Aalst, 8 Decern bes*.
N® 7fi.
m O
's jaars voor de stad.
a a li koRtligiugcn
15 C,nen den drukregel
VOOR UIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag
ff PS
's jaars voor heel l et
land.
De a!(onneiKc;its|;r;js
is voorop betadbaar
De aankondigingen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale dePublicitê Etrangère G. L. Daube et C'°. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc
EëNE GEMEENTE IN DEN BAN.
De bisschop van Namen, .VI, Gravez-
gekend voor zijn fanatism, heeft eene
nieuwe daad van christelijke wraak
daargesteld, die eens te meer doet
uitschijnen, wat haai en onverdraag
zaamheid bij de priesterpartij
heerscht.
De bisschop heeft de gemeente
Meix-devant-Virton, waarvan M. Bal
lus pastoor was, in den ban der II.
Kerk geslagen.
Men weet dat M. Baltus, sinds ver
scheidene maanden van gemeente tot
gemeente ging, om als dagbladschrij
ver de verslagen te maken over het
school-enkwest en dat het gouverne
ment, overwegende, dat die pastoor
daarvoor geen jaarwedde van het gou
vernement kon ontvangen, hem dezel
ve heeft ontnomen.
Ten gevolge van die rechtveerdige
daad van wege het Staatsbestuur,heeft
de bisschop van Namen beslist, dat er
te Meix geene godsdienstige plechtig
heden meer zullen plaats hebben er
zal geene mis meer gelezeq worden,
er wordt niet meer gedoopt, geene
huwelijksinzegeningen of geene gods
dienstige begravingen meur in de
kerk, geene berechtingen meer
biecht en communie, alles is
schaft.
Dat is nu de wezentlijke Kultur
kampf, door dien bisschop ingericht.
Hier komt een nieüw spreekwoord
te pas Geen geld geen pastoor 1 of
geen geld geene godelijke diensten meer.
Men herinnert zich niet sinds de
fransche omvvendeling van 1789, eene
dergelijke beslissing door de geeste
lijkheid te hebben zien nemen.
En zegge dat liet een bisschop is.
die 16,000 fr. van het gouvernement,
als jaarwedde, trekt, die deze beslis
sing neemt, t'ls stout i Ris uitda
gend om het niet meer te zeggen.
afge-
Rosée, het volgende getuigd
<t Ik heb den heer pastor aangeboden,
hem 100 fr. te zullen geven, indien
hij mij wilde bewijzen, dat alles wat
men in de schoolkwestie deed, voor
de religie is. Ik zegde, dat het is om
aan het gezag te komen, dat de ka-
t hol ij ken dat doen.
De pastoor beleende dal het de
waarheid was.
Dat is ten minste een pastoor, die
de waarheid erkent. Men zou er heb
ben kunnen bijvoegen, dat alles, wat
de geestelijken doen met een politiek
doel is.
ZE
SPREKEN OVERAL VAN POLI
TIEK. TOT IN DE KERK TOE.
De Journal d'Ahvers en al de kleri
kale gazetten stellen vast dat er o-
veral van politiek gesproken wordt
't is al politiek dat gij hoort en ziet,
politiek in de beurzen, in de sta
tiën, in de treinen, langs de wande
lingen, op de markten, in de herber
gen, in de salons en onze konfrater
vraagt«wie zal dan deze kwaadaar
dige koorts genezen 7»
Steil U zal het de katholieke pries
ter niet zijn die deze koorts zal gene
zen wel integendeel. En de klerikale
gazetten om de waarheid te zijn had
den hunne geremiasklachten moeten
beginnen met te zeggen o poli
tiek, de politiek heeft zelve de ge
heiligde muren van den lempel Gods
overschreden wie zal die duivel er
uit drijven
DE HELDEN VAN HEULE.
August Lagae, de laatste veroordeel
de in de zaak van Ileule, is woensdag
avond, 30 november, uit het gevang
gekomen.
De gemeente Ileule is in feest. Het
meerendeel der buizen zijn versierd,
Een duizendtal klerikalen zijn van
Kortrijk gekomen, om de mis bij te
wonen die in de kerk van Ileule is ge
lezen.
Er was een eere-plaats voorbehou
den voor de VEROORDEELDEN
Men ziet hel, de klerikalen willen
enkel mannen, door het gerecht ge
schandvlekt, verheerlijken als het
maar fanatieken zijn, dan megen zij
alles doen en gedaan hebben wat zij
willen, het zijn heiligen.
EENE KOSTELIJKE BEKENTENIS.
In het school-enkwest, heeft getui
gen Lambert Colet, oud 48 jaren,
schatbewaarder der kerkfabriek, te
DE LIBERALE FEDERATIE.
De jaarlijksctie vergadering der li
berale federatie van België heeft ver
leden ma mdag te Brussel in de goti
sche zaal van hel stadhuis plaats ge
had.
Te dezer gelegenheid heeft de voor
zitterM. Péchér eene zeer merkwaar
dig redevoering uitgesproken. De
toestand des lands en der politieke
partijen is door den spreker geschetst
op eene wijze die meesterlijk mag
genoemd worden zoo treffend en
overtuigend is zijne reJeneering dat
men zich bij de lezing waarlijk ge
sterkt gevoeld in de worsteling tegen
de vijanden onzer nationale instellin
gen-
M. Pécher bestatigt vooreerst dat
do uitslag der gedeeltelijke kiezingen
eene volkomene goedkeuring geweest,
zijn der politiek van het huidige
staatsbestuur.
Hij doet de weldaden der wel van
1879 op het lager onderwijs uitschij
nen er. bestatigt dat te midden der
verlichte bevolking de gemeentschool
algemeen met de grootste bezorgd
beid omringd is. Niettegenstaande,
zegt hij, worden er nog gemeentebe
sturen gevonden, die in plaats van
de wet te doen uitvoeren, de geeste
lijkheid in de hand Werken, haren
onwettige» en laakbaren opstand f>e-
voordeoligén en zich aldus mede
plichtige maken aan eene wederspan-
nigheid waaraan het wenschelijk ware
dat zonder vertoef een einde gesteld
wierde. Het staatsbestuur /al zonder
eenken twijfel heiwerk lie'welk onder
de toejuichingen der natie begonnen
is, bekronen door het eischen eener
volledige onderwerping.
Om hunnen dwazen opstand tegen
de wet eenigzlns pogen te verrec <t-
veerdigen brengen de clerikalen deze
wonderlijken en gevaarvollen thesis
bij dat de staat geene grondwettelijke
zending heelt om op ziine kosten het,
publiek onderwijs interichten, dat
zijne fussclienkomst maar gevergd
wordt voor zooveel het bewezen is
dat hei vrij onderwijs onvoldoende
zou zijn.
Zulke verkeerde uitleg van het art.
17 der grondwet is slechts het gevolg
der verwarring van het geen tot de
geestelijke bevoegdheid behoort met
de zaken beboerende tot het algemeen
recht.
Zulke stelling is eene grondwette
lijke ketterij die moet bevochten wor
den. Daarioe zijn wapens genoeg
voorhanden: M. Declercq en M. Char
les Faider hebben ze ons verschaft.
De spreker hoopt dat er een ont
werp ter uiibreiding van h«-t stem
recht zal voorgedragen worden het-
welke al de liberalen bevredigen
Van dit oogenblik af moeten ons
de kiezingen van juni aanstaande te
recht onledig houden. De liberale
par,ij bevindt zich tegenover eenen
vijand die zijne staa'somwentelende
a inma'igingen vooruitzet met eene
stoutmoedigheid die schrik aanjaagt.
De bisschoppen zijn de opperbevel-'
hebbers der clericale voorvechters.
Aartsvijanden der nionderne vrijhe
den en van allen vooruitgang op laïek
terrein, zoeken zij de richting dei-
burgerlijke samenleving te hervatten
en de priesterheerschappij op nieuw
in voege te stellen. Daartoe steunt de
geestelijkheid niet alleen op eene
dweepzieke menig e de predicanen,
de bicjitstoel, d- missen en jobilées
zijn zelf niet meer voldoende o n op
den kiezer te drukken. Men richt zich
thans to de stoffelijke belangen. De
kloosters, rijke verslinders, verplich
ten alle soorten van ambachtslieden
en levranciers en hebben grooten in
vloed op de gemeentekiezingen. Wat
voor de kloosters waar is mag ook
gezegd worden vafi de semeparieu,
congregatiën en in het algemeen van
alle geestelijke stichtingen. En de
spreker gaat voorl met een treffend
tafereel optehangen van alle de mid
delen door de geestelijkheid aange
wend om haar doel te bereiken, te
weten liet omverwerpen der libera
le meerderheid.
M. Pécher heeft ook onze politieke
vijanden geschetst door hunne hande
lingen welke het schoolonderzoek
aan den dag gebracht heeft. Uit alle
sleden en dorpen des lands,
zegl
sp: eker, is een kreet van veronweer
diging opgegaan tegen die fanatieke
hoogmoedige en ontweiende geeste
lijken die op zwakke vrouwen, arme
kindeken en vreesichtige mannen
eene hevige dwingelandij hebben doen
wegen, met in de naam der religie hun
geweien te verontrusten, terwijl zij
zeiven, gedwongen van zich te ver
klaren, niet eene klachl hebben kun
nen uitbrengen tegen de onderwijzers
en onderwijzeressen der s:aatsscho-
len.
Beschuldigd van eerrooverij, val-
sche aantijgingen ea scheldwoorden
tegen eerbiedwaardige personen heb
ben de priesters ons het schandelijk
voorbeeld gegeven der valsche getui
genis. Thans is het bewezen dat de
biechtstoel hun zedelijk drukkings-
werktuig was terwijl zij den predik
stoel in eene tribuun van lastertaal
en eerrooverij herschiepen. Zij heb
ben de goddelijke leer vervalscht en
onderwezen dat men aan de burgelij -
ke wetten niet moet gehoorzamen
wanneer deze door de kerk afgekeurd
worden. De kinderen hebben zij ge
leerd ongehoorzaam te zijn aan
hunne ouders. Tegen de wet, den ko
ning, het staatsbestuur hebben zij o-
veral getierd op eene onweerdige
wijze.
Maar de natie heeft op eenen won
derlijken goeden zin op die strafvveer-
dige buitensporigheden geantwoord.
Zij heeft begrepen dat de belangen der
religie gansch vreemd waren aan den
onwettige» opstand der priesters te
gen onze schoolwet en dat dien veld
tocht slechts in voordeel van hunnen
winkel gedreven werd, zooals den pas
tor voor het schoolenkwest het zelf
genoemd heeft.
Betrekkelijk de gemeentekiezingen
van 25 October kast zegt de spreker
dat terwijl de liberale gezindheid in al
de groote steden, uitgenomen te Brug
ge en te Mechelcn de overhand be
haalde, deze in de kleine plattelands
gemeenten veel al eene nederlaag on
dergaan heeft. Dit schijnt toegeschre
ven te worden aan een kiesbedrog
hetwelk zeer wel mogelijk is op de
plaatsen waar maar een bareel werk
zaam is. Er moet. middel gezocht wor
den om dit te verijdelen.
De liberale association moeten zich
bij voorkeur met de buitenplaatsen
bezig honden. De bescherming des
staatsbestuurs moet zich op het plat
te land best doen gevoelen opdat het
volk onttrokken worde aan den dwin
gelandij der geestelijkheid.
De pogingen tot opstand tegen de
wet moeten noodzakelijk gestraft wor
den de gelijkheid der Delgen voor de
wet moet eene treffende waarheid zijn
voor de oogen van iedereen en niet een
burger geestelijk nog wereldlijk
mag ongestraft opstaan tegen de publie
ke macht, zich verschuilen achter verou
derde vrijhedennoch zich ontrekken
aan het algemeen recht.
De ontleding der redevoering van
de ^M. Pécher welke wij mededeeler» is