, verdacht ge maakt. Reide hebben eerst voor het ge recht gelogen, de eene heeft zelfs eenen valschcn eed gedaan. Reide eindelijk hebben hnn schelmstuk bekend en met het root op hel voorhoofd voor het assi senhof zich zeiven komen aanklagen. En hel zipm geene kwaadaardige, noch onwellevende menschen, zoo min als de wereldlijke getuigen. Het is daar dat wij komen moeten en het >s dat het welk de droevige zijde der zaak uit maakt. Het zijn eerlijke lieden efl noch- Ihans hebber» de eene gelijk de andere toegestemd de medejdiehtigen te zijn van de aangeliaaldeschelmerijen. Dal een schelm hier of daar komt nestelen of onder dit. of dat kleed eenige hen voldaad begaat, de zaak is eenvoudig en zet zi|neeer alleen op het spel. Maar eene slechte opvoeding, dar is erg. een bedorven geweten, zoodanig dat dit be derf eene vervalsching van het geweten te weegbrengt en dat eerlijke lieden zeiven-; het «okI vrio het k raad niet meer onderscheiden. - Ziedaar, hoe v r het de elericale opvoeding brengen kan, met hare dis tinguos, hare voorhehotidingen, bare verstandelijke beperkingen. Geloovigen de ministers van den God der waarheid, zien wij ze. de eene na de andere in dit proces, bevestigen wal valsch is. liegen aan den Lis.-chop liegen aan het men- scltelijk recht en dit met de overtuiging dat zi| dit alles gedaan hebben, lol meerder eer en glorie van God, en tot welzijn zijner Kerk. n dit zijn de ministers dit zijn de godvruchtige» van eenen godsdienst, zoo bedot ven door de jezuïterij; die ons zonder ophouden herhalen dat er buiten de godsvrucht geene zeden zijn. Zij is schoon uwe zedeleer zij zijn slichtend uwe zeden. Zoo spreekt het Fransch dagblad. Zouden wij met recht al die regelen niet mogr-n toepassen op het proces het welk zich te Koririik ontknoopt De getuigen in de zaak van Ileule. schijnen geheel en al onder die strenge beoordec- ling te vallen. Een antwoord op de spijskaart welke de fa n fa re nm a a schappij van Mcr aan hare leden heeft uitgedeeld op den dag van haar Cecilia'sfeest. Eerste deel. 1Bouillon A Ia Plata. 2. Bitst uk ii cs a la Bciha drjla Trina 5. Gekeerde paterskazak au petit Bugle. 4. llyppolite sauce poivré du Paon. 5'. Paté a la Jank. 6. Tromelslekken au lar.I d'Amérique. 7. Mouiariié a Ia Fluitje. Gedurende de repos zal de tafel afge droogd worden met de spons van den zokbipper. Twcede deel. 1. Paté a Ia Molenheeck St Jean. 2. Angutlles a la Tannerie, 5. Chaude Cailh* a la Trinette. 4. Boer Pijns a Ia médecinc. 5. Sylvcslrc an zwarlcn champetter. 6. Giroueltea J'inCoiistanL 7. Oliekoek a la Porie de Malines. Mannekes met geneverbezen. Dessert van den prins Van der Neuzen. Orn te sluiten, groote Patomin door den Beer van t Heilig schrift, cricur pu blic patenlé, eharculier. rapporteur etc; dit alles zal verlicht worden door blau we glaasjes van St-Nicolaas die eenen rooden schijn geven, dank aan de olie van N*48. Ieder zrgt het voort. Vermindering der bevolking op den buiten in Vlaanderen. Het "i.« t)0g al kurieus om na te gaan, hoe dc'hmolking op den buitGn, onder het beheer der gees telijken. sinds 30 jaar is achteruit gegaan. Want daar, waarde srepstelj'ken «rooster zijn, mag men zeker zijn, dat al waf han del of nijverheid is, moot achteruit paan, cr is maar iets dat progres doet, dat" zijrl de kloosters en de vermindering der gees telijken. Er is bijna geen dorp dat 'geen klooster heeft, en daar waar vroeger oen onderpastooor wm, zijn er nu twee en drij onderpastoors, die niets anders te doen hebqen, dan elkander nit te noodigen om met de kaart te spelen en over de uitmun tendheid van hunne wijnkelders te spre ken. Met dit al doen die mannen, welke enkel hun eigen bevoordeligeD, onder voorwendsel dat zij de menschen naar ien hemel zenden, niets goeds, en bewijst da onderstaande statistiek, da! er reden be slaat het getal geestelijken op den buiten te verminderen, dat eene ongehoorde ver houding heeft genomen. Het verslag over den toestand der pro-l vintie Oost-Vlaanderen van 1848 en vaJ 1879 bewijst wat vermindering de bevol-j king von eenige gemeenten sedert die 3# jaren ondergaan heeft. Ziehier eene kleine tabel 6,383 2,041 3,710 7,467 2,566 4.191 1,416 2,000 3,882 3,237 4,289 2,657 2 384 3,103 1.274 3,635 2,102 2,944 1,187 2,083 5,643 7,161 2,119 5,868 755 2,029 Aaltre Asper Evergem Hanbeke Knesselare 6,978 1,828 2,915 6,522 2,086 4,213 Marlens-Laathero 1,239 Landegem 1.766 Loochristy 3.720 Lpotenbuïle 2,991 Lovendegem 3>'57(i Machelen 2J68 Meprendré 2,185 Melle 3'123 Mergen 1,245 Nevele 3.309 Olsene 1998 Oosterzeefe 2,703 p°eke jjo53 Seveneeke 2.012 Sleidinge 4,774 Zomorgem 5^669 Vynkt 1,905 Waarschoot 5;255 Zeveren 59 6 Zulte 1,991 V De priesters hebben dus nn een veel min- dore bevolking te bedienpn dan vroeger?; wegen zijn oneindig beteren het getal on derpastoors is langs alle kanten aange groeid. Waarom Waarom Wel. omdat de priester is thans niet meer gemaakt en benoemd woe den om het werkjvan den wijzen Christus voort te zetten, maar enkel om een poli tiek werk te volbrengen en om dat. werk te verrichten heeft men nooit mannen te veel. blke priester is thans een kiesmakelaar; hij moet trachten de priesterspartij de bo venhand in alles te doen bekomen dat is zijne zending. Al de schoone daden orizer geestelijkheid bewijzen zulks: do zaligheid der zielen, de zedelijkheid der menschen, dit zijn slechts klinkende W-oorden waar zij zich achter verschuilen om zooveel te beter de menschen te misleiden. Hunne zending is de huishoudens in oueenigheid te brengen, de onafhankelijke burgers ver- vervolgen en regelmatig alle zondagen ter hel doemen, de liberalen en geuzen be vechten en het afzichtelijk ministerie, dat wij thans bezitlen. omverwerpen. Dat is de zending onzer priesteis en vooral onzer onderpastoors, en juist omdat hunne zen ding daarin staat, zouden wij wel graag zien dat het Gouvernement eens onder zocht ot wij al de politieke agenten moeten blijven behouden én betalen, niettegen staande de vermindering der bevolking. J 'I' Bevolking op 15 Nov. 1848. Naam der Gemeenten Bevolking op 3ï Dec. 1879. Dej'ize

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 2