zak zoudt willen aantrekken om dat punt, welk wel de moeite waard is. klaar te spinnen. Aanvaard, M. de Vooruit, de verze kering van mijne oprechte vaderlands- liefderijke gevoelens. Aalst, 7 Maart 1881 XX. Het mandement van den bisshop van Namen, dat van de schoolkweste spreekt, treurt omdat er zoo weinig voor de schooiersscholen gegeven wordt Het is niet genoeg, roept hij jam merend en met tranen uit. die scholen te stichten, men moet ze kunnen houden staan en onderhoudeu, men moet de onderwijzers kunnen betalen; en daarvoore is de hulp van ieder. noodig Wij zeggen het met droef heid die hulp wordt door alten niet gegeven, en zelfs zijn er parochiën waar die zware last bijna ge h tel op den pastoor drukt. Dat mag zoo niet blijvenduren.» Welaan, rijken en burgers, de kas en de beurs open Mgr beveelt en, gij hoort, er is nood in huis. Als gé niet spoedig bijkomt springt de affai re. En zelfs voor de werklieden heeft hij geene genade. Weihoe roept hij uit. het is voor u, in het belang uwer kinderen, om hun geloof en hunne zeden te be waren, dat die scholen werden geo pend, en gij zoudt dulden dat al de kosten ten laste van uwe pastoors zouden blijven Dat is niet mogelijk Daarbij, die kosten zouden hunne in komsten te boven gaan, en zij zouden op den duur verplicht zijn van hun werk af te zien en dan zoudt gij borg staan voor de gevolgen, Is de noodkreet openhartig genoeg? Het en zal niet beteren, integendeel Hetzelfde mandement meldt aan het publiek dat die bewonderenswaar dige herder, over korten tijd, door vrienden handen, meer dan 80,000 frs aan den Paus heeft doen bestellen, terwijl de liberalen het grootste 'ge deelte hunner inschrijvingen voor de overstroomden aan die provincie ge schonken hebben, 27,000 frs.'tis te zeggen meer dan het derde der som die de St Pieterspenning in dat bis dom geschooid heeft. Wat de nieuwe aanvallen van den bisschop van Namen tegen dr open bare scholen uitlegt, 't is dat zijne scholen met God, naar het schijnt, zullen moeten gesloten worden bij gebrek aan geld. Waarom gaan dan de gestelijken niet in de openbare scholen om er het godsdienstig onderwijs te geven Zij halen geld rond om missionnaris- sen naar de wilde volkeren te zenden en laten hier de geloovingen, de kin deren zonder godsdienstig onderwijs. Begrijpe wie kan liet legge ons eens die tegenstrijdigheid uit. traktement kan genieten van 2 1/2 mil- Jioen, maar die het geuzengeld ver smaadt, omdat iiij liever de milhoenen opstrijkt, dis de pastoors ui* de zakken der burgers en boeren kloppen, onder den vorm van St Pieterspenning, Nieuw jaarsgiften, enzoovoorl. Wel woont hij in een paleis dat eenc kleine stad is, wel heefl hij verscheidene duizenden bedienden, die moeien betaald vt orden, de arme man lijdt nochtans geweldigen honger en ligt op het natte strooi van het atikaan te verrotten. Arme gevan gene O DIE MARTELAARS. Ze verdienen waarlijk medelijden, de sukkelaars Hel is ongehoord wat al vervolgingen de Kerk van Christus moet ondeislaan. De geuzen en fraisc-maeons weten niet wal uiizoeken om de brave priesters het leren ondragelijk te maken. Hun, die voor onze zaligheid bidden, wien wij zooveel goed te danken heb ben, die ons in onzen lijdelijkeu en eeuwigen nood bijstaan, dag en nacht bereid zijn om ons te helpen, worden beden ecne vervolging aangedaan, waaraan Ne/o en Domitiaan voorbeel den van wreedheid hadden kunnen ne men. Van boven tot onderaau de ladder der geestelijke hiërarchie, worden de priesters de bitterste versmadingen toe geworpen alle ontberingen tot honger en dorst, zijn de lmnne. Daar is onze H Vaderde Paus, die van liet Italiaansch gouvernement een Onze hoogwaardige bisschoppen ma ken bet ook al heel erg, Inderdaad, de aartsbisschop van Me- chelen heeft slechts een traktement van fr. 21,000 en de bisschoppen, een van fr. 16.000. liet is waar. ze krijgen dan nog fr. 4400 voor schrijfgerief en briefwisse lingen. worden afzonderlijk betaald voor de omreizen, die ze in hun bisdomsdoen en hebben een prachtig gemeubileerd paleis, en eenige andere buitenkansjes op den hoop toe. Echter zal liet niemand, of bij moest franc-ma$on zijn, in liet hoofd komen te beweren dat het daarmeê mogelijk zij deftig te bcriaan. Onze hoogwaardige bisschoppen kla gen dus met recht over hunnen droevi ge n locs land. Wat onze pastoors en onderpastoors betreft, hun ongelukkig lot moest den verbardsten geus met medelijden tref fen, indien zulke lieden een liarl had den. Inderdaad de pastoors van 1 klas ge nieten slechts van deu Staat een trakte ment van fr. 2047, die van 2 klas een van fr. 1364 en die va* 3 klas (desscr- vanlen,) een van gemiddeld fr. H00. De onderpastoors hebben gemiddeld fr. 650. Dan hebben ze nog bijlagen der Kerk fabriek en der gemeente, elk zoo wat van 200 300 frank. Dan krijgt de pastoor nog een buis, dat menig rijke man legen heP-iijne gaarne zou verwisselen. Ilem de giften der geloovigen, in geld en in nature. Ilem missen die u genadig verkocht worden aan den wettigen prijs van 5 fr. Hem doopen, trouw ui, begravingen, uilvaarten, jaargetijden, jaargebeden en andere godsdienstige werken, die onze ziel de eeuwige zaligheid moeten bezor gen en den zak des pastoors vullen. Een pastoor heeft alzuo een inkomen van Vaste wedde van den Staal... fr. 1363. Bijlagen der gemeente en der kerkfabriek, fr. 400. 30 begravingen en uitvaar Un a fr60. fr. 5000. Pastorij en bof. fr. 500. Doopen en trouwen. fr. 300 200 missen a 5 fr. fr. 1000. Jaargebeden. fr j()0. Giften en andere kleine inkotn- slcn- fr. 200. Ze maken geen deel der burgerwacht. Ze maken geen deel der jury. Ze betalen geene contributie voor het huis dat ze bewonen, Enzoovoort. Eh wel wat zegt gc ervan, zijn ze ernstig gesproken,niet diep te beklagen, de sukkelaars Ah moest men enkel zijne geldelijke intresten raadplegen, de verkieslijkste carière voor onze zonen ware zeker de geestelijke stand. Ge zend ze gedurende vier jaren naar liet bisschoppelijk collegic, waar hun geest op de rechte manier verstompt wordt en op den orthodoxen leest ge schoeid van daai stuurt gij ze naar het seminarie, waar ze zonden loeren ver geven, kennis maken met Escobar en O en de menschen naar geiiooren leeren uitschelden ge steekt uwe kerels in een zwarten rok, scheert bun eene kruin op den schedel, zet bun een drij- iip op, en zie klaar klaar is Josef, daar hebt ge volmaakte onderpastoors. Ze zullen als onderpastoors debutee- ren net. zooals onderpastoor van Eecke, van Sint-Denijs bij Korlrijk, te droo- men dat de gemeente door het vuur zal vergaan, en eenige dagen liter branden de huizen der liberalen pastoors zullen zij zich aan de onschuld der kinderen vergrijpen, voor eenige jaren achter slot gebracht worden en na afloop hun ner straf tot eene rijker pastorij geroe pen w orden, zooals in het bisdom Na men gebeurde. Later worden ze deken, Kanunnik, bisschop misschien en..' strijken 20,000 frank traktement op. Ja zekervoor het beoefenen der deugd en het verzorgen zijner geldelijke be langen is de stiel van pastoor de beste die er bestaat. Want weet, ik zal vofgen, Zelfs op dat glibbrig pad Zoo lief vandaag als morgen, AI is het nog zoo glad Ge zoekt persoonlijkheden, Voor de ouw versleten val 'k Verkies rondborstigheden, Want die gaan bovenal Ik wed, ge zmIi niet komen, Niet uit gebrek aan tijd Wat u voor ons doet schromen, Is ons rechtzinnigheid. Gij wilt niel redeneeren, Met menschen zoo als wij, Die leugentaal blameeren. En spreken, vrank en vrij (Aan al de geestelijken van eerw. beer B.) Ons zult gij nimmer temmen, Noch mij noch mijnen man Hij blijft voor 't blauwe stemmen Zoo lang hij stemmen kan. Laat ons dus rustig leven Vrijmclslaars zijn niet laf W ij sidderen niet, noch beven, Maar dalen kalm in 't graf MARIE G. En dat zijn de heiligen onzer dagen, die vervolgd worden Wie is hier de gek van hel kluchtspel ?<>f nemen ze ons vooit blinden wier het gemakkelijk is knollen voor citroenen te verkoopen Bewezen zij diensten aan den staal, men zou kunnen aannemen dat zij' evenals andere, beambten, eene wedde genieten maar hoegenaamd geene. Wel, integendeel, men weet hef. Ware 't in hunne macht, ze zouden niets vuriger wenschen dan het volk in oproer Ie brengen tegen de wet en bet gouvernement dat is afdoende door hel schoolonderzoek bewezen. En niel tegenstaande bunnen bevoor rechten toestand geven zij zich nog uit voor vervolgden voor martelaars O, Martelaars Komedianten KARL. Te zamen zoo iets van ruim. fr. 6865. Voorde onderpastoors, mug hun in komen minstens geschat worden op 4000 a 4500 frank. Men ziet het, met zoo oen belachelijk sommetje is het totaal onmogelijk op eene ordentelijk w ijze door de wereld tc geraken. Stellig daarmee kunnen onze waarde geestelijken in do maatschappij den rang niet bekleeden, die hunne liooge positie meebrengt. Gelukkig dat er brave zielen gevonden worden die zich over hen droevig lot ontfermen, en hun een bezet van eenige duizenden achterlaten. Van eenen anderen kant genieten de priesters nog eenige voorrechten, tot bc- looning hunner nooit volprezen deug den, en die ten andere best verrecht- vaardigt worden door hunne voorbeel dige gehoorzaamheid aan 's iands wet ten. Ze worden vrijgesteld van de milicie. In de plaats van eiken vrijgestelden priester, marcheer! een zoon des volks. AAN DEN EERW. HEER B. die, langs kromme wegen, tracht te ontdekken wie ik ben, wat ik doe, enz. Zangwijze De Vlaamsche Leeuw. 1. Gij zoekt mijn pen te temmen, Omdat ze waarheid schrijft, Gij poogt den vloed te stremmen, Die naar verlichtiug drijft Och I kom mij eens bezoeken, 'k Heb u al lang verwacht 'k Trakteer met wijn en koeken, En met mijn vrij gedacht Pan zollen wij eens spreken Van Kerk en Politiek, Van uw en mijn gebreken, Van leugens en laktiek. Van wetten en van scholen, Van God en van logiek, Van wie er volk doet dolen Door 't hatelijkst trafiek En van mijn eigen zaken Van wal ik doe of zeg, Waar gij zoekt aan te g'raken, Langs den verboden weg, Nu kom, ik zal u toonen Wat mijn familie is, En wilt gij mij dan honen, Sla, Yriend, den bal niet mis I De vinger Gods. Inde gemeente H..., 'Brabani) is er een nog al komiek feit voor gevallen. De pastoor stond in den preêdik- stoel en terwijl hij hevig het woord voerde, riep hij uit «Wij zijn maar weinig op de aarde, beminde parochianen, ons leven is slechts hier van korten duur, heden zijn wij er op en misschien morgen niet meer En.... eensklaps verdwijnt de pastoor onder zijnen preêkstoel.tot groote verwon dering van de aanwezigen. De plankenvloer, sedert lang vermolmd, was bezweken, onder het gewicht van den dikke vetten predikant. Hij wat zoo tevreden. Een reeds oude vrijer was aan tafel gezeten nevens eens schoone vrouw. Eenklaps gevoelt hij eene hevige druk king tegen zijnen knie. Terstond trekt bij oogskens naar zijne lieve gebuurvrouw. Deze blijft geheid koel. Verscbooning, zegt bij atillekens tegen de dame. het was roch wel gij, dï0 daar zoo even... Wat dan, mijnheer Die uwe hand op mijnen knie le de.... Mijne hand riep de dame luidop lachende... manr, mijnheer, 't was da poot van den hond Tableau. M. D... heeft bankroet gemaakt en heeft sinds twee jaar geengeld meer in kas. Hij ging evewel voort met breed te leven en in de koffiehuizen te diueren. Hij werd zelfs zoo dik, dat zijne vrien den het opmerkte. Een zijner kennissen, vroeg hem Wat doet gij, is dat uwen buik... Neen, antwoordde D..., die buik behoort aan mijne schuldeischers. Zondag avond, in een klein café chantant der Fortijnstraat te Brussel, had er eene moordpoging plaats, Ziehier wat men aangaande dat feit verteld: Een der tegenwoordig, zekere M. Adelin H...., koophandel reiziger, had zijne vrouw on der de zangeressen herkend hij koos het oogenblik uit dat zij eene ronde door de zaal deed om ha=>r een revolverschot door het hoofd te jagen, Men zegt dat hij tot dien schuldigen akt is aangedreven, om dat het slachtoffer tegen zijn wil in het openbaar zong, Gelukkig is vrouw H...., slechts ligtelijk gekwetst; de kogel is langs het voorhoofd weggeschoten. Adelin H.... is aangehouden, en des anderendaags werden beide echtgenooten door M. de rechter van onderzoek onder vraagd. De vastenhui van Mgr van Namen, heeft schandaal verwerkt in een dorp van Haut-Condroz. loen de pastoor in den predikstoel klomp, om zijne parochianen er lezing van te geven, fzijn zij in massa uit de kerke gegaan. Men kan denken hoe die zielverzorger in woede was en welk leven hij maakte toen hij zijnen tempel voor drie parten leeg zag Daarmede was alles niet ten einde. Uit de mis komende

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 2