VOOR VRI JHEID WAARHEIDE If RE C Aalst, 14 September. Fr. 1-00 Fm. 4-75 K«. a a it k o i; d ig i cge n Re sbeniieiacRlsjirijs i' 's jaars voor de stad. 15 O™ den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. OORUIT is voorop betaalbaar D' aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor ure namiddag te zenden. UK... VERZOENING. Er is reeds zooveel gezegd en ge schreven o er de stappen, die zonden gedaan zijn, om de bisschoppen Ie overhalen toegevingen te doen. in de kwestie van bet officier! onderwijs, dat wij (lachten daar niet meer op ie moe ten temg komen. De. katholijke dagbladen ontkenden die slappen en de liberale gazellen wa ren liet eens om te zeggen dat de ver zoening te laat kwam en niemand in de liberale partij die weusehteof er een slap voor zon doen. Heden vinden wij evenwel in de Ga- zette de Liégeeen klerikaal blad. een brief uit Bi'iissel.aan dit blad gezonden waarin bel duidelijk bewijs voorkomt, dat er door de leden der klerikale par tij. slappen zijn gedaan, om de cis- schoppen tot verzoening te doen over slaan. Daar men dit zoo volstrekt geloo chend heeft, denken w ij niets beters ie kunnen doen, dan een uittreksel van den brief mede te deelen, welke ir« hel bisschoppelijk blad voorkomt Moet men., vraag» de Gazette de Liége als geëindigd aanzien, de pogingen van «•enige bruselselie conservateurs, om de bisschoppen te dwingen de regels te w ijzigen, door dezen voortgeschre ven, en betrek hebbende op het toe dienen der sakramenien aan de offictee- le onderwijzers en onderwijzeressen, aan de ouders wier kinderen vrijwillig naar de staalsscholen worden gezonden? Deze pogingen hebben plaats gehad het is ounoodig dit te lochenen zij heb ben plaals gehad voor de kiezingen van juni en zijn nadien hernieuwd gewor den. Zij hebben elders dan in Belgie plaats gehad, Het is zeker dat de groote meerderheid der katholijken ze kracht dadig heeft gelaakt. Met welk recht mogen de wereld lijken zich in het bestuur der geestelijke dingen Ziedaar wat de belgische ge zonde reden zich heeft aangevraagd, Het artikel van de Revue générale ken merkt van den tegenwoordige» staat van zaken, heefteen toestand vetopen- baard, die,als hij voortduurt de eenheid der katholijke partij zou vernietigen. Er is bier niet alleen kwes'ie van eenige brusselsclie conservateurs, ver mits M. Woeste, vertegenwoordiger van Aalst, een der invloedrijkste leden der rechterzijde, van liet. getal is. Dit alles bewijst dat de eenheid der katholijke partij zeer bedreigd is en de toestand zeerei moet 'Oorkonten. De Courrier de Bruxellesde onver zoenlijke, spreekt ook »an de stappen die zijn gedaan, door eenige invloed hebbende katholijken <iie zouden gezegd hebben Moet men niet verzoenend- gezind zijn Waar is de liefdadigheid in de onbuigzaamheid der princiepen Moet men de denkwijze niet eerbiedi gen Het is niet zeer hoflijk zich on verzoenlijk te tonnen. Waarop de Courrier antwoordt Ziedaar de ovetwtgende argumenten, voor welke die kleine groep van vrede- lievenden. na drij jaren zegepraal van de bisschoppen en van liet groot ka- tholijk leger,tol eenc omeeremie, schul dige en rampzalige overgave wil komen Zij houden geene rekening van den plicht, van de eer, van de bekomene rechten, van de waarheid, van de be langen der kerk en van de princiepen Verzoeningheeft hel wanhopend libe ralism geroepen, en als een domme weergalm, herhaalt die kleine groep lafliertigen Verzoening Het. artikel 4 deze fopperij voor de klaarziende katholijken, volgens welke de priester in de liberale scho len mag gaan om den catechismus te (iitiler ijzen, zou dus hunne ooge-n eenc zon gelukkige oplossing zijn, zoo zege pralend, dat de kerk, uit liefde voor artikel 4. aan de logte den vredekus zou moeten geven Zoo dat volgens de Courrier de Dnux- elles, de bisschoppen in 1882 niet meer dan in 1879. nel ariikel 4 vol doende doen vinden, en zij in hunnen oorlog tegpn de officieele scholen wil len voortgaan. Des te beter het zal te eerder ge daan zijn met hunne overltcerscbing. ZE WORDEN GENEPEN. I De fransche Journal officieel kondigt een dekreet af, dal de jaarwedde der fransche bisschoppen vermindert De jaarwedde der bisschoppen van Guadeloupe, van de Martinique en van La Réunion, worden op 12.000 fr. ge bracht. De fransche bisschoppen, die eene jaarwedde van 15,000 fr. hadden, zul len voortaan maar 10 000 fr. meer heb ben. De aartsbisschoppen die 20.000 fr.'s jaars trokken worden op 15.000 fr. gesteld. De dagbladen vragen ook de vermin dering» an jaarwedde van den aarts bisschop van Parijs, die nog 45.000 fr. trekt. Wij bevelen die les, door het fransch gouvernement, aan de blsseltoppen ge geven, ons gouvernement aan. Het ge drag onzer bisschoppen, jegens al wat openbaar bestuur is beveelt dat men ze zoo kort mogelijk houde. HET ONDERWIJS DER OFFICIEELE S< HOLEN EN HET NONNEKENS- ONDERW1JS. Een der oubelamelijkste uitvallen on zer politieke tegenstrevers tegen de on derwijzeressen onzer inidelbare en la gere schalen, die naar het zeggen dier eerlijke lieden aan hunne leer lingen niets anders lecren dan polka's dansen, heeft ons liet gedacht doen op vallen eene kleine vergelijking te maken tusschcn het onderwijs en de opvoe ding, die men ontvangt in de stad- en staalsscholen, en tutselien hetgeen de nonnekens geven. Want, merk, wel aan, dat liet niet alleen met het onder wijs is, maar ook met dc opvoeding, dat de ouders hedendaags de onder wijzers en onderwijzeressen gelas ten. In deze eeuw van vlugge werkzaam heid hebben weinige ouders den tijd zich gedurig met huil kroost bezig te houden anderen helmen er de noodige bekwaam.icid niet toe, anderenzeg gen wij maar gan«ch de waarheid zijii le lui nl' wel te onachtzaam, om zich met al de bijzonderheden te gelas ten van eene opvoeding, onontbeerlijk aan al wie', mannelijk of vrouwelijk, hedendaags in liet leven zijnen intiek neemt. Hét zijn de onderwijzers en on derwijzeressen, die heden voor het grootste deel gelast zijn met de zorg de kinderen voor le bereiden (ot hunne intrede in de wereld, en zc op hunne hoede te stellen tegen de onvermijde lijke moeilijkheden e.i de gevaren van het maatschappelijke leven. Men heeft zooveel gezegd en geschreven over die kwesiie, dat wij bet overbodig oordce len op al de omstandigheden van die duizendvoudige en belangiijke zaak stil te blijven. Meer gezaghebbender pennen dan de onze helmen getracht hei voor en liet tegen van alle liedeudaagsc.he opvoe ding en onderwijsstelsels le doen uit schijnen, en wij zeiven. in de male van ons zwak vermogen, hebben die zaak meer dan langs eene zijde verhandeld. Wij denken dus bij de bijzonderheden niet te moeten Mil hj ij ven, en ons te mogen bevredigen met de volstrekte onmogelijkheid te Imslaiigen waarin zieii de Nonnekens bevinden, gedwon gen, of uit vrijen wil, of onwetens van de wereld afgescheiden om de jonge geslachte i voor ie bereiden tot de wor stelingen Jes levens. Is dat hetzelfde met de wereldlijke onderwijzers en onderwijzeressen, die leven in de wereld, tn het huisgezin, in plaatsen waar zij gestadig in aanraking zijn met de moeilijkheden, met de klei ne en gioote bezwaren des h-vens Die vraag sleilen is ze oplossen. En dan zelfs, wanneer geestelijke personen van beider geslacht, die aaa de wereld ver zaakt hebben en zich in deze wereld nog slechts bezig houden met het toe komende leven, hunnen tijd en verstand wilden benuttigen mei op te voeden en te onderwijzen zelfs dan, als zij den goeden wil hadden hun mandaat stipteiijk, ja met strengheid te vervullen is liet hun wel mogelijk zulks le doen Wij zeggen opentlijk neen. Een oude en ware spreuk zegt Het vat geeft uit wat het in heeft, en zeker is 'l dat men geenen honing uit een azijnvat zal tappen. De beste wil der wereld is daartoe niet bestand, en het schijnt ons volstrekt onmogelijk, dat mannen en vrouwen, die de wereld verlaten lubben, om in een klooster te gaan die dc worstelingen des levens zijn ontvlucht, die niets kennen noch kun nen kennen van al de moeilijkheden en al de ellende des maatscliappehjkeii levens, dat zulke personen in staat zouden ziju de kinderen behoorlijk voor te bereiden om iu dat maatschappelijk midden dat zij ontvlucht zijn ie leven. En men zal ons schoon te bevestigen hebben, dat de plicht, de zeifverbnieee- ning de onderdanigheid aan <ie bevelen hunner oversten, aan de zoete zuster- kens, aan de lieve broederkens der kristelijke leering en andere mirakels doen verrichten, wij zeggen dat zulks onmogelijk is en ouder dal betrek, een als onder andere, gelooven wij aan de mirakels niet- De opvoeding en het onderwijs kun nen dus niet, ouder algemeen oogpunt, betamelijk gegeven worden door broe- derkens eu zusterkens. Plaatsen wij ons nu onder een bij zonder oogpunt, en onderzoeken wij welke waarborg het onderwijs en de opvoeding opleveren, gegeven in de geestelijke gestichten, zooals zij l.eden- daagsch zijn ingericht. Door wie worden die onder cvijzeis, die onderwijzeressen, die klerikale op voeders aangeduid '.Vaar, door wie en hoe zijn zij opgeleid geworden in alles wat noodzakelijk, onontbeerlijk is, om goede meesters ie zijn liet is waar dai de noodwendigheden der scholen;met God, sedert de wet 1879 zoo giooi zijn geworden dat het stoffelijk onmogelijk is geweest de !>e- noodigde leeraars le vinden. De bis schoppen hebben zich moeten te vre- den houden met de meerlen hij gebrek aan lijsters en het schoolonderzoek heeft ons geleerd tol welke sooit van meerien men verplicht is geweest zijne toevlucht te nemen. Gewezen koeisier, gewezen meizer, gewezen peerden- knecht, zelfs oudvei oordeelde zijn aan genomen geworden, "in in dc nood wendigheden der kristeue opvoeding le voorzien. Men zou niet verre moeten gaan, om menigvuldige bewijzen le vin den, dat liet echte dmnkoppr.ii zijn. die men heden gelast m de opvoeding en liet ondeiwijs van de kinderen van werkman en burger. De klerikale M. De Decker g. loofde niet dat zijne vnoiz gging zoo spoedig zou bewaarheid worden, vooral loen bij zijn beroemden nooit uitsprak, die hem zoo veel beleedigingen .heeft berokkend van wege de klerikale pers, ten nro- pooste van liet geslacht crétins, dat liet klerikalisnms aan liet toekomende Bel gie wilde voorbereiden. Welk vertrouwen kunnen zulke meesters inboezemen Waar is de in spectie die onderzoeken uinelofal die gasten dc noodige bekwaamheid bezit ten Waar zijn do wedstrijden die ia- len oordeelen over de waarde van dat onderwijs Nergens Hel zij i dc bis schoppen, en (ie bisschoppen alléén die beslissen, en rechtuit gesproken dat is ons niet voldoende. Wij i'cbben geen enkel, volstrekt geen enkel betrouwen in de handelingen van die heerschzueh- tige jiersonnajiies, welke nationale op voeding, om van al het overige te zwij gen, kunnen wij verwachten van ben, die doen schrijven dat onze grond wet niets anders is dan eenc vuilniskar» en dal zij zich di s avonds niet p de knieën gaan zeilen voor de sliefutoe- der, zat van ontucht en overspel om baar den zegen te vragen...

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1