4881. Aalst, 37 Maart. A" 58. Fr. 4-DO Fit. 4-75 VOOR VRIJHEID WAARHEID EH RECHT. 'sjaarsvoor de stad. aankondigingen 15mon den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. s jaars voor heel het land. De abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 0 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale deFoblicité Etrangère G. L. Daube et G*. Paris, Lcndres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc DE KERKELIJKE GOEDEREN. De bespreking der begrooting van eerediensten heeft nog eens de aan dacht geroepen op het vraagstuk van het recht der kerk op de dusgenaam de kerkelijke goederen. De thesis on zer tegenstanders, ontwikkeld in het verslag der middensectie, beweert, dat de geestelijkheid in 1789 vol strekt eigenaar was van alle de goede ren, welke zij alsdan bezat dat de Staat, welke die goederen ter zijner beschikking heeft gesteld eene ware berooving beging en dat de verplich ting door hem aangenomen om be zoldigingen aan de priesters te beta len, niets anders is dan eene vergoe ding, eene teruggave. Men begrijpt terstond, dat, moest zulk stelsel ze- genpralen de Staat ten eeuwigen dage verplicht zou zijn, evenals een schul denaar, 't zij de thans bestaande be- grootingssommen te betalen, 't zij in kapitaal al de vroeger genationaliseer de kerkelijke goederen terug te geven. Wanneer men in aanzien neemt dat de roomsehe geestelijkheid in Franke- rijk en Belgie voor 1789 er door aller hande middelen, eerlijke en oneer lijke, t.oegekomenwas bijna oneindige eigendommen te bezitten en in zeke re streken de twee derden van den grond bezat, begrijpt men terstond waartoe de clericale thesis heen wil, maar men begrijpt even goed, door het feit zelf, hoe onger'-jmd zij is. De tegenovergestelde leering, met veel talent door den heer Bara, mi nister van justitie, ontwikkeld, houdt staan, dat de geestelijkheid nooit den vollen eigendom heeft bezeten der door haar in gebruik gehouden goede ren. Die eigendom heeft nooit opge houden aan de maatschappij te bé- hooren, die het recht had en nog het recht heeft er altijd, volgens de ver anderende noodzakelijk, over te be schikken. Die stelling kan niet ernstig bestre den worden. De geestelijkheid» de «kerk» zijn geene zedelijke personen, die be kwaam zijn eeni?e eigendommen te be zitten; zij hebben er nooit kunnen be- bezitten, en hadde het tegenoverstel de kunnen plaats hebben, de Staat hadde het recht gehad, in het belang van het algemeen, voor de redding der maatschappij, dien toestand te veranderen. Men berekene immers een oogen- blik, wat er zou geworden zijn, had de de Kerk nog eenige eeuwen lang den vollen eigendom der door haar verkregen goederen behouden en het recht gehad die bezittingen alle dagen te vermeerderen. Een oogenblik zou komen, dat de kerk alles zou bezit ten, dat de nationale bodem ten eeuwi gen dage in zijn geheel zou toebehoo- ren aan de kerk, dat noch staat noch burger over een plekje gronds meer zouden beschikken Dan ware er geen staat meer, dan ware de kerk souverein. Ziedaar het noodzakelijk gevolg van den klerikalen thesis. Hare onge rijmdheid springt, meenen wij, in het oog. Domheer Bara heeft, door een an der treffend voorbeeld, dezelfde on gerijmdheid doen uitschijnen. Indien, zeide hij. sedert het begin der wereld, ieder mensch ten eeuwigen dage had de mogen beschikken over de twee meters grond onder de welke hij be graven ligt, het tegenwoordige menschdom zou geen plekje gronds meer over hebben om er op te leven. OnsloPzou[zijn uit te hongeren en te sterven op de grafsteden onzer vade ren. Een mensch kan dus ten eeuwi ge dage over geene twee meters grond beschikken, en de Kerk zou, ten eeuwigen dage, den eigendom van de gansche wereld kunnen hebben. Waar zouden wij heden zijn, vroeg de heer Bara, indien ons gansch stoffelijk leven voor altijd ware gere geld geworden door de besturen, die ons zijn voorafgegaan, en zelfs door min dan die overgroote eigendommen hebben weggegeven, in ruiling van diensten, welke alsdan nuttig konden zijn en het nu niet meer zijn Dus, omdat de Kerk, door de zwakheid der vorsten, dnor "de ver leidingen en de beloften, waarvan zij de specialiteit heeft, den geheefen of bijna den geheelen bodem van een land zou ingepalmd hebben, omdat bijvoorbeeld, in de tiende eeuw, zij den volkeren beeft wijs gemaakt, dat in het jaar 1000 de wereld zou ver gaan en de lichtgeloovige zielen haar alle hunne goederen zouden gegeven hebben. zou de maatschappij voor immer veroordeeld zijn zich te verge noegen met een plekje van den bo dem, waarop zij leeft, en de priesters, erfgenamen door die zonderlinge han del wijze, zouden ten eeuwigen dage meesters zijn over alle de eigendom men der wereld 7 Eene dergelijke theorie, zoo ein digde de heer Bara, ware het einde van het menschdom. Wanneer in 1789 de Assemblee constituante de goederen, door de Kerk bezeten, heeft genomon, heeft zij slechts gebruik gemaakt van het souvereine recht, dat aan de natie toebehoort om, volgens hare belangen en hare behoeften, de burgelijke per sonen en hare goederen te regelen, en dit souvereine recht is onver vreemdbaar, het behoort aan alle volkeren op alle oogenblikken van hun bestaan. Het zal deze gelegenheid niet on- aaidig zijn eens eenen oogslag te werpen op zekere van die zonder linge handelwijzen door welke in vroegere tijden de kerk er toe gekom en is die ontzaglijke eigendommen in te palmen. De kamerdebatten hebben dat punt niet aangeraakt; maar het kan nuttig zijn dat eens te herinneren. Wij zullen daaraan een volgend num mer besteden. deze leggen huis niet te laten klauteren, als van Brugge aan den dag zullen om ze er uit te borstelen. Wat ervan zij, onze complimenten aan de Journal de Bruxelles voor zijn zoo slim als onuitvoerbaar gedacht, en die niet slecht gelijkt aan de raad geving van den vos aan den geitenhok toen deze in den waterput stond niet wetende hoe er uit geraken, na de vos langs zijne groote hoorns op den oever te hebben laten klimmen. EEN AARDIG GEDACHT. De klerikale gazetten als zij in geene woedende razernij liggen te spartelen, worden somwijlen in hunne voorstel len vrij kluchtig. Dat men eens oor- deele binnen eenige weken wordt het kieskorps van Brussel opgeroepen om den keus te doen van twee gemeente raadsleden. De Journal de Bruxelles stelt aan de Echo du Parlement voor van het stelsel der verdegenwoordi ging van de minderheid in voege te brengen door, aan het klerikaal blad, een betrekkelijk deel in de kiezing te laten. De Journal de Bruxelles dit vraagt de Journal de Bruges, zou ons we mogeu zeggen zoo zijn voorstel enke Brussel betreft of zoo zijne liefde voor de rechten der minderheid zich uitstrekt tot andere plaatsen waar, gelijk Brugge, de kleiikalen heer- schen zonder te deelen met een an der en waar, volgens het stelsel van toegevendheid uit welke het blad der hoofstad voordeel wil trekken, de Journal de Bruges het recht zou heb ben van de Patrie te eischen hem een betrekkelijk deel toe te staan in de gemeentekiezingön der maand October. Eiwelinweêrwil dat het gedacht aardig en zonderling is en de hoog moed der drukpers moet strelen door de gazetten de plaats te geven van het kieskorps, erkennen wij zonder moeite nog den voorkeur te geven aan het kieskorps in onze goede stad Brugge voor het te doene werk; gelijk de kiezers van Brussel hunnen plicht zullen doen, zeker als wij zijn dat zij te Brussel zich zoo ijverig zullen toonen om de klerikalen op het stad ERFENIS. Te B. stierven onlangs twee rijke onkheden en lieten eene goede for tuin achter. De pastoors zullen nu voor de. katholieke school niet meer moeten schooien, want deze is in bei de testamenten niet vergeten. Kozijntjes en familie, leg voortaan uwe beenen niet meer te week op eene fortuin, die u door familieband of burgerlijke wetten toekomt De nonnekens, pastoors, en Catholieke school, wat later het klooster zul len daar wel voor zorgen, en de for tuinen, beter dan gij, weten te bestu ren. Zouden de burgers, en zelfs de werkmenschen, eindelijk de oogen niet openen 7.. Ja, toch maar mis schien, wanneer het te laat zal zijn DE OORLOGS-SCIIOOL. De heer Jacobs, vertegenwoordiger van het huis van Antwerpen, heeft in de hoogeschool van Leuven eene voordracht gehouden, waarin hij on der ander verklaard heeft dat de Alma mater van Leuven, de oor- logs-scliool is van het Belgisch cleri calism. Verder heeft hij gezegd dat on- gelukkig de belgische aristocratie, die zulke groote plichten te vervul- len heeft, zich meer en meer uit het politiek leven verwijdert. Dat zijn twee bekentenissen die goud weerd zijn. Voortaan zullen de ouders weten, die hunne kinderen naar de hoogeschool van Leuven zen den, dat zij ze aan eene oorlogschool toevertrouwen, waarvan de rektor, de generaal is, die de.leerlingen tot den politieleen strijd moet opleiden. En de stad Leuven en de provintie Brabant, verleent zulke groote voor- deelen aan de oorlogsschool. DE ST-PIETERSPENNING. De Sint-Pieterspenning krabt ach- OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1