1881 Fr. 4-00 Aalst, 38 April. Fr. 4-75 VOOR VRIJHEID REC j\° 11. 's jaars voor de stad. 15men den drukregel, aankondigingen VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. De abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C:°. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc ONDERWIJZER EN PRIESTER. Wij hebben ons voorgesteld eens in 't kort den toestand, de plichten en werken van deze twee mannen op den buiten met elkander te vergelijken De benoeming der onderwijzers is onderworpen aan vaste regels de gemeenteraden zien en hooren de kan didaten; zij nemen inlichtingen zooveel zij maar willen, en kiezen hunnen on derwijzer volgens beliefte. Deze moet zich stipt van zijne plichten kwij ten, zijn gedrag en handelwijze worden door zijne overheden nagegaan, zijne overheden moet hij eerbiedigen hij moet zich onderwerpen aan de wetten zijns lands; in een woord, hij moet be kwaam, deftig, zedelijk zijn en een toonbeeld ónder alle betrekking. Bij de priesters is het gansch an ders gesteld. In 't begin der christenheid en ge durende lange eeuwen, werden de priesters gekoze n door de geloovi gen zeiven der parochie heden nog zijn er landen, zooals Zwitserland en Italië, waar zulks weerom in voege komt_ Thans zijn wij zoover geko men, dat een priester benoemd en verplaatst wordt, zonder eenige tus- schenkomst der burgerlijke overheden of der gcloovigen. Als een onbekende komt de priester de politieke priester het dorp in gevlogen, met den kop in de lucht en eenen uitdagenden blik hij komt als meester hij neemt bezit van zijne pastorij (want 't is de zijne hij klimt in zijnen preêkstoel en van den eersten Zondag af begint hij daar iedereen aan te vallen, die in de pas torij op het zwartboek staat of in de ge meente gekend is als eenigzins vrij mensch. Burgerlijke overheden, die kent hij niet burgemeester en sche penen, die niet slaafsch zijne bevelen willen volgen, randt hij aan de wet ten en verorderingen breekt hij af hij zaait twist, haat en nijd onder de be volking hij hitst de gemoederen op en gedraagt zich, in een woord, op zulke wijze, dat hij in korten tijd de helft der parochieanen tegen hem op maakt. Maar wat geeft het hem Jïij weet, dat het grootste gedeelte ge moeten in 't leven houden, dat maakt zoo omtrent 40 centiemen per hoofd en per dag En wat al schaamte en schande moet die man niet onderstaan, voor aleer hij er toe komen kan eene ge deelte zijner jaarwedde te ontvangen Hij moet stappen aanwenden bij burgemeester en schepenen, die het mandaat moeten teekenen den se cretaris moeten te voet vallen opdat hij zich toch gewaardige het mandaat op te stellen terug bij burgemeester en schepenen loopen, die hem uitstel len of wandelen zenden... Als het hem eindelijk gelukt is het mandaat in bezit te hebben, dan is de gemeen teontvanger niet t' huis of de subsidie is niet afgekomen, of er is geen geld in kas En de priester, die meest altijd de opstokeris van ai aio gen de ongelukkige dorpsonderwij zers, hoe wordt die betaald In elke gemeente (tenzij in de gansch arme) wint M. Pastor jaarlijks zoo om trent 5000 frank, voor hem alleen met zijne lieve meid dat maakt dus la frank daags voor hun getweeën en som mige onderwijzers hebben wel4fr. per daag te verteeren voor hun geachlen Nu, nu, die heilige mannen moeten heilig leven maar hoe wordt de priester betaald Het liberaal Gouver nement, dat hij gedurig aanvalt, maakt zeker ook wel moeielijkheden en zendt hem wandelen Gij zijt mis, vbiend, maandelijks wordt liet man daat voor M. Pastor door het geuzen Gouveruemei'.t overgezonden naar den rijksontvanger, die meest altijd zoo goed is het geld aan M. Pastor in zijn eigen huis te gaanbehandigen. Vergelijk eens de wijze, hoe men met den onderwijzer en den heer pas tor handelt, en zegteens ronduit wat ge er van denkt. Den onderwijzer, den slaaf zijner plichten, den eerbie diger der wet en der overheid hon gert men uit op bevel van den priester en de priester, die onohoudelijk de wetten ondermijnt, de overheden aanvalt, die ieder deftig man door den modder sleept, wordt gestreelt en gevleid wel als hun pastor, in een afzonder lijk huis wonen met eenen schoonen hof. Die mannen winnen, van hun eer ste jaar, zoo omtrent 2000 tot 2500 frank. Is het dan te verwonderen, dat zij met den hoed in den nek afkomen en iedereen willen omverloopen, die niet gewillig salueert Zie, daarnevens, den nederigen hulponderwijzer hij is bij den ge meenteonderwijzer thuis of hij heeft een klein kamerken bij eenen burger gehuurd hij wint 1000 tot 1100 fr. 's jaars en daarmeê kan hij niet veel veel beslag maken. Men ziet hem bij na nooit op straat, hij heeft weinig be trekkingen en houdt zich nuttig bezig. De onderpastor loopt van huis tot huis, riekt den besten kelder, wordt bij alle heilige menschen met opene malscher naarmate van de lievige ver volgingen der liberalen Hoe lang zal die toestand nog duren Wanneer zullen er maatregelen door- grijpende maatregelen genomen wor den om het ongelukkig lot der dorps onderwijzers te verzekeren en de macht onzer gewetenlooze politieks tegestrevers in te toornen G. V. D. en er bij nog de menschen ijselijk vei volyt. Ziedaar wie de landman belast. Maar 't en zijn de liberalen niet hei dwongen is voor hem te bukken dat zijne overheid hem alles ten goede zal aanrekenen en dat hem nog eene vet- terij plaats ter belooning wacht. Vele onderwijzers van den buiten ontvangen maar 1800,1500 fr. 'sjaars; er zijn die slechts 1200 fr. hebben en daarbij een huisgezin van 8 personen En de onderpastoors Ha, die heeren lijden ook veel In vroegeren tijd woonden zij allen bij hunnen pastor in want er waren niet veel missen te zingen en de inkom sten waren klein Maar met den tijc der vervolgingen zijn die tamelijk aan gegroeid, tot zoover dat zij heden,zoo- WIE BELA ST DE LANDBOU W Schrikkelijk lamenteeren de kleri kale gazetten over het lot der boeren en de belastingen die zij moeten uit- zweeten. Maar wie is eigenlijk de be laster van den landbouw Stellis het liberaal minislerie niet, dat alles uit zoekt om de landnijverheid te bevoor deelingen. Wie belast denlandbouwer op alle mo gelijke wijzen'? YY ie heeft de StPieters- penning, de schoolpenning, de vas- tenpenning, de uniyersiteitspenning, de xaveriuspenning. de penning der goede drukpers, de penning der Chi nezen, de penning der gelovige zielen, de penning van de offerkeers, de pen ning van de paaschbicht enz., enz, in gericht 1 Dat zijn al belastingen die de vlaamsche landman moet uitzwee- ten, zelfs dubbel, drijdubbel, vijfdub bel als vrouw en kinderen er bijgeteld worden, En dat moet wel, anders staat hij in de gratie van mijnheer den pastoor niet. En de klerikale drukpers klaagt ook dat de landman een dubbel getal scholen moet onderhouden. Maar nog eens, 't is wederom de schuld der geestelijkheid die deze nieuwe be- lasting op den landbouw gelegd heeft IIET PAASCHFEEST Zondag 17 dezer vierde de katho lieke kerk de verrijzenis van Kristus. Indien Kristus een tweede maal verrees, wat zou hij wel kunnen den ken van zijne hedeudaagsche disci pelen Des avonds voor zijn dood, had hij hun gezegd Gaat en onderwijs Onderwijst de vrede, de broederlijke liefde, de vergiffenis der btleedigingen, de verachting der grootheid. En hoe zou hij ze, na achtien eeuw en, wedervinden twist zaaiende, begeerignaar rijkdo m men en verslonden door een onver- zaadbaren dorst naar heerschzucht. Hij had hun gezegd Bemind uwe vijandendoet welaan die u haten Zegent degenen die u vermaledijden en bidt voor hen die u beleedigen. En hij zou de geschiedenis der kerk lezen op elke bladzijde zou hij het bloed zien kleven van millioenen on- gelukkiyen, die door het zwaard en het vuur, den opstand tegen hunne bevelen, geboet hebben Hij had hun gezegd Gelukkig de armen 1 want het zal den kemel ge it makkelijker zijn door het oog eener naald te kruipen dan den rijken om in Gods koningrijk binnen te treden En hij zou hen zien, met schatten overlaten, tot zelfs zoo ver met on verzettelijke halsstarrigheid nog grootere rijkdommen najagende, dat zij de woede des volks, welke zij schandelijk beroofden, tegen hen doen opstaan. Hij had hun nog gezegd Wacht u van Sc hriftgeleerden die in lan- ge rokken rond loopen. en er aan- ithouden op markten en straten gegroet d te wordenop de eerste rangen in de tempels gezeten te zijn, de beste plaat- sen op de feestmalen te bekleedea, en die de huizen der iveduwen inpalmen terwijl zijgeüaren onophoudelijke ge beden te storten. En Kristus, zijne discipelen van heden beschouwende, zoo zeggen Zij bezitten al de ijdelheden en baat zuchtigheid der schriftgeleerden en hebben er de schijnheiligheid nog bij- Eindelijk had hij hun gezegd Werkt Hij die niet werkt is niet waardig te leven. «„twingon fin wnrrH rHVtpr nn I -O- or, OVfTal

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1