Aalst, 20 Januari. F14. 4-00 iV 30- Fr. 4-73 VOOR VRIJHEID HEID EN RECHT. 's jaars voor de stad 's jaars voor heel het land. aankondigt ngeo 15m" den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. De abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale deTublicité Etrangère G. L. Daube et C". Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc GEDWONGENE GIFTEN. Niettegenstaande dat in ons land de zoo rampspoedige overstroomingen, bijna, algemeen geweest zijn en dat zij dringende behoeftens voor nood lottig gevolg hebben, gaan onze cleri- calen maar immer voort met, zoo bij de onbemiddelde als bij de rijke -lie den, in België zooveel geld mogelijk rond te halen, en dit enkel om hetzel ve naar Rome, dien waren geldklok, te zenden. Het is waarlijk voor al de lieden, ■welke door de overstroomingen gele den hebben en aan wie dus de gelde lijke hulp hunner medeburgers nu zoo goed zoude van pas komen, hard om te lezen, dat zoovele honderde d'uizende franken uit ons vaderland, om zoo te zeggen naar het hoofd van den Paus gesnv ten wor den. Men weet immers dat deze laatste enkel uit koppigheid, de toelage wei gert aan te nemen, welke hem jaar- lijksch door het Italiaansch gouverne ment aangeboden wordt. Daar die toelage zoowat drij millioen en half bedraagt, zoude het geld van St. Pieterspenning, gemakkelijk in ons land kunnen blijven. ij denken ten minste dat de Paus het met dat sommetje wel zoude kunnen stellen. Het hoett hier niet herhaald te wor den, dat die bedelarij op grooten voet, het rondhalen van den St. Pie terpenning, al meer en meer tegen het hoofd van alle weldenkende lie den springt, te meer, daar op alle plaatsen van eenig belang de bedelarij zelfs aan de noodlijdenden verboden wordt en tusschen voor of binnen de deur bedelen bestaat er immers geen verschil Wan neer hierover kwestie is, dan denken de clerikalen alles gezegd te hebben met hunne gewone uitvlucht Al wie niet wil geven moet niet ge ven en kan gemakkelijk weigeren. Eh wel dat is volstrekt bezijden de waarheid Inderdaad, den St. Pieterspenning wordt, zooals men weet, door de geestslijken zeiven rondgehaald. Wij vragen nu aan onze lezers hoe- vele er tusschen hen zijn die daarin tegen hunnen dank geven De eene voor de eerste communie hunner kinderen, de andere omdat zij kalandisie hebben van clerikalen, nog andere omdat de geestelijken hen, in geval van weigering, bij de eene of andere rijke oude matant zoude in ongenade brengen en honderd andere redens. De zedelijke invloed der geestelij ken op de eenvoudige lieden, is vol doende om deze te verplichten van hunne zuurgewonnen centen te geven om dezelve naar het overzadelijk llo me te zien dragen. Zoolang de geestelijken die rondha- ling zullen doen, is men dus niet vrij van te geven of te weigeren. Dat men dezelve eens door andere personen laat doen, of nog beter, dat men eenen afzonderlijken offerblok voorden St. Pieterspenning in de kerk plaatse, men zal dan eens zien hoevet-1 kleiner de opbrengst is en men zal tegelijker tijd het bedrag der vrije giften kennen. Maar wij zijn bijna verzekerd, dat men dit niet zal riskeeren. HIP 1 HIP 1 HOURRAH VOOR MECHELEN. Verleden woensdag was het ge meente keus te Mechelen. Er moest maar een raadsheer ge kozen worden maar van zijnen keus hing de meerderheid in den raad af. Men was daar 10 clerikalen tegen 10 liberalen en dit jaar zijn het alle de clericalen die in October, moeten her kozen worden. Men ziet dus van welk belang den keus van woensdag was en men begrijpt licht dat men van beide zij den alles in 't werk stelden om te ge lukken. M.Lamot,liberaal, bekwam 1423 stem. M. Vanderghote, clericaal. 1373 id. Mgr Decshamp kwam in rooden mantel stemmen, en den bisscchop van Doornik Mgr Durousseaux, nog kiezer te Mechelen zijnde was tegen woordig eri bekleedde zelfs de plaats van scrutateur. En niet tegenstaande de populariteit van den clericaicn can- didaat. ondanks eene zekere liberale- rij dat men hem wilden toepassen, is uien er niet in gelukt,, De stad van den aartsbisschop zal dus onder den mijter nog niet ver smacht worden. Hip Hip Hourrah! voor onze vrienden van Mechelen. DE MILICIEWET EN DE SEMINARISTEN. M. Paul Bert, heeft in de Kamer der gedeputeerden van Frankrijk, een ontwerp van wet voorgesteld, strek kende om de seminaristen aan de mi- liciewet te onderwerpen. Reeds sedert verleden jaar is een dergelijk voorstel gedaan geweest door de meerderheid der iniddensek- tie onzer wetgevende Kamer. Sedert dien hebben de clerikale bladen op alle toonen geschreeuwd dat. de religie vervolgd werd, dat de jongelieden van hunne studiën niet mochten afgetrokken worden, en dui zend andere redenen, die voor een onderzoek, hoe oppervlakkig het ook zij, verdwijnen als rook.- Indien de maatregel toegepast werd op de priesters zelven, die toch ook maar burgers zijn, zooals de andere, en strikt genomen aan al de ver plichtingen zouden moeten onderwor pen zijn, welke de natie vergt, dan zou men misschien al de eene of an dere min of meer gegronde rede kun nen bijbrengen. Maar het is hetzelf de niet met de seminaristen. Inderdaad, is liet noodig, dat men de jongelieden, die misschien later zullen priester gewijd worden, reeds behaudele op den voet van die. wel ke het al zijn Is het rechtvaardig dat de ouders dier jongelieden, eerder dan wij, ont slagen zijn van eenen ramplayarit te koopen Is het betreurenswaardig dat die jongelieden slechts op den ouderdom van dertig jaren priester worden, dan wel op liuii drij-en-twintigste jaar Wanneer een boerenzoon, die in het dorp opgekweekt is en priester zou worden zonder ooit de wereld ge zien te hebben, door tiet lot aange wezen wierd om gedurende d' ij jaren het gemeenzaam leven met andere burgerjongens te ondergaan, alvorens zijne geestelijke beloften uit te spre ken, zou daar kwaad bij zijn 1 Indien het den roep diens jonge- lings nil t is, indien hij aan de proef niet wederstaat en naar het seminarie niet terugkeert, zou dit een kwaad zijn Is hetpaiet beter een priester minder, daW^een slechte meer Wanneer een militiaan vrijgesteld wórdt inoet er een ander in zijne plaats optrekken. Dat een jongeling aan wie het in het hoofd speelt, on derpastor, jezuiët pf capucien te wor den, een ander jongeling die 't huis dikwijls zeer moeielijk kan gemist worden in zijne plaats doet marchee- ren, is dit rechtvaardig Is het onredelijker de studiën der Theologanten te onderbreken dan die der advokaten, doktors, ingénieurs of zoon wiens daghuur aan de moeder onontbeerlijk is liet leger is uit burgerzonen samen gesteld dat men vreest gedurende eenigen tijd de seminaristen met hen te doen omgaan, zij die eens hunne predikanten en hunne biecht vaders moeten worden, is dit verstan dig Op al die vragen kunnen de cleri calen niet antwoordon. liet volk ver staat dat het niet langer mogelijk is voor eene zekere klas van burgers een voorrecht te behouden, hetwelk aan de andere ontzegd wordt. De ge lijkheid voor de wet moet beoogd en verkregen worden. nijveraars, van onze kindeten die ee nen stiel leeren of die reeds den han del der ouders voortzetten, van den TOEZICHT DER KLOOSTERS. Het schijnt dat de Kamers zich met de belangrijke kwestie van het toe zicht der kloosters eerlang gaat bezig houden. Die kwestie is sinds langen tijd hangend en het is tijd dat zij eeno oplossing bekome. Wij weten niet waarvoor, als rnen een grijzen of bruinen rok aantrekt, men daarvoor zou moeten vrijgesteld zijn zich aan de volksoptelling te onderwerpen. De wet zal het princiep bekrachti gen van gelijkheid tusschen de gees telijken en de wereldlijken. Een pater heeft liet recht zijnen toe vlucht te nemen tot de rechtbank, even als elk ander burger, moet hij dan ook het recht hebben van woning en van naam te veranderen als hij wil, en geen spoor over te laten van zijn verblijf In de huidige maatschappij waarin wij leven, moet elke persoon reke ning geven van zijne verplaatsing. Als hij van verblijfplaats verandert, moet hij er bericht van geven stapt hij in een hotel af, men biedt hem het reizi- gersboek ter onderteekening aan. Het is in zijn eigen belang dat hij op elk oo^enblik moet kunnen zeggen waar hij gisteren geweest is en wat hij heeft gedaan. In de kloosters kent men niets daarvan. De persoon die daar intreedt, verdwijnt burgerlijk, om maar weèr voor den dag te komen als het belang zijner orde zulks verlangt. Men bi gint met hem zijnen naam te ontnemen, een versleten kleed dat aan den kap stok wordt gehangen. Verder geen toezicht of geene waakzaamheid meer op zijnen persoon zijne fouten, zijne misdrijven, ontsnappen aan alle be straffing. Zijne kloosteroversten alleen beraadslagen over zijne daden, spre ken zijn vonnis uit zonder beroep en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1