VOOB VRIJHEID WAARHEID EK RECHT. 1882. Aalst, 50 Maart. JX° 92. Fr. 4-00 Fit. 4-75 aankondigingen De abonnementsprijs- KANUNNIK BERNARD EN DE ZE DELEER. 's jaars voor de stad. 15 C"~ den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT 's jaars vor heel het land. is voorop betaalbaar De aakondigingen erzoekt. men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. ELDERS WAARHEID, HIER DWA LING Onder denzelfden titel hebben wij reeds in een voorgaande artikel doen uitschijnen hoe ongerijmd de handel- wijzeis der clericalen die hier ten lande bevechten, wat zij in Frankrijk met de grootste krachtinspanning vra gen, maar niet hebben kunnen be komen. Wij willen spreken van de wet op het lager onderwijs. Het artikl 4. hetwelk bij ons aan de bedienaars der eerediensten de toela- ling verzekert om buiten de school uren het godsdienstig onderwijze in het schoollokaal te gaangeven, heeft hier van wege hel geestelijk gezag, eenen oorlog doen ontstaan die voor gevolg gehad heelt dat de religie hoogst benadeeligd is geworden en den eerbied voor do geestelijkheid, aanstokers diens oorlogs, gansch heeft doen vedwijnen. Welnu in Frankrijk hebben de cle- ricalen alle mogelijke pogingen aange wend om eene wetsbepaling te doen stemmen die gelijk zou staan met het art. 4 onzer schoolwet doch zij zijn er niet in gelukt. De fransche wet laat geen priester in het schoollokaal toe, zelfs niet buiten de schooluren, zelfs niet op de vraag van de ouders der kin deren. Men zou denken dat zulke staat van zaken bij onze naburen insgelijks eenen opstand tegen de wet zou moe ten doen onlstaan. Daar immers is de priester geheel en gansch uit de school gebannen daar zelfs heeft de Senaat het voorstel van M. Jules Simon ver worpen volgens hetwelk het program ma van het onderwijs De plu kten jegens God zou behelzen. Neen, in Frankrijk is de hooge geestelijkheid wijzer of ten minste voorzichtiger. Daar hoort men geene hevige sermonen, daar spreekt men van geene vervolging, daar worden geene banvloeken uitgesproken, daar weigert men de sacramenienniet. In een woord, daar durft de geeste lijkheid zich niet roeren, maar zij er kent er het wereldlijk gezag. Elders waarheid, hier dwaling Eene sndere tegenstrijdigheid moe ten wij eveneens doen uitschijnen ln onze wetgevende Kamers zijn de cle- ricale sprekers gansche zittingen lang uitgevallen tegen liet onderwijs in de zedeleer door het programma van het lager onderwijs voorgeschreven, on der voorwendsel dat de Staat niet be voegd is in de quaestie. ln den fran- schen senaat heeft men er anders over geoordeeld; Geheel de rechter zijde heeft het punt van het programma hetwelk het f Zedelijk en burgerlijk onderwijs voorschrijft gestemd. Aldus bij onze naburen is de Siaat volkomen bevoegd de zedeleer te doen onderwijzen. De clericale senateurs zijn zelfs veel ver der gegaan M. Babio stelde een amendement voor volgens hetwelk bet aan de onderwijzers zou toegelaten zijn, op verzoek der ouders en buiten de schooluren, het godsdienstig on derwijs in de school te geven. Geheel de rechter zijde stemde voor dit amen dement. Wat verschil mei onze clericalen hier mag de onderwijzer, volgens het zeggen der geestelijkheid, zelfs de letter van den catechismus niet doen lecren. Onder het regiem der wet van J842 wel, ja, maar onder dit van 1879 niet meer. Vroeger waren de onder wijzers zeer bekwaam, zelfs om den catechismus uitteleggen, doch nu zijn het weetnieten in zake van religie. Godsdienst en zedeleer daarin zijn zij gansch onbevoegd geworden sedert aan de priesters het oppergezag over het onderwijs ontvallen is. Waaraan toch is dit verschil in zienswijze toe te schrijven In Fran krijk waar de wel veel radikaler is dan in Belgie, doen 's lands vertegenwoor digers alle mogelijke pogingen om te verkrijgen wat hier door onze geeste lijkheid gedoemd wordt. Men zou nochtans zeggen dat het geen hier tegen den godsdienst strijdt, elders ook tegen dienzelfden gods dienst. moet aanbotsen, dat hetgeen de goddelijke wet hier niet toelaten kan elders ook moet verboden zijn. Waaruit toch komt het verschil in de houding der geestelijkheid in beide landen Hier zijn de bisschoppen de opper ste beschikkers der clericale partij de vertegenwoordigers, welke zij heb ben doen kiezen, kunnen hun gezag niet wederstaan want een wenk is vol doende om ze te doen vallen derhal ve hebben de hoogmoedige kerkvoog den verkozen de gezindheid welke zij beheeren opteruièn tegen 's lands wetten en zich in dien opstand te doen ondersteunen door hunne diensiknechten in de Kamers, dan wel het opergezag over liet onderwijs der jeugd in de handen le laten overgaan van wien het behoort, te weten het siaai6bestuur. In Frankrijk daarentegen is de toe stand denzelfde niet. Daar is de gees telijkheid niet oppermachtig, integen deel zij is er in toom gehouden en ver genoegt zich derhalve met door zacht moedigheid en onderwerping bij het volk den invloed te behouden welken zij, bij ons, door hoogmoed en geweld verloren heeft. KLERIKALE LOG1EK. De Gazette de Liégk, een ultra klerikaal blad. doet een hevigen uit val, omdat de meerderheid van den franschen Senaat, geweigerd heeft, het voorstel van E. Lucien Brun, een klerikaal te aanveerden, die vroeg dat de priesters zouden toegelaten wor den het godsdienstig onderwijs te geven aan de kinderen, in de schoollokalen, na het uur der klassen Hoe logiek Onze klerikalen be treuren het dat men in Frankrijk, niet wil toelaten, dat de geestelijken buiten het uur der klassen, den catechismus aan de kinderen leeren en hier in Bel gie, dal zij hel mogen doen en daarbij er nog voor BETAALD zouden worden willen zij niet. Neen, zij hebben liever kinderen en ouders ie DOEMEN, dan te doen wat de geestelijkheid in Frankrijk als een voordeel vraagt. De clericale bladen en vooral de wcck- bladjes dier gezindheid, welke niet zoo veel genoegen de feiten in hunne klein ste bijzonderheden mededeelen wanneer er kwestie is van eene foul,begaan door een personaadje van eenig belang dat tot de liberale partij behoort, zwijgen thans als een graf, en om rede. Hel is ditmaal een boog pcplaaisl geestelijke persoon die zich aan ont- vrcetndigen heeft plichtig gemaakt, waarvan het beloop zoo wal naar dc twee milieon heen komt. De Kanunnik Bernard, kassier en vertrouweling van den bisschop van Doornijk is naar Amerika overgesteken met de geldkas des bisdnms, welke nog een groot deel der fortuin van den ge wezen bisschop Mgr. Dumoiit bevatte. Zeker is het dal de ontrouwe kanun nik, even als Leon Pelt/er, zijnen aan slag langen lijd voorbereid heeft, want hij heeft zich verscheidene maanden toegelegd op hel aanlecren der Engclsche taai,welke hij in den nieuwe wereld zou noodig hebben ie kennen. Wij w elen hel wel dal de clericale drukpers zal uitvluchten vinden, zooals bijvoorbeeld, dat de opgesleken kanun nik de waarden enkel medegenomen heeft om ze aan de handen der liberalen te onttrekken ten einde ze tot hunne echte bestemming te kunnen beschik baar houden doch men kent die subti liteiten en jezuielen streken. Het ge recht zal overigens die zaak wel klaar maken. Eene bemerking, welke wij te dezer gelegenheid willen maken is van het hoogste gewicht in da tegenwoordige omstandigheden. Niet zoohaast is er een berispelijk feit door eenen liberaal uitgcsieken of de clericale bladen roe pen op alle lonen Dat is nu hel ge volg d "r liberale zedeleer. der opvoeding zonder God Zijn wij nu op onze beurt ook niet in recht insgelijks te zeggen Dat is nu hel gevolg der clericale ze deleer, der opvoeding met God Wij doen deze toenadering slechts om tc doen zien dat hel geschreeuw der cle ricalen zoo uitzinnig alsongegrond is.Ilct geval van kanunnik Bernard bewijst eens te meer dat men met eene uitste kende christelijke opvoeding, en als is men met de hoogste geestelijke waar digheid bekleed, toch van den rechten weg kan afdwalen, zoowel als wanneer men met liberale princiepen opgevoed is Hieruit is de gevolgtrekking optema ken dat de clericalen ongelijk hebben zich hel monopolium der zedeleer te willen aanmatigen, Geene zedeleer zonder godsdienst zeggen zij en he( geval van kanunnik Bernard en de (lui zende gevallen van broederkens en gees telijke personen die voor de walgelijksle leiten door de rechtbanken veroordeeld ziju, schijnen het tegeuovergesielde te zeggen Geene zeden met den gods dienst. Als men de ehronijk der veroordee lingen nagaal zou men wei in dit ge dacht versterkt worden. Inderdaad, het is bewezen dal er in de landen waar de catholieke godsdienst hel meest beoe fend wordt de meeste schelmstukken bedreven worden. Wal, onder dit be trek. ons land betreft in de provinciën waar het volk bet godvruehtigst is, ziet men de meeste schthnen voor de recht bank verschijnen. De pretentie der cle ricalen is dus geenszins gegrond, ln alle godsdiensten, onder alle gezindheden vindt men deftige lieden zooals er ook schelmen lusschen loopt». Een ander punt willen wij nog event- jens aarfFaken en wel het volgende t Wanneer in het liberaal kamp zich iemand met een of ander erg feit ver- foeielijk maakt dan wordt hij dadelijk 3ebaonen: in die tangen duit men geene schurfte schapen. Het is hetzelfde niet bij de cleriesfen daar behoudt men de bezoedelden, tnen verbergt ze voor de opzoekingen van het gerecht, uien al de de veroordeelden zegepralend in na hat volbrenging hunner straf, men bezorgt hun eene goede plaats, gestrafte onder pastors krijgen eene pastorij, vuile broe derkens kunnen in een ander gesticht hunne votige bediening hernemen, enz. Onder dit betrek verkiezen wij de liberale zedeleer dia vergiffenis schenkt, maar voor eerroovende feiten geenevol- komene eerherstelling gedoogt. Wij ge- looven dal die straf in dit leven toege past, krachtdadiger is dan wel de quasi helonning welke de andere gezindheid aan de martelaars van de strengheid der wetten verleent. KIES-KRONIJK. De leden van de Kamer der volksver tegenwoordigers, thans teil getalle van 134, worden gekozen voor 4 jaren. De mandaten der volksvertegenwoordigers benoemd door de provinciën Oost- Vlaanderen,Henegouwen. Luik en L:m- burg, vervallen dit jaat. Ziehier de na men der uittredende leden: Oost-Vlaanderen. Arrondissement Aalst MM. Van Wambeke. YerbrUg- gen en Woeste Audenarde MM. De Bleeckere, Mugherman en Van Bra- bandtEecloo MM. Kervyn de Lel- tenhove GentMM. De Yignc, d'F.i- houngne, de Hentpiinne, Lippens, Rc- lin-Jaequemyns, Verhaeglte, Willequet, Waegcner Sint-Niklaas MM. Jans- sens, Malou en Verwilghco Dender- monde Dehruyn, De Kepper en Van den Steen. Henegouwen. Arrondissement Ath MM. Descampseit Durieu Char leroi: MM. Gilliaux, Lambert, Lueq, Mondez, Pirmez, Sabalier en Vandam Bergen MM. Boekstael, Hardy, Les- earts, Masquelier en Saincieleltc Zo-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1