De lijfeigenen, die zoolang aan den bodem, waarop ze geboren werden, hadden toebehoord belmoren voor taan nog alleen hunzelven toe. Krach tens de wet, zijn ze'de gelijken geworden hunner oude heeren. Voor de eerste maal, neemt de met stroo gedekte hut hare plaats in de vrije zonni*, terwijl de kasteelen, met hun nen van schietgaten voorziene torens sombere kuilen der feodale trots heid en verdrukking met den vloek des volks beladen worden. t oog "inblik, eenig in de geschiede nis des menschdoms, was de dage raad eener nieuwe wereld. Voor de eerste maal, aanschouwden de moeder met fierheid het Kind dat aan hunne borsten hing dat kind ten minste zou later een man, een burger, de gelijke van de grouteu de zer aarde wezen. De jonge landman staarde met lief de op zijne jonge en moedige vrouw, en zegde haar Voortaan zullen wij onzen akker bebouwen en de oogste zal ons toe- belmoren. Wij zijn niemand, on- derdaan meer. Als wij oud zijn, zul- len wij omringd door onze kinde- ren, uitrusten in de schaduw van den appelboom, dien wij geplant hebben, zonder dat de beambte van den heer of de tiendehelfer der abd j ons zijne vruchten komen be- twisten Te midden van die verplaatsing der landgoederen, zagen de buitenlieden eensklaps eene nieuwe bron van voor spoed opborrelen. De grond die, on der het. oude stelsel, zijne meesters niet voeden wilde, de aarde die haren boezem gesloten had, deed hem we der openen, om hare vrije kinderen te spijzen. Boeren der 19° eeuw, zegt M Latn- borelle ziedaar wat gij aan de Om wenteling van 1789 verschudlDd zijt. Zij heeft u van een hatelijk dwamjuk vrijgemaakt, zij heeft uwe waarde als mensen verheven, met u te herinne ren dat uwe rechten gelijk stonden met die der overige burgers. Vóór de Omwenteling waart gij vas- salen, knechten, gemeene kerels, ver vallen wezens, die door uwe meesters aanzit n werden, niet als menschelijke schepselen, maar als verachtelijk vee. 1789 heeft mannen en burners van u gemaakt. Dat is haar roem. Ja, niet tegenstaande al de banbliksems die Rome legen haar geslingerd heeft, zal de eerst fransche Omwenteling al tijd de rijzende zon van de vrijheid, van den vooruitgang en van het ge luk der menscheid blijven. HET LOURDES-WATER. Te Brussel, is onlangs een persoon gestorven, die sinds vele jaren niet meer ter kerk ging. Hel was een overtuigd vrijdenker. In de laatste dagen van zijn Even, heeft zijne vrouw, builen zijnen wete, hem eenige lepelhens Lourdeswater in gegeven. Dat is een uitmuntend genees middel, schijnt bet, want eenige dagen nadien was de man dood. Maar geneest het Lourdeswater niet, bet is toch voor wat anders goed. Of schoon hij geweigerd heeft de sa- kramenlen der stervenden te ontvangen, heeft de vrouw loe.h bij de geestelijken verkregen, dat hij met veel kerkelijke plechtigheid is begraven, om dat hij drij lepels Lourdeswater heeft ingenomen. VVal winkel Wat winkel ZE KLAGEN Wij hebben onlangs gemeld dat de bisschop van Namen pulten in d'aarde klaagde, omdat de klerikalen zoo weinig geven voor katholijke scholen en men alles ten laste van de geestelijken laat. De Gazette de Liége, een ultra-ka- i hol ij k blad, laai ook een alairnkicet hoeren, omdat er zoo weinig voor de seinden inkomt Daar zijn kalholi ken, zegt het dag- blad, die in eene enkele week met honderd duizenden franken vrspclen en ze weigeren eenige franken te gc- ven voor het groot werk der katliolij- ke scholen, ofschoon zij zeggen enn- seivao ur en kuit-lijk te zijn. Het schooien en geven begint de kleri .alen de keel ui' te komen. WIJ ZIJN DE DOMSTE OE DE WERKL1 EDEN (IENOOTSCHAl'PEN Het is -nbef wisibaer «lat «Ie ongeleerden gmnax kei ijker om den tuin te leiden /ijn dan auik-ivn. 't Is oon ontegensprekelijk d it hei gedacht van eenieder te laten kie len, zonder onderscheid van fortuin, dage lijks veld wint. De klerikalen. do partij der bedriegers, hebben dus allen intresi het volk onge'eerl te laten om het des te gemakkelijker te dwoepeu en zoo hunnen Zegepraal voor de toekomst te verzekeren. Du.-, hebben de liberaih n juist de teg«-n overgeslelde plicht: De meoschen te ondei- wijze en hunne opvoeding te verbeferen. Het volk gaat nagenoeg iu het algemeen ter school, zal men zeggen, wat wilt gij nog moer Wat ik meer wil gelijk ik h< t in vier vorige artikels, breedvoerig uitgelegd heb, ik wil dat de kinderen die op tieajarigen ouderdom de school verlaten en alles wat zij welen kennen gelijk oenen papegaaie, hunne studiën voortzetten in de school van volwassenen dat men eene maatschappij zou inrichten waar menden werkman zij ne plichten en zijne rechten zou leereu kennen waar men hem zou leeren denken. Ik zou willen dal men hier te stand bracht wat te Gent sedert vijftien jaren bestaal voor jongens en voor meisjes die men zoo aan de kroeg en de danszaal ontrukt. Die maatschappij is tevens het eenige middel om het werkvolk met het kapitaal te verzoenen Een geleerd en wel opge voed mensch, zal nooit Internationalist worried. Te Gent, zijn die maatschappijen tot stand gebracht door een man alleen 't is waar die man bezit een har t dat voor niets anders klopt- dan voor grootsche gevoe lens, die bijna geheel zijn leven gezwoegd heelt voor 't welzijn der werkende klas sen, ik heb professor Laurent genoemd, Hier in Aalst, zal er dan wel een man gevonden worden, die met dezelfde ge dachten als MLaurent Lezield is, deze moeteen man van gezag <-n zeilupoffenug wezen en zijne uaam hangt aan de prut mijner pen, maar noemen wij hem niet vooral ik ste lig weet dat hij me zaak van zielsvei edeling en stof el.jke welvaart van onze kie ne burgers «n weikvolk zonder aarsche za, in handen nemen.. V. B. DE KLERIKALE ZEDELIJKHEID. Senator Lammens zegde laatst in den Senaat, dat de grooie klerikale famrilien een edel doel voor hare werkzaamheid gevonden hadden door zich bezig te houden met de zaak der scholen met God Ziehier wat wij thans aantreffen in het bisschoppelijk blad la Gazette de Liége, uit Brussel geschreven Liberalen en klc'ikaten hebben el kander niets ie verwijten, in de groote familien Jong gehuwden verspelen, in eenen enkelen avond, vele malen het pensioen dat zij genieten om een jaar te leven. De woekeraars zijn daar en het vaderlijk erfdeel is verslonden voor de dood der ouders. AIzoo wijst men een familiezoon der provicieLuik aan, laatst onder rechterlijke voogdij geplaatst hij zou voor 909,000 frs schulden heb ben. De speeldrift sleept er nog smeriger na zich. Dat heeft in de wereld leven en te dikwijls, in BtusspI. werpen den edel dom, de financiemannen en de groot- bandelaars er zich hals over kop in Zoo welhaast geene heilzame en krachtige tegenwerking zich voortdoet, de hoogere klassen zullen allen invloed verliezen en 1889 zal 1789 terugzien. Dat kan niet blijven duren. En deze die onderde dui- zende franks in eene week versjoelen, kunnen geene eenige honderde frs geven aan het groot werk der katholijke scho len alhoewel zij zich als conservateurs betitelen, -o- ZIJ ZULLEN HAAR NIET HEBBEN. Sedert de veroordeeling der Broe ders van Ronse en Maltebrugge, heeft dat klerikale lied hoegenaamd geen reden van bestaan meer, want de ou ders zeggen Hoe Gij durft spreken van de schoone ziel van 't kind, wan neer het in uwe langen is dat de ziel- bederuers gevonden worden. Ziehier het liberale lied van. zij zul len haar niet hebben leert het van buiten, vrienden, en telkenmale de klerikalen zich verstouten sedert die veroordeelingen, hun Godslasterend gezang aan te heffen, zingt gij uit vol le borst Zij zullen haar niet hebben De schoone ziel van 't kind, Zoolang men nog in Vlaanderen Een kuischen Vlaming vindt. Zij zullen haar riet hebben De schoone ziel van 't kind, Zoolang men nog in laanderen Een kuischen Vlaming vindt Zoolang Gods lieve zone Ons w-armte geeft en vreugd; Zoo lang er Belgen leven Verknocht aan eer en deu,d. De Hel is uitgebroken Dg school is 't worstelperk. Zij wil de ziel der kleinen Bestempelen met haar merk. Wij. liberale Vlamen Wij vatten moedig post Ons kinderen, op zijn llonsa's, En mogen niet verprost. Laat vrij de papen komen Wij staan ten strijd gegord Wij willen niet dat Vlaanderen Een nest van dweepers wordt Wij willen dat ons kinderen Getrouw aan wet en land. Steeds worstlen voor de vrijheid, Door papen aangerand Wij willen t' leven derven. Maar weren d'ondeugd af Wij roepen nog bij 't sterven En op den boord van 'i graf Ons kindren in geen scholen VS aar 't fanatismus woelt, Of waar een beest op knapen Zijn vuige driften koelt DIRK. DE GOUVERNEUR VAN NAMEN AFGEZET. De Moniteür van heden bevat het vol gende besluit <s Op voorst#! van onzen Minister van binnenlandsche zaken en op advies van onzen ministerraad, hebben wij besloten en besluiten M. de graaf de Beauffort is van zijne bediening van gouverneur van Namen af gezet. Gegeven te Laken den 20 Juni 1881. «Leopold.» Dat de klerikale dagbladen hevig uit vallen tegen die afzetting kan men den ken. Natuurlijk, die gouverneur in plaats van hei gouvernement te dienen, dat hem in zijne plaats had behouden, bewees goe de diensten aan de bisschoppelijke partij en zoo iets wilde ons liberaal gouverne ment niet verdragen en het heeft wel dui zendmaal gelijk gehad. Men spreekt van prins de Chimy, volk vertegenwoordigerals opvolger van M. De Beauffort. WEERAL IN EENE KERK. De Journal de Charleroi zegt dat een kosterkerkzanger, in eene kerk, een meis je van 13 tot 14 jaren verkracht heeft. Het is op den tweeden Sinxendag, na de vespers, dat die schandelijke daad ge pleegd is. Die kerkmarinen gaan goed maar ook de lessen dio zij va«i hooger hand ontvan gen, zijn wel van aard om ze meer en te bederven. KLOOSTER KLOOSTERLINGEN. Volgens de officieele cijfers wordt er vastegesleld dat op 20 jaren lijd de kloo sters dapper vooruit gegaan zijn in Bel- gie. jammer nogthans dat die inlichtin gen zich niet uitstrekken tot over de laat ste jaren die wij nu beleeft hebben. Wij zouden er zonder twijfel het bewijs van den verbazenden aangroei der geestelijke goederen, ten grooten spijte der klerika le», kunnen in vastelbn hebben. Voor 3 jaren reeds heeft men hunne woede zien losbreken toen de liberale dagbla den van Brussel, Gent en andere steden den overgrooten rijkdom der kloosterlin gen te kennen gaven mogelijks waren de heilige pennelekkers nu met dubbelen toorn op 's lands bestuur ge vallen, dat dergelijke goddelooze stati stieken onder bet volk durft verspelden. MANNENGEMEENSCHAPPEN. Getal. Bevolking. 1846 1856 1866 1846 1856 1866 25 17 30 238 270 523 12 44 11 272 469 272 68 46 74 870 531 975 52 55 51 671 591 927 23 12 495 262 137 143 778 2031 2383 2991 VROU vVENt.E EENSCHAPPEN Gelal. Bevolking. 1846 1856 1866 1846 1856 1866 152 152 223 2359 2526 3117 95 173 174 1429 5875 2410 540 449 688 5844 5082 7249 57 51 47 2285 2095 2122 23 15 469 307 642 848 1144 9917 1224715205 Zoo als men door de cijfers ziet is het getal kloosters geklommen van 157 tot 178 met 2051 en 2991 bewoneis voor de mannen, en van (142 lot 1144 met 991/ en 15,205 bewoners voor de vrouwen. Een zeer mooi getal reeds, en zeggen dat de beste jaren nog niet gekend zijn. EEN HAASTIGE PRIESTER. Het schaol-enkwesl is eene onuilput- bare mijn. Op 22 april laatsteden verscheen, ze keren Gerard Vincent, onderwijzer met God der katholieke school van «le ge meente Sinte Pieter te Neufebateau, voor de commissie voor onderzoek Ziehier het begin zijner getuigenis Ik beu vrij ondeswijztr sedert twee jaar ik ben niet gediplomeerd. Ik heb veroordeeliug onderstaan, hel is moge lijk «lai ik eene tweedemaal veroordeebl ben maar ik herinner het mij niet. Hij herinnert er zsch niet van/ De voorzitter gelast zich. hem zijn geheugen te verfrisschen Gij zijt veroordeeld geweest, den 15 januari 1857, tot 15' dagen gevang en 16 Ir. boel voor slagen en verwon dingen. Gij werdl ook veroordeeld, op 24 november 1865, tot eene maand gevang voor gew elddaden die bloedverlies ver- oorzaaktea aan een dienaar der open bare macht. Het antw oord van den getuige is won derbaar Nu herinner ik het mij maar de veroordeeling voor slagen en wonden vergeet men zoo licht. Laat ons voortgaan. Dat volgt is nog bevaliger. Na M. Vincent, hoort dc conmissie de getuigenis van den eerwaarde lieer Boset, pastoor der gemeente waar M. Vincent onderwijzer is lol meerdere eer en glorie van God. De eerwaarde ondervraagd zijnde over M. Vincent antwoordt Voor onze school hebben wii M, Vincent ^enomen wij waren laastig omdat er dringendheid was onze ichool in te richten. Ik heb wel vernomw dat hij met het gerecht heeft te doen gehad maar heb ten zijnen opzichte geeie jui ste inlichtingen genomen. Hoe vindt gij dien pastoor Hij hee/l

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 2