VOOR VRIJHEID WAARHEID Etl RECHT. 1882. Aalst, 23 Augustus. A" I f,. Fr. 4-00 Fr. n k o n d ig i nge n 0? hoiiBcnienlsprijs 's jaars voor de stad. 15 C""° den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. .fS OORUIT s jaars voor heel \et land. is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt, men uiterlijk des Woensdags voor (1 uren namiddag te zenden. DE RELIGIE EN HARE BEDIENAARS Het is eene vastgestelde en onbe twistbare daadzaak dat de Roomsehe religie in Belgie sedert omlret vier jaren grooie verliezen onderdaan heeft. Tiet ongelukkig gedactit der hooge Belgische geestelijkhei I van deu school- stripl aan te vangen en door te drijven niet geweldige middelen, waarmee zij in vropgere eeuwen haar doel meestal bereikte, doen die thans met eeneu ver keerden uitstag aangewend geworden zijn, moet als eene eerste en voorname oorzaak beschouwd worden dor afschei ding van eene onibelbare menigte geloo- vige.n. De tweede oorzaak der onverschillig heid in zake van religie, welke len huidigen dage algemeen bemerkt wordt, moet gezocht worden in het gedrag zelve van de bedienaars der religie. Oe gedachtenwisselingen lussclien het Belgisch Staatsbestuur en bet Pauselijk bof, gevoegd bij de brieven door Mgr.. Dumont openbaar gemaakt, heeft de dubbelzinnigheid van bet hoofd der H. Kerk, va:i zijnen Nuntius en van den aartsbisschop van Meohelen aan het licht gebracht. De handel wijze der Bel gische prelaten, vergeleken met hel. ge dragder Fransche kerkvoogden tegen over de schoolwet, heeft zoo klaar als kristaal doen zien, dat bet geenszins de belangen der kerk zijn welke onze gees- lelijheid heeft doen handelen, maar wel hunne eigene intresten en die hun ner npvoedingsgeschriften. Voegen wij bierbij de zedelooze fei ten door geestelijke personen gepleegd en welke sedert dien zoo talrijk aan het licht gekomen zijn; diefstallen en moor den die sleehls te vergelijken zijn aan de schelmstukken der groote Italiaan sclie bandieten en waaraan de gezalfden des Heeren zich plichtig maken. Pastor Auriol bijv. die twee oude jufvrouwen vergiftigt en hunne rijkdommen ont rooft kanunnik Bernard die met vier millioen uit de kas van het bisdom Door nik opsteekt en meer andere feiten waatvan de melding te lang zou zijn brengen veel toe om bij bel volk den eerbied, de hoogachting desgodsdienstes te doen verflauwen omdat de voorbeel den van losbandigheid en van roofzucht gegeven worden, juist door hen wier zending bet is. de heiligheid der religie ie doen uitschijnen en door woorden en daden te verkondigen. De feilen door Cautereels, gewezen pastor van Hemixem, een dorp in onze gebuurte, uilgesteken zijn weer van aard om allen eet bied tot de heiligste geheimnissen van den godsdienst in ons te verminderen of gansch uitte dooven. Men herrinnert zich dat deze gewijde persoon een kistje, dat dertien duizend franks bevatte, van eene oude vrouw in bewaring on tving en dat hij later loo chende het kistje ontvangen te hebben. Voor dit feit moet hij nog verantwoor den, alhoewel hel gerecht hem toege staan beeft, zijn beweren door getuige nissen goed te maken. Een andere diefstal door dien priester gepleegd is onderlusschen aan het licht gekomen en voor die schelmerij is thans een aanhoudingsmandaat legen hem uit gevaardigd. liet kerkfabriek had. waarschijnlijk op aanraden van M. de pastor zelf, eene som van lien duizend franks verborgen in liet tabernakel. Daar onder bewa ring vanChristus,zou liet geld in verze kering zijn, de dieven zouden zich wel gewacht hebben liet daar, van onder liet oog Gods te komen weghalen, de op perste Majesteit zelve zou zich immers gelasten den lieilgscheuder te straffen die de hand zou durven slaan aan den schat, toevertrouwd aan zulke liooge bescherming. Doch M. de pastor, die in zijne vuist lacht met bet eenvoudig geloof der kerk meesters, ontrooft het geld waarschijn lijk in de overtuiging dat hij het beter gebruiken kan dan de onzichtbare be woner des tabernakels. Moeten wij uit zulke daad niet beslui ten dat de priesters zclven niet geloovcn aan de echtheid van de tegenwoordig heid Gods onder de gedaante der hostie. Hoe zou het mogelijk zijn,wanneer men van de waarheid van dit geheim door drongen is, wanneer men zich in het tabernakel de majesteit Gods voorstelt, die met een verbolgen oog neerziet op den misdadiger en die hem op liet oogen- biik straffen kan, hoe zou het mogelijk zijn. zeggen wij, van met zulke gevoe lens bezield, men de heiligschendcnde hand zou durven slaan aan cenen schal in eene zoo heilige plaats verborgen Neen. men moet, zooals een echte hos- stieschender.als een echie beeldenbre ker, geen geloof, geen godsdienstig ge voelen meer hebben om zich aan zulk feit plichtig te maken. En zoo gebeurt liet dat de handelin gen der priesters zeiven, de religie on dermijnen en in de geloovigcn den laat- sten sprankel des geloofs uitdooven. EEN GOED PRIESTER in een voorgaande anikel zegden wij, dat wij niet zouden nalaten zijnen lof te verkondigen, telkens wij een priester naar Christus leering zouden ontmoe ten. Wij hebben thans die gelegenheid en nemen ze te baat De pastor van Savigny-sur-Grosse in Frankrijk is door deu minister van on derwijs officier d' Academie genoemd. Door deze hooge onderscheiding, schrijft M. de prefect die nem de be noeming meldt, heeft de regeering der republiek willen toonen, dal zij de priesters weet te eeren die niet schroo- men voor hunne vaderlandsliefde en hunne vrijzinnige denkbeelden openlijk uit te komen. M. de pastor Sauvert beeft daarop volgeuder wijze geantwoord Ik beu getroffen door de onderschei ding. die de regeering der republiek mij ten deel heeft doen vallen, en zij ver hoogt de waarde cr van. door uwe tus- sclienkomst ie gebruiken om mij hier van mededecling te doen. Het is mij, om uwe uitdrukkingen te bezigen, te aangenamer voor mijne denkbeelden uit te komen, daar ik die in overeenstemming acht met de edele en de verhevene beginselen, die Chris tus, mijn meester, mij opgedragen heeft ouder de mensche.i te verbreiden. De li^/de voor zijn land, de eerbied, voor de regeering, die liet zich vrijelijk gegeven heeft, de eensgezindheid der hartenALTIJD MOGELIJK door de naastenliefde,zelfs bij het dikwijls geoor loofde verschil van meerling, de dienst van God, zij allen vormen een ort hodox program, dat elke priester, on danks de kwaadwillige of bekrompene geesten, openlijk mag verwezenlijken. liet verheugt mij zeer, dat die rechtgeaard beid uwe weWiiendheid niet is ontgaan. De achting zijner over sten is voor ieder man van hart hel beste deel zijner belo ining. Gelief dus, mijnheer de prefect, mijn dank en erkentelijkheid aan den minister te betuigen, enz.» Wij doelen dit antwoord met genoe gen mede, liet is een bewijs te meer dat de liefde voor zijn land, de eerbied Voor de regeering die het zich vrijelijk gege ven heelt» heelwel kunnen" gepaard gaan met de christusleer. alhoewel het grootste gedeelie onzer priesters liet zoo niet verstaat. D? grootste bekommernis dezer laat- sten hestaai in het volk op te ruien te gen bet liberaal bestuur, om hunne op perheerschappij op de piiinen der vrij heid te kunnen vestigen. Aan dit doel besteden zij hunnen in vloed en tijd, liet overige laat hen on verschillig. Ook moeten brieven zooals den bovenstaande onze. geestelijkheid in groote vergelegenheid brengen. De clereale bladen zullen zich derhalve wel wachten bet schrijven van paslor Saurert aan hunne lezers mede te doe len EENE VRIENDELIJKE STEM UIT HET WALENLAND. Mij lezen in het Organe de Mons van Donlerdag 17 Augustus 1882 «Zekere confraters toonen eene ha- telijte strekking om met onze broeders in Vlaanderen den spot te drijven. Een ondir hen vond er, dezer dagen nog, bebgen in aan te teekenen dat een vrij- metelaar zich lot eene loge van liet Wacnland bad gewend om te vragen dattr zou gewerkt worden ten einde do stude van het Nederlandsch in alle schlen te doen invoeren en dat dit voostel een vreeselijk gebbdl, wn forridable rugissement teweeg braot. »ndien het nieuws juist is, veroor- Iova wij ons te zeggen da', dit vreese- lijbgebkul enkel een belachelijk Dra len une ridicule braillerie was. Wat liet ware te wenscben dat dc Wa- len/mder welke nogal eenigen vreem detien leeren. het Nederlandsch ken den zij zonden geen zoo vies gezicht mei snijden, wanneer zij in Vlaande- renkomen, waar gelukkig voor hen, landgenooteii leven, die zich de.moeite getroost hebben Franseli te leeren. Wij hebbtn liet meermalen gezegd; niets is zreemder dan een gezin, waar van de, leden elkander niet verstaan. En dit is liet geval met het Belgisch gezin. Dc confraters, welke wij bedoelen, zoudeu wel doen met die spotternijen tegen- onze vlaamsche broeders aan de geestige schrijvers van over Quiévrain te laten; dit zou verstandiger en ineer vaderlandsch gezind zijn s Zoo spreekt dit Waaisch nieuwsblad en liet is voor ons een waar genoegen die rechtzinnige, vriendelijke woorden aan onze lezers mede te deelen, des te liever omdat er, helaas! in ons Vlaan deren nog zoo velen rondluopen en imo- ge, zelfs zeer hooge betrekkingen be- klceden, die verreweg noch zoo verstan dig, nog zoi. vaderlandsgezind zijn als die waalsche schrijver. Verwonderen zou het ons geenszins, indien wij hoor den zeggen dat in eene vrijmetselaars loge in Vlaanderen liet voorstel lol on dersteunen van liet wetsontwerp aan gaande het gebruik onzer taaibij hét middelbaar onderwijs zoo niet met een vreeselijk gebrul onthaald,dun toch door eene talrijke meerderheid verworpen w erd En zulke mensclien durven zieh li beraal. d. i. vrijzinnig noemen zij schreeuwen zelfs als razenden wanneer wij, flaminganten, ons verstouten hun onder den neus te wrijven dat zij de handlangers der klerikalen zijn Eu tocli is liet zoo. Het spijl ons dat de geachte confrater uit Betgen het blad, waarin die aardig heid gedrukt staat, niet bij name noemt. Wij denken dat het voorval in liet Lui- kerland moet plaats gegrepen liebnen want de inwoners van Henegouwen zijn in liet algemeen meer vlaaiusehgezintjl dan al die verfranschtc Vlamingen, wel ke de taal der vaderen verachten en verschoppen. Onze Waalsche landgerrooten dier streek verlangen hoe langer hoe meer de broederbanden met ons nauwer toe te halen en het is de schuld der regee ring, van liberale ministers zoowel als klerikale, datdc toenadering tot heden niet meer vorderingen gedaan heeft. Dc gemeentebesturen doen wat zij kunnen: zoo wordt te Bergen in de betalende scholen voor jongens en meisjes en in de koslelooze avondscholen het Neder landsch onderwezen. Vlaamsche onder wijzeressen wordan voortdurend in de volkrijke gemeenten van het arrondisse ment Bergen gevraagd en wij mogen belangstellenden verzekeren dat hen daar een goed onthaald wachten hun aanzienlijke voorieelilen verleend wor den, geheel en al hot tegendeel van het geen wij in onze Vlaamsche inrichtingen van openbaar onderwijs zien gebeuren, waar de leeraars der moedertaal geens zins door de overlieden, niet do hoogste te beginnen, als troetelkinderen behan deld worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1