I
regels mogen decreteeren tegen de
vrijheid der drukpers Wat kan dat
baten wanneer de geestelijkheid is
eene algemeene zamenwerking al dat
gene doen mag wat er aan de wetge
vers zelve even als aan de regeering
verboden is
Wat baat ons de schoonste der
Constitution, wat baten alle inrich-
tingswetten, wanneer het de geeste
lijken vrij staat, dezelve naar hunne
eigene inzichten te keeren, en die
voor andersdenkenden tot eene doode
letter te maken
De opperste onzer rechterlijke ma
gistraten ziende hoe 's lands wetten
verkracht worden, hoe de waarborgen
der nationale vrijheden in de grondwet
ingeschreven, miskend en verguisd
worden door de geestelijke overheid
die het voorbeeld van gehoorzaam
heid aan de wettelijke verordeningen
zoude moeten geven, heeft voorzeker,
bij de plechtige gelegenheid van het
nieuwjaar eene schoone taal gevoerd
voor zijne Majesteit. Alle vrijzin
nige mensehen zullen die des te meer
toejuichen daar dezelfve als eene der
kreet van verontweerdiging is uitge
gaan voor het hoofd der natie tegen
de schenders der wetten van het land
Wie beter dan hij aan het hoofd der
rechtsbedienden geplaatst, heeft het
kwaad kunnen beseffen hetwelk met
overleg en voorbèllachte rade geheel
het land door wordt aangericht tegen
de vrijheidder drukpers welke in de
oogen der leden van het nationaal
Congres alle de andere vrijheden
moest overeind houden. Hopen wij
dat het ministerie der nationale ver
dediging dien kreet zal hooren en de
grootste onzer vrijheden, de vrijheid
der drukpers zal weten te verdedi
gen.
FOEI DENDERBODE
Dc sleed* aangroeiende bijval dat
Taal en Vrijheid bij de Aalslersclie be-
volking geniet belet de Denderbode te
slapen. Ook moest kost vat kost het
goed gelukken barer verlooningen be-
stremd «orden. Daarom heeft bet bei-
lig blad, op de venijnige en jaloersche
«ijze die liet kenmerkt, zijn venijn in
zijn nnmmer van zondag laatst op dit
achtbaar gezelschap uitgebraakt.
Taal en Vrijheid moest op bare ver
tooning van zondag laatst eerbied
waardige personen aanranden, booueti
en beleedigen maar zegt dc jesuiet er
bij 1111 zal hel die beleediging niet durven
spelen, liet is verw ittigd
O, heilige l uichelaar, wat zijl gij
goed. tie eens wal schande hij aan 't ge-
z»ls:hap spaart, zonder hem was de re-
put ilie van Taal en Vrijheid naar de
maan
Wal is een jesuiet schande vrij 1
Taal en Vrijheid hoefi verdedigd te wor
den. bel ii verre boven den dwerg iu
tailuffeu kleeden dien den Denderbode
aancenknoeiL, ook zal ik bel niet doen.
Ik vat alb en de pen op, om een» n
dienst aan den scherven le bewijzen.
De spelende leden der maatschappij
zijn bijna alleen jannen die mogen
zwijgen dat zij zweeten, zegt hel kazuk-
keerders blad. Denderbode jongen, men
mag nooit van koorden spreken in hei
huis eens gehangene. Gij randt de spe
lers in hun bijzonder leven aan. dit is
zeer ondoorzichtig. Vtrgelijkl eens bel
j#drag der klerikale jeugd, inde goede
burgerklas genomen, met dit der zeiver
klas in de onze. en om dil te doen, telt
eens de m tanden en dagen gevang en
de honderde franken op waartoe uwe en
«onze vrienden veroordeeld zijn, dan zult
in een* weten wie zwijgen moet dat
jij zweeten lel eens de mannen op
«!ii? hunne/iel verkocht hebben, gelijk
gij en veel uwer vrienden, en gij zuil
zien wie moet zwijgen dat zij zweeten
herinnert U eens uwe Devriendleii, uwe
broeders Morriën, uwe Kwezels die
Turkschen tabak rooken enz. enz. en
gij zult welen wie zwijgen moeten dat
zij zweeten.
Nog eens, Denderbode, spreekt nooit
van koorden in 'l huis eens gehangene.
V. B.
De gemeente Lede bezit eene schooi
met God die zeker voor de b» roemdste
gwniiazcn van Duitschland niet rnoet
onderdoen.
Toen ik daar, over veertien dagen,
voorbij trok geloofde ik van verre dat
aldaar rene menagerie van apen aange
komen was. die kunsttoeren deden in de
lindebootncn van den speelkoer Er na
der bij komende, vond ik mij bedrogen
het waren de leerlingen die zich als eek
hoornen op de takkeu door elkander
slingerden. En men treft dan nog lieden
aan die zeggen dal de lichaamsoefenin
gen in de katholieke scholen verwaar
loosd worden
Te Smetlede. een dorp met 930 in
woners is maand ig laatst de school voor
volwassenen geopend. Menigeli lezer zal
\erwond'rd zijn wanneer ik zeg dat er
den eersten avond 61 leerlingen aan we
zig waren, en dil ondanks de menigvul
dige dwangmiddelen welke de (jeefkens
op hunne pachters uitoefenen. Dii be
wijst dal de gemeente-onderwijzer de
genegenheid van elkeen heeft gewonnen.
Hoe kan het anders f Die beschaafde
menschen zijn maar al te veel bewust,
t an de onwaardeerbare diensten welke
die meester zonder geloof, bun geduren
de 18 jaren bew ez» n beeft zij zien in
tiem een rechtschapen man, die niets
beoogt dan hun geluk en welzijn.
Eere dan den ieverigen strijder, die
Smetlede door zijne ijzeren standvastig
heid en stalen wil zoover heeft wejen
te brengeiu dal on weienilbelu i'ii bijge
loof i-r voor goed zijn uitgeroeid. Leve
Mijnbeer August WiHeins 1 Leve dc in
woners van Smetlede die bel officieel
onderwijs bovrti de knoeierijen der
kakscholen stellen.
PIER-ZEEF.
STERFGEVALLEN.
De heer Karei Meynne, advokaat en
oud-schepen van Brugge, ridder der
Leopoldsorde, is maandag te Joos-
ten-Noode overleden, in den ouder
dom van 69 jaren De liberale partij
in het algemeen, en zijn geboortestad
Nieupoort in het bijzonder, verliezen
in hem eenen warm verdediger.
Uit Antwerpen meldt men het over
lijden van den heer senotor d'Hanis,
die sinds eenigen tijd aan eene hart
ziekte lijdend was.
De heer d'Hanis behoorde tot de
liberale partij en was een algemeen
geacht en bemind man.
liet is een groot verlies voor Ant
werpen en voor de liberal# partij.
Dit overlijden zal tot eene nieuw-
kiezing aanleiding geven, welk onge
twijfeld een hevigen strijd zal uitlok
ken.
wat ER ZOO AL IN DE KLOOS
TERS GEBEURT.
Het wordt waarlijk lijd dat de wet
gevende macht zich onledig lieudc met
liet vervaardigen van een wetsontwerp
dat het toezicht over de kloosters regelt,
want men siddert van verontwaardiging
bij 't vernemen wat er aldaar nog dage
lijks wordt gepleegd.
Ziehier een voorval dat men bij de
reeks der te dien opzichte reeds aange
haalde feilen kan voegen, endan nogeens
te meer zal bewijzen dat men kracht
dadige middels moet inspannen om een
einde te stellen aan eenen toestand dien
men reeds meermaal» als gevaarlijk voor
de openbare zedelijkheid heelt aange
toond.
Twee jaren geleden, kwam een meis
je, dat met eenpn dei aanzienlijkste ma
gistraten van B... in Westvlaanderen
verwant is. naar het oude»lijk huis te
rug, nadat zij in een nonnen klooster
hare sludien had voleindigd.
Weldra licriuneide bel zich dat het,
ter kostschool zijnde, op de onophou
dende aandringingen en aanhitsingen
der «zusters», beloofd had terug te kee
ren ten einde non te worden llcl fana
tisme, dal slach van krankzinnigheid dat
zich ongelukkiglijk altijd met eene en
kel godsdienstig" opvoediug vereenzel
vigd, had 's meisjes verstand verward,
tot dusver dal hel ongelukkig schepsel
zich, in weerwil der tegenkantingen ha-
rer ouders en der smeckingen liarer
familie, voorstelde, dat het eeuwig zou
verdoemd zijn, zoo het Verzuimde har»!
belofte le vervullen. Waai lijk zij is
schoon de zed»!leer, welke den kinderen
toelaal aan hunne ouders wederspanning
le zijn in 't belang van den godsdienst
Op eens vertrok het meisje, om nim
mer terug te keeren. Hare ouders stelden
alles in 't werk om baar uit de handen
barer bewaarders le balen. Met dat voor
nemen bezield begaven zij zich menig
maal naar hel klooster, maar het regle
ment verbood hun uitdrukkelijk een
onderhoud zonder getuigen te hebben
met zuster Maria, hei was onder dien
naam dat bet meisje er gekend was) zelf
was bun enkel toegelaten bun kind
slechts door een heel dicht traliewerk te
aanschouwen. Hare brieven werden en
kel verzonden door de liisscbenkomst
harer oversten, en deze schrabden na
tuurlijk alle bewoordingen uit, welke
voor dc zusters nadeelige zinspellingen
bevallen Dus hebben de ouders nooit
kunnen weten of hunne dochter soms
niet begeerd bad hare donkere gevange
nis te verlaten, nadat zij aan de eerste
aansporingen van bel fanatisme gehoor
had gegeven.
Zij werden dit onophoudend been en
weer gaan zekeren tijd moede, en zij
beroofden zich van bet treurig genoegen
van bun kind zoo dikwijls slechts ten
halve te zien.» Sinds lang had dit laat
ste geen hoegenaamd lecken van leven
meer gegeven, toen bare ouders de ver
leden week eenen rouw brief ontvingen,
die als volgt was opgesteld
JESUS, MARIA, JOSEPH. JACOBUS,
AUGUSTINUS.
De Zusters der reguliere kanonikes-
sen van het Heilig Graf, te B... (Lim-
i burg,) bevelen aan uwe gebeden de ziel
van hunne teergeliefde zuster
ZUSTER
MAR1A-GONZAGUA DER ONBEVLEK
TE ONTVANGENIS,
geboren te familienamenin hun
klooster overleden op twee-en twintig-
jarigen ouderdom, in liet. tweede jaar
van hare nonnenprofessie,
R. I. P.
Zuster Maria was dus gestorven,maar
wanneer Welke kwaal was het, die de
dood veroorzaakt bad?... Was zij wer
kelijk begraven geworden De diep be
droefde vader begaf zieh in allerijl naar
Let klooster bij wilde zijn kind zien,
hij wilde zich verzekeren of men liet
behoorlijk verzorgd had gedurende hare
ziekte, hij wilde weten in welke omstan
digheden liet gestorven was.
Maar nogmaals kon men hel relemcnt
der orde niet ontwijken, wier strenge
voorschriften den vader niet toelieten de
doode te zien noch zelfs hare teraarde
bestelling bij te wonen, welke krachtens
een onbillijk en tevens onuitlegbaar
voorecht iu het klooster zelve moest
plaats hebben.
De arme man protesteerde krachtda
dig, doch te vergeefs. Hij besloot zich
tot den burgemeester te w enden en door
dien ambtenaar begeleid terug le keeren.
Zulks geschiedde werkelijk, en slechts
alsdan werd liet hem toegelaten voor de
laatste maal degene te omhelzen w elke
gedurende haar leven de natuurlijkste
plichten van den eerbied der kinder»
voor hunne ouders had miskend, en
die misschien wel was geworden
doorliet verdriet van zich voor eeuwig
in eene donkere cel opgesloten te zien,
zonder de hoop te mogen koesteren ze
ooit te kunnen verlaten, en zonder zelfs
hare ouders met haren drocvigen toe
stand te mogen bekend maken.
't Is alzoo dat men |e weck gaal in bij-
al de kloosterorden men ontrooft het
kind aan zijne onders, aan het (even
zelfs, en dit in eenen ouderdom op wel
ken hel de gevolgen eener dergelijke be
slissing niet kan waardeeren. Zoo het
eens den drempel van het klooster heeft
overschreden, verlaat het kind zijne ge
vangenis nimmer meer. omdat men in
de ordeshuizen er zich vooral op toe
legt om den wil der nieuw «aangekome
ne te verbrijzelen, om ze aan eene al-
geheele en blinde gehoorzaamheid te
gewennen, en om in hen alle persoonlij
ke krachtdadigheid le vernielen.
Het wordt tijd waarlijk dat men een
streng en onophoudend toezicht uitoefe-
ne op gestichten waar er zich zooveel
ergenissen voordoen en jegens dewelke
de onvermogenheid der wet zich overal
duidelijk vertoont.
DIE SPOTVOGELS
Onze Heilige vader de Paus. heeft zijnen
staatssecretaris gelast, eene som van 2000
franks te doen geworden aan den bisschop
van Luik, om ter hnlp te komeu aan de
overstroomden in de province»! Limburg
en Luik.
Dit is een voortreffelijk geacht van den
II. Vaderen die daad zal vele catholieken
tot voorbeeld ter navolging kunnen ver-
sl rekken,
Dagbladen vragen zich af hoehet komt dat
de Paue die twee provinciën verkiest en de
andere ter zijde laat.
Er is nog bij te bemerken dat de Paus
aan de slachtffers der overstrooming geeft
en niet voor do catbolieke scholsu die het
ook sterk noodig hebben.
Verder kan men nog nagaan ho« het
spreekwoord dat geld rond is en dat
het ballen moet bewaarheid wordt. De
clericalen sturen oir. België hun geld naar
Rome en de Paus zendt het terug naar
België.
DE ZEDEMEESTERS.
De pastoors gaan gewoonlijk door voor
zedemeeslers en hel is aan bun, dat men
moet biechten en geheel en al zijn ver
trouwen schenken wij zouden bun ook
onze kinderen moeten vertrouwen om
ze de zedeieer te onderwijzen. Ziehier
wat gebruik die zoogezegde zedemees
lers van de hun toevertrouwde kinde
ren maken
Nikolaas-Cbristoffel Guillozft, pastoor
van Ruriib!uzin(Maasr)is bij verstek, tot
20 jaren dwangarbeid veroordeeld, voor
aanslag op de eerbaarheid op een kind,
in de sakristij.
En de klerikale noemen dat «r-
waarde vaders.
DAT IS NIET VOORZIEN.
Men weet dat de paters en broeder-
kens van alle kleur, voortaan te Bergen
deel van de burgerwacht zullen moeten
maken en bijgevolg in uniform van gar
de civique moeten verschijneu
Alles is door eene welvoorzien, wat
de kleedingenwat de kleur derzelfde be
treft maar iets woarop niet gedacht is
en welke ook in de wel niet is vooizien,
dal zijn de schoeisels
De paters en broederkens reeolletten,
discalsen en capucienen, moeten vol
gens hunne orde baarvoels gaan.
Zij zullen in tenue met liunn»; bloote
voeten in de rangen verschijnen Het
zou zeer wel kunnen gebeuren dat de
garden weigeren nevens of achter le
staan
Dt musch. Dit vogeltje, alhoe
wel van w einig achting en zoo boosaardig
door de kinderen nagejaagd, is van een
onberekenbaar nut. Miljoenen ruspen en
andere plautafknagend insecten worden
door de musschen gedood zij bieden dus
den landbouwer onschatbare voordeelen
men moestwel een weinig eten geven bij dit
sneuwweder. De musch verdient veel eer
vereering dan verachting en vernieling.In
KON - KO< >R7 ANGSTER.