1881.
Aalst, 15 October.
A0 08.
Fr. 4-00
Fr. 4
VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT.
éi>
-<
's jaars voor de stad.
aankondigiagen
15 Cmon den drukregel
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
's jaars voor heel liet
land.
De alsoGnemcnJspnjs
is voorop betaalbaar
De aankondigingen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C!c. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc
OP AARDE VREDE AAN DE MEN-
SCIIEN VAN GOEDEN WIL.
Een man van goeden wil is gevon
den. Het sclioolenkwest heeft hem ons
lecren kenen
De tachtigjarige pastor van Bar-
vaux in Luxemburg schikt zich naar
de voorschriften van art. 4 der wet
op liet lager onderwijs en geeft dage
lijks,na de schooluren,de godsdienst
les in eene plaats,welke het gemeen
tebestuur daartoe ter zijner beschik
king heeft gesteld.
Het is de burgemeester der plaats.
M. Charles Goffin die voor de commis
sie van onderzoek in liet kanton Dur-
buy de volgende verklaring afgelegd
heef'
De pastor van Barvaux geeft de
catechismusles in eene zaal der ge
meente, welke wij ingevolge de voor
schriften der wet ter zijner beschik*
kim gesteld hebben dit lokaal maakt
deel van de gemeentemeisjesschool.
De pastor gaat er dagelijks catechis
mus doen voor de kinderen, der ge
meenteschool en voor die der vrije
school zonder ojnderscheid.
De gemeente-onderwijzer Hubert
Jadot verklaarde als volgt
Ik onderwijs den catechismus.
De pastor geeft de catechismusles aan
al de kinderen der gemeente, zonder
ónderscheid, in eene zaal der gemeente
meisjesschool, buiten de schooluren.
Het gemeentebestuur betaalt de
verwarming en het kuischen der zaal
welke M. de pastor ter zijner be
schikking heeft.
De vrede heerscht in Barvaux.
De ouders der kinderen welke de ge
meenfeschool bijwonen, zijn niet van
het gebruik der Sacramenten he-
roofd.
Ziedaar dan eene gelukkige gemeente
waar door toedoen ven eenen welden
ken grijsaard, een man van goeden
wil, de vrede en de eendracht blijven
heerschen. Ziedaar een bewijs dat
de eischen der kerk zeer wel kunnen
overeengebracht worden met. de voor
schriften der wet.
De onderwijzer leert in de school
aan zijne kinderen de vragen van den
catechismus en M. de pastor geeft
buiten de schooluren den noodigen
uitleg. Op die wijze helpen zij elkan
der en het is zeker dat zulke overeen
komst het grootste nut moet stichten.
Ziedaar een bewijs dat de toepas
sing der wet niet kan voortbrengen
dan goed en dat al het geschreeuw der
clericalen geenen den minsten grond
heeft.
Hetgeen te Barvaux plaats grijpt is
mede de veroordeeling van het zinne
loos gedrag der geestelijkheid op de
andere plaatsen des lands. Het be
wijst op eene onbetwistbare wijze dat
de oorlog tegen de schoolwet en al
de moeielijkheden welke er uit voort
gevloeid zijn enkel aan de geestelijk
heid moet ten laste gelegd werden.
Indien zij zoo als de pastor van Bar
vaux er het voorbeeld van geeft, zich
geschikt had naar de eischen der wet,
dan had even als in die gemeente, de
vrede overal blijven heerschen. Gees
telijkheiden onderwij/ers hadden el
kander de hand gegeven om de klei
nen opteleiden, in de kennis van. den
godsdienst in plaats van door den
den banvloek een groot deel der be
volking van de kerk aftescheiden had
zij nieuwe banden gesmeed om do
geloovigen te vereenigen en het rechte
middel aan de hand gehad om bij het
opkomend geslacht den eerbied voor
de religie intehoezemen, terwijl het
voorbeeld van verdiaagzaamheid door
haar zelve gegeven de beste vruchten
zou opgeleverd hebben.
Nu, integendeel is het bewezen dat
de handelwijze der geestelijkheid ge
heel andere drijfveeren gehad heeft
dan het hoogst welzijn der religie.
Het geval van Barvaux bewijst het ten
volle de ouders en onderwijzers zijn
de slachtoffers geweest der arglistig-
ste, trouwlooste en willekeurigste
dwingelanden welke men zich kan
voorstellen.
Geen wonder dan dat bij zulke
overtuiging de bevolking ongevoelig
blijft aan de onzinnige maatregels dooi
de geestelijkheid genomen De ban
vloek welke in vroegere tijden zulken
diepen indruk op de geloovigen te
weeg bracht, blijft thans zonder uit
werksel men redeneert en men ge
draagt zich alsof de kerkban niet be
stond, ja, men acht zich in zekeren
zin gelukkig, door het toedoen der
geestelijkheid zelve, ontslagen te zijn
van de verplichtingen welke de kerk
voorschrijft. Het is dezen toestand
welken M, Pecher bedoeld heefr toen
hij zegde De handeling der geeste
lijkheid heeft eene scheuring te weeg
gebracht die later de scheuring der
rede zal genoemd worden.
Eere zij den pastor van Barvaux i
Zulk man van goeden wil mag waar
lijk eerbiedwaardig genoemd worden
hij heeft zijne zending begrepen en
den vrede op aarde niet alleen gesticht
maar behouden toen zijne onbedachte
overheid denzelven breken wilde.
DIT EN DAT.
De rechtbank van Mechelen heeft
dinsdag uitspraak ged tan in zake van
den baas uit het hotel De Valk, op de
groote markt te Lier, men weet wel
den baas uit de krocht waarin de ka
tholieke kring, alias de maatschappij
Pio Nono gevestigd is, waar d-> Cercle
catholique zijne vergaderingen houdt
en waar de uHra-clericale harmonie
St. Cecilia haren zetel heeft.
De brave baas uit die klerikale
krocht is veroordeeld voor zijne broe-
kenszonde lot twee straffen van zes
maanden opsluiting, tot 5 of (3 boeten
van 20 fr. elk en tot de nevengaande
straffen.
En toch zullen de klerikalen bij
hoog en laag honden staan dat de
baas uit De Valck een onschuldig lam
is. Koophandel.
Sebastiani, geboren te Como (Italië)
priester te Rome, was verplicht, acht
maanden geleden,die stad te ontvluch
ten', ten gevolge van verkrachting, ge
pleegd op een zijner biechtelingen, de
jonge nicht van kardiu at Ferrani. Hij
ging zich in den beginne te Toulouse
schuilhouden en vertrok eenigen tijd
later naar Parijs daar nam hij een
paviljoen in huur en liet eene kleine
kapel bouwen. Zijne jonge dienstmeid.
Malthilde Leroy, vervulde het ambt
van missendien'er.
Maandag morgen, op eene aanklacht
van het parket van Toulouse, boden
zich twee politieagenten aan in de
woning van priester Sebastiani.
De dienstmeid wilde de agenten
doen gelooven, dat haar meester uit
gegaan was. De priester die het ge
sprek afluisterde, oordeelende dai hij
verloren was, sloot zich Li zijne ka
mer en loste zich twee revolverscho
ten in de borst.
Op het gerucht der losbrandingen
drongen de politieagenten het huis
binnen en vonden Sebastiani stervend
op den grond liggen.
De ongelukkige is bezweken zon
der een woord te kunnen uitbrengen,
De vermaarde, beroemde Pater
Vermondus is uit het land. Men heeft
hem verzocht (hij is vreemdeling) in
een ander land twist en tweedracht
te zaaien, en onze wetten te eerbiedi
gen. Men verzekert ons dat de drie
kwezelkens onlangs veroordeeld en
op zulke schitterende wij '.e ingehaald,
bij pater Vermondus zullen gaan wo
nen de eene om zijne roode calegon
(zijne eigene woorden) te onderhou
den, de andere om hem gedurig
gezelschap te houden.
GODSDIENSTHATERS.
Wie zijn de godsdiensthaters
Neemt eene klerikale gazet in de
hand, en gij zult er in lezen de li
beralen of godsdiensthaters.
Zoo dus, volgens de klerikale ga
zetten, zijn de liberalen godsdienst
haters.
Hoe is het toch mogelijk, voor
schrijvers die al zeer verstandig en
christelijk willen zijn, zulken onnoo-
zelen en tevens zulken flauwen praat,
te vertellen
W elhoe, de liberalen zijn gods
diensthaters onder de liberalen, die
hier zoo talrijk zijn, zou men nieteenen
enkelen godsdienstha'er kunnen noe
men. Neen, drie maal neen Er is hier
niemand,, zelfs nief in gansch ons ar
rondissement, die zich tegen den
godsdienst verklaart die beweert
dat de godsdienst voor liet geluk der
bevolking zou dienen vernietigd te
worden, dat de godsdienst in het hart
der menschen zou moeten worden
uitgedoefd. Neen, dat verzekeren wij.
Of zou men misschien ongodsdien-
tig worden met de onafhankelijke
wereldlijke macht te verdedigen met
de kleinen te waarschuwen en te be
schermen tegen Langrandisten van
allen aard met voorstander te ziju
der vrijheden in onze grondwet ge
schreven, voor dewelke, in 4830. de
geestelijken zeiven te velde trokken
Is men ongodsdienstig, de burgers
het schandelijk en wraakroepend ge-
drag voor oogea je leggen van die
m innen, welke eer en plicht verge
tende, hun broederskleed bezoedelen
en te Ronse en Maltebrugge een be
kwaamheidsbewijs verworven Om
haar te bederven, de schootie ziel van
t kind
SCHOLEN MET GOD.
Een getuige heeft in het schoolen-
kwest te Geldenaken (Jodoigne de
volgende verklaring afgelegd
ft De kanonik van Leuven, M. Pie-
raerts. tegenwoordig rektor magni-
ficus der hooge school van Leuven,
heeft in een zijner sermoenen, te
Nodebias, gezegd, dat de gepriveerde
(katholieke) school, geene schooi
van wetenschap zou zijn datkun-
nen lezen, schrijven en cijferen, niet
9 noodig is, maar dat er alleen kwestie
b is de zielen te redden.9
Dat is eene aanbeveling van een
persoon, die eene hooge-positie be
kleedt, en waaruit duidelijk blijkt dat
men in de katholieke scholen niet
moet leeren...
Men leest in de LOKERAAR van
Zondag 9 Oktober laatst.
Mevrouw Gelissen zendt ons haar
tweede antwoordt aan de VRIJE STEM,
dat niet min gepeperd is dao hetgeen
men komt te lezen. De uitgever der
VRIJE STEM heeft zijnen man gevon
den... in den persoon eener vrouw I
Lokeren; 5 October 1881.
Mijnheer de Opsteller der Vrije Stem.
Gij hebt uwe bazen niet geraadpleegd,
ofwel uwe bazen zijn niet slimmer dan
gij zelf. In plaats van te zwijgen, doet
OORUIT
i