1881. Aalst, 28 Juli. N° 117. Fr. 4-7,1 VOOR VRIJHEID WAARHEID EN RECHT. af 's jaars voor de stad. 15men den drukregel aankondigingen VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel iiet land. De abonneme n'sprijs is voorop tsei aaibaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!o. Paris, Londres, Frankfort s. M.Berlin, Vienne, Zurich ete VAN ALLES WAT. Roe beteren heiligen hoe minder ge loof.In een klein dorpje van 't arron dissement Nijvel, bestond er eertijds een St-Josef die drommels veel bijval genoot. De centen en offranden kwa men druk af en alle de andere heiligen schenen oprecht jaloersch over dien buitengewonen toevlucht. Doch het schijnt dat die hemelbe woner nog al veel van de mensche- lijke natuur hield, want zoo wel als aan ons stervelingen, werdt hem het woord der schriftuur toegepast Van sto] en assche zijt gij gemaakten in stof en assche zult gij vergaan. St- Joseph viel in duigen, het ongediert der pa pen... der houte heiligen, wil ik zeg gen, had zijnen ganschen rugstrang uitgepeuterd. Wat nu gedaan Op eens herin nert de pastoor zich_dat d« raderma- kèr voorgaanden winter eenen dikken 'peerenboom had uitgekapt en dat dit allerbest houd is om heiligen van te snippelen. De boom werd gekocht en rietepa- tiete zooals men te Aalst zegt naar een beeldhouwer gezonden die er eenen fonkel nieuwen H. Josef uit vervaardigde. De pastoor was hoogstens te vreden en rekende reeds op eene vermeerde ring in de ontvangsten maar 't was mis. De devotie tot den voedstervader van Christus kwam welhaast op niet uit. De pastoor kon daar het zijne niet uit maken en klaagde wel eens hier over aan den radermaker daar deze ook van zijne vroegere godvruchtig heid had afgezien. Wel, menheer pastoor, antwoor- de de man, hoe wilt gij hebben dat ik voor dien heiligen kan knielen daar ik hem zooveel slagen hebt gegeven als hij in mijne tuin met peeren bela den stond ik geloof zelf dat ik er meer als eens hebt tegen gep In hetzelve dorpje bestond er eene na bootsing van het mirakuleusbeeld van O. L. Vrouw van Halle, die, zoo men weet, de bijzonderen toevlucht is van de meisjes die Ste-Catharina schap- raaitje garnieren. Eene juffer, die reeds 30 maal de bladers had zien schieten zonder een liefderoman te kunnen aaneenknoo- pen, knielde dagelijks voor het beeld en bleef lang na alle de andere ge- loovigen om eenen bijslapers meeken. Dit verveelde den koster die alzoo belet was de kerk te sluiten hij be sloot zich te wreken. Hij begon met het hoofd van het kindeken Jesus los te wringen en bond, aan de ooren, een kordeken vast dat hem toeliet hetzelve van ach ter te doen heen een weer keeren. De oude kwezel kwam volgens ge woonte af en begon haar gebed H. Moeder Gods ik ben uwe ootmoedige dienares. Dat met mij geschiede wat u goeddunkt.... Maar mag ik toch hopen eens een man te verkrijgen?.... Op dit oogenblik schudde het hoofd van 't kindelen Jesus hevig neen, neen, neen De kwezel was een oogenblik be dwelmd doch vloog in eens recht en sprak He, kleine snaak, 't is tegen u niet dat ik spreek, maar wel tegen uwe moeder, en gram verliet zij de kerk. kende de 'S anderdaags paroc^je de grap gewroken. en gansch koster de was OPGELET Zou men naar de clericalen luistert verbrassen de belgische liberalen alle onze centen aan het onderwijs. Welnu, te Parijs verteert men jaar^ lijks 10 franken per inwoner voor de scholen, terwijl deze evenredigheid in België maar op 2 franken komt. Inderdaad, Parijs telt 2 millioen in woners en heeft een budget voor 't on derwijs van 20 millioen. Wij tellen 5 1/2 millioen inwoners en besteden in 't geheel wat meer dan 11 millioen franken. In Belgie gaan de 2/3 der kindwen naar de officieele scholen te Parijs nauwelijks een derde. slaven, die wij op den buiten doen kiezen hebben, weten hoe zij moeten stemmen en al wat gij kunt zeggen strekt toch tot niets. Al haddet gij wel duizendmaal gelijk, onze getrouwe vertegenwoordigers van de pastoors zullen toch met ons en tegen u stem men, bijgevolg moet gij niet meer spreken, de discussie is gesloten. En het is op dergelijke wijze dat de uentsche deputatie den mond werdt gestopt en men tot de stem ming van het budjet overging. Het meerendeel der leden van de Gentsche deputatie, hebben geprotesteerd en vermits zij niets meer mogten zeggen en men ze met geweld deed zwijgen, zijn zij er van doorgetrokken en zij hadden gelijk. Indien de meerderheid in de Kamer zoo eens moest handelen, wat zouden de kierikale bladen roepen dat de dis cussie versmacht wordt en patati en patata. Wij zijn zeker dat zij nu niet dan lof zullen hebben voor die voorbeeldi ge, verstandige een vooral onderdani ge... pijpenkoppen. De voornaamste discussie die tot den voorgaande uitslag heeft aanleiding gegeven, had betrek op het lager on derwijs. De heer gouverneur zegde dat de bestendige deputatie, dit jaar niet voorstelt om de credieten voor het onderwijs, die verleden jaar van ambtswege door het gouvernement in het budget zijn gebracht, te verwer pen en aan den raad overlaat om de kwestie te beslissen. Hij spoort de leden aan hunne goedkeuring aan de uitlegging, welke het gouvernement aan de wet geeft, te schenken en de kredieten in het budget te brengen. De heer seresia voegt zich bij den gouverneur en zegt met genoegen te kunnen vaststellen dat er eene verandering gekomen is in de handelwijze van de bestendige depu tatie Verleden jaar heeft zij de kre dieten verworpen en heden laat zij den raad meester daarover te oordee- doende om de kredieten te verwer pen. Gij zegt dat in de openbare scholen, de dampkring niet godsdien stig is, maar gij kunt niet betwisten dat het onderwijs er niet zedelijk is. Hij doet uitschijnen dat er geene li chamelijke straffen meer bestaan, dat de zedelijkheid van den meester en der leerlingen, op zeer zeldzame uit zondering na, er voorbeeldig is, ter wijl de veroordeelingen van de vrije katholijke onderwijzers Voor aanslagen op de eerbaarheid en gewelddaden zeer talrijk zijn. De heèr Seresia verklaart ook nog dat de katholijke groofe opofferingen worden opgelegd voor hun onderwijs; maar men moet weten dat het mee rendeel der katholijken die opofferin gen met moeite en tegenzin doen. Gij dwingt de personen, die van u afhangen tegen hunnen wil te geven. bij zegt nog dat gij geld genoeg hebt dat is niet.aanneem.lijk, want g'j doet uwe onderwijzer» alle soorten -van bedrijven of ambten uitvoeren het zijn kosters, sekretarissen, gemeente ontvangers, sekretarissen van de bu- reelen van weldadigheid, ontvangers der hospitien, enz. Er zal een dag ko men dat de wet aan de gemeenten zal verbieden, die bedieningen aan uwe onderwijzers toe te vertrouwen. En alsdan zult gij verplicht zijn uwen toevlucht te moeten nemen tot de broeder kens, zooals er te Ronse en te Maltebrugge met het onderwijs zijn gelast geweest. De redenaar zegt dat hij eene tabel onder het oog heelt, van veroordee lingen, enkel sinds een jaar uitgespro ken tegen katholijke onderwijzers, het zij voor slagen en verwonding, het zij voor aanslagen op de eerbaarheid. Die tabel bevat prij-en-dertig ver oordeelde onderwijzers, in min dan jaar. En al die veroordeelingen PROVINTIALE RAAD. De provintiale raad van Oost- Vlaanderen, ten minste de klerikale meerderheid van dezen raad, heeft zaterdag eens te meer getoond, dat zij de weerdige zuster is van de klerikale meerderheid van West- Vlaanderen, die de kruim is van fana tisme en onberedeneerde oppositie. Het is niet genoeg dat zij de min derheid, door hare lompe stemmin gen verplettert, zij belet nog dat deze het woord voere en wil noch van goeden raad, noch van gezonde rede nen hooren. Neen, zeggen de klerikale kopstuk ken van den provintialen raad, wij willen niet dat gij nog spreekt onze Wij vragen niet dat de leden of de bestendige deputatie van hunne prin ciepen afstand doen, hunne zienswijze wat de schoolwet betreft is gekend, maar dat zij ten minste geene wanor de brengen in het bestuur. Het gou vernement heeft zijne rechtsleer doen kennen, door de kredieten voor het onderwijs van ambtswege te doen in het budjet opnemen tot wat dient het dus zich tegen de wet te verzetten? De redenaar haalt het voorbeeld aan van M. Van Hee, lid van de be stendige deputatie van West Vlaande ren, die zijne kollegas uitgenoodigd heeft zich te onderwerpen aan de uitlegging welke het gouvernement aan de wet geeft, ten einde alle nutte loos werk te voorkomen. De heer Seresia noemt de redenen op welke de katholijke partij inbrengt om zich tegen het officieel onderwijs te verzetten. Die reden zijn niet vol- een zijn pitgesproken tegen onderwijzers van bijzondere scholen, van scholen die gij ondersteunt. Zoolang gij aan de ouders hun het dubbel voordeel niet kunt aanbieden van een degelijk en zedelijk onderwijs laat ze dan ten minste vrij hunne kin deren te plaatsen waar zij niet onder hevig zijn om als getuigen tegen hun ne meesters le moeten optreden en waar zij zonder gevaar een goed on derwijs kunnen genieten. De redenaar voegt er nog bij, dat de opofferingen welke de rijke eigenaars, enz. voor het katholijk onderwijs doen, niet voldoende zijn. Zij moeten nog hunnen toevlucht nemen tot de kleine beurzen. Dit maakt natuurlijk dat talrijke kleine landbouwers, die door de krisis geleden hebben, met ongenoegen en tegen dank geven en dat dit ongenoegen den een of an deren dag zal uitbreken. In een woord, uwe schoolinricliting is stellig bestemd om schipbreuk te lijden in een min of meer verwijderd tijdstip en daarom hebt gij ongelijk het bijzonder onderwijs te willen uit- OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1