R. I. P. EEN GEVOLG VAN HET SCHOOL- ENKWEST. wakemme. Senaat. De Sclys-Lougcbanips u (ill Geen strijd Kamer Hallel u 600 gek Ancion KSO Lejeune 561) graaf de Looz 495 LIMBURG. hasselt. Senaat. Geen stri|d Van Willeghem u 851 gek. Kamer. Geen strijd Dt: Uilleurs u.S29gek. Thonissen, u. 865 maeseyck. Senaat. (Nieuwen zeiel). Geen strijd Graal ile Gruiume, 528 gek. Kamer Geen strijd. Gornesse uitt. 518 gek. tongkiien. Senaat. Geen strijd. De Bnrchgrave, 847 gek. Kamer. Thonnar 349 Scliaetzen u. f528 Meyeas, 830 W JU i s Den Jaden Juni 1?j82, op den treia die rond 7 uren 's avonds vertrekt uit Gent naar Sottegem. zitten de volgen de personen te redekavelen Boer Klerik. Och God, wie had dat ooit gedacht ZuIk eeue klopping en dat geheel het land door Overal verpletterd en zonder hoop nog ooit te herleven. Ja, ja, wij zijn dood en be graven I Boer Doorcn. Aai Aai Och God den Heere Zwijger mij van, want het koud zweet barst mij van alle kan ten uil en sterf ik er niet van, zeker is het dat ik er eeue zware ziekte zai van doen. Zwart Manneken. Draaiers en kazakkeerders sterven zoo gemakkelijk niet. Onze lieve Heer. laat zulke soort langer leven lot beproeving yan 't mcnschdom. Boer Fijnter. Raf Dat is op mij niet (Op bet punt dat de trein uit de Gent- sche statie gaat vertrekken komt er een bloode, kort gestapelde kerel binnen ge sprongen. Op den hoed draagt hij een bordpapieren schildje waarop te b-zen siaatVivenl les Libéraux 1 Aan het knoopsgat, prijkt een ruikertje van blauwblocmen. Hij roept met kloeke stem Vivcnt les libéraux 1 Boer Dooren Och arme Och Ilecre Daar is er weer al 'nen Geus en 't is dan nog al 'nen Meirscbcu pap eter Blonde kerel. Potverblomme De Meirsche papeters van mijne soort zijn ten minste rechtzinnige mannen Recht voor de vuistis onze leus en dat is de leus van eiken gens Gij, slaven van den pastoor, hebt noch eigen noch vrijen wilgij zijt bansvorsten, die moet dan sen hls hij aan 't koordeken, trekt Wij liberalen, zijn vrijziuigc Burger getrouw aan don vorst en aan liet va derland Geirouw tol den dood aan onzen welbeminden Leopold en aan onze vrije instellingen Zwart Manneken. Bravo Dat is gesproken. Blonde Kerel. Wij, liberalen, zijn de mannen van de rede. van de waar- beid en het recht. Wij eerbiedigen eenieders gezindheid, als wij nveiluigd zijn, dat die gezindheid rechtzinnig is 1 Maar wij zijn vijanden van alle vslsch- heid, en vooral van verraderij en kazak keerders Boer Fijnter. RafDal is op mij niet Zwart Manneken. Treffelijk ge sproken, Mijnheer, treffelijk Meit- schen van overtuiging worden door alle partijen geeërbiedigd alleen de overioopers genieten geene achting en worden maar in zooverre gezocht als men ze noodig beeft om de belan gen der partij te doon zegepralen Boer Ftjnter. RafDat is op mij niet 1 Zwart Manneken.Hoeveel Klerika- len zijn er niet,die vroeger liberaal wa ren en die uit eigenbaat, uit heersch- zucht, of om geldelijke belangen hunne overtuiging, hunne vrije ge dachten verloochend hebben en vrij willige slaven geworden zijn. Ik ken er, die aldus gehandeld hebben om hunne dochters te kunnen uithuwen Boer Dooren. Aai Aai Waar gaat hij komen 1 Boer Fijnter. Raf Dat is op mij niet 1 Zwart Manneken. Ik ken er an dere, die vroeger liberaal waren in de ziel, eu nu, omdat zij een zoon heb ben die priestor is en die moet voor uitgeschoven worden door Monseig neur, zich als razende klerikalen ge dragen Boer Klerik. Attrappe Champag ne G'est du lard Zwart Manneken. Ik ken er nog andere, die vroeger kloek liberaal wa ren, maar sedert zij een schoon en jong. maar fanatiek wijf op den hals hebben, alle kracht verloren hebben en juist dansen gelijk dat wijf fluit Dat zijn karakterlooze menschen BoerKlerik. Aai I Aai Boer Fijnter. Attrappe Champag ne G'est du lard Dat is op mij niet! Blonde Kerel. Ja, zoo is 't Mijnheer. Doch er is nog eene andere soort van klerikalen, namelijk de domgeboren klerikalen. Van deze laatste soort hebben wij er bet meest langs onze kanten. Klont Boter. Uitgenomen in Vlierzale, waar da mensehen meest allen sterven van te veel verstand Boer Fynter. (Ter zijde) De dom me kerel 1 hij heeft het niet beetJa, zoo is het in de wereld meer geluk dan verstand. Zwart manneken. Eene andere soort, en deze is verre uit de gevaar lijkste, dat zijn de zoogenaamde Tar- tuffen en de Rodins. Meest al deze personen zijn zeer ge leerd eu uiterlijk zeer christelijk. De kwezels cu kwezelaars, de eenvoudigste menschen, vooral die van den builen, schenken er gemakkelijk hun vertrou wen en geld aan en moeten het belaas, zeer dikwijls, ja bijna altijd bekoopen Tot deze soort van klerikalen behoor den de Langrands, de Bernards, en honderd andere scherrewegs, die met liet geld van boer en burger schampavie gespeeld hebben. Boer fijnter. (Terzijde.) Mijn ziele Gods. bij zegt de waarheid, doch ik moet zwijgen Boer Kluppel. (door den neus) Die kerel klapt goed! Zwart Manneken. 't ls afschuwe lijk Ik ben verontwaardigd, als ik er op denk, dat zoovele huichelaars, onder den dekmantel der religie liet volk be driegen cii liet besie bloed uitzuigen. Mannen, die in de gemeente en provin ciale raden cn in de Kamers onder den naam van Roomsch katholieken, als verdedigers van den godsdienst gaan zetelen, en die achlerduins deii spot drijven niet de sukkelaars., welke zij exploiteeren Blonde Kerel. Welgesproken Zwart Manneken. Ja, vriendan, zulke mannen, die niets anders ken nen dan eigen belang, eigen genieting en uitbuiting van 't volk, zulke man nen zijn het, welke het land in het verderf wilden storten. Doch de brave en verstandige burgers van 't land zijn daar op heden 13d" Juni tegen opge komen De partij der slavernij, der Tartuffen,ligt voor goed en voor altijd in het zand Ons duurbaar Belgenland is verlost Onze geleerde en brave onderwijzers zijn gewroken Vrede en eendracht zullen overal heerschen: in do huisgezinnen, in de dorpen, in de steden koophandel en nijverheid zullen een nieuw leven ingaan de landbouw zal zich opbeuren en ondar den algemeenen kreet van Leve de liberalen Vooruit', vooruit! VOORUIT! zal ons lieve vaderland een tijdstip van welvaart en roem te gemott gaan! Gar-deconvoi. Sotleghem Les voyageurs pour la ligne de Bursi et Er- pe-Meire, changent de train 1 WAT ZEGGEN ZE NU VAN GOD Ja. wat gedacht moeten de klerika len nu van God en van O. L. Vrouw hebben Wij zouden het eens willen weten, hoe zij dat uitleggen. Inderdaad, er zijn sinds vijf of zes weken meer ge beden gedaan voor den goeden uit slag der kiezingen, dan er ooit gedaan zijn om het een of ander van den he mel te bekomen. De bedevaarten naar lourdes en an dere plaatsen zijn zeer talrijk geweest, om toch de overwinning aan de Tjeef- kens te geven. En wat heeft ons heere, wat heeft O. L. Vrouw daarop geantwoord Neen. zegden zij, gij zijt niet weerdig nog het land te besturen gij zijt geene christenen meer, die hel woord Gods verkondigt en de broeder liefde aanbeveeltgij zijt partij man nen. die niet dan haal en nijd onder de menschen brengt eu daarom moest gij verliezen.» Als het zoo niet is, dat de klerika len ons eens zeggen, hoe het komt dat zij ondanks al die gebeden, die offeranden van kaarsen enz., verloren hebben. aarde uiltenden, dan die van zonden te kunuen vergeven en alleen met woorden uit te spreken, de zelfstan digheid van spijzen te kunnen veran deren? leder Vlaming, die de Evange liën, in de vertaling door de Kerk. ten jare 1598 goedgekeurd, leest, zal kun nen oerdeelen of de bovengemelde aanmatigingen gegrond zijn of niet. ZE WORDEN HET GEWAAR. Wij hebben steeds doen uitschijnen dat de geestelijkheid, doorhaie buiten sporigheden en onverdraagzaamheid, uiet alleen de religie ten onder brengt, maar dat zij daarbij zich iedereen tol vijand maakt. De Journal de Bruxelles, tolk van den lieer Mabu, inoet dit heden beken nen en geefi aan de geestelijkheid en fanatieke» klerikalen den volgenden, raad: - Het is aan de w ijsheid der geeste lijkheid en aan de voorzichtigheid der katholi|ken dat liet behoort fde gewel dige politieke geestelijke driften te ver minderen. De voorzichtigheid voor de geeste lijkheid in hare daden, in hare woorden cn in hare schriften is ons noodzakelijk. Men moet de kiezers van goeden wil van o:.s niet verwijderen. Dat wil du:deulijk zesgen dat de geestelijkheid tn de klerikale dagbladen, de. schuld zijn van den glooien neder laag die de klerikalen in geheel bel land geleden hebben. Nu, als het te laat is komt men met goeden raad, men had dit vroeger moeten doen. C'est trop tard, zei pastoor Bast. De processen-verbaal van dit on derzoek hebben onze nieuwsgierigheid opgewektwij bobben willen weten, waaruit de ondervraagde geestelijken hunne stoute handelwijze geput had den daarom raadpleegden wij den Mechelschen Catechismus en lazen daarin het volgende «Een sakrameni is een uitwendig teekeu door Christus ingesteld, betee- kende eene zonderlinge gratie die ons door hetzelve gegeven is. De biecht is een sakrament in hetwelk, door de priesterlijke macht, zonden die na het doopsel gedaan zijn. vergeven wor den. Het Priesterdom is een sakra meni door het welk de dienaars der H. Kerk macht ontvangen en gra tie om ambt bekwamelijk te bedienen. Onder die dienaars zijn zeven trappen of staten, waarvan de hoogste is bet priesterdom; de priesters hebben de macht om, in Christus naam, de zon den ie vergeven en, door hun woord, bet brood en den wijn ie veranderen in het lichaam en bloed des Heeren. Kan men eene groolere macht op B. Watlripont,wonende te Antwer pen, Lange Van Bloerstraat,leefde sinds ecnigen tijd van zijne vrouw geschei den die scheiding bad den man zeer verbitterd irgen zijne vrouw bij bad bet ongelukkig gedacht opgevat zich op haar te wreken. Ten einde zijnen wraaklust te koelen, begaf bij zich Maandag avond rond 10 ure. naar de woning zijner vrouw in de Weldadig heidstraat, waar bij haar aan den in gang harcr deur vond zitten, Eene lie vige woordenwisseling ontstond Shs- sclien de beide cchtgenooteii Wattri- pont door gramschap vervoerd, baalde een revolvei ie voorschijn en loste een schot dat haar in dc linkerzijde trof. De ongelukkige vromv viel badend in baar bloed ten gronde. Eenige perso nen kwamen toegesneld en dienden de vrouw de eerste zorgen toe, terwijl een geneesheer in allerhaasl geroepen werd, die de wonden van liet slachtoffer niet gevaarlijk bevonden beeft. De dader is aangehouden. Verleden week is weêr eene nieuwe moordpoging ie Brussel gepleegd, dit maal door een meisje, Rosalie Caudron, oud 26 jaar. Rosalie Caudron woonde sedert on geveer een jaar bij zekeren Van der Jeuglh, koopman in aardappelen, wo nende op den Gentschcn steenweg, tn Sint-Jaiis-Molenbcek. Verleden week ontstond een twist tnssclicn hen en hel meisje verliet Van der Jtiight. Zij had sedert dien vernomen, dat de koopman bedekkingen onderhield met eene andere vrouw. Zij wist dat bij Vrijdag naar de kalrermarkt, aan het slachthui» moest komen. Zij ging er hem afwachten Van der Jeuglit kwam er inderdaad met zijne kar en in gezel schap v»n zijne nieuwe dienstmeid. Rosalie Caudron sprak den koopman aan en deed bedieigingen beiden gin- nen echter een glas bier drinken in eene herberg der Nijverbcidskaai. Toen Van der Jeught weêr op zijne kar geslapt was en wilde wegrijden, haalde Rosalie Caudron eensklaps een revolver met zes schoten geladen te voorschijn, en 'osle twee scholen op Int peord, dat niet getroffen werd. Zij mikte dan op den koopman en liep hem loe dal hij moesi vergiffenis vragen. /Jij deed dit en reed dan in vollen draf weg. Terzelverlijd zette Rosalie den loop van den revolver op hare borst, in de richting van bel hart, doch betschot ging niet af. Een onderofficier, die juist vooibijgiug, ontwapende bet meisje, dat naar bet jioliciebureel gebracht werd. Zij is ter beschikking gesteld van hel parket. Het parket van Brussel heeft aan da policiekommissarissen van bet land, het signalement opgegeven van twee onbe kenden, beschuldigd van kindermoord, Ziehier in welke omstandigheden de kindermoord ontdekt is. Op 30 mei be merkte men in eene herberg van de Nijverheidstraat, dat het gemak ver stopt nas. Men vond er een lijkje in, van een pas geboteu kind van bet vrouwen geslacht. Men heiiunerde zich dat den vorigen dag, omtrent 6 1/2 ure 's avonds, eene vrouw, ongeveer 60 jaar oud, in de herberg geweest was, Na eenige oogenblikken verliet zij de her berg, en kwam drie kwartiers daarna met eene jongere viouw terug, en beide zijn naar bet gemak gegaan. Den 1 dezer heeft een soldaat der wacht, te Oostonde, door den kaporaal-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 2