1881. Fit. 4-00 Aalst, 8 September. JV 05, Fit. 4-7 VOOR VRIJHEID WAARHEIDES RECHT. b 's jaars voor de stad. aa n ko n d i g i d g e n 15""™ den drukregel sss VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. *5 's jaars voor 1 eel het land. De aliontiCRieRssp ij is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor uren namiddag te zenden. Compagnie Générale de Publicité Etrangère G. L. Daube et C". Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc DE PARTIJ VAN HET SLAVENRAS. Vroeger scheen de klerikale partij vriendin van vrijheid en volkenrecht te zijn. Maar de gebeurtenissen dezer dagen bewijzen zonneklaar dat zij huichelde, valsch spel speelde, jesui- tiek was uit eigenbelang en zelfszucht. Die partij heeft zes van de negen provinciale raden tot opstand tegen de wetten aangehitst; zij gebruikt de bestendige Deputatien om de een heid van het vaderland te verscheu ren, om staatjes in den Staat op te richten en verdeelheid en verwarring te zaaien zij gaat in de dorpen en sommige steden ten oorloge om de burgemeesters en gemeenteraden de wetten te doen verkrachten of belem meren; dit om de geestelijkheid te la ten regeeren boven de burgerlijke overheid en van de burgemeesters, schepen, raadsleden verslaafde werk tuigen te maken. De klerikale partij wil doen geloven dat de dwaze dorpsbesturen verre ge plaatst zijn boven de wetten, het ge zag der Kamers en het ministerie, kan wel iets belachelijker voorgehou den worden Onmogelijk DE BANVLOEK. f"e Vervolg. Eenige onderwijzers verlieten wel is waar onze officieele scholen, maar was het wel door overtuiging en om mede te helpen tot verdediging van het zoo zeer bedreigde geloot Zeker zijn er onder dat getal man nen welke volgens geweten gehandeld hebben, maar kenden wij echterat de onwaardige middelen waartoe onze tegenstrevers hunne toevlucht namen, wij zouden niet alleen medelijdend de schouders ophalen, maar soms diep verontwaardigd zijn hier is 't een kasteelheer die eene gansche fainillie met ondergang dreigt, indien de zoon of de dochter des huizes het officieel onderwijs niet verlaat om in de pas- toorsschool tegen karigen loon dienst te nemen daar haalt men een veel- belovenden jongeling over door hem te bedreigen met onterving elders heeft men te doen met eenen exploi- teur hij gaat over omdat de hoofd onderwijzer niet overgaat, anders zou de slimme kerel wel getracht hebben zijnen patroon in de geuzen school te vervangen elders nog heeft men beloften op beloften gedaan gij zult later eene plaats van koster krijgen, onze sekretaris is oud, gij zult hem opvolgen,— dat kunt gij ook nog gemeenteontvanger spelen, wij zullnn u doen trouwen met een rijk boerenmeisje, enz. enz. De heeren geestelijken waren gewoon zich in ons land en vooral in de Vlaamsche streek omringd te zien door den eerbied van In 1830 was iedereen liberaal, dat is vrijheidslievend. De katholieken hiel- ken zooveel van vrijheid en onafhan kelijkheid als hunne tegenstrevers van heden. Onder de geestelijken die in het Nationaal Congres zetelden, be vonden zich republikeinen. Het. was in die stemming dat de katholieken en liberalen de Grondwet opstelden. Van daar dat die Grondwet zoo schoon en zoo goed is, dat zij aan alle andere tot voorbeeld kan ver strekken. Wil men een voorbeeld van de vrij heidslievende gevoelens die toen in de wetgeving heerschten De heeren de Crombrugge, Yerbeke, Dehaerne en De Foere, geestelijke leden van het Congres, waren van den eerste om vrijheid voor allen en in alleste eisehen. Er waren in dien tijd St Simoniens te Brussel, en genoemde heeren wa ren van de eersten om te willen dat die aanhangers van eene nieuwe en onder vele betrekkingen dwaze leer. in de uitoefening van hunne eere- dienst niet zouden worden gestoord. allen wel waren er dorpen waar de politieke strijd zeer hevig was, maar zelfs dezen die ronduit en met innige overtuiging tot de liberale denkwijze behooren, gingen regelmatig ter kerk en volgden er de godsdienstige plechtigheden, zij openden hunne beurs bij elk aanzoek der priesters namen soms deel aan processien, enz' Waarom Omdat wij van aard niet uitsluitend zijn, omdat wij anderen in hun gevoel niet krenken wilden, om dat wij niets aan de oude gewoonten zochten te veranderen en slechts vroegen om in politiekezaken als vrije mannen te kunnen handelen. Maar evenals bij de onderwijzers was het bij de bevolking nog slechts het uitwendige dat van eerbied en on derwerping getuigde het inwendig gevoel ervan was reeds lang in onze harten gedoofd en dat door de schuld der priesters zeiven. Hunne inmenging met alles wat tot het gansch persoonlijk gebied van eiken mensch behoort hunne gedu rige bemoeiingen met de politieke zaken hun weinig vredelievend ge drag hunne plichtige toegevendheid voor de vuilste handelingen van ver achtelijke schepsels, als deze maar tot hunne politieke opinie behooren hunne onrechtvaardige veroordeelin gen, hunne schandelijke uitvallen te genover al wie liberaal is, al is deze nog zoo eerlijk, nog zoo deftig en weldoende de afzichtelijke geld zucht der priesters, die oorzaak was en is dat het volk met volle recht aan hunne kerk en ceremonien den In 1881 zijn wij verre van zulke vrijheidszucht. Dolzinnige onderpas- toorkens stellen zich aan als apostels van dwang, vervolging, gewetensty- rannie. Wel beweert de rechterzijde der Kamer dat zij nog altoos voor de Grondwet is en voor de vrijheid doch hare daden zijn daar om te be wijzen dat zij van dit zegden geen woord meent. Ziehier hoe de verandering is tot stand gekomen. In 1830 waren de katholieken allen meer of min libe raal. Dat was zoo niet alleen hier, maar ook elders, In Frankrijk had men alsdan Lamermais en zijne vrien den, die zelfs meer dan liberaal, die demokratisch en republikeinsclt ge zind waren, zooveel als bij ons M. De Haerne. Toon kwamen echter eenige dispo- tieke mogeudheden te voorschijn en begonnen Gregorius XVI te doen ver staan, dat de vrijheidzucht der geeste lijkheid in Frankrijk en in Belgic de leer der Kerk en de kerk zelve in groot gevaar stelde. Zij maakten den Paus bevreesd voor de gedachten van voor- schandnaam van winkel toewerpt dat alles had hen den algemeenen eerbied en liefde doen verliezen en slechts de uitwendige vorm was er van overgebleven. Waren de geestelijken van den toe stand bewust Kenden zij de innige gevoelens onzer bevolking Och neen zij namen den schijn voor we- zentlijkheid aan en twijfelden geen oogenblik aan het welgelukken hun ner onderneming. De banvloek wierd geslingerd Hel en doemnis over de vermetelen, die zich niet gedwee aan de eisehen der kerk onderwerpen Gewone priesters, paters, nonnen en kwezels, buitengewone zendelin gen des hemels trachten de gemoede ren in het diepst te schokken de schandelijkste preekatien onteerden den tempel van den God van een dracht en vrede alles, alles werd ge bruikt. niet. onbeproefd gelaten. En met welken uitslag Een luide schaterlach weergalmde in de steden en vond weerklank tot schier in de kleinste dorpen van Vlaanderen. Gekwetst in hunnen hoogmoed, diep vernederd door het hoongelach der onafhankelijke mannen, pasten de priesters met zooveel te meer strengheid den genomen maatregel op den buiten toe. De geuzenonderwijzers en hunne vrouwen wierden ter algemeene ver achting en vervolging aangewezen zij heetten koppigaards, schijnhei- uitgang. Tenzelfden tijde lietenT zij hem niet onwetend van het misnoe» gen welke de vrijheidszin van som mige geestelijken bij hen maakte. De zaak was dat die gedachten van vrijhetden vooruitgang aan niemand kwaad doen konden, dan aan die mogendheden zelve. Door deze ver spreiding werd hunne macht bedreigd Daarom waren zij er de grootste vij anden van daarom bedreigden zij op hunne beurt liet Vatikaan en maak» ten den Paus bevreesd. En wat deed Gregorius XVI Hij gaf eenen pauzelijkeu brief uit, eene zoogenoemde Encyklick, waarin zoo wel de vrijheidszucht als de vrijheid zelve slecht en antikatholiek ver klaard werden. De vrijheid van ge weten, de vrijheid van drukpers, de vrijheid van onderwijs, de vrijheid van vereeniging, al de vrijheden in onze Grondwet geschreven, werden in dat stuk gedoemd, voor zooverre zij niet dienden dan om hel katholi- cism te bevoordeeligen. Dus vrijheid voor hen, maar geene vrijheid voor anderen 1 Van dit oogenblik veranderen onze ligen, afschuwelijke dieren, razende honden, verscheurende wolven, uit- zendelingen der hel, kleinkinderdie- ven, zieleroovers.... men moest alle betrekking met hen afbrekenhun hulp en bijstand weigeren, ja zelfs eene bete broods, eenen dronk wa ters Zij moesten van de gemeente weg weg tot heil der religie. In die omstandigheden gave i de plattelandsonderwijzers het treffend ste voorbeeld van de meest zedelijke hoedanigheden sterk en kalm door hun recht, bleven zij trouw op hun nen post; daarvoor verdienen zij den grootsten eerbied, de hoogste erken tenis van elk vrijzinnig man. En welk was de houding van het volk, van de menigte Op weinige uitzonderingen na bleef alles kalm, zeer kalm welgelukte het den priesters op vele gemeenten on ze scholen zeer te ontvolken en som mige zelfs gansch te doen verlaten, maar toch blijft de onderwijzer geeerbiedigd, het volk dat zich niet laten opruien heeft keurt het zot geweld en den ongewettigen op stand dar geestelijkh-id ten sterkste afdaarbij zijn de heeren priesters genoeg overtuigd dat zij slechts door schandelijke bedreigingen erin gelukt zijn vele familievaders volgens hunne eisehen te doen handelen en dat de toestand in vele gemeenten niets- voortspruit uit de vrije handelingen der inwoners maar enkel en allem omdat de kasteelbewoner er zijn jn wil aldus voorschreef. Vervolg nacticn.) .',ual I'. V^VT^, OORUÏT W

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1