TOOK VRIJHEID WAARHEIDEJ RECHT.
1882.
Fr. 4-00
Aalst, 12 Januari.
l\°81.v
4-7S
i a It n d i g i d g e d
De abonnemealsprijs-
Liberale Federatie.
's jaars voor de stad.
15 O" den drukregel
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
OORUIT
's jaars vor heel liet
land.
is voorop betaalbaar
De aai kondigingen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C Paris, Londres, Frankfort s.orM' Blin, Vienne, Zurich etc
BELG1E NAGEVOLGD.
De nieuwe minister van onderwijs,
in Frankrijk. M. Paul Bert, heeft een
besluit genomen, volgens welk de
jaarwedden der onderwijzers en on
derwijzeressen in Frankrijk worden
vermeerderd.
Volgens een blad van Parijs, zijn er
op de 60,000 onderwijzers en onder
wijzeressen, die tegenwoordig in be
diening zijn, het derde onderwijzers
en de drij vierden der onderwijzeres
sen, die min dan 1000 fr. jaarwedde
hebben, 't is te zeggen geen 3 fr.
daags.
De heer minister van openbaar on
derwijs heeft een wetsontwerp gereed
gemaakt, volgens welk het minimum
der jaarwedde 900 fr. (voor de aan
komende) en het maximum 1° klas
(er zijn vijf klassen) 2,600 fr.ds.
Daarbij zal eene toelage van 300 fr.
worden toegestaan, aan de bestuur
ders en bestuursters der opper-lagere
scholen; een diploma van eersten
graad geeft recht op eene verhooging
van 200 fr., tot eene zilveren medail-
en lot eene lijfrente van 100 fr.
Het is nagenoeg het stelsel der bel-
gische wel 1879, met dat verschil, dat
ons onderwijsko s eene vermeerde
ring ontvangt in verhouding van han-
ne jaren dienst.
Hel is Frankrijk dat Belgie nu na
volgt.
■edevserlng va* *f EB. PECBEB
(3'" VERVOLG.)
Het doel wat zij beoogen is het
bestuur der burgerlijke samenleving
weer in handen t« krijgen, en hat des
potism van de priesterheerschappij
weer herin ie voeren.
Ongetwijfeld zou zulke opslurping
niet geschieden zonder een ontzaglijk
verzet, hetwelk het land naar zijtien
ondergang zou kunnen slepen, maar
hel is onze plicht ten eindedeze ver
scheuringen te voorkomen, nog eens
te meer aan u bloot te leggen welke de
ontwerpen der geestelijkheid zijn en
U de clericale partij te toonen zooals
Zij is ingericht, hoe zij beter partij
weet te trekken dan wij uit de vrijhe
den wrlke de kerk met banvloek treft,
en hoe zij gesteund is door een goed
afgericht en door fanatism begeesterd
leger.
Eindelijk zoeken de klerikalen
zooals vroeger niet alleen hulp bij
middel van den politieken invloed
welke de geestelijkheid hen kan ver
schaffen in het uitoefenen hunner
geestelij ke bedieni ogen
Preekstoel, missies, biechtstoel,
novenen, jubilés zijn hun niet meer
voldoende om op den kiezer eenen
beslissenden invloed uit te oefenen.
De kloosters spreken lot de stof
felijks belangen van den kiozer.
HET
OORLOGSBUDJÉT EN DE
KLERIKALEN.
Niet dat wij het oorlogsbudjét in
het hart dragen, verre van daar.
Maar ieder jaar lachen wij eens har
telijk met de klerikale komedianten
die vroeger de miliciewet maakten,
zelfs verergerden en nu den schijn
nemen er tegen te zijn. Nu doet de
heer Pelanlsheere zijn beklag in de
hamer dat de arme dutsen van jon
gens een t- Lcial jaren in de kazerne
moeten gaan doorbrengen.Maar als de
man minister was dan was het 'ne
keeralwel en opperbest het leger
werd vergroot, de miliciewet strenger
en harder gemaakt, het oorlogsbudjét
groeide gestadig aan.
Ziedaar de daden der klerikale par
tij.
Herirneit u, burgers, dat toen de
klerikale minister Guillanme in de Ka
mer verklaarde dat er «geen kanon,
geen peerd, geen man minder» in het
leger mocht zijn maar dan zwegen
de klerikalen, want het waren hunne
politieke vrienden die wel bewier-
rookt, maar nooit beknibbeld mochten
worden.
Telkens zegden we dat die kroko
dillentranen komedie waren. Toen de
klerikalen door de miliciewet van
1873 de legerverzwaring dubbeldruk-
kend en lasiig maakten, dan was alles
wel, opperbest,, men kan niet beter.
Maar nu liet staatsbestuur diezelfde
wet moet uitvoeren en er al de gevol
gen van toepassen, thans zou alles
Deze weelderige verbruikers lellen
onder alle stielen talrijke leveranciers.
Het klooster bestelt, verbruikt en be
taalt goed. De klandisie er van wordt
gezocht zij houdt eene ruime plants
in liet g'-ring budge: van den gemeen-
lekiezer, het kloosier maakt zich po
litieke slaven welke stemmen zooals
hun daar bevolen wordt.
liet bezit in zichzelven de macht
om zijne aanhangers te verrijken, zij
ne tegenstrevers te verarmen en tot
den bedelstaf te brengen.
Dat wat waar is in de kloosters,
is dit niet minder voor de seminaries,
voor de congregaties, voorde geeste
lijke gestichten van allen aard.
Welnu kloosters, congregaties,
seminaries en fondaties overrompelen
onze dorpen.
Eerst zijn het machtige bescher
mers om later alles rond hen af te
breken. Zij eindigen met te regee-
ren over eene wildernis.
Toont zich die invloed niet op
schrikbarende wijze te Brugge en
zelfs te Doornik
De kloosters vergenoegen zicli
niet met de wet te ontwijken door
hunne instellingen te vereeuwigen en
door aldus onder ons de doode hand
herin ie voeren. Het is hnn niet vol
doende een aanzienlijken kiesinvlord
te bezitten bij middsl der ontzaglijke
rijkdommen welke zij niet meer zoo
als vroeger, ten toon spreiden in vas-
slecht geworden zijn. üe lichting van
niiliciiuen bedroeg een man op 443
inwoners in 1875 en in 1880 daalde
de lichting lot een man op 351 zielen.
EEN GOED VOORBEELD.
Als de heer Bara, minister van
justicie, weigert een testament goed
te keuren waarbij omvermatige giften
aan kerk en geestelijkheid gedaan
worden, dan wordt hij uitgemaakt als
een goddelooze, een religievervolger,
een priesterhater. Als de minister aan
arme familien hunne goederen doet
terugkeeren die hunne bloedverwan
ten voor missen en diensten aan de
kerk bezet hadden, dan is het een
oörverdoovend leven tegen de lesta-
menthervormrr.
Een goed voorbeeld is door de
kerkfabriek vau St-Nicolaas van Veur-
ne gegeven geworden,die aan liet gou
vernement de toelating gevraagd, heeft
om een bezet van 5 000 fr. te mogen
weigeren, die aan dit bestuur gedaan
was ten einde twee duizend missen
te doen lezen in den tijd van zeven
jaren.
De kerkraad geeft voor reden zijner
weigering het klein getal geestelijken
op, wat volkstrekt de uitvoering van
den wil des testamenimaaksier onmo
gelijk maakt.
Dat is een loft.aar besluit, des te
zeldzamer daar in dergelijke gevallen
menmeniger maal geen graten in vond
te eigendommen. maar welke zij
voorzichtig beleggen in waarden aan
drager. Zij werken op dit ougenblik
om door hun zelve liet getal der cle
ricale kiezers te vermeerderen. Met
dal doel maken zij fictief en door
middel van schijnakten. van hunne
kloosterluiizen burgerlijke msatschap-
pijen Daar van dat negenblik af elk
lid van eene dergelijke1 maatschappij
het kiesrecht kan hebben, zou het ons
niet moeten verrassen te zien, voor
langen tijd verloopien is, geheele
legerkorpsen monikken aan de stem
bus te zien verschijnen.
De invloed van het klooster op de
Staatszaken zal daardoor duidelijk
zichtbaar worden voor iedereen.
Uc vplksoptelling zal ona onge
twijfeld zeggen hoe hoeg het getal op
klimt der geestelijken «n dat der
kloosterlingen.
Wij zullen daardoor de uitge
strektheid kennen van het kwaad dat
ondergronds in het land werkt en
wat al kracht er zal noodig zijn om
tegen hetzelve het bestaan van ons
land te verdedigen.
Dat gebeurt omdat de clericalen
erkennen dat zij onmachtig zijn in de
kiezingen de overwinning te behalen in
naam van het katholiek geloof, of om
beter te zeggen, door het exploiteeren
der afschuwelijke vervolgingen waar
aan de kerk beweert bloot te staan en
waaraan onze bevolking maar hoege-
twee vliegen in een lap te slaan. Nu.
het is niet uie>-r toegelaten in de ge
beden te fraudeeren, dan het gewicht
niet Ie geven in eenen winkel.
DIT EN DAT.
Depastoor van Hcmixetn, M. Caute-
reels is in beroep gegaan tegen het be-
aluit der correctionneele rechtbank,
welk aan het openbaar ministerie toela-
liug gegeven heeft am de bewijslevering
der aangeklaagde feiten met getuigen te
doen
Wij zijn heden in staat gesteld den
juisten inhoud van het ijzeren kistje te
doen kennen, hetwelk vrouw Marie De
Herdt, weduwe De Sobry, beweert in
bewaring gegeven te hebben aaa den
vervolgden pastoor, in den loop van het
jaar 1880, Ziehier de opgave daarvan
1° Ongeveer 1560 frank in goudstuk
ken van 20 frank 2' ongeveer 4240
frank in bankbiljetten en 800 fr. in xil-
verst ukken iu eene kleine blikken deos
gesloten 3' twee obligatie* van Honga-
rie (grondrente vau 1877, 6p. c.); 4*
drij russiscbe obligaties Grondkrediet);
5' eene oostenrijüsche obligatie Metal
liek, waaraan slechts een enkele intrest-
koepon gehecht was 6" twaalf loten
der leeningcn van Brussel 1867 en 1873;
7' vier turksche obligaties stukken van
10 pond sterling): 8' een doosje inhou
dende twee gouden knoppen met ket
ting; eene gouden norLeel en eenen gou
den uiautelhaak en 9. eene verzekc-
- I'1 BBBB
naamd niet gelooft, het is daarom dat
zij toevlucht nemen tot de nieuwe
middelen, waarover M. Jacobs te Wij-
vel sprak dat is te zeg;en, tot het
cleric dis'-eren der kieslijsten.
Hal gedurig aanwerven van kiezers;
die der geestelijkheid verslaafd zijn,
is de maatregel die werd aanbevolen
door het hoofd der jonge rechterzijde.
Hij heeft uitslagen geleverd die niet
bedriegen. Dan hebben de klerikalen
toevlucht genomen tot de politieke en
financieele vereenigingen van allen
aard, tot conferencies. tot het uit
buiten van al de vraagpunten, van
stoffelijk belang, ja, zelfs lot persoon
lijke schandalen, tot volkswoelingen
voor het mins'.e voorwendsel, tot
monsterachtige samenspanningen mat
de hevigste vijanden hunner leerstel
sels tot het stichten van dagbladen,
godvruchtige uilgaven, boekerijen,
muziek- en vermaakgezelschappen,
schouwburgzalen, lot bet inrichten
van persoonlijke betrekkingen met de
kiezers, tot bel stelsel van bezoeken
hun gebracht in hunne woning en
lang op voorhand berekend, om hen
voor de zaak der geestelijkheid te
winnen.
Zoo hebben zij eene klerikale w»-
reld geschapen, die afgezonderd is in
de hedendaagsche samenleving,
vreemd als de priester aart ons natio
naal leven.
(Vtrtolg nadien. J