VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT.
1882
Aalst, 23 Maart.
IV 91
F». 4-00
Fst. 4-73
aankoodigiagen
De aboniiomcnlsprijs
's jaars voor de stad.
15 O" den drukregel
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
OORUIT
's jaars vor heel liet
land.
is voorop betaalbaar
De aakondigineen
verzoekt men uiterlijk
des Woensdags voer
0 urén namiddag te
zenden.
DE STRIJD VERSTERKT DE LIBERA
LE PARTIJ.
EEN WOORD OVER DE GEWICHTIGE
KIEZINGEN DER MAAND JUNI.
De strijd geeft leven aan de liberale
partij. Dat ondervindt de oproerige
geestelijkheid, lot hare schade en
schande, dagelijks meer en meer, zij
die met eigene handen het geloof in
de braafste harten doodt en niet aar-
zeld ons rustig land aan de vier hoeken
in brand te steken om twist en twee
dracht te zaaien.
Drij maanden slechts scheiden ons
van de algemeene ktezingen in de
helft van Belgie. Drij maanden en het
land zal nogmaals uitspraak doen om
zijne volle goedkeuring te hechten aan
de krachtdadige aan de vooruitstre
vende en rechtvaardige politiek van
het liberaal ministerie.
Van al de arrondissementen des
lands, waar eene verkiezing moet
plaats hebben, komen ons de beste
tijdingen toe en wij ondervinden al
langer zoo meer dat de schrik en de
neerslachtigheid in het kamp onzer
tegenstrevers heerschen en hunne
buize te Oostende zal hunnen moed
niet opwekken. Ter contrarie.
Wat zijn we reeds verre van de
schreeuwende politiek der klerikalen
in 1878. Hoe uitdagend ze toen ook
waren, zooveel ie kalmer, zooveel te
moedeloozer zijn zij nu, omdat al
hunne pogingen om hel ministerie
omverre te werpen, om het land tegen
het gouvernement op Ie hitsen, de
eene na de andere tegen de standva
stigheid van datzelfde ministerie
achipbreuk hebben geleden.
Nauwelijks had in 1878 de liberale
partij gezegepraald of de klerikale
drukpers voorspelde alle soorten van
onheilen.
Hei Sjcialkmus door de liberalen
bevoordeeligd. zoo schreeuwden zij,
zou evenals in Duitschland en in
Frankrijk hare betreurenswaardige
gevolgen doen gevoelen. »De Konink
lijke Familie en de Koning zelf werden
niet gespaard en in de plakkaten met
den dood bedreigd.
Het volk liet zich niet opruien en er
moest wat nieuws uitgevonden wor
den.
Daar kwam oti de nieuwe school
wet. Talrijke smeekschriften met dui
zenden handteekens men weet op
wat wijze die handteekens verkregen
werdenom de stemming der zooge
zegde ongelukswet te beletten.
Die werd gestemd
Van toen af scheen de ondergang
der liberale partij, voor onze tegen-
strevers, verzekerd.
Onze scholen waren hollen van verderf,
waar men van onze kinderen gndde-
loozon zou maken, welke weldra hun
nen nadeelige in vloed op de maat
schappij zouden doen gevoelen.
De zoogezegde vrije scholen rezen
overal uit den grond, door afgepeste
spaarpenningen tot stand gebracht.
Niets werd gespaard om do ezel-
scholen te bevolken, om de officieële
scholen te ontvolken, om de uitgaven
te bestrijden die de nieuwe schooliri-
richting voor gevolg had als werden
zij door het land met tegenzin gedra
gen. als drukten zij loodzwaar op de
bevolking.
Men deed het volk voor zijn geloot
vreezen doch dat hielpen niet, want
men zag dat de religie misbruikt werd
als politiek wapen, dat de godsdienst
van vrede en broedermin een insiru-
ment van vervolging en verdrukking
werd. Daaruit ontstond eene algemee
ne verontwaardiging.
Dat zijn geene ijdele woorden. O
iedereen kent de daadzaken, de ge
beurtenissen der laatste jaren.
Overal waar, na 1878, kiezingen
voor Kamer, provincie af gemeente
plaats hadden, was de liberale partij
zegevierend en werd de liberale denk
wijze vet sterkt.
Het verledcne leert hel heden.
De roekclooze oorlog der geestelijk
heid zal nog gestadig de liberale poli
tiek versterken, ln afwachting der ju-
nikiezingen hebben wij. in Vlaanderen
op dit oogenblik drij liberale zegepra
len aan te teeken triomf te Oostende
in eene wetgevende kiezing 1 triomf
te Pollinchove in eene gemeentekie-
zing en verleden maandag triomf
te Gent in eene Kamerkiezing.
Dat zijn goede 'eekens van den tijd.
Zulks moet de harten van het libera
le volk versterken en tot dubbelon
ijver en werkzaamheid aansporen.
Leve leve de liberale partij, die
deze is van het vaderland en der vrij
heid.
EEN PRIESTER VAN VREDE
Over drie weken stief de eerbied
waardige heer Vratnbout. pastoor van
Hclchin, een priester geacht en be
mind om zijne gevoelens van liefde en
vrede, en wiens geheele loopbaan in
een paar welsprekende woorden kan
afgcschelst worden
Broeders bemint elkander
ln deze tijden van gewetensdwang
en geestelijke vervolgingen, is liet een
ware troost een herder te vinden die
nog de broedermin aanpredikt. Wat
bitter verwijt voor zooveel anderen
aan wien men zon mogen loeroepen
Zie, hoe zij elkander halen
Wij mogen niet nalaten een gedeel
te der lijkrede mede te deelen van den
heer Burgemeester van Helchin, uit
gesproken over liet graf van den heer
Vrambout. Ziehier
»Het is na de dood van dezen voor
stander van het goede, dat de nederi
ge dorpspastoor als bet geestelijk op
perhoofd der parochie van Helchin
werd aangesteld. Het geliefde hem
deze zending ie aauvaarden.
Wij allen herinneren ons zijne
herderlijke intrede en de plechtige
woorden die hij uitsprak
Dat de vrede met u zij Mijn leven
d is op hel altaarIk wensch u
dien vrede, die de kleine kinderen
laat toe mij komen en die door eene
opvoeding ganscli op de li< fde ge-
j> steuml, de wercM hervormt. Ook zal
de liefste bezigheid mijner geestelij-
ke bediening bij u het aanhoudend
bezoeken zijn uwer bloeiede offici-
ede scholenUwe ondtrwüzers
s> en onderwijzeressen mogen over-
tuigd zijn altijd in mij eenen goe-
den huisvader te vinden, eenen
vriend die hunne zaak is toegedaan,
eenen vurigen verdediger hunner
belangen.
Deze beloften wierden verwezrnl-
lijkt, en ik verklaar het luidop, de
moeilijks'e oms andigheden bobben
een bewijs gegeven van de kraehlige
gevoelens en d e rechtzinnigheid der
betrachtingen van den volksvriend.
Ook zal de naam van pastoor
Vrambout in onze schooijaarboeken
als een voorbeeld van verzoening en
vaderlandsliefde prijken,
IETS OVER DE VASTENAVOND
FEESTEN.
Er is niets nieuws onder de zon,
sprak Salomon. Die spreuk mag voor
namelijk op de camavaifcesien toege
past worden.
De oorsprong der feesten van dien
aard verliest zich in de oudheid; ondir
verschillige namen vindt men ze aange
duid bij de Egijpienaars, de Grieken en
de Romeinen.
M^n denkt algemeen dat het v oord
Carnaval uit twee latijnsche woorden
gevormd is, te weten uit Caro (vlecsch)
en vale (vaarwel) omdat onir.iddelijk op
die feesten het vleeschderven volgt.
De buitensporigheden welke de vas
tenavondfeesten na zich slepen waren
oudiijds veel grooler dan nu
De lentefeesten van O «oris in Envp'e
en die van Bacchus in Gnekenland gin
gen naar Rome over waar zij, onder ee-
nige keizers, met veel meer losbandig
heid en schaamteloosheid gevierd wer
den dun hel wel ooit in Egypte en in
Griekenland het geval geweest was.
De volksfeesten van den vetten os,
welke men over eenige jaren Ie Rrussel
afgeschaft heeft, waren slechts eene
llauwe herinnering der processie van
den os apis hij de Egypteriaars.
De feesten van Pan en Saturnus wel
ke bij de Romeinen gevierd werden,
waren niet min uitgcialin dan die der
Egvptenaars. De jongelieden die er deel
aan namen liepen ganscb naakt en verve-
den zich hi t voorhoofd met liet bloed
der geiten welke zij doodden alvorens
zich op weg te begeven.
Al die feestvieringen hadden de
vreugd, bel vermaak, de smulpartijen
ten doel even als onze vastenavondfees
ten.
Bij liet omslaan der krislene kerk
legden de geloofspredikeis er zich op
loc die beidensebe feesten aan de geloo-
vigen te verbieden, doch zij zijn er enkel
in gelukt dezelve ie vervangen door an
dere feesten die, alhoewel in de school
der kerk gevierd, hetzeIfde doelen dc-
zcllde uitgelatenheid behielden.
Hel zotten/eest bestond no: in de 14°
eeuw. Een ezel, de held der feesi, werd
op de koor der kerk geplaatst men
zong hijmncn, deed eene menigte cere
moniën en vormde eenen stoet waarin
de zotste kuren uitgerecht werden en
waarin de schandalen zeer ergerlijk
waren. Op die dagen kleedden de pries
ters en bedienden der Onze Lieve
Vrouwenkerk le Parijs zich op een be
lachelijke wijze en zeuoden een masker
op om aldui aangetakeld en zotspringend
de straten le deorloopen dit zot-
spel eindigde in de kerk.
De carnaval te Rome was lot over
eenige jaren liet aanlokkelijkste feest
hetwelk in Italië gevierd werd. Uit alle
landen van Europa stroimlen het volk
er heen om gedurende tien dagen zich
ten vollen top le kunnen overgeven aan
al wat een uitgelaten leven aanbieden
kan.
De rijkdom der roomsche edellieden
en kerkvoogden werd daar met over-
grooten praal tentoon gespreid alle uil-
gelateiic en fantastische verbeeldingen
werden toegelaten en elkeen, de Mon-
signari's aan liet hooid, wedijverden om
de wertldschc vet maken den meeslen
luisler en aantrekkelijkheid bijtezeden.
Wanneer men de buitensporigheden
leest welke oudiijds op de vastenavond
feesten plaats grepen, dan mogen wij
ons niet te veel beklagen over de uitge
latenheid onzer carnovaldagon. Van de
zotte en buitensporige dwaasheden en
losbandige feilen welke men in vroegere
eeuwen bcstatigl, zijn die fersten zoo
veranderd dal zij op vele plaalsrn geen
ander doel meer hebben dan de liefda
digheid of hel voordeel der ingezetenen.
Hoe meer de onwelendhcid verdwijnt
des le meer verandert de wijze van zich
le vermaken, l'o? meer de measch hel
besef zijner waardigheid bewust is, des
te meer schaamt hij zich in losbandig
heid zijn vermaak te zoeken.
HIEL'S WERKMANSLIEDEREN.
OPSTAAN.
Staat op, verlaat hel bedde,
üp, ronkers, uit de rust,
U wacht aan T werk de wedde,
D;e 't leven loont met lust.
Hee zijn de zonnestralen,
Nog niet van mistonthlool
Zingt als de nachtegalen
En wint door 't werk hel brood.
Een kusje zoet van moeder,
Een zoen der lieve vrouw,
Dat schut als de albehocdcr
U tegen ramp en rouw.
Ja, gij moet zegepralen,
Bekampen dwang en nood
Zingt als de nachtegalen
En wint door 't werk het brood.
En trekt ge langs dc stralen.
Door morgendauw en damp
Hangt bleek de maan verlaten
Als uitgedoofde lamp...
Bij 't lustig ademhalen.
In 't warme morgenrood,
Zingt als de nachtegalen
En winldoor 'l werk het brood.