¥Ö0R VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT. *882. Aalst, 15 Mei. J\'« 1)8. Fr. 4-01) Fit. 4-7 si aankondiging e n Be altonitentenlsprijs De aanstaande kiezin gen. 's jaars voor de stad. 15 O" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT 's jaars vor heel liet land. is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt, men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. In geheel hel land hoort men van bijna niets anders meer spreken dan van de aastaande kiezingen voor den provincialen Raad, en van die welke op f31" Juni ek., moeten plaats heb ben voor de Kamer van volksverte genwoordigers en voor den Senaat. Nog nooit hield de openbare denk wijze zich meer met de poiitiek bezig dan heden. In hel kleinste boerendorp zoowel als in de grootste steden be spreekt iedereen de kansen der bei de pariijen. Teoordeelen naar al het goed nieuws dal ons uit de verschil lijs arrondissementen des lands toe komt, zullen de aanstaande verkie zingen eene verpletterende nederlaag geven aan de Iderikalen. En geen won der 1 Overal uitgenomen in Aalst. wordt de liberale geest voor goed wakker Het openbaar geweten staat op tegen de onzinnige handelwijze der geestelijkheid, die sedert bijna vier jaren de Delgen vervolgt, ver vloekt en verdoemt, die aan de wetten san hun land willen getrouw blijven. Wat hebben zij niel gezegd en ge daan, de bisschoppen, da pas mors onderpastoors en udlieel hunnen aan hang, om onze gemeentescholen ie vernietigen. Zij hebben onze brave onderwijzers gelasterd om hen het ver rouwen der ouders te doen ver liezen. Als men die Evangelisten 1 wil gelaoven. zouden de Staatsonder- wijzers zoo m lar op eens, van engelen die zij vroeger in Mr Pastoors oojsen waren, leelijke zwarte duivels gewor den zijn. duivels die niets anders zoeken dau de belgische jeugd te be derven, De ouders weien bij ondervinding dat Jii al lasier is de gemeenteon derwijzer is een eerlijk, braaf, ge leerd en irverig man gebleven, die niets anders behartigt dan het verstand der hem toevertrouwde kinderen te omwikkelen en er zedelijke en ver standelijke burgers van te maken, die bekwaam zullen zijn om hunne rech ten en plichten te kennen en t.e ver vullen. Vergelijkt den gemeente on derwijzer met den kaksclioolmeester. Deze laatste is een blind werktuig van de priesterpariij, die allen vooruitgang tegenwerkt; het is gewoonlijk ee m in zonder geleerdheid, zonder opvoeding en die zooveel van onderwijs en met hode keni, als eene koe van satraan te eten. Al wat hij kan is plat op den buik liggen voor zijne beschermers en den huichelaar spelen om de godmin nende zielen te behagen. Zijn onder wijs wordt met zéro gecijferd, en wel haast zullen de ouders, zelfs de dom ste, beginnen tezien, welke dwjasheid zij begaan hebben, met hunr.e kinde ren uit de gemeemescholen te trek ken. De geestelijkheid heeft van de godsdienstige gevoelens dar familien misbruik gemaakt om legen de ge meenteschool te werken. Et' bestaat geene buitensporigheid waaraan zij zich met overgeleverd heeft. Zij heeft onderwijzers, ouders, leden van schoolcomheiten, gemeenteraadsle den van liberale denkwijze, vrienden dm- oificieele scholen, enz. in den ban geslagen en voor hellers en schis matieken uitgemaakt. Wat heeft de priester er bij gewonnen Volstrekt Diets 1 Al die gedoemde perionen, zijn zoo gezond als vroeger, zij hebben niets van hunne achting verloren, in tegendeel, en eenieder lacht tegen woordig met het versleten wapen der banbliksems. E.nffn, hei is een teeken des tijds de bliksems van Rome al len buiten de mode, zoowel als die van Chalchas De wet van i879 heeft vele oogen doen opengaan,OpdenuuiTKN had men nog min of meer geloof in de goede trouw der priesters eu der politieke mannen van de klerikale partij, wan neer zij zich wilden doen doorgaan voor oprechte vaderlanders, gansch verkleefd aan de grondwet en de an dere wetten des lands. De oorlog, welken zij thans tegen de nieuwe schoolwet voeren bewijst ons hunne vaderlandsliefde 1 Op den buiten zoo wel als in de steden, weet men thans dat de klerikalen, wanneer ze van vrijheid van onderwijs schreeuwen, niets anders bedoelen dau don val der gemeenteschol»!» welke zij door broerkensscholen willen vervangen om derwijze een geslacht van crétins, van suskes, tjeeven of pijpenkoppen voortebereiden. Moesten zij in de aanstaande kie- zingen boven komen, stellig is liet, dut de onderwijzers, welke aan eed en plicht getrouw gebleven zijn, de eerste slachtoffers der Jesuieien kliek zouden worden Maar zoover zal hei niet komen, gelukkigiijk. Die Belgen zijn niet rijp voor slavernij en den 15 JUNI eerstkomende, zullen zij de volgelingen van Loyola, eene klopping geven, die hun voor lang den lust zal benemen om ons, Belgen, nog aan slavenbanden te willen leggen. Gansch het land door, overal, staal de gemeenteonderwijzer pal op de bres, om het eenige vaandel ie verde digen, dat het zijne kan en moet zijn, het liberale vaandel 1 Vroeger hield de onderwijzer zich buiten alle politie ke beweging. Heden moet hij, ge dwongen door de priesters, aan het hoofd der liberale beweging in zijn dorp, den zegenpraal bereiden van licht op duisternis, van verdraagzaam heid op dweepzucht, van broederlijk heid op slavernijden zegepraal van 'T L1BERAL1SMUS I DE LANDBOUWERS. De klerikalen willen het monopolium hel)h m van voorstander teztjn van den buiten. Als man hu ine dagbladen leest dan zijn zij net maar alleen die iets voor den landbouwer doen al» zij aan het bewind zijn zorgen zij voor hem, maken wetten in zijn voordeel, en als zij er niet aan zijn, dan, ja, dun... bid den en selirijVen zij voor hem. Maar wij vragen het aan ieder (and bouwer die een weinig ondervinding heeft en niet geftoatiseerd is door zijnen pastoor of kasteelheer. Is er wel een mensch op de wereld, die meer geevploiteerd wordt door de geestelijken en klerikab-n dan een boer. Indien een buitenmensch iets over heeft, dan komt den pastoor, onderpa stoor, koster, enz,, hel hem afhalen. Het zij v»or de St-Pielerspeuning, voor de voortplanting van liet geloof, voor de kleine Chineeskens, voor O.-L. vrouw van Lonrdes, voor bel iVieuw- jaar van den paus, voor den H. Rochus voor de processie, voor de geloovige zie len, voor een kleed van O.-L. Vrouw, enzenz., enz., liet is altijd geld. altijd geschenken, want geen verken of schaap kan geslacht worden, of die mannen moeten er bun deel van hebben de vetste kiekens zijn voor de heer pastoor en zijne meid en het zijn diemanuen die beweren de vrienden van den landbouwer te zijn. Il»t is een ongeluk, ja «en ramp voor den buiten, too verslaafd te zijn aan degenen die mee,ter over bun spelen, en ware lu>t mogelijk, die de hoeren bel vcj zouden afdoen, zooals men gewoon lijk zegten nu er kiezing op handen i» komen z'j vorklaren, dat xij dc voor- staanders eo de beschermers zijn van de landbouwerg. Wij zullen gelegenheid hebben om de diensten op te iioemrn welke het gou vernement aan den landbouw bewezen heeft, wezendijke dienMen, zonder daar om de veislaving van de landbouwers te vragen, zooals de klerikalen doen, in tegendeel, tracht het liberaal bestuur ze hunne onafhankelijkheid, hunne vrij heid te doen verwerven, door ze te ver lossen van de onverdraagzame heer schappij der priesters en kasteelhecren, die ze verplettert eu arin maakt. HEILIGE GESCHIEDENIS, Do pastoor der gemeente Villeman- dnir, .lacqtint gcheoten, is voor liet as sisen hof van de Loiret verschenen, be schuldigd van een groot getal aanslagen op de eerbaarheid op jonge kinderen. De debatten hebben twee dagen geduurd Pastoor Jacquot was reeds veroor deeld geweest tot 18 maanden gevang voor diefstal. Het hof van assisen heeft hem nu ver oordeeld tot 5 jaren dwangarbeid. Dat is een van degenen, die alleen de kinderen he t zedelijk en godsdienstig onderwijs mogen geven. ONZE HERDERS. Het schoolonderzoek heeft ons ge woon gemaakt aan de wonderlijkste za ken. liet dagboek der handelingen on zer geestelijkheid sedert hel ontstaan der nieuwe schoolwet, behelst hei ver haal van leiten die ieders verbazing ten top voeren. Op menige bladzijde leest men het bewijs der ongerijmdheden welke onze zielenherders aan den dag geiegd heb ben en die grooleudeels de oorzaak zijn der vermindering van gezag w elke bun bijna algemeen ten deel gevallen is. Op sommige buitenplaatsen waar zij denken almachtig te zijn pogen zij thans nog hun overwicht te doen gevoelen al hoewel zij daardoor soms tol dc groot ste tegenstrijdigheden overslaan. Het geval dat een dezer laatste dagen in de naburige gemeenteX.heeft plaats gegrepen is er een nieuw bewijs van. Baar is een vader des huisgezins, aan wie reeds sedert drij jaren de absolutie gewpigerd is, omdat zijne kinderen de gemeenteschool bijwonen, ziek de man lijdt aan eene langdurige kwaal die hem op den boord van hel graf heeft ge bracht. Sedert eenige dagen nogtons had de geneesheer liet huisgezin hoop gpgeren er was eenige beternis in den toestand san den zieke bemerkt. De onderpastor der plaats biedt zich ondertusscben op het onverwachts bij den lijder aan en begint met Item te zeg gen dat hij gevaarlijk ziek is, dat hij alle oogenblikken kan sterven en dat hij wel zou doen zich van de H. Sacramen ten Ie voorzien. De viouiv zegt daarop dat M. de dok ter verzekerd heeft dat baar man beter is en dal zij z<-lve eenige beternis opge merkt heeft. Zij verstond zich cr bij te doen bemerken hoe wonderlijk liet ge drag d»r geestelijkheid is die haren man reeds sedert drij jaren verstoot ou Item tiu zelve komt aanzoeken zich tc laten berechten. De eenvoudige logiek der brave huis moeder verstomt den gezalfden des hee- ren ecnigzins bij verwijdert zich, doelt ongetwijfeld otn macltligeren invloed ter hulp te roepen. Inderdaad de pastor zelf verschijnt. Deze versterkt den thema van den eer sten bezoeker met de woorden Gij zult u zeker toch ni'd. laten sterven zon der licht of biecht doch de verzeke ring de» dokters behaalt de overhand de zieke zal noch niet berecht word»n. Dat zulke looneclen den s;aat van deu zieke moeten verergeten en huisvrouw en kinderen onder smart verpletteren, behoeft niet gezegd te worden: ook wan neer de dokter dc handelwijze dezer twee priesters vernam, was hij zoo ver ontwaardigd dat hij dadelijk eenen brief schreef en de heeren pastors verzocht aan zijne zieken van geen berechten meer t« spreken voor dat hij er de nood zakelijkheid van te kennen gaf. Wij houden dit verhaal uit zoo goede bron, dat er gcenen twijfel mogelijk is. Zulke dingen gebeuren er overigens meer wij hebben bet enkelijk aange haald om, even als de eenvoudige huis vrouw van den zieke, de ongerijmdheid

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1