VOOR VRIJHEID WAARH EID EN REC 1882 Fr. 4-00 Fr. 4-73 aan kondigiogen De abonnementsprijs I 's jaars voor de stad. 15 Oen den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. OORUIT is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor G ure namiddag te zenden. NA DENBAN. Een krcrikaal tamelijk wercldsch overigens en te klaarziende om niet te begrijpen, hoe onze priesters zich zei ven de hand aan hunne blikken donders hebben beteerd sprak over de ge volgen van den schooltwisi in 't stuk van godsdienst. Gaarne bekende bij dat liet onmenschelijk gedrag van de die naren Gods honderden zielen aan de Keik heeft ontrukt maar voegde hij hierbij, dit is slechts oogenblikkelijk de strijd is weldra uit, de geestelijkheid zal den vloek intrekken, de bannelingen zullen terugkeeren in haren schoot, en binnen een of twee paar jaren zal al dat gocwoel geen dieper spoor hebben ach tergelaten op hel gebied van de Kerk, dan een voorbijzeilend srdiip op den spieael van heimeer. Onze katholieke bestoeten dan, dat het voor de liberale vrijdenkers de moeite niet waard was zoo te jubelen, en dat hunne vreugd wel kort zoo wezen vati duur Wij wachten ons van begoochelde overdrijving. Ook in het klein illen niet gelijken aan die Boomsche missi onarissen, die. och arme, zich inbeel den dat zij eenen nienschenetende stam hebben beschaafd, omdat zijn opper hoofd die het dien dag misschien te warm had en geeneu honger zich zoo msar beeft laten doopen.... behoudens zijnen duopcr op te eten ais deze nog maals terugkeert 1 Gereedelijk geven wij toe, dat niet allen, die met Paschen op geenen com muniebank gaan knielen, daarom rati onalisten zijn geworden. Enkele ja zijn heiinelijü gelukkig, dat zij eene gele genheid hebben gelegenheid hebben ge vonden, om dien stoel van schande dien men biechtstoel heet te ontvluchten de meesten nochtans kunnen zoo in eens en op het het onverwachtste niet de vooroordeelen hunner eerste opvoeding a/schudden, en zij zijn bereid zich het oude geloofd werden over het hoofd te laten steken, van het oogenblik dat zulks in behoorlijke voorwaarden en zonder te veel kwelling van hunnen persoon geschiedt. Eene zaak is niettemin zeker. Dan zelfs dat, na het opheffen van den kerk- vIoek,alde gebannenen terugkeerden in den bisschoppelijke» schaapsstal en velen, iu steden en aanzienlijke ge nieenten vooral, zullen het niet dan zelfs zal er in het hart van de geloovigen eene omwenteling hebben plaats gegre pen, die wel lang en wel verre haren weerslag zal doen gevoelen. Het is stellig, dat onze geexcommu- nierden na het einde van den ban niet zullen zijn als voor zijn begin dat die onderwijzer, die vader, die moeder niet ineer zullen wezen als waren zij nooit gevallen onder de kerkelijke doe* ming dat hun geloof tot in zijne grond vesten zal geschokt blijven, nu zij met eigen oogen hebben gezien, hoe ijdel een klank de pauselijke vloek is, en wat hemeltergend misbruik er de lakeien Gods van hebben gemaakt. Onze priesters schijnen het maar al te wel te begrijpen. Een dier weerkomende schapen bood zich onlangs, op dc bede overigens van zijnen pastoor, lot dien biechtstoel aan. Na deze die nooit hadden geschoolzon- digd te hebben vergeleken aan maagden naam die men geen tweemaal kan veidieneD, hoe zuiver ook het leven na het eerste uur zoude zij geworden zegde hem in man des Heeren, onder liet geven van de zoolang geweigerde absolutie Gij zijl een wel herstelde vaas, maar gedenk dat de best herstelde in geenen gevalle eene nooit gebrokene waard is. De priester had wellicht meer gelijk dan hij zelf vermoedde. Sedert dien heugelijke dag moet de vaas veel zijn uitgeloopen, en zoo op het oogenblik wel van allen godsdienst zegge pas- etoórsdienst kunnen ledig staan, de wijl hel de bichteling een brave boer van het omlligende, zelf is die sedert ecnigen tijd de bijbelsche vermaning van den eerwaarden vader al lachende voorivertelt in de herbergen van de buurt. Iloeveie geborsten vazen van dien aard kennen wij reeds niet ALS ER MAAR GELD IS De klerikale dagbladen roepen altijd, dat de vrijdenkers, veel lawijt maken, als zij gezond zijn, maar eens als het op sterven aankomt zij gelukkig zijn een priester te kunnen vinden om ben in hun stervensuur bij te slaan. De dood van M. Mouton, volksver tegenwoordiger van Lnik, heeft daar nogmaals eene logenstraffing aan gege ven. De klerikale Gazette de Liégezegt, van het overlijden van M. Mouton spre kende Ondanks de pogingen, die beproefd zijn geworden, om hem met de kerk verzoenen, heeft hij het s ongeluk gehad te sterven zonder een priester te willen ontvangen.» Men zietdal liet den stervende niet is, die getrouw wil blijven aan zijn ver leden, die een priester vraagt, maar wel de geestelijken zeiven, die alle mo gelijke pogingen aanwenden, om hem met de kerk te verzoenen. Wat is de voornaamste reden daar van Denkt men misschien dat het is om eene ziel te winnen voor den hemel? Maar M. Mouton is een dergenen die de ongelukswet op het onderwijs heeft ge stemd en is bijgevolg door de bisschop pen gedoemd Neen, er is daar maar eene reden voor, en die is, dat M. Mouton rijk is, dat hi| geld heeft om eene uitvaart van eerste klas cn honderde missen te doen celebreren, welke aan de geestelijkheid twee tot drij duizend franks zou op brengen. Men zal nooit zien dat een geestelijke bij een armen duivel pogingen zal aan wenden om hem op zijn uiterste te he- keeren, neen, daar komt niets van en als men alles van bij naziet, dan heeft men de overtuiging dat eene geld kwes tie, de leidster is in al de daden der geestelijkheid. Van als een kalholijke geboren wordt, tot dat liij sterft, zijn al de betrekkin gen. die hij met de kerk of met de gees telijken heeft, enkel om hein zoo veel mogelijk geld af te doen doopen, eerste communie, trouwen, liet uitoe fenen van den g idsdienst en het ster ven,dat brengt allemaal geld op voor de geestelijken, liet gouden kalf is hunnen God. DE KINDEHEN. De klerikalen beweren, dat broeder- kens en ander geestelijken alleen liet recht hebben,om de kinderen te leerea; laat ons eens zien waarop zij hunne aanspraak vestigen Jesus zeggen zij, heeft aan zijne apostelen gezegd Gaande henen in alle de wereld, verkondigt het Evangelie aan alle creature (schepsels) (Marcus kapittel XVI v. f5)». Wij zouden, inet alle menschen, die hun gezond verstand be zitten, denken dat het woord Evangelie nigls te doen heeft met het onderwij zen van lezen,' Schrijven, reken, enz. maar dal Jesus hiermede uitdrukkelijk bevolen 'beeft, om den godsdienst en den zcdeleer te onderwijze», Maar de lang gerokten begrijpen hel zoo niet; zij zijn net alleen die alles, hel beste onder wijzen aan hun, niet slechts aan de apostelen, heeft Jesus zijn bevelpn gege ven, en hun heeft hij zijne liefde voor de kinderen overgeschonken. Ook, ziet hoe zachtzinnig zij dezen handelen Hst gebeurt dikwijls,wel is waar dat er broederkens door derechtbanken gestraft worden, als hadden zij kinderen mis handeld. ja, zon erg, dat dezen aan de gevolgen daar van stierven, zooals liet onlangs ie Lnik gebeurde ook zijn er nog veel meer broederkens gestraft, om lal hunner leerlingen aan hunne vuile, onmeuschelijke driften te hebben opge offerd en hen aan lijf en ziel te hebben bedorven, doelt dit alles is laster, of zoo bet eens waarheid kon wezen, dan zijn de rechters door valsche getuigpn be drogen geweest anders zouden de geestelijken de vervolgde broederkens niet doen wegloopen als zij kunnen, en anders zotiden de bisschoppen die, wel ke gestraften gevangen zijn, niet wan neer zij uit het prison komen, met een goede aanstelling beloonen, en weder hun de opvoeding van kinderen toe vertrouwen. Zoo willen zij doen geiooven, dat hunne meening is maar ongelukkig voor hen, begint men hoe langer, hoe meer te begrijpen, dal het getal der broederkens, welke aan de wanstaltige misdaden zich schuldig maken, ontzag gelijk grooter is dan men ontdekt, cn dat er, na alle waarschijnlijkheid, wei nig hunner scholen, zijn waar die be smetting niet heerscht inderdaad, deze is het noodlotig gevolg van de onthou ding aan die monikken opgedrongen ook kunnen de bestraffingen der ondek- te misdadigers zoo rnenigvuldigd moge lijk worden, toch zal men het kwaad niet sluiten want het zijn niet alleen eeltige takken van de» boom die bedor ven zijn, maar tot in zijn wortel toe is verrol. Ündertiissehen zullen die ge vaarlijke wangedrochten de kinderen van de vei blinde ouders welke ze bun toevertrouwen blijven verkankeren. Dr X. EEN GOED VOORBEELD. Men leest in de Journal de Bruges Zoo er overal brave lieden zijn, zijn er ook overal onafhankelijke besturen. Ziedaar eene kleine gemeente onzer provincie. Vive-Sainl-Eloi, die er liet voorbeeld van komt Ie geven. Begiftigd n-et eenen nieuwen pastoor, werd dc kwestie in den gemeenteraad opgewor pen of er een hulpsom zou gestemd wor- denten einde eene plechtige inhaling te doen. Het is hier dat eene gewichtige voorbehouding door de gemeenteover- lieid gemaakt wordt er werd beslist zich volgenstle oude gewoonten te schik ken, 't is Ie zeggen den pastoor met schitterende bctoogingen te onthalen, indien deze als opstel van vrede toe kwam, toestemmende aan de gemeen teschool de achting te geven die men verschuldigd is eene inrichting der ge meente, en zich onthoudende van alle vijandelijke daad. De nieuwe herder aanvaardde deze voorwaarden niet. hij weigerde zijn woord te geven wat a'seeoe oorlogsver klaring aanzien werd. De gemeenteraad hield zijne beslissing staan, en de pas toor moest zich te vreden stellen met eene inhaling die niets officieele bezat en uitgevoerd werd door eenige kleri kale leiders. Men bood de herder de vrede aan, hij verkiest den oorlog. Het is met ge noegen dat men de waardigheid en ge- meeiiteonafhankelijklicid in onze dor- ,en ziet helleven. Zulks is een goed .oorleeken.» EEN ONDEWIJZEB-J ACHT WACH TER. Men schrijft uit Weiteren Niemand zon hel geiooven waartoe de onderwijzers met God hedendaags zonal gebruikt worde», of liever welke bedicningskens zij lieden alreeds moeten aanvangen om aan hun kroetje te geraken. Zoo zagen wij vcrledene weck een onderwijzer met God alhier de bedie ning van jachtwachter uitoefenen 1 Zekere heer D. V... van Laarnc, jaagde op het goed van den lieer Van Pottelsberghe. Eensklaps rijst een onze vrome onder wijzers met God voor hem op, cn ver klaart hem proce«-verbaal op te maken wegens jachlschennis. De jager, die den onderwijzer zeer goed kende,stond als verstomd,toen hij dit hoorde, en er zelfs niet aan <h n r.ieuwerwetschen jachtwachter eenige uitleggingen te geven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1