STERFGEVAL.
AALSTEMAARS
Waux Hall van Aalst.
he lig"!! godsdienst. Men beschuldigt
lien dal zij priustcre'ers zi.;n
Neen duizend maal neen wij zijn
Scene vijanden vin den guiisdieus',
maar «ij bestrijden de rxpioneering en
de onophoudelijke gelljacht ten Kuste
der onwetendheid en van liet hFgelnnf.
W'j willen de kerk op liet dorp. Wij
eerbiedigen d. n priester dia de liefda-
dinll id, de broedermin, de zi'lfsopnffe-
ring aanpredikt, en er zijne werken
naar i egclt.
Maar wij zeggen ook t mistrouwt die
hoogmoedige htei-chziicfiliyr, geldgie
rige mannen die, in den naam der re'i-
gie, voor bun eigen zak «erken.
Onze stad heeft, een smartelijk ver
lies ondergaan. jje lieer Hyacinte Le
Clercq, gewezen rechter der Koop-
handelsrechtbank en oud voorzitter
van het bureel van weldadigheid,
overleed den 21 Mei jl. na eene korte
en smartelijke ziekte.
Zijne burgerlijke begrafenis heeft
verleden V\ oensdag plaats gehad. De
groote toeloop van volk, uit onze stad
en uit and' re gemeenten en steden
gestroomd en bestaande uit de deltig-
ste klassen dersamenleving,de eerbied
van de groote menigte welke op den
doortocht des stoets was gesciiaard.de
overvloedige tranen op zijn graf ge
vloeid, zijn zoo vele bewijzen van do
diepe achting w elke de heer LeClercq,
doorzijne begaafdheden,zijn minnelijk
en edel karakter en zijne rondborstig
heid aan iedereen had ingeboezemd.
Getrouw tot den laatsten ademtocht
aan zijne politieke denkwijze, is hij
als een kloeke strijder gevallen en
beeft hij aan ons allen een trelfend
voorbeeld van moed en karaktersterk
te gegeven. Lat voorbeeld zal niet ver
loven gaan I Velen hebben wij dien
dag hooren zeggen t zoo wil ik ook
begraven worden Het vloeken en
doemen onzer hatelijke geestelijkheid
heeft dien toestand teweeggebracht.
Drie redevoeringen werden in liet
sterfhuis uitgesproken. De eerste
door M' Pappaert, greffier der han
delsrechtbank, deed den heer Le
Clercq kennen als burger, als mensch,
als vriend. De tweede, door den heer
Ferdinand Lefebvre, Voorzitter van
Voor Taal en Vrijheid. laten wij
bieronder volgen. De derde, door dm
heer Droessaert, handelsreiziger van
bet huis. bracht hulde aan de goede
en vaderlijke hoedanigheden van den
betreurden patroon.
Plaats gebrek belet ons de twee
fransche redevoeringen optenemen
wij laten alleen die van den heer Le
febvre volgen
Mijne Ileeren.
oor de tweede maal in een jaar vol
brengen wij den droevig, n plicht ou
zer goede vrienden uit 't bestuur van het
Leiter- en Toonvelkundia Gezelschap
VOOR TAAL EN VRIJHEID tot zijne
rustplaats te vergezeil n.
De akelige dood hakte de getrouwsle,
de hartelijkste, de heste onzer Leden uit
ons midden.
Hyacinthe Le Clercqmet zijt: openhar
tig en standvastig karakter met zijne
liefde tot alles wat ed. 1 was en strekken
kon tol gewetens oatsiaving. had van de
eersten in onze stad begrepen dat men h t
volk verzcdelijkoneu verbeteren moet door
zijno moedertaal.
Ook deed hij zich bij het. stichten onzer
Maatschappij inschrijven en Weldra werd
hij aan t bestuur desGezelschapsgeplaatst.
Onze Vriend was een voorstander zijner
moedertaal Hij was vlaamsah vauinhorst,
vlaamsch van zeden FLj \\as een opréchte
vliiainsclie horst, eren goed voor zijne te
genstrevers ais voor zijne vrienden Van
llnfti mag men te lacht zeggen Hij hide
geeiiH vijanden
Vriend Hyacinthe. wij, uwe model den
van s Voor 1 aal en Vrijheid, komen
U «ene li itste hulde brengen Wil komen
eenen traan storten op hot grut daiUhelaas!
vroegtijdig ontrukt aan uwe onver
vulbare familie
Vloek.e de weemoed die op elk galaat le
staat eeaj verzachting wazen voor
de smart die dez-n moeten gevoelen hij
t dts'erveu van den hesten der Echtgeno
ten, van den hesten oer Vaders, van ons
aller war m Vriend
Vaarweg Hyacinthe
Vriend. aatwel
PROVING VLE KIEZINGEN.
Uien weet dal de klerikalen vee! ver
wachtten van de provinciale kiezit.geii,
omdat aali die kic/.ingen V' Ie buitenlie
den deel nemen en bijgevolg zij op dat
element rekenden om le overwinnen.
Helaas, zij zijn zeer in limine verwach
ting bedro mii geweest en gi en enkel
eriis'ige overwinning is haar ten deele
gevailui. maar integendeel hebben zij
gevoelige nederlogen In komen.
Wij moeten evenwel zeggen dat de
provinciale kiezingeo voor heide partij
en geen praktisclien uii-lai; hebben op-
g leverd, 'l is te zeggen dal er geene
verandering gekomen is ia dr meerder
heid in een der negen provinciale ra
den.
in Luxrmbu g hebben de liberal, n
een schoone zegepraal bekomen zij
hebben een nieuwe zet' 1 veroverd te
Ailon, 3 zetels op de klerikah n gewon
nen te N' ufcheauteau, 1 te Marclie en
1 te Mrsstuicy. De klerikale meerder
heid in dien raad is dus ntaar van 28
stemmen tegen 25 ineer, in plaats van
29 leg'-n l i zooals voor de k iezing.
in alle geval zijn de dagen dier de
putatie geteld en is liet maar eme kwes
tie van tijd meer om ze te doeu ver
dwijnen.
T" Wavre en te Tliienen, waar de
strijd zeer hevig is geweest, hebben de
liberalen gezegenpraald le Jemappe
is een nieuw liberaal raadslid gekozen,
maar te Léau is een liberaal raadslid
gevallen.
In de provintie Luik is er geenc ver
andering te Seraing hebben de libera
len twee zetels gewonnen.
Eene kiezing die van belang is voor
den uitsiag die zij heeft opgeleverd, is
die van Ronse. Er is maar een enkel
klerikaal hij de eerste stemming geko
zen en er moei balloteering zijn lus-
sehen een liberaal en een kaiholijke.
In de provincie Namen hebben de
liberalen te Geinbloux. verloren en te
ht-Joost-ten-Noode is SI. Van der
Smissen, independent, gekozen. .Men
weet dot die independent»!! altijd door
le klerikalen worden ondersteund en
nok in de stemming met de kutholijken
mede stemmen.
In aiie geval, mag men de kiezing
van 22 Mei als voordeelig aanzien voor
de liberalen, daar overal waai er den
13 juni ki'zing is, de libeialen geze-
zegepraild hebben,
Dit moet de liberalen aanmoedigen
zich ijverig aan 't werk le stellen, want
door de laatste kiezing heeft men kun
nen zien. du de klerikalen voor geene
middelen terugwijken en overal stout
liet hoofd opsteken.
Daarom, dat de liberalen, meer vcroe-
nigd dan ooit. zieli len strijde uitrusten
en niets verwuarloozen wal kan helpen
om op 13 juni een schoone zegepraal te
bekomen, in 'l belang van 't Vaderland,
van de Vrijheid van het geluk en de
rust der bevolking.
HOE ZIJ DE KONING EERBIEDIGEN
Over driejaren was er een groot banket
te Borgen en een der kopstukken weigerde
een heildronk in te stellen aan Leopold II,
omdat, zee de hij, de Koning maar een
kanaille was
Dat gij geen lafaards waart, sprak een
Luxemburger pastoor van op d»n predik
stoel to' zijne parochianen, dan zoudl gij
een geweer nemen om den Koning le Brus
sel te gaan doodsehieten.
Dit staat gehoekt en onderteekend in
het schoolenkwest.
ZE ZIJN VOOR DE VREDE.
Als men de klerikale gazelten eu hunne
kies-agenten wil geloven, dan zijn zij en-
gelketis van vrede, zij willen niemand
kwaad doen en vragen niei anders dan inut
iedereen in vrede te leven.
Zoo is hunne vleiende taal als zij hij een
kiezer komen Stemt voor do Kntholi.j-
ken, ztggen zij, on gij zult vrede helj-
b hen uien zal u niet meer I islig valien
b en gij zult vrij zijn uwe kinderen te zen-
b den waar gij wilt.
Dat is da taal der langgerokte tartuf-
fa.i. Zij die overal den oorlog huhl.eu
verklaard, die niemand met rast laten
noch hij het doopsel, noch bij het. school
gaan, tiocli hij de eerste communie, noch
hij trouwen rioch bij sterven nieiriard
kan Lij hen gediend worden, ais hij niet
duet wat zij wallen.
Geen doopsel, alsde peter of meter ki •-
der'-n heeft die naar de geraocutuscfi. ol
gaan.
Aan de armen geen onderstand, als
limine kinderen du gemeenteschool bezoe
ken
Verbod hunne eerslo communie te doen
in geval zij geen leerling zijn van de pas-
toot ssch tol.
Niet trouwen in de kerk als gii ouder
wijzer of onderwijzeres zijt.
Geene kerkelijke begraving (ten zij gij
veel geld hebt), ais uwe kinderen naar do
gemeenteschool of als gij tor. het onderwij
zerskops of tot de schoolkomitoiten be
hoort.
En die mannen durven spreken van
vr»de en nis'. Neen de oorlog, de altijd
durenden oorl 'g is het, welke wij zullen
hebben, alsde geestelijkheid meester blijft
op de gemeente.
Geene rust of vrede voor niemand, zoo
lang men de klerikalen en de geestelijkheid
niet zal dwingen, door wetten en maat
regelen zich aan de wet te onderwerpen
en hunnen politieken invloed ontnemen.
G"ene rust of vrede voor niemand, in
geval de klerikalen moesten winnen, want
zij zoudsti allen, die niet denken v.ooals
zij, vervolgen en arm maken, zooals zij
sinds eeuwen gedaan hebben.
Neen, tiet eenigste middel om rust en
vrede in geheel het land le hebben is, de
liberalen met eeue nog groot-ere meerder
heid naar de Kamers te zenden, opdat zij
door goede eu krachtige wetten, iedereen
beschermingen hijstand kunnen bieden en
hij middel van rust en vrede ueu voor
spoed in liet land brengen.
RIJKDOMMEN DER KLOOSTERS,
Wat in Frankrijk plaats Ir eft, gebeurt
ook in België, eu misschien nog in grooter
mate
In 1825 was, in Frankrijk, de jaarlljke
aangroei van de fortuin der kloosters i-nid-
delenniitige 88,000 frs. De geestelijke
dood.- hand was niet meer dan 43 milioeti.
Hedendaags bezitten de kloosters 50,000
hectaren grond wier waarde op 712 ui.l-
joeu geschat wordt.
indien zulke statistiek voor Bt'lgio ge
maakt werd, zij zou leerrijk zijn, maar
hier te lande zou men nog de goederen
moeten optellen die zich in do handen be
vinden van tusschengrplautste personen.
Hut zoo ook een ragenIje var. miljoenen
zijn. wanneer men weet. dal kanonnik Ber
nard zoo maar met vier uiiljoou kon weg-
loopen.
EENE VRAAG VAN DEN CATECHIS
MUS.
Ier overweging van onze diueep en
heerschzuchtige geestelijkheid.
V, Waarin is de eenheid der H.
kerk gelegen.
A- Dat zij onder een hoofd staat en
in alle stukken des geloofs maar
eene leering volgt.
Hoe komt liet dan dat de leeringen
der fransche geastelijk!i-id zooveel
verschilt van deze der belgiscbe, en
dat men op eenige uren afsiand van
hier zonder bezwaar vindt voor kerk
en geloof, hetgeen hier »!s een wan
daad, een monsterachtig schemsluk,
eene schandelijke inbreuk op de rech
ten der Kerk. eene afgrijselijke gods-
verloochening wordt uitgebazuind
dat men ginder met zachte be
radenheid aanneemt hstgeen hier aan
leiding heeft gageren tot woes'e
geweldenarijen, die het hair doen
te berge rijzen. Luister Jieve le
zer. naar de volgende krachtige en be-
teekenisvolle woorden zij zijn van eenen
pastoor, den eerwaarden herder van
.Momardit in Frankrijk. Lees en oor
deel
Het onderricht van den coiechis-
mus hoorl toe vooreerst aan den pas
toor. ten tweede aan den pastoor, en
ten derde nog aan den pastoor.
Welnu de pasioor heeft tot zijne
beschikking een bijzonder gebouw om
er liet godsdienstig onderwijs le geven
aan du grooten en aan de kleine dit
gebouw is de Kerk.Waarom dan heelt
de nieuwe wel oji liet onderwijs, die
den catechismus builen de schoei
sluit, zooveel woest geschreeuw doen
ontstaan Voor leien, namelijk voor
de tegenwerkende dagbladen, is zulks
eene zaak van gewoontemen mag
geene schoone gelegenheid laren voor
bijgaan om 'egt nstand te maken aan
de Republiek. oor anderen, namelijk
voor zekere priester* is hel wat anders,
en ziehier wat het is Zekere pastoors
zouden zich geerne van den catechismus
ontlasten en deza taak op de sehoudcis
der onder» ijzers leggen, ik beken dat
zulks zeer gemakkelijk was.
In zich was de ctuechistnusles inde
school niet ernstig, en de godsdienst
verliest er niet veel hij met naar le ver
liezen. Ik voeg er bi| dat zoo de fran
sche geestelijkheid, die vijftig duizend
leden telt, niet in de staal is den c te-
ehismusuan te leeren zonder behulp der
onderwiizers, zij een droevig denkbeeld
van haar zeiven zoo geven, ru zij zoo
aan haar nut doen twijfelen,
Jlc zeg zooveel, en zelfs meer van
het gebed in de school Wat is inder
daad ern morgendgebed dat om 9 ure,
en een avondgebed dat om 4 ure werk
tuigelijk wordt ojigezegd wat mij be
treft, ik heb alliid de huismoeders aan
geraden, de kinderen niet gewoon te
maken, zich met dm gelied te \r-den te
houden, maar hun liet morgendgebud le
doen opzeggen wanneer zij opstaan en
liet avondgebed vooraleer zij slap'-u
gaan.
Kortom, het burg.rlijk onderricht
in de schooi, het geestelijk onderricht
in de kerk. ziedaar hetgeen de gezonde
reden goedkeurt en liet geen eene w et
die ontdaan is van alle politieke voorin
genomenheid niet zou kunnen ver-
oordeelen.
Hewel. lezer, wat zegt gij van dpze
woorden Z -udt gij niet met ons,en zon
der vrees van door iemand tegen gespro
ken le zijn over zulke relet eering. Ik t
volgende oordeel strijken Die pastoor
zegt luid de w aarheid, do zuivere waar
heiden niets dan de waarheid.
Er is strijd voor de verkiezing van
13 juni aanstaande, te Eecloo le
Dendermonde, te Audertaarde en
te St Niklaas, waarde klerikalen
tot hiertoe boven liggen.
Wal zullen wij, Aalstenaars,
doen? Gaan wij als lafaards den
strijd ontwijken en dienen wij
niet reeds genoeg tot spot van ge
heel hel land
De kreet aller ware liberalen
van het asroudissement is; STRIJ
DEN
Maandag tweede Sinxendag tweede
ZOMER CONCERT, te geven door het
muziek der TROEPSKINDEREN om 5
uren stipt des namiddags.
Ingangprijs 20 centiemen waarvan
10 centiemen voor den armen.
L'économie financier!"., onzième an-
née. Rédacteur L'hoest avocat. Prime
gratuite. (Voir annonces.)