roos VRIJHEID VAABHE1S EI BECHT. 1882. Aalst, 7 September J\° 113. Fe. 4-00 Fm. 4-73 aankondigi iige n Bc abonnementsprijs 's jaars voor de stad. 15 Cmc" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT s jaars voor heel het land. is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. DE VRIJSTELLINGEN. Het Staatsbestuur heeft de lijst doen afkondigen dei personen van den mili tairen dienst ontslagen, ingevolge art. 28 der militievvet. 302 lotelingen hebben uit dien hoof de hunne vrijstelling bekomen. Van dit getal waren er 68 seminaristen en 238 leerlingen normalisten. De klerikale bladen vergelijken die twee getallen en roepen op alle tonen dat de vrijgestelde normalisten bijna vier maal meer in getal zijn dat er gevolgeli jk vier maal meer burgersjon gens de wapens zullen moeten nemen voor schoolmeesters zonder God dan voor lien die zicli tot den geestelijken staat voorbereiden. De gewijde bladen hebben geene groote rede om zich te dier gelegenheid in de handen te wrijven, zegt de Flan dre libérale, want die statistiek is hun ne zaak in het geheel niet voordeelig en het blad geeft hierontrent de vol gende bemerkingen Wat bewijzen die twee getallen zoo vraagt de Flandre libérale en ze antwoord Vooreerst dat, niettegenstaande al de banvloeken en verdoemingen door de geestelijkheid tegen de staatsnor maalscholen uitgesproken, deze nooit zoo bevolkt geweest zijn dan nu. En iweedens, dat, terwi|l de nor maalscholen van den Staat vol leerlin gen zijn, de seminarien, die geestelijke kweekscholen, al meer en meerledig geraken.» In hoever zulke bemerkingen ge grond zijn. dat aal de klerikale pers best welen te beoordeelen. Het isonder een ander oogpunt dat wij de zaak wil len beschouwen en wel onder hel oog punt der reehtveerdigheid. Zi|n die vrijstellingen, ja of neen, door een maatschappelijk belang ge wettigd dat. is de quaestie. In dien ja, dan doet het getal niets ter zaak, indien neen, dan is eene enkele vrijstelling reeds te veel en stelt een onrecht daar, hetwelk zoo haast moge lijk moet verdwijnen. Het volksonderwijs is voorzeker van het hoogste maatschappelijk belang en bes behoort den staat, te zorgen voor bekwame onderwijzers, opdat de inzich ten der wetgevers op de beste wijze vervuld, en den dienst des onderrichts in de volmaaktste orde volbracht wor de. Tot nu toe is er nog gebrek aan een voldoende getal nfficieele onderwijzers en het volksonderricht zou er noodza kelijk door lijden indien men hetzelve jaarlijks een zeker getal manschappen onttrok en daardoor den mangel die zich alreeds doet gevoelen nog merke lijk vergrootte. Het is derhalve noodzakelijk dat do vrijstellingen voor de normalisten ten minste voorloopig blijven bestaan. Wat de seminaristen betreft, deze zijn bestemd om onderpastoor of wel kloosterheer te worden. Door het onderzoek hetwelk M. de minister van justitie ingesteld heeft om te zien of hel getal onderpastors wel in betrek is inet de catholieke bevolking zal bet weldra uitgemaakt zijn of de vrijstelling der jongelingen welke zich tot dit ambt voorbereiden echt nood zakelijk mag gebeeten worden. De seminaristen die zich tot den kloosterstaat bestemmen zijn in een heel ander geval. Geen maatschappe lijk belang wettigt dezer bestaan en wij weten niet waarom de staat, die in zake van religie onzijdig moet zijn, een pri vilegie zou verleenen aan toekomende eapucienen en andere, die niet alleen aan bet gouvernement geene diensten bewijzen, maar zich gedurig verstou ten het te bestrijden en met smaad te bejegenen. Verre van ons de vrijheid te willen besnoeren en iemand te willen beletten zich aan eeni gen kloosterregel te onder werpen. Make zich paler of abtdijheer wie wil, ieder zijne goesting; maar wij zouden willen weten wat recht die heeren hebben om vrijgesteld te worden van den dienst eu of liet geen onrecht is wanneer men andere jongelingen dwingt, in hunne plaats op te trekken. Vrijheid voor iedereen, dat is onze leus maar voordeelen verleenen dat is wat anders. Zulks springt zoo veel te ineer tegen het hoofde, wanneer er quaesti is per sonen te bevoordeeligen die zich door hunnen hevigen strijd tegen 's lands be stuur alle gunst onweerdig maken. KERKHOFKWESTIE. Men leest in de Gazeette van Dender- monde De Flandre libérale heeft reeds ver scheidene artikels afgekondigd over de kerkbofkwestie van Dendermonde. Zij richt zieh voornamelijk tot den Bien public, om van dezen de oplossing van het raadsel te bekomen in andere woorden, om te weten of het kerkhof van Dendermonde de kerkelijke wijding heeft ontvangen met of zonder «ver doemden hoek Het bisschoppelijk blad, dat eerst getracht had, langs slinksehe wegen, uit de verlegenheid le geraken, vindt eindelijk geen ander redmiddel meer, dan dit ellendig ant woord Gij wilt ons doen spre ken?... Hewcl, wij zwijgen als een visch. Trek iiu maar aan onze bel zoo veel ge wilt, wij zijn niet 't huis, Een meer zelfvernederend en be schamend uitvluchtsel kon do Bien public niet geven hij die alles weet, hij die voor zending heeft de geestelijke belangen te verdedigen, hij voelt zich gedwongen te bekencn dat bij niet spre ken durft, niet spreken mag. Er schuilt dus inderdaad een geheim achter de kerkhofwijding van Dendermonde. Ondertusschen blijven wij bij ons eerste gedacht, dat gezegd kerkhof ge wijd is in als zijne deden. Er bestaat geene schaduw van gracht, van muur of van haag, ter afschijding va:i het ongeweide met het gewijde deel.En dit is, zoo als men weet, volgens de kano- nieke wetten, eene noodzakelijke voor waarde tot de wijding van een kerkhof De bisschop van Gent heeft die afschei ding uitdrukkelijk geeiseht in zijnen brief aan hel gemeentebestuur van Gent eu slechts op die voorwaarde zou hij in de wijdingdes kerkhofs hebben toe gestemd. De wetten der kerk waren daar, en Monseigneur zelf had het recht niei die te miskennen. Hoe komt het nu, dat men ia Den dermonde, onder dezelfden bisschop, een kerkhof mag wijden, zonde'- zicht bare aanduiding van den <t Hoek der Verdoemden terwijl dit in Geut on mogelijk kon gebeuren Is de bisschop tot verzoenender ge dachten gekomen, en laten de kanor.ie- ke wetten hem in 1882 dingen toe, welke hem in 1866 en 1872 nog stren- gelijk verboden waren? Of heeft het gemeentebestuur van Dendermonde den bisschop bedrogen, met hem te doen gelooven dat de noo- dige afsluiting gedaan was, of hem te beloveu dat ze zou gedaan worden De Bien Public mag niet antwoorden, is betzelfde verbod ook gegeven aan onze twee clericale organen, den On partijdige en Dender en Schelde?... Zoo niet, dan verwachten wij van hen een antwoord,want deze kwestie, zoo als de Flandre libérale het recht doet opmerken, is van belang en ver diend opgehelderd te worden. De Flandre libérale richt zieh ook tot den beer burgemeester van Den dermonde met verzoek vin eenige op heldering. Men weet dat M, De Bruyn zeer gaarne, en daarenboven zeer breedvoerig aan de dagbladen schrijft. Als in deze kwestie geen zwaar pak op den lever ligt, zal hij zieii verhaasten aan't bilijk verzoek der Flandre liberale te voldoen. BEDEVAART VAN OP UWEN STOEL. De exploiteurs dor domheid cn van het fanatism. weten toch met alles een middel. Er zijn vele li jden, die eene bedevaart Lourdes (Frankrijk zouden willen doe.n, maar die daartoe door het een of ander middel belet zijn. Ehwel, die vindingrijko klerikale winkel, heeft een middel gevon den, dat iedereen van op zijnen stoel, hoe verre de afstand ook zij, de bedevaart naar Lourdes kan mede doen Het is niet moeilijk, niet vermoeiend, in het gehuel niet lastig, met enkel Vijftig frankskens te storten en de toer is ge speeld. Eene circulair van het genootschap no- tre dame de salutte Parijs, beveelt dat middel aan welke het volgende is Elke persoon die in tijds voor eene som van ten minste 30 franken insrhrijft, of die som kan bijeenkrijgen, ontvangt, voor het ver trek van de bedevaart een klein gebedekeu van O.-L.-Vrouw van Gratie, met do ge beden der novene, de algeraeeno inzichten on don naam van den zieke dia hun ver vangt. Van zijnen kant, ontvangt de zieke het zelve beeldeken,met aanbeveling te bidden voor de inzichten van den gever der 50 frank of meer, wiens naam men niet bekend maakt. Alzoo, de personen die zieh naar Lourdes niet kunnen begeven, defamiliën, de parochiën, do kloosters, kunnen hunne gezanten bij de gezegende grot hebben en deelnemen aan die akte van geloof, die verwondeit, maar die zoovele zegeningen bekomt. Wat zegt de lezer van die nieuwe klerikale karotte 't is een beetje fijn uitgevonden. Eu zeggen dal er zoovele dompelaars zijn die zicli door die bru tale farce laten beet nemen en hun geld alzoo wegwerpen. KLEIN GEWET ENSONDERZOEK. Geven wij den titel in zijn geheel van dat kleine brochuurtje Klein ge wetensonderzoek van EEN KATHOLIEK over de voornaamste plichten in den tegenwoordigen tijd, dezer dagen tege lijk uitgekomen te Parijs, te Brussel en te Genève, zonder naam van schrijver. Hetzelve wordt verkocht ten profijte der katholieke scholen. Wij lazen het en kwamen lot de overtuiging, dat de voornaamste plich ten der katholieken in den tegenwoor digen lijd" bestaan in.... geven GE VEN GEVEN I Eenige uittreksels zijn voldoende om dat bewijzen De katholiek dan moet beginnen, vol gens het eerlse kapitel, met zich te vra gen VV at heb ik tot hieraan gedaan voor de verdediging der heilige zaak onzer Godsdienst Hen ik mij aangesloten aan het werk der verdediging van de katho lieke belangen en heb ik daaraan wel volgens mijn plicht, met de noodige persoonlijke werkzaamheid en MET MIJN GELD deelgenomen? Tweede kapittel VERPLICHTING OM TE STEMMEN EN TE DOEN STEMMEN Ben ik met de uitoefening van mijn burgerplichten niet wat te ligt vaar dig omgegaan Heb ik om die te ver vullen, mij wel de gertingste moeite getroost de geringste oppoffering, DE KLEINSTE UITGAVE En iels lager Wanneer bel zich gold eene eandi- daluur voor te bereiden, gunstig voor den maatschappelijken toestand dien ik ben geroepen te verdedigen, heb ik dan wel daarvoor naar plicht, genoegzamen tijd en GELD opgeof ferd Gaan wij over tot kapitel '11 DE SINT PIETERSPENNING. Kwam ik voor ouder bet getal in schrijvers voor den Sint Pieterspen ning en, zoo-ja,VOOR WELKE SOM DIE SOM, Was die geevenredigd aan inijn stand en vermogen Kapittel IV WERK DER UITGEWEZEN KLOOS TERLINGEN. Ben ik niet in gebreke gebleven mijn OFFER le brengen speciaal be stemd tot hunne ondersteuning Kapittel V: WERK DER KLOOSTERLIJKE ROEPINGEN. Heb ik thans het vaste voornemen om door MILDE GIFTEN le onder steunen het werk, wier doel bel is aanwerving voor de heilige militie Ka pit el Vil

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1