VOOBVRIJHEIDWAARHEID EN RECHT. 1882 Fr. 4-00 Fm. 4-7;"» aan k o n d ig i nge n De abonnementsprijs de distel. 's jaars voor de stad. 15 C™0" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. *s jaars voor heel het land. OORUIT is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt men uiterl ijk des Woensdags voor ure namiddag te zenden. GEEN EX.VA.VI VOOR DE KATHO LIEKE ONDERWIJZERS Geeu esaam voor de katholieke onderwijzers dat is de kreet der kle- rikalen en ze hébben gelijk, want moest er cent; wet geniaal, t worden, die de onderwijzers verplicht een bekwaam heids diploma te bezitten, wij zijn zeker dat er geen vierde van al de ka tholieke onderwijzers in de s.chool zou den kunnen blijven. De Courriere de Bruxdles die beter weet die iemand, hoe onwetend de hroederkens en nonnekens, die onder wijs geven, zijn, geelt uitlegging over wat men met tiet woord vrijheid van onderwijs wil zeggen. Iedereen dacht dat de vrijheid van hel onderwijs, wilde zeggen vrijheid van onderwijs te geven neen het kle rikaal blad legt dat anders uit. Dc vrij heid van het onderwijs wil zeggen Niemand kan verplicht worden een hoegenaamd exeaam af te leggen, in zake van ouderwijs. Zoo dat men volgens de Courtier zelfs, geen letter moet geleerd zijn, om toegelaten te worden onderwijs te ge ven. Men bcefï het rectit ccww-fprtiwle bevolking, en zooals tegenwoordig op den buiten gebeurt,in domheid te laten, omdat er in de grondwet geschreven staat, hel onderwijs is vrij. Ja, het onderwijs is vrij, maar het is onmogeli jk dat de wetgevers daa.- door hebben willen zegge», dat degenen die gelast zijn met liet onderwijs te ge ven, onwetende menschen mogen zijn wbreditzoo, dan ware dit de ontwe- tendheid rechtstreeks aanmoedigen. Het is hoogeri tijd dat men zich met <lie kwestie bezig boude. Het artikel van de groudwei kan niet anders uitgelegd werden, als dal iedereen vrij is onder wijs Ie geven, maar op voorwaarde dat bij er bekwaam toe is. Hoe zoo dat anders kunnen zijn De bedieningen van den Staat, provinlie en stad zijn voor iedereen open maar w il dat nu zeggen dat men die plaatsen kan bekomen zonder dat men de noodige bekwaamheid bezit In het geheel niet, De kathoüjken moeten het op d:t punt met ons eens zijn, dat niemand tot eene bediening kan worden geroepen die er de noodige bekwaamheid niet toe heeft. Ergo dan, is bet onmogelijk een per soon te gelasten de kinderen te onder wijzen.die geen bewijs van bekwaam heid heeft gegeven. En dit bewijs van bekwaamheid moet het gevolg zijn van een afgelegd exaam, voor allen, zonder uitzondering, die zich met het geven van onderwijs ge- lusten Het duurt al lange jaren genoeg dat men den tijd der arme kinderen steelt, door ze vier en vijf jaar in kloosterscho len te laten, zonder dat ze zelfs hunne letters kennen dat moet en zal veranderen, want het is eene zaak van algemeen belang. Wij sporen iedereen aan, overheden, volksvertegenwoordigers,in een woord, allen die maar ecnigen invloed hebben, bij het ministerie aan te dringen om een wetsontwerp in dien zin aan te bieden, dat in geene dee Ie hei artikel der Gionilvvet, betreffende de vrijheid van onderwijs, zal schenden. DE GAZETTEN Den dag van heden wordt er veel gelezen. De gazetten zijn voor iedereen eene behoefte geworden ja, eerie ware noodwendigheid. Natuurlijk demenseh wil weten, leercn kennen hij moet de logen en de valscneid van de waarheid en het recht kunnen onderscheiden.Mol is de drukpers, die de vrijheid van liet land. de eerbied voor de wetten hand haaft en kracht geeft het zijn de pen nen, de macht van het geschrevene woord die de klerikale partij met machteloosheid slaat en hare misdadi ge oproerigheid in bedwang houdt. \V ie geeft u, lezer, liefde tot de vrij heid, eet bied voor uwe eigeue burger rechten en dezen van anderen Wie doel tl liet onrecht, de dwingelandij, den gewetensdwang vervloeken t Wie tlrxi.-»"L> Lu J liAzvonzjhjnn.. As\- overheid hunne plichten vervullen Wie schandvlekt de lafhartigheid, de heerschzueht, de mannen die hun ge zag en hunnen stand misbruiken om anderen te verdrukken, te vervolgen?... Zijn het de gazetten niet Zijn helde dagbladen niet, die hel goed iccht, de waarheid, de rechtzin nigheid, de goede trouw doen zegen- pralen,'zelfs tegenover den Paus, de bisschoppen, de geestelijkheid, die ons geliefd vaderland in een net van logen, valschheid. sleelne trouw dachten te mogen wikkelen en het schandelijk be driegen, mits de diepste geheimhouding assolulamcnle sergreto, schrijft de aarts bisschop van Mechelcn Van daar dat de diukpers zoo ge vreesd is, dat de liberale gazetten zoo vervloekt en vervolgd worden. De Vooruit geniet, ook in hooge mate die eer en wordt allerwege gelasterd en versmaad door de volksbcdiiegeis wij worden uitgemaakt als de siccht&tc gazet die bestaat Waarom O I goede God omdat wij de waarheid zeggen, het recht verde digen. de wetten willen geeerbiédigd zien. Ziedaar onze misdaad, ziedaar het gruwelstuk aan welke wij plichtig zijn- Nu, wij zijn er fier om, men mag ons slecht noemen, omdat wij de ver drukten, dc vervolgers, de vrijheid, het welzijn des volks vorenstaan. Ah lafaards, gij die ons den steeu toewerpt, zijt niet anders dan mannen van eigen zak en eigen belang. Wij zullen u aan den paal der schande nagelen, blijven nagelen. Wij zij» ook «slecht» omdat wij het liberaal ministerie verdedigen, dal zoo kloek en deftig werkt voor liet vader land en het volksonderwijs, Ah wij zouden dc burgerlijke overheid moeteu laten vernietigen, haar alle gezag bene men Dat zal nimmer en nooit zijn. Standvastig zullen wij voor de burger vrijheid, de Grondwet, den Koning blij- en strijden. Wankelen of aarzelen past niet meer. De klerikale partij is de gezworen vijan din van onze rust, van onze vrijheid, van ons volksgeluk. En als zulks moet die partij ten gronde geslagen en mach teloos gemankt worden, gelijk een venij nig dier dat niemand in vrede laat en langs alle kanten hi it met een nooit ge keilde razernij. En nog?... Ja. het is meer dan ooit eene groote plicht voor de liberalen in vloed te gebruiken om de vrije gazetten overal te verspreiden en te doen lezen, indie plicht twijfelen of slapen ware eene lafhartigheid, een verraad in de tegen woordige omstandigheden. Ja, als men nagaat wat pogingen de klerikalen en vooral de geestelijken aanwenden om de vlaamsehe liberale dagbladen van den huiten verwijderd te houden,ten ••inde de buitenlieden te be lettende waarheid te lezen, dan moeten de liberalen niet aarzelen van hunnen kant, de vlaamsehe dagbladen overal te plaatsen waar het maar mogelijk is. Dat zij dit doen en in tijde van kiezing zul len zij zien wat wij op den vijand gewonnen hebben. 'T WAS VOOR DE KWEZELS liet volgende dal in het sehool-en- kwest te Arlon is bekenu gemaakt, geeft een bewijs van de zedelijkheid welke in de katbolijke scholen heerschl Ziehier wat een getuige verklaarde Zekeren dag, sprak de pastoor van op zijnen predikstoel, van de olficiecle school van volwassenen (meisjes) en zegdeDie school zal ons natuurlijk veel werk Jeveren men heeft gezegd dat cr te Et tic een onderpastoor te veel was maar ik zal mij weldra in het ge val bevinden dc medewerking te moeten vragen van een tweeden onderpastoor, om da vruchten van die school, de kin deren van die nietswaardige meisjes, die dc school van volwassenen bezoe ken, te doopen. Er zijneen dertigtal meisjes _m de gemeenteschool van volwasenen. Even wel heeft men nooit een verwijt aan de jonge meisjes kunnen doen. Integendeel, hebben verscheidene jonge kwezels van de katholijke school, de wiegen noodig gehad, welke de pas toor zegde le zullen moeten gebruiken voor de vruchten der gemeenteschool. Dat is andere peper niet waar. En liet is le Ethe alleen niet dat er bij de kwe- zelkens aardige dingen gebeuren. Een arme vader vertelde nog onlangs, boe zijn kind. een zeer jong meisje, door een van de voorstanders van de congregatie verleid was. De Distel Welke zonderlinge naam voor een letterkundige kring. Waarom die naam, en waarom geen aiideie Meer dan eens werden ons die vragen gesteld. Dat de naam zonderling klinkt, stem men wij volmondig hij. De distel is toch een onkruid, waarvan de landman zijne akkers tracht vrij le houden en dat alleen in volle vrijheid tiert op braakliggenden grond. Waarom dus die naam, en waarom geen andere Hierop valt gemakkelijk te antwoorden Wij weten het zelf niet. Dit antwoord, waarvan het rechtzinnige door niemand zal betwist worden, zal in late'ren lijd, wanneer dc Distel, door eene immer jeugdige levens kracht, de eenwen mocht trotseeren, haren geschiedschrijver de moeite spa ren het waarom dier vraag op te snuffe len. Het is hier zooals in menig doopge- val dc invallende gedachte doet dc moeder het kind Parfaitnoemen, en h"t kind krijgt 'nen bult. liet om gekeerde heeft plaats inet onswij doopten ons genootschap De Distel», en wij rukken ouyenioosd, op tiet let- fel 1 OIU 'livillpc *--*0H - kruid uit. Dit gezegd, een woord over de stich ting; en over het daarmede beoogde doel. Aankomende sehlijvers zijn al te veel aan hun zeiven overgelaten. Eene eede plooi aangenomen, blijft deze dan ook bestaan en wordt dieper en dieper. Een jong schrijver volgt eene verkeerde richting Wie zal hem de juiste richting aanwijzen. De kritiek Deze breekt meestal afzonder iets aan le wijzen dat bet afgebroken» zou moeten vervangen Deicriliek Handelt als de man, die zij nen vriend ziende verdrinken, hem toe riep Gij kunt aan de dood ontsnap- Letterkundig Genootschap. Algemeen overzicht der werkzaam heden sinds de stichting van het genoot schap tot heden. p,.n I Hoe jammerde de vriend. Raad het klonk het antwoord. En de vriend verdronk. Eenige beoefenaars onzer letterkunde hebben gedacht, hier te Brussel, in dien toestand te kunnen verhelpen door het stichten van ten genootschap, waarin men onderling elkanders wer ken rechtzinniglijk zou hespteken, zoowel onder opzieht van taalvorm als onder opzicht van wijsgeerige strekking- Indien de berg niet tot mij komt, zei Mahomet, zal ik tot den berg gaan, Doch wij, jongeren, hebben gezegd Wij gaan niet lot den berg, wij gaan tot elkander Den 14 Mei 1881, werd de Distel geslicht door Brans, Buyst. Coopman, Desmet, Janntoulle, Leefson, Naten, Slachmulders, Stynsen Tcirlinck. S:nds de stichting is thans onderhall jaar verloopen. Die tijd is voor de Dis tel, rijk ireweest aan vruchten. Dat een enkel cijfe rtal spreke niet min dan zes Honderd lettel kundige onderwerpen werden behandeld en besproken Al de vakken der letterkunde wer den in de onderwerpen omvat. Zeker lijk waren de geestesvruchten, die men opdisclile, niet allen gerijpt menige groene vrucht werd daaronder gevon den. Zekerlijk sloeg de kritiek den bal wel eens mis doch de tcgenkriliok wns

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1