I regels mogen decreteeren tegen de vrijheid der drukpers Wat kan dat baten wanneer de geestelijkheid is eene algemeene zamenwerking al dat gene doen mag wat er aan de wetge vers zelve even als aan de regeering verboden is Wat baat ons de schoonste der Constitution, wat baten alle inrich- tingswetten, wanneer het de geeste lijken vrij staat, dezelve naar hunne eigene inzichten te keeren, en die voor andersdenkenden tot eene doode letter te maken De opperste onzer rechterlijke ma gistraten ziende hoe 's lands wetten verkracht worden, hoe de waarborgen der nationale vrijheden in de grondwet ingeschreven, miskend en verguisd worden door de geestelijke overheid die het voorbeeld van gehoorzaam heid aan de wettelijke verordeningen zoude moeten geven, heeft voorzeker, bij de plechtige gelegenheid van het nieuwjaar eene schoone taal gevoerd voor zijne Majesteit. Alle vrijzin nige mensehen zullen die des te meer toejuichen daar dezelfve als eene der kreet van verontweerdiging is uitge gaan voor het hoofd der natie tegen de schenders der wetten van het land Wie beter dan hij aan het hoofd der rechtsbedienden geplaatst, heeft het kwaad kunnen beseffen hetwelk met overleg en voorbèllachte rade geheel het land door wordt aangericht tegen de vrijheidder drukpers welke in de oogen der leden van het nationaal Congres alle de andere vrijheden moest overeind houden. Hopen wij dat het ministerie der nationale ver dediging dien kreet zal hooren en de grootste onzer vrijheden, de vrijheid der drukpers zal weten te verdedi gen. FOEI DENDERBODE Dc sleed* aangroeiende bijval dat Taal en Vrijheid bij de Aalslersclie be- volking geniet belet de Denderbode te slapen. Ook moest kost vat kost het goed gelukken barer verlooningen be- stremd «orden. Daarom heeft bet bei- lig blad, op de venijnige en jaloersche «ijze die liet kenmerkt, zijn venijn in zijn nnmmer van zondag laatst op dit achtbaar gezelschap uitgebraakt. Taal en Vrijheid moest op bare ver tooning van zondag laatst eerbied waardige personen aanranden, booueti en beleedigen maar zegt dc jesuiet er bij 1111 zal hel die beleediging niet durven spelen, liet is verw ittigd O, heilige l uichelaar, wat zijl gij goed. tie eens wal schande hij aan 't ge- z»ls:hap spaart, zonder hem was de re- put ilie van Taal en Vrijheid naar de maan Wal is een jesuiet schande vrij 1 Taal en Vrijheid hoefi verdedigd te wor den. bel ii verre boven den dwerg iu tailuffeu kleeden dien den Denderbode aancenknoeiL, ook zal ik bel niet doen. Ik vat alb en de pen op, om een» n dienst aan den scherven le bewijzen. De spelende leden der maatschappij zijn bijna alleen jannen die mogen zwijgen dat zij zweeten, zegt hel kazuk- keerders blad. Denderbode jongen, men mag nooit van koorden spreken in hei huis eens gehangene. Gij randt de spe lers in hun bijzonder leven aan. dit is zeer ondoorzichtig. Vtrgelijkl eens bel j#drag der klerikale jeugd, inde goede burgerklas genomen, met dit der zeiver klas in de onze. en om dil te doen, telt eens de m tanden en dagen gevang en de honderde franken op waartoe uwe en «onze vrienden veroordeeld zijn, dan zult in een* weten wie zwijgen moet dat jij zweeten lel eens de mannen op «!ii? hunne/iel verkocht hebben, gelijk gij en veel uwer vrienden, en gij zuil zien wie moet zwijgen dat zij zweeten herinnert U eens uwe Devriendleii, uwe broeders Morriën, uwe Kwezels die Turkschen tabak rooken enz. enz. en gij zult welen wie zwijgen moeten dat zij zweeten. Nog eens, Denderbode, spreekt nooit van koorden in 'l huis eens gehangene. V. B. De gemeente Lede bezit eene schooi met God die zeker voor de b» roemdste gwniiazcn van Duitschland niet rnoet onderdoen. Toen ik daar, over veertien dagen, voorbij trok geloofde ik van verre dat aldaar rene menagerie van apen aange komen was. die kunsttoeren deden in de lindebootncn van den speelkoer Er na der bij komende, vond ik mij bedrogen het waren de leerlingen die zich als eek hoornen op de takkeu door elkander slingerden. En men treft dan nog lieden aan die zeggen dal de lichaamsoefenin gen in de katholieke scholen verwaar loosd worden Te Smetlede. een dorp met 930 in woners is maand ig laatst de school voor volwassenen geopend. Menigeli lezer zal \erwond'rd zijn wanneer ik zeg dat er den eersten avond 61 leerlingen aan we zig waren, en dil ondanks de menigvul dige dwangmiddelen welke de (jeefkens op hunne pachters uitoefenen. Dii be wijst dal de gemeente-onderwijzer de genegenheid van elkeen heeft gewonnen. Hoe kan het anders f Die beschaafde menschen zijn maar al te veel bewust, t an de onwaardeerbare diensten welke die meester zonder geloof, bun geduren de 18 jaren bew ez» n beeft zij zien in tiem een rechtschapen man, die niets beoogt dan hun geluk en welzijn. Eere dan den ieverigen strijder, die Smetlede door zijne ijzeren standvastig heid en stalen wil zoover heeft wejen te brengeiu dal on weienilbelu i'ii bijge loof i-r voor goed zijn uitgeroeid. Leve Mijnbeer August WiHeins 1 Leve dc in woners van Smetlede die bel officieel onderwijs bovrti de knoeierijen der kakscholen stellen. PIER-ZEEF. STERFGEVALLEN. De heer Karei Meynne, advokaat en oud-schepen van Brugge, ridder der Leopoldsorde, is maandag te Joos- ten-Noode overleden, in den ouder dom van 69 jaren De liberale partij in het algemeen, en zijn geboortestad Nieupoort in het bijzonder, verliezen in hem eenen warm verdediger. Uit Antwerpen meldt men het over lijden van den heer senotor d'Hanis, die sinds eenigen tijd aan eene hart ziekte lijdend was. De heer d'Hanis behoorde tot de liberale partij en was een algemeen geacht en bemind man. liet is een groot verlies voor Ant werpen en voor de liberal# partij. Dit overlijden zal tot eene nieuw- kiezing aanleiding geven, welk onge twijfeld een hevigen strijd zal uitlok ken. wat ER ZOO AL IN DE KLOOS TERS GEBEURT. Het wordt waarlijk lijd dat de wet gevende macht zich onledig lieudc met liet vervaardigen van een wetsontwerp dat het toezicht over de kloosters regelt, want men siddert van verontwaardiging bij 't vernemen wat er aldaar nog dage lijks wordt gepleegd. Ziehier een voorval dat men bij de reeks der te dien opzichte reeds aange haalde feilen kan voegen, endan nogeens te meer zal bewijzen dat men kracht dadige middels moet inspannen om een einde te stellen aan eenen toestand dien men reeds meermaal» als gevaarlijk voor de openbare zedelijkheid heelt aange toond. Twee jaren geleden, kwam een meis je, dat met eenpn dei aanzienlijkste ma gistraten van B... in Westvlaanderen verwant is. naar het oude»lijk huis te rug, nadat zij in een nonnen klooster hare sludien had voleindigd. Weldra licriuneide bel zich dat het, ter kostschool zijnde, op de onophou dende aandringingen en aanhitsingen der «zusters», beloofd had terug te kee ren ten einde non te worden llcl fana tisme, dal slach van krankzinnigheid dat zich ongelukkiglijk altijd met eene en kel godsdienstig" opvoediug vereenzel vigd, had 's meisjes verstand verward, tot dusver dal hel ongelukkig schepsel zich, in weerwil der tegenkantingen ha- rer ouders en der smeckingen liarer familie, voorstelde, dat het eeuwig zou verdoemd zijn, zoo het Verzuimde har»! belofte le vervullen. Waai lijk zij is schoon de zed»!leer, welke den kinderen toelaal aan hunne ouders wederspanning le zijn in 't belang van den godsdienst Op eens vertrok het meisje, om nim mer terug te keeren. Hare ouders stelden alles in 't werk om baar uit de handen barer bewaarders le balen. Met dat voor nemen bezield begaven zij zich menig maal naar hel klooster, maar het regle ment verbood hun uitdrukkelijk een onderhoud zonder getuigen te hebben met zuster Maria, hei was onder dien naam dat bet meisje er gekend was) zelf was bun enkel toegelaten bun kind slechts door een heel dicht traliewerk te aanschouwen. Hare brieven werden en kel verzonden door de liisscbenkomst harer oversten, en deze schrabden na tuurlijk alle bewoordingen uit, welke voor dc zusters nadeelige zinspellingen bevallen Dus hebben de ouders nooit kunnen weten of hunne dochter soms niet begeerd bad hare donkere gevange nis te verlaten, nadat zij aan de eerste aansporingen van bel fanatisme gehoor had gegeven. Zij werden dit onophoudend been en weer gaan zekeren tijd moede, en zij beroofden zich van bet treurig genoegen van bun kind zoo dikwijls slechts ten halve te zien.» Sinds lang had dit laat ste geen hoegenaamd lecken van leven meer gegeven, toen bare ouders de ver leden week eenen rouw brief ontvingen, die als volgt was opgesteld JESUS, MARIA, JOSEPH. JACOBUS, AUGUSTINUS. De Zusters der reguliere kanonikes- sen van het Heilig Graf, te B... (Lim- i burg,) bevelen aan uwe gebeden de ziel van hunne teergeliefde zuster ZUSTER MAR1A-GONZAGUA DER ONBEVLEK TE ONTVANGENIS, geboren te familienamenin hun klooster overleden op twee-en twintig- jarigen ouderdom, in liet. tweede jaar van hare nonnenprofessie, R. I. P. Zuster Maria was dus gestorven,maar wanneer Welke kwaal was het, die de dood veroorzaakt bad?... Was zij wer kelijk begraven geworden De diep be droefde vader begaf zieh in allerijl naar Let klooster bij wilde zijn kind zien, hij wilde zich verzekeren of men liet behoorlijk verzorgd had gedurende hare ziekte, hij wilde weten in welke omstan digheden liet gestorven was. Maar nogmaals kon men hel relemcnt der orde niet ontwijken, wier strenge voorschriften den vader niet toelieten de doode te zien noch zelfs hare teraarde bestelling bij te wonen, welke krachtens een onbillijk en tevens onuitlegbaar voorecht iu het klooster zelve moest plaats hebben. De arme man protesteerde krachtda dig, doch te vergeefs. Hij besloot zich tot den burgemeester te w enden en door dien ambtenaar begeleid terug le keeren. Zulks geschiedde werkelijk, en slechts alsdan werd liet hem toegelaten voor de laatste maal degene te omhelzen w elke gedurende haar leven de natuurlijkste plichten van den eerbied der kinder» voor hunne ouders had miskend, en die misschien wel was geworden doorliet verdriet van zich voor eeuwig in eene donkere cel opgesloten te zien, zonder de hoop te mogen koesteren ze ooit te kunnen verlaten, en zonder zelfs hare ouders met haren drocvigen toe stand te mogen bekend maken. 't Is alzoo dat men |e weck gaal in bij- al de kloosterorden men ontrooft het kind aan zijne onders, aan het (even zelfs, en dit in eenen ouderdom op wel ken hel de gevolgen eener dergelijke be slissing niet kan waardeeren. Zoo het eens den drempel van het klooster heeft overschreden, verlaat het kind zijne ge vangenis nimmer meer. omdat men in de ordeshuizen er zich vooral op toe legt om den wil der nieuw «aangekome ne te verbrijzelen, om ze aan eene al- geheele en blinde gehoorzaamheid te gewennen, en om in hen alle persoonlij ke krachtdadigheid le vernielen. Het wordt tijd waarlijk dat men een streng en onophoudend toezicht uitoefe- ne op gestichten waar er zich zooveel ergenissen voordoen en jegens dewelke de onvermogenheid der wet zich overal duidelijk vertoont. DIE SPOTVOGELS Onze Heilige vader de Paus. heeft zijnen staatssecretaris gelast, eene som van 2000 franks te doen geworden aan den bisschop van Luik, om ter hnlp te komeu aan de overstroomden in de province»! Limburg en Luik. Dit is een voortreffelijk geacht van den II. Vaderen die daad zal vele catholieken tot voorbeeld ter navolging kunnen ver- sl rekken, Dagbladen vragen zich af hoehet komt dat de Paue die twee provinciën verkiest en de andere ter zijde laat. Er is nog bij te bemerken dat de Paus aan de slachtffers der overstrooming geeft en niet voor do catbolieke scholsu die het ook sterk noodig hebben. Verder kan men nog nagaan ho« het spreekwoord dat geld rond is en dat het ballen moet bewaarheid wordt. De clericalen sturen oir. België hun geld naar Rome en de Paus zendt het terug naar België. DE ZEDEMEESTERS. De pastoors gaan gewoonlijk door voor zedemeeslers en hel is aan bun, dat men moet biechten en geheel en al zijn ver trouwen schenken wij zouden bun ook onze kinderen moeten vertrouwen om ze de zedeieer te onderwijzen. Ziehier wat gebruik die zoogezegde zedemees lers van de hun toevertrouwde kinde ren maken Nikolaas-Cbristoffel Guillozft, pastoor van Ruriib!uzin(Maasr)is bij verstek, tot 20 jaren dwangarbeid veroordeeld, voor aanslag op de eerbaarheid op een kind, in de sakristij. En de klerikale noemen dat «r- waarde vaders. DAT IS NIET VOORZIEN. Men weet dat de paters en broeder- kens van alle kleur, voortaan te Bergen deel van de burgerwacht zullen moeten maken en bijgevolg in uniform van gar de civique moeten verschijneu Alles is door eene welvoorzien, wat de kleedingenwat de kleur derzelfde be treft maar iets woarop niet gedacht is en welke ook in de wel niet is vooizien, dal zijn de schoeisels De paters en broederkens reeolletten, discalsen en capucienen, moeten vol gens hunne orde baarvoels gaan. Zij zullen in tenue met liunn»; bloote voeten in de rangen verschijnen Het zou zeer wel kunnen gebeuren dat de garden weigeren nevens of achter le staan Dt musch. Dit vogeltje, alhoe wel van w einig achting en zoo boosaardig door de kinderen nagejaagd, is van een onberekenbaar nut. Miljoenen ruspen en andere plautafknagend insecten worden door de musschen gedood zij bieden dus den landbouwer onschatbare voordeelen men moestwel een weinig eten geven bij dit sneuwweder. De musch verdient veel eer vereering dan verachting en vernieling.In KON - KO< >R7 ANGSTER.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 2