TOOK VRIJHEID WAARHEIDEJ RECHT. 1882. Fr. 4-00 Aalst, 12 Januari. l\°81.v 4-7S i a It n d i g i d g e d De abonnemealsprijs- Liberale Federatie. 's jaars voor de stad. 15 O" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT 's jaars vor heel liet land. is voorop betaalbaar De aai kondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C Paris, Londres, Frankfort s.orM' Blin, Vienne, Zurich etc BELG1E NAGEVOLGD. De nieuwe minister van onderwijs, in Frankrijk. M. Paul Bert, heeft een besluit genomen, volgens welk de jaarwedden der onderwijzers en on derwijzeressen in Frankrijk worden vermeerderd. Volgens een blad van Parijs, zijn er op de 60,000 onderwijzers en onder wijzeressen, die tegenwoordig in be diening zijn, het derde onderwijzers en de drij vierden der onderwijzeres sen, die min dan 1000 fr. jaarwedde hebben, 't is te zeggen geen 3 fr. daags. De heer minister van openbaar on derwijs heeft een wetsontwerp gereed gemaakt, volgens welk het minimum der jaarwedde 900 fr. (voor de aan komende) en het maximum 1° klas (er zijn vijf klassen) 2,600 fr.ds. Daarbij zal eene toelage van 300 fr. worden toegestaan, aan de bestuur ders en bestuursters der opper-lagere scholen; een diploma van eersten graad geeft recht op eene verhooging van 200 fr., tot eene zilveren medail- en lot eene lijfrente van 100 fr. Het is nagenoeg het stelsel der bel- gische wel 1879, met dat verschil, dat ons onderwijsko s eene vermeerde ring ontvangt in verhouding van han- ne jaren dienst. Hel is Frankrijk dat Belgie nu na volgt. ■edevserlng va* *f EB. PECBEB (3'" VERVOLG.) Het doel wat zij beoogen is het bestuur der burgerlijke samenleving weer in handen t« krijgen, en hat des potism van de priesterheerschappij weer herin ie voeren. Ongetwijfeld zou zulke opslurping niet geschieden zonder een ontzaglijk verzet, hetwelk het land naar zijtien ondergang zou kunnen slepen, maar hel is onze plicht ten eindedeze ver scheuringen te voorkomen, nog eens te meer aan u bloot te leggen welke de ontwerpen der geestelijkheid zijn en U de clericale partij te toonen zooals Zij is ingericht, hoe zij beter partij weet te trekken dan wij uit de vrijhe den wrlke de kerk met banvloek treft, en hoe zij gesteund is door een goed afgericht en door fanatism begeesterd leger. Eindelijk zoeken de klerikalen zooals vroeger niet alleen hulp bij middel van den politieken invloed welke de geestelijkheid hen kan ver schaffen in het uitoefenen hunner geestelij ke bedieni ogen Preekstoel, missies, biechtstoel, novenen, jubilés zijn hun niet meer voldoende om op den kiezer eenen beslissenden invloed uit te oefenen. De kloosters spreken lot de stof felijks belangen van den kiozer. HET OORLOGSBUDJÉT EN DE KLERIKALEN. Niet dat wij het oorlogsbudjét in het hart dragen, verre van daar. Maar ieder jaar lachen wij eens har telijk met de klerikale komedianten die vroeger de miliciewet maakten, zelfs verergerden en nu den schijn nemen er tegen te zijn. Nu doet de heer Pelanlsheere zijn beklag in de hamer dat de arme dutsen van jon gens een t- Lcial jaren in de kazerne moeten gaan doorbrengen.Maar als de man minister was dan was het 'ne keeralwel en opperbest het leger werd vergroot, de miliciewet strenger en harder gemaakt, het oorlogsbudjét groeide gestadig aan. Ziedaar de daden der klerikale par tij. Herirneit u, burgers, dat toen de klerikale minister Guillanme in de Ka mer verklaarde dat er «geen kanon, geen peerd, geen man minder» in het leger mocht zijn maar dan zwegen de klerikalen, want het waren hunne politieke vrienden die wel bewier- rookt, maar nooit beknibbeld mochten worden. Telkens zegden we dat die kroko dillentranen komedie waren. Toen de klerikalen door de miliciewet van 1873 de legerverzwaring dubbeldruk- kend en lasiig maakten, dan was alles wel, opperbest,, men kan niet beter. Maar nu liet staatsbestuur diezelfde wet moet uitvoeren en er al de gevol gen van toepassen, thans zou alles Deze weelderige verbruikers lellen onder alle stielen talrijke leveranciers. Het klooster bestelt, verbruikt en be taalt goed. De klandisie er van wordt gezocht zij houdt eene ruime plants in liet g'-ring budge: van den gemeen- lekiezer, het kloosier maakt zich po litieke slaven welke stemmen zooals hun daar bevolen wordt. liet bezit in zichzelven de macht om zijne aanhangers te verrijken, zij ne tegenstrevers te verarmen en tot den bedelstaf te brengen. Dat wat waar is in de kloosters, is dit niet minder voor de seminaries, voor de congregaties, voorde geeste lijke gestichten van allen aard. Welnu kloosters, congregaties, seminaries en fondaties overrompelen onze dorpen. Eerst zijn het machtige bescher mers om later alles rond hen af te breken. Zij eindigen met te regee- ren over eene wildernis. Toont zich die invloed niet op schrikbarende wijze te Brugge en zelfs te Doornik De kloosters vergenoegen zicli niet met de wet te ontwijken door hunne instellingen te vereeuwigen en door aldus onder ons de doode hand herin ie voeren. Het is hnn niet vol doende een aanzienlijken kiesinvlord te bezitten bij middsl der ontzaglijke rijkdommen welke zij niet meer zoo als vroeger, ten toon spreiden in vas- slecht geworden zijn. üe lichting van niiliciiuen bedroeg een man op 443 inwoners in 1875 en in 1880 daalde de lichting lot een man op 351 zielen. EEN GOED VOORBEELD. Als de heer Bara, minister van justicie, weigert een testament goed te keuren waarbij omvermatige giften aan kerk en geestelijkheid gedaan worden, dan wordt hij uitgemaakt als een goddelooze, een religievervolger, een priesterhater. Als de minister aan arme familien hunne goederen doet terugkeeren die hunne bloedverwan ten voor missen en diensten aan de kerk bezet hadden, dan is het een oörverdoovend leven tegen de lesta- menthervormrr. Een goed voorbeeld is door de kerkfabriek vau St-Nicolaas van Veur- ne gegeven geworden,die aan liet gou vernement de toelating gevraagd, heeft om een bezet van 5 000 fr. te mogen weigeren, die aan dit bestuur gedaan was ten einde twee duizend missen te doen lezen in den tijd van zeven jaren. De kerkraad geeft voor reden zijner weigering het klein getal geestelijken op, wat volkstrekt de uitvoering van den wil des testamenimaaksier onmo gelijk maakt. Dat is een loft.aar besluit, des te zeldzamer daar in dergelijke gevallen menmeniger maal geen graten in vond te eigendommen. maar welke zij voorzichtig beleggen in waarden aan drager. Zij werken op dit ougenblik om door hun zelve liet getal der cle ricale kiezers te vermeerderen. Met dal doel maken zij fictief en door middel van schijnakten. van hunne kloosterluiizen burgerlijke msatschap- pijen Daar van dat negenblik af elk lid van eene dergelijke1 maatschappij het kiesrecht kan hebben, zou het ons niet moeten verrassen te zien, voor langen tijd verloopien is, geheele legerkorpsen monikken aan de stem bus te zien verschijnen. De invloed van het klooster op de Staatszaken zal daardoor duidelijk zichtbaar worden voor iedereen. Uc vplksoptelling zal ona onge twijfeld zeggen hoe hoeg het getal op klimt der geestelijken «n dat der kloosterlingen. Wij zullen daardoor de uitge strektheid kennen van het kwaad dat ondergronds in het land werkt en wat al kracht er zal noodig zijn om tegen hetzelve het bestaan van ons land te verdedigen. Dat gebeurt omdat de clericalen erkennen dat zij onmachtig zijn in de kiezingen de overwinning te behalen in naam van het katholiek geloof, of om beter te zeggen, door het exploiteeren der afschuwelijke vervolgingen waar aan de kerk beweert bloot te staan en waaraan onze bevolking maar hoege- twee vliegen in een lap te slaan. Nu. het is niet uie>-r toegelaten in de ge beden te fraudeeren, dan het gewicht niet Ie geven in eenen winkel. DIT EN DAT. Depastoor van Hcmixetn, M. Caute- reels is in beroep gegaan tegen het be- aluit der correctionneele rechtbank, welk aan het openbaar ministerie toela- liug gegeven heeft am de bewijslevering der aangeklaagde feiten met getuigen te doen Wij zijn heden in staat gesteld den juisten inhoud van het ijzeren kistje te doen kennen, hetwelk vrouw Marie De Herdt, weduwe De Sobry, beweert in bewaring gegeven te hebben aaa den vervolgden pastoor, in den loop van het jaar 1880, Ziehier de opgave daarvan 1° Ongeveer 1560 frank in goudstuk ken van 20 frank 2' ongeveer 4240 frank in bankbiljetten en 800 fr. in xil- verst ukken iu eene kleine blikken deos gesloten 3' twee obligatie* van Honga- rie (grondrente vau 1877, 6p. c.); 4* drij russiscbe obligaties Grondkrediet); 5' eene oostenrijüsche obligatie Metal liek, waaraan slechts een enkele intrest- koepon gehecht was 6" twaalf loten der leeningcn van Brussel 1867 en 1873; 7' vier turksche obligaties stukken van 10 pond sterling): 8' een doosje inhou dende twee gouden knoppen met ket ting; eene gouden norLeel en eenen gou den uiautelhaak en 9. eene verzekc- - I'1 BBBB naamd niet gelooft, het is daarom dat zij toevlucht nemen tot de nieuwe middelen, waarover M. Jacobs te Wij- vel sprak dat is te zeg;en, tot het cleric dis'-eren der kieslijsten. Hal gedurig aanwerven van kiezers; die der geestelijkheid verslaafd zijn, is de maatregel die werd aanbevolen door het hoofd der jonge rechterzijde. Hij heeft uitslagen geleverd die niet bedriegen. Dan hebben de klerikalen toevlucht genomen tot de politieke en financieele vereenigingen van allen aard, tot conferencies. tot het uit buiten van al de vraagpunten, van stoffelijk belang, ja, zelfs lot persoon lijke schandalen, tot volkswoelingen voor het mins'.e voorwendsel, tot monsterachtige samenspanningen mat de hevigste vijanden hunner leerstel sels tot het stichten van dagbladen, godvruchtige uilgaven, boekerijen, muziek- en vermaakgezelschappen, schouwburgzalen, lot bet inrichten van persoonlijke betrekkingen met de kiezers, tot bel stelsel van bezoeken hun gebracht in hunne woning en lang op voorhand berekend, om hen voor de zaak der geestelijkheid te winnen. Zoo hebben zij eene klerikale w»- reld geschapen, die afgezonderd is in de hedendaagsche samenleving, vreemd als de priester aart ons natio naal leven. (Vtrtolg nadien. J

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1