V VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT. 1882 Aalst, 13 April. N0 94 Fr. 4-00 Fr. 4-73 aankondigingen De abonnementsprijs- KANUNNIK BERNARD EN DE ZEDE- LEER. 's jaars voor de stad. 15 O™ den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars vor heel li et land. is voorop betaalbaar OOïtUIT De aakondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. D'ABSOLUTIE. Zij zijn weer bezig, onze geestelij ken, en spelen gedurig met hun ab solutie als de kat met de muis. Zij zijn weer bezig met het buiienvolk te tergen te plagen en te vet vloeken. Ziet ze mij daar weer bezig met d'ab- solutie aan de meeste bediende te ver- koopen en alles te dekken met den maniel van religie, als het maar ge schied is tot meerder eer en glorie der kerk De kinderen near de gemeente school zenden. om er bij een verstan dig onderwijzerskorps grondig onder wezen en opgevoed te worden, wal groot, wat afgrijselijk, wal helseh kwaad Door niets ter wereld kan u zoo een zonden van het elfde gebod, door den zwarten boerenvlegel vergeven wor den Maar stelen, vloeken, zweren, valsche eed doen jonge dochters ver leiden broederkens zonde bedrijven, een veroordeelde martelaar verbergen in het of ander klooster, do kinderen ontgeesten en verstompen, dit alles wordt u vergeven in drn naam der roomsche katholieke apostelijke kerk. Naar de biecht klerikale menscben- plngers, lasteraars, dronkaards, vloe kers,en vruowenverleiders, alles is er u vergeven onder den dekmantel van religie Naar de biecht, veroordeelde schrift- vervalschers, geldaftrogelaars en gij alle broederkens, pastoors paters en nonnen door het gerecht geschand vlekt, alles is er u vergeven in den naam van aulaar en kerk Naar de biecht, meesters met God, leeraars met zweep en stok. Daar zal den H. Geest u nog meer everlomme ren, uw verstand scherpen, uwen geest verdelen en met alle soorten van kennissen en, wetenschappen ver sieren Naar de biecht, klerikale helden van Ronsse, Maltebrugge en elders. Daar verwacht er u eenen vollen aflaat, bij de martelaarskroon u door moeder justicia gegeven 1 Naar de biecht, katholieke schooi ers, kiesomkoopers en broodschrij vers, daar zult gij wel gekomen zijn om er te gaan vertellen door al wat schoone middelen gij de openbare scholen ontvolkt hebtvVat gij al ge daan hebt, om de schoone ziel van't kind te redden (1!) en de liberalen te vervolgen, te vervloeken en den dui vel aan te doen. Daar zal dit alles ge dekt en u vergeven worden door de pauselijke benedictie. Eerlijke lieden, gij die niet gedwee 't hoofd buigt voor de grillen der gees telijkheid, die niet op de kuien kruipt voor die banslagers, die een vrijzinnig blad leest omdat het in alles de waar heid schrijft en de hedendaden der klerikalen aan den dag brengt, geene absolutie voor u 1 Eerlijke lieden, gij die de ware leering van Christus en de wetten des lands; die de armen helpt en bij staat, de noodlijdenden heil en troost aanbrengtdie de naakten kleedt, de hongerigen spijst en de vreemdelingen herbergt, geene absolutie voor u. Eerlijke lieden, die de officeele school op hoogen prijs stelt, die de spreuk van den zaligmaker geef d6n keizer wat hem toekomt en God wat wij verschuldigd zijn toepast, die broederliefde en verdraagzaamhied wilt doen heerschen, geene absolutie voor u Dit kwaad is immers al te schrikkelijk groot, om u vergeven te worden. V\ at hieruit besluiten Dat voor de klerikalen alles gedekt wordt met den mantel van religie, Dat, mat zoo te handelen, de priester hel volk in hun nen winkel doen klaar zien dal wij, zoo doende, den godsdienst taene- tnaal ten gronde helpen dat Jan en alleman met hun absolutie lacht en die gerokte kwakzalvers, die de oor biecht in de dertiende eeuw uitvonden om achter alle geheimen te komen, niet zonder reden toeroepen Wij lachen, zwate mannen, Met ban en hellepijn. Wie weldoet mort niets vreezen, God zal ons rechter zijn ONDERAARDSCHESTEDEN. De amerikaansclien majoor Powell en M. Stephenson van het Smithsonian Ig- stitute bezochten ver'eden jaar de on- deraordsche sleden van Nieuw-Mcxico en Arizona. De verslagen van beiden reizigers zijn onlangs verschenen en be vatten wetenswaardige bijzonderheden over de geheimzinnige gebouwen dier streken en hunne bew oners, de India nen der pueblos. Deren laatsten zijn verspreid overeene streek van vi|f honderd mijlen lengte op vier honderd mijlen breedte, voor de helft in Nieitw-Mexico en voor de andere helft in Arizona gelegen. Het aantal der legewoordig bewoonde pue blos bedraagt vier-en-dertig. Wat de oude dorpen en steden, nu in puinhoopen, belieft, meukanze bij duizenden lellen, zoowel in de valleien als op da bergvlakten, of wel op groole hoogte in de bergruggen gegraven. Een dier steden welke M. Stephenson be zocht. moest volgens zijne berekeningen cene bevolking van OU.000 zielen ge teld hebben. Hij doorlicj» er zekere wijken van welke op eenen afstand van 4 lot 5 mijlen van elkander gelegen wa ren, en voor zooveel hij met zijne zien buis had kunnen oordeelen, was de uit gegraven plaats wel van 15 lot 20 mijlen lang. Meest al de woningen dier oude on- deraardsche stad. zijn als biekorven ge bouwd en grootendecls in puin, enkele huizen echter zijn ongeschonden be waard gebleven, allen zijn volgens het zelfde model gebouwd, de groote alleen verschilt.Zij hebben slecht» eenen in gang die voor de deur, vensters en schouw moet dienen. De eenige kamer van het huis is eirond, in een der uit einden bevindt zich de heerd. In de wanden bevinden zich enkele holter. welke waarschijnlijk dienden om het huisgerief in te phatsen. Op het toppunt van de bergvlakte, w aarin de oudestad 4«graven is, bevin den zich groote ronde gebouwen, wier rechtstaande muren, tien of twaalf voel hoog zijn, Die plaatsen moesten voor deB eeredienst bestemd zijn. Op den hoogsten top van den grooten Patrcro de las Vacas, een berg op den linker oever der Rio Grande gelegen, heeft men in steen gebouwen afbeeldsels ge vonden van goden, die door de voor- his'orische inwoners aanbeden werden. Die goden zijn twee bergleeuwen in de vulkanisch* rots gebouwen, 6 voel lang. en op eenen afstand slaande van 12 duim. Zij zijn afgebeeld in de hou ding, welke zij aannemen wanneer zij zielt gereed maken om eenen sprong te wagen. De koppen werden bijna geheel bij raiddel van hamerslagen, waarschijn lijk door de eerste Spanjaards die hier kwamen, verbrijzeld, maar de poolen, hel lichaam en de steert zijn om zoo te zeggen ongeschonden gebleven. De Indianen Cochiti vereeren nog heden die afgodenbeelden en diegenen, welke de reizigers vergezelden, alhoe wel zij zegden katholiek te zijn, wilden ze onder geen voorwendzel aanraken. Tan noorden der plaats, waar zich die twee leeuwen bevinden, ontmoet men ecne reeks huizen in den zuiden- lijken rotswand gekapt. Die woningen alhoewel kleiner dan die welke men in Arizona van hetzelfde tijdvak ontmoet, werden zonder twijfel door geene zwer vende stammen gemaakt. Zij riagteeke- nrn misschien van voor den tijd van de heerschappij der Aztecken over die streek. Wat aangaat hel beeldschrift, dal de woningen en tempels van N'ieuw-.Ylexicn bekleedt, de teekens gelijken aan die, nil nog door de Indianen der pueblos ge bruikt zouden ten minste gedeeltelijk et en goed kunnen gelezen worden als de hieioglyphen der Egyplenaren. Wij hebben door ons artikel van over veertien dagen getitel Kanunnik Bernard en de zeJcleer cene snaar geroerd die bij de clericale schrijvers zeer onaangenaam trilt. En om rede lien, die zich de eenige bezitter» der zedeleer wanen, kunnen overtuigen dat de daadzaken hunnen pretentie tegen spreken, dat moest noodzakelijk den heiligen ie ver dier groutsp-ekers ont steken. Van eenen anderen kant konden zij niet meer nalaten, iets van een feit te reppen dat zooveel ophef maakt en dat niettegenstaande hunne voorzorgen weldra door iedereen zou gekend zijn. Uil nood On goede reden dus hebben zij het stilzwijgen gebroken. Hel nlericaa) Nieuwsblad van Peurs kan maar niet kroppen dal wij eene ge volgtrekking gemaakt hebben die der clericale aanmatiging, onder betrek van zedeleer, kortwiektDe Gazet van IVil- lebrock, zegt het Nieuwsblad, schrijft het schelmstuk van Bernard toe aan het gevolg der clericale zedeleer, In hel geheel niet, vriend, wij hebben en- kelijk gevraagd of wij op onze beurt bet gezegd geval ook niet aan de clericale opvoeding mogten toeschrijven, even als gij het geval Bernays aan de gevol gen der liberale zedeleer toegeschreven hebt, Is het niet logiek Indien de schelmstukken welke in liet liberaal kamp voorvallen moeten geweten wor den aan de liberale opvoeding, waarom zouden dan de schelmstukken der cle- rinalen insgelijks niet aan de clericale zedeleer tneteschrij ven zijn Omdat er in de tien geboden staat Gij zult niet stelen» beweert gij dat al de dieven de caiholieke princiepen verwerpen, in andere woorden, tot het liberalism ovcrloopen. In dezelfde maat kunnen wij beweren, datalde schelmen die het liberaal grondbegin doe aan een ander niet wat gij niet wilt dat men u doe over het hoofd zien tol de onzo niet meer belmoren. Die anders zegt ver staat de logiek op eene wijze die logeD alle gezond oordeel aanbotst. Het Nieuwsblad noemt bet eene plat te laagheid wanneer wij zeggen dat da hooiden der Doornijksclte geestelijk heid met het gerecht zullen aftcrekenon hebbenl Wie is er dan verantwoordelijk voor de gelden des bisdonis aan Ber nard toevertrouwd Wie is er aanspre- kelijk voor? Wie is het die aan Ber nard gezegd heeft ds schatten uil de bisschoppelijke geldkisten weg te bren gen en wie heeft daardoor zelf zijne verantwoordelijkheid vergroot Wie heeft er tijd op tijd gewacht om het ge recht te verwittigen »an den bcganen diefstal, tot dat de ontrouwe Bernard in een vreemd land in veiligheid was Wie zal er dan voor dit alles moeten terecht staan Het onderzoek, liet welk i ngespannen is om de zaak Benard opteltelderen zal dit alles terzelfder tijd klaar weten te maken en Re volgelijk is onze uitdruk king gewettigd. Volgens het Nieusblad, zou de ka nunnik Bernard hand in hand mogen gaan met onze officieele ouderwijzers i?» A'een, neen, geene schurken in zulk treffelijk gezclscha|), geen man die wet en recht naar den weerlicht zendt bij hen die aan onze kinderen dcu eerbied voor 'slanrfs wetten inboezemen en hun al wat recht en deftig is voorhouden; g«-en dief bij onze rechischapen onder wijzers, die door woord en voorbeel aan de kleinen de grondbeginselen inplanten van de uriiverseele zedeleer volgens de welke men ieder moet geven wat hem toekomt en men niemand iels tnag ont- uemen wal derechtveerdigheid verbiedt Hij blijve bij hen die 's lands wetten ver smaden en door woord en voorbeeld aan hunnejonge gedwongenc volgelin gen de waderspanniglieid aan de burger lijke overheid leeren; hij moge de hand drukken van die clericale onderwijzer* welke hunne zielen bezoedelen mei fei ten die alle deftige burgers doen walgen en die bet zedenbederf als eene pest verspreiden bij de kinderen die men roekeloos aan hunne zorgen toever trouwd. Dat is hel gezelschap hetwel Bernard gelijkt en dit gezelschap is zeer talrijkbet clericaalkamp krielt er van!!!.. G. W.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1