VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RE€I1T. 1882. Aalst, 2l> Mei. Fr. 4-00 I k. 4-73 J\° 100. De abonnementsprijs HET PROGRAMMA DER RECHTER ZIJ. 's jaars voor de stad. aan kondigi age a 15 U""° den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT 's jaars vor heel het land. is voorop betaalbaar Ds aankondigingen verzoekt men uiterlijk des "Woensdags voor uren namiddag re zenden. AAN DE BUITENKIEZERS. Vrienden als men de geschiedenis doorbladert, waren de geestelijkheid on liare aanhang steed» op de bres om op te slaan tegen de wetten des lands en alle gezag en oppermacht te voeren. In den Spaausehen tijd, toen dal volkje nog alles te zeggen had, werden de burgers die voor hen niet gedwee 'l hoofd bogen, levend verbrand, na alle andere soorten vau pijnen uitgestaan te hebben. De buitenlieden werden als slaven behandeld en terwijl de bisschop- kliek in goud en wellust zwom, moest de burger en boer den ploeg trekken, zich als lastdieren afbeulen en hadden nauweljjks een stuk zwart brood te eten om den pastoors da tienden te kunnen betalen en zoo te ontsnappen aan ral. galg eu brandstapel. En wie was de schuld der Fransche revolutie Waren bet de klerikalen niet van dien lijd welke tegen de wetten der republiek opstonden, de burgerij verdrukten de boeren ten oorlog deden optrekken ter verdediging hunner voor rechten, alle geld en goud ten voordeele der kerken en kloosters inpalmden en zoo ge heel e gemeenten in eigendom hadden Wie bracht de omwenteling vau 1830 tol stand Waren het niet weer de klerikalen geholpen door de dompers- partij, die den oproer predikten legen Willem den 1, koning der Neerlanden, zijne wet en met de voelen traden, hein hatelijk maakten en hem uitscholden als protestant, ketter en geus I En wat gebeurt er hedendaags in Ier land? Daar worden, door fanatieke, ver kwezelde d weepers, tot meerder eer en glorie Gods, de burgers vermoord, die de wetten des lands volgen en ze ge trouw doen uitvoeren. Wie wilde, na de stemming der schoolwel 1879. bet land in oproer brengen?Wie hitste 't volk tot den bur geroorlog aan Wie deed al die fami lies. zooals hit schoolenkwesl ons leert, in iwDt on tweedracht leven; wie deed b oed s en zusters, vrienden en magen malkaar verrn dedijden en verwenschen? Wie maakte tt bastaard in erfenissen wie deed u te kort in uw stoffelijk be slaan wie sloeg het laud in deu ban V\ as het niet weer de geestelijkheid, geholpen dour de klerikale partij. Wie beknibbelt de veroordeelingen van pastoors, broederkens, paters, non nen, onderwijzers met God, mei zweep en stok Wie trekt openlijk partij voor de veroordeelde roomsche apostolUke kat holieken van llonse en Mallebrupge; wie verbergt meuige klerikale» martelaar in het een of andet klooster om aan het gerecht of bet gevang te ontsnappen Zijn bet niet weer de klerikalen van al len aard Wie dekt alles met den manie] van religie wie schoeit u gedurig geld af voor dc scholen met God. zoo uoodig als bet vijfde wiel aan den wagen, voor de voorplanting des geloofs, de ver spreiding der zwarte drnkpers voor den kiespenniog en de kleine Chinees- kens Wie maakt de officieele onder wijzers en onderwijzeressen, die bo ven alles treffelijke lieden, vroeger vriend van pastoor en koster, nu eehle duivels in hurt oogen uil voor al wat leelijk en slecht is Wie roept eu tiert de Slaat builen de school, weg met de openbare scholen, niets meer dan broe derkens en nonuenonderwijzers,waartoe dient toch die overtollige geleerdheid? Zijn het niet weer de klerikalen! Wie bracht er de revolutie tot in uw hnisgeziu wie deed u met vrouw en kinders in twist eu ruzie leven wie dwingt u uwe zonen en dochters naar de pasloorsschonl te zenden wie teigt, wie lastert, wie vervolgt uwen;wiedoel u te kort in uwe nering en verkoop wie doet u pacht opslaan en wie smijt uopeene katholijke wijze op de straat als gij wat vrijgeziud zijt en u als geen slaaf wilt laten behandelen Zijn hel niet weer de klerikalen Wie kan de handelwjjze der geeste lijkheid in zake van onderwijs in het parlement niet verdedigen Wie ont vlucht de kamerzittingen e.n geeft de bespreking van het schoolenkwfst uit als tegenstrijdig met de grondwet zijn het niet de klerikalen Dit alles, vriend kiezer, zult gij u den 13Juni berrinneren. Door uw blauw bocreakruisken zult gij die klerikale duivels verjagen en hun van uil uw steinkitje toeroepen Klerikale oproermakers. Al uw knepen zijn gekend Rolt uw matten, Roomsche ratten, 't Is lijd dat m' u wandlen zendt. Een Boehenvriend. UW GELD. EU quétent pour les morts qui u'ont bcsotn de rien lis quêlent pour les virants qtti se portent fort bien, (VICTOR HUGO Liberalen, hebt gij u nog nooit afge vraagd van waar die geldmassa komt, die hoopen Rouds welke onze tegen strevers gebruiken om de kieziitgen ten hunnen voordeele te doen uitvallen Weet uij wel dat hel met uw geld is dat zij naar Senaat, Kamer, Provincie eu Genu e iteraad, mannen zenden, die niet alleen lot uwe denkwijze niet be lmoren, maar zelfs ganscb onbekwaam zijn uwe belangen te verdedigen Gij gaat ttaar de kerk, gij boort er mis, niemaud zal u daarom laken ntaar, zegt eens hoe dikwijls wordt gij in uw gebed niet gestoord door cene of andere kerkrat die eette schaal onder uwen neus komt schudden. Carilaie voor bet onderhoud de kerk! voor de armen voor de universiteit van Leuven voor de geloovige zielen zelfs voor de heiligen dte reeds de Ite- melsclie ger.ucbteii smaken zelfs voor de kerk, op de straat, droogt men uwe centen af voor den katholieken school penning. En gij, liberaal, gij geeft. Men is niet voldaan sommige van u doen mede in socilcilen van den H. Antonius. den H. Joseph, de Zeven Weenen, den H. Laber, enz, waarin men u door vleierij heeft ingewikkeld gij geeft, liberaal waarom geren Men is nog niet te vreden me i eischt biecht- en offerpenningen geld, voor den vasten ,- men komt u zelf tol in uw buis lastig vallen roor de v i- planiingdes geloofs, de H. Kindsh d. den St, Pieterspenning en gij geeft, liberaalaltijd geven Het is met die centen,die kluiten uit uwe zakken geklopt, datmtnuwe kandida ten in lijd van stemming, door de mod der trekt in gazetten en vluchtschriften; het is met t>w geld dat men valsclte kiezers maakt, kiezers omkoopt en door alle slach van werkingen paapsche dweepers afvaardigt. Wilt ge dien slaat van zaken doen eindigen, ondersteunt bet kieswetk der klerikalen door uw geid NIET. Laat de rijke schooiers loopeti, Zent ze wandelen voortaan God zoun zij voor goud verkoopen Hadde 'l Judas niet gedaan. Waar ze aan dorst en honger lijden Vrienden geef! daar geld en brood God zal wel zich zelf bevrijden. Voorden godsdienst is geen nood De clericale bladen, zonder onder scheid, geven op het eerste blad het programma der clericalen hetwelk hierop neêrkomt 1* Hervorming der gemeente- en pro vinciale weiten opdat de clericale ge meentebesturen en provincieraden op hun gemak 's landswetten onder de voeten zouden kunnen trappen, het officieel onderwijs vernietigen en de onderwijzers van honger laten sterven 2° KieshervormingToekenning van bet kiesrecht aan ongeleerden en aan bekrompene geesten die zich door de geestelijkheid naar de stembus zou laten leiden. 3° Hervorming der schoolwet om het onderwijs gansch in handen der broe derkens en nonnekens van allen aard te kunnen geven die zich zouden vet- lekken aan 's landspenningen, de natie in eene betreurenswaardige onderge schiktheid en domheid houden en de kinderen op zijn Ronea de zedeljk- heid zouden leeren. Men zegge hel voort DE PASTOORS EN DE BOEREN. Wij welen allen lot hoeverre hel gaat dat de boeren gepluimd en geslachtof ferd worden door hunne pasloots. In zekere buitengemeenten is de verdruk king in 't wetk gesteld door de geeste lijkheid wezentlijk afgrijselijk en al de pogingen beproefd door edelmoedige mannen om hunne medeburgers vrij te maken Vin de klerikale slavernij, lijden schipbreuk tegen eene lijdende en werkelooze onderwerping. Het vreeslijk wapen dat die eeuwen oude macht gevestigd, omdersteund en ingericht heeft, kent gij het is de vrees De vrees der helle, ziedaar het gemaakt als geheim va» de overgroots macht den priesters op dc arme verstanden van de boeren. Hunne goed» God is gestadig in gramjcltap, hij bedreigt en doet schrik ken, hij vernietigt de ongclukkigen tol de nnnoozelste lijdzaamheid. Al de predikatiën en de berispingen in den Liecbtstoel konten neêr op ge it 'Otzaam, blindelings aan uwen pasloor, z»o niet zijl gij verdoemd en zult in der eeuwigheid de ijselijkste pijnen ter veduren hebben. Gehoorzaam.... men weet wat dit zeggen wil. Gehoorzaam, zulks Letee- kent; betaalt al dc reebtslrceksehe en onrechtsireeksclie belastingen welke de heeren pas'oors de fanatieke bevolkin gen opleggen. Eeitijds waren' het de tienden, de karweien, de cijns, bet recht van den heer, enz. Hedendaags is bel de St Pieterspinning, de ontel bare omhalingen en inschrijvingen voor alle soorten van heiligen, het stichten van missen, jaarge'ijden enz, enz. zonder nog de rijke erfenissen en giften van allerlei aard mede te reke nen, v«n welke men alle dage boort. Stellig beeft iedeteen voor de kluiten van oomtjes en tantjes in hunne twee de kindsckeid. Bemerk wel dat de geestelijkheid, door den boer uit te zuigen en arm te maken, een dubbel doel bereikt eerst verrijkt zij zichzelveu en vervolgens vestigt zij hare doininatie op vaste gron den. Inderdaad, de armoede bant den weg tot de onafhankelijkheid niet. Zulks legt genoegzaam uit. dat bondgenoot schap tussehen de geestelijkheid en de edeldotn om de jtachlers en de land bouwers te exploitceren. De edelen weten wel, binst zij in 't geheim tnel den priesters lachen en gekseheeicn, waarom zij dezen openlijk de band leenen en het voorbeeld geven van eene volledige gehoorzaamheid aa n de voorschriften en grillen der geeste lijkheid. Deze p'jlaarbijterij is zeer behendig. Alzoo krijgen zij sermoenen ten voor deele hunner onrechtvaardige privile giën en hunne buitensporige afpersin gen. M.de pastoor is veel meer den vriend van den r'jse dan van den arnte. Tussehen de twee, is de keus zijns harten nooit twi|(elacbtig. Het is M. de pastoor niet die ooit in den predikstoel zal spreken van «Ie vermindering der pachten. Als de verdrukte landman klaagt over de ondragelijke eischen van zijne no bele eigenaars, dan predikt M. de pas toor... de gelatenheid aan. De boer zal beloond, schandeloos gesteld worden over zijn zweet en zijne ontbceringcn..: in de andere w ereld lnafwachling leven. M. de pastoor en zijne aiistokratische vrienden, vet tin koste der boeren in deze wereld. En als verlichte, moedige, eerlijke mannes een einde willen stellen aan den droevigen toestand der veldhewo- ners, door ze hunne rechten te leeren kennen en ze te onderriihleu over hun- I ne ware belangen, dan worden zij uit- vijanden van onzen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1