1881.
Fr. 4-00
Aalst, 2 Juni.
i\° 49.
Fr. 4-7.'»
VOOR VRIJHEID WAARHEID EN RECHT.
's jaars voor de stad.
15,nen den drukregel,
aankondigingen
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
's jaars voor heel het
land.
De abonnementsprijs
is voorop betaalbaar.
De aankondigingen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale del'uhlicité Etrangère G. L. Daube ét C'"\ Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc
HET VERSCHIL.
De heilige dagbladen stippen eenige
gevallen aan, van veroordeelde onder
wijzers vooFaanslagen op de zuiver
heid en de zeden.
Wij, van onzen kant, zullen niet
aarzelen van die vuillappen te schand
vlekken. Maar, wat ook zeker is, is
dat zij aanstonds werden afgesteld,
dat het officieel onderwijs voor hen al
tijd ontzegd is, omdat men er geene
plaats kan verkrijgen dan voorzien
van een bewijsbrief van zedelijkheid
in regel, terwijl men in het congrega-
nistisch onderwijs, zooals het reeds
dikwijls bewezen is, en onlangs
nog met een der veroordeelden van
Ronse, slechts over de grenzen te
vluchten heeft, of eene veroordeeling
te boeten, om aanstonds eene plaats
in eene andere school te bekomen.
Er is zelf meer een priester die
zich in zulken toestand bevindt, kan
eene pastorij verkrijgen, mag de mis
lezen, tusschen zijne gevlekken, vin
gers de gewijde hostie houden, het
goddelijk lichaam van onzen Heer
J. C, behandelen en met zijne be
smeurde lippen uit den kelk drinken,
gevult met het bloed van liet vlekke-
looze lam
Dat is gezien geweest men heeft
zelf in de kamer een ontwerp van wet
moeten voorstellen, opdat zulk schan
deloosfeit niet meer gebeuren.
Doch zegt ons waar het negen tien
den der mannen uit voorkomen die
de officieele scholen verpesten
Is het niet uit de, een of andere
congregatieschool, dat zij het venijn
getrokken hebben is het niet daar,
dat men hen de ondeugd aangeleerd
heeft, welke de tribunalen geroepen
waren te straffen
Dat men de processtukken der offi
cieele onderwijzers vergelijke met die
der broerkens Dat men de scliaar-
sche schandvlekken der officieele
onderwijzeressen met de gemeene
schandelijkheden vergelijke, die, se
dert de verwij derste tij den, tot op onze
dagen de menigvuldige vrouwen-kloos
ters bezoedeld hebben;
En bseft men de misdrijven der
Pauzin Joanna vergeten 1
Die NANA van vroegere eeuwen,
die op den Pauselijkenstoel van Petrus
zetelde en de driedubbele kroon be
zoedelde.
En wie smoorde de fijne cigaren en
dronk den beerlijken wijn, welke men
onlangs, ter oorzake van bankbreuk,
openbaar verkocht in een vrouwen
kloosters der omstreken van Brussel.
En wat gebeurde tusschen die twee
tijdstippen in de vereenigingen tegen
de natuur, en welke zedeleer heeft
men aan de jonge meisjes ingeplant,
die door hunne bezorgde moeders,
aan die opvoeders, waren toever
trouwd
De klerikale dagbladen hebben, als
altijd, tot de roekeloosheid hunnen
toevlucht genomen, door in de vuilig
heden der Broerkens te roeren. Hun
ne schaamtelooeheid grenst het zin-
jielooze.
Dat zij zich bedaren De Broerkens
hebben nog niet besloten een einde
te stellen aan hunue PEUTER daden.
Wacht maar
Een terugblik om te eindigen.
Waarom verdedigen de klerikale
met zulk geweld hunne scholen,
hunne gestichten, in een woord hun
ne Werken
Is het omdat zij goed zijn
Is het om den Hemel te winnen
Neen het is omdat zij winstge
vend zijn, het is om geld te winnen.
Wee den vermetele die aan hun
nen winkel durft raken, die slechts
genoeg bezield is om een gedeelte
hunner winsten te snoeien. Brr wal
vervloeking
Aan alles mag men komen, behalve
aan hun goud want dat is hun en
kele God. Dien van het Evangelie is
volstrekt niets voor hen.
Een eenvoudige boerenjongen heeft
het immers gezegd Zonder den
duivel kan de pastoor niet leven.
De duivel luister naar al hunne
sermoenen, de duivel dat is....
't geld
WAAROM DE KLOOSTERSCHOLEN
NIET ALS ZEDELIJKE SCHOLEN
MOGEN AANZIEN WORDEN
De clericale dagbladschrijver heb-
hen na veel gezocht en lang gewacht
te hebben en half dozijn officieele
sclioomeesters gevonden die voor
hunne ontucht of slecht gedrag eene
welverdiende straf vooi de rechtbank
bekwamen.
Welnu, roepen die brave sussen,
zoohaast een broederken wat mis-
d peuterd, zoohaast een brave priester
onder de valsche beschuldigingen
der geuzen bezwijkt staat gij. libe-
ralen, allen te gelijk te schreeuwen
en te huilen. Gij ziet nu wel dat er on-
der de officieele schoolmeesters tal-
rijke slechte kerels zijn die de kin-
deren onzedig maken.»
Zoetjes aan, suskens, zoo gij wilt
zullen wij eens afrekenen, den eersten
dag den besten.
Gij zult al de officieele schoolmees
ter opnemen die door het gerecht
werden gestraft. Wij zullen alle de
geestelijke en broederlijke goede wer
ken mededeelen, er naastzettende,
alle degene die eene melding in uwe
bladeren waardig werden.
Voor hetgeen ons betreft, wij vin
den de feiten ten' laste van klooster
lingen en andere geestelijken zoo
menigvuldig dat het ons begint te
walgen alle die vuiligheden op te ne
men.
Nogtans om de kribbelaars van 't
Vaderland en van de klerikale gazetten
den mond wat te stoppen, zijn wij
somtijds toch verplicht zulks te doen.
Maar, ondertusschen dat onze te
genstrevers bovengemelde uitdaging
aanemen, willen wij eens onze rede
nen zeggen waarom een sussenschool
niet als zedebjk mag aanzien worden
en waarom bet officieel onderwijs
waarborgen oplevert die 's ouders
vertrouwen verrechtveerdigen
De kloosterlingen zijn doorgaans on
geleerde menschen, die in gevorder
den ouderdom dien slaat aannemen
en 't onderwijs verkiezen in plaats
van bij de schoenlappers tafel te blij
ven werken of vlas te zwingelen
zooals het proces der broederkens
van Ronse het ons deed kennen.
Zonder voldoende opvoeding en ge
leerdheid, door luiardij alleen bewo
gen, nemen zij niei alleenlijk een vak
aan waarvoor zij niet bereidt zijn,
maarzij zeggennog vaarwel aan alle de
wereldlijke voldoeningen waar onze
natuur naar streeft vriendschap en
liefde, die om zoo te zeggen den hef
boom uitmaken die liet menschdom
tot eene altijd voordurende ontwikke
ling drijft, mogen voor hun niet meer
bestaan.
Nemen wij aan, dat alle diebolof-
ten van armoede, zedelijkheid enz.
enz., als hecht mogen worden aanzien
en dat het verdienstelijk zi) zich te
gen de wetten, door God zeiver voor
gesteld, te verzetten.
Maar zoo die beloften niet gehou
den worden, zoo men de driften den
toom geeft op eene wijze die in tegen
strijdigheid is met de nattuurlijke
wetten waar van wij zoo even spra
ken, worden die verbrekingen aan de
•plichtige overtreders ten kwade gere
kend door hen die de belijdenis ont
vangen hebben
Neen.
x\ orden die overtreders der zede
lijke en maatschappelijke wetten
aan de rechtbanken overgeleverd
Neen.
Worden de onderwijzers met God
die verscheidene geslachten gansch
bederven van hun ambt afgezet
Neen.
Worden zij er ten minsten voor
berispt 1
Neen.
Doet men hun verbod in het toe
komende hun vuig gedrag te vervor
deren
Neen neen neen
In alle de stichten waar het ge
recht onderzoekingen deed vond men
plichtige, dikwerf in menigte. Het
geen te Sint Huibrecht, te Namen en
elders in de verbeteringsliuizen voor
jonge kwaaddoeners, door de broe
ders werd verricht is afschuwelijk
en zou hier niet kunnen verhaald
worden.
En wanneer de geestelijke overheid
die feiten kent zeg ze niets Ronse
heeft het genoegzaam bewezen dit
ging mij niet aan, zegt de biechtvader
der broederkens, en deze, op laste
van eenige paternosters of litaniea te
bidden, dreven hunnen handel maar
altijd voort.
Geene beschuldiging, geene aan
klaging, geene afschaffing, niets is
voor de broederkens te vreezen. Zij
gaan maar altijd rustig voort zoolang
de burgerlijke overheid er niet tus
schen komt zelfs wanneer 't een of
't ander liberaal blad op de over 't al
gemeen gekende feiten zinsp eeld, dan
zijn die broerkens verontwaardigt, ze
sleuren den gazetschrijver voor de
rechtbank, eischen schadeloosstelling
en schreeuwen alsof ze onlioozele
slachtoffers der geuzen vervolging
waren.
Maar als de zaak te grof wordt, zoo
als te Ronse, dan zou men denken
dat die mannen door hunne oversten
afgedankt worden.
Ja, ja, de zaak der Goed Werken
van Ronse heeft ons dit bewezen.
De broederkens, ten getalle van 22,
werden allen min of meer plichtig be
vonden, sommige aan vuile zaken,
andere aan gruwelijke mishandelin
gen.
En den bisschop van Gent, door de
bekentenissen der plichtigen zelf al
lerbeste ingelicht, schafte zeker het
klooster af
Om de bliksem niet, zijne door
luchtige hoogwaardigheid bevredigde
zich met de kostskhool af te schaffen:
de broederkens, hoe vuil ook, ble-
—5
-^>£5C?*ES—
i