VOOR VRIJHEID WAARHEID EN RECHT. 1882. Aalst, 23 November, N"126. Fr. 4-00 Fr. 4-7S nkondigiogen De bor.ncinciits])rijs 's jaars voor de stad. 5 O"" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. OORUIT is voorop betaalbaar vDe aankondi ingen (jerzoekt menui terlijk es Woensdags voor 6 ure namiddag te zenden. DE NIEUWE SCHOOLWETTEN IN FRANKRIJK EN IN BELGIE. De oorlog, zoo hevig gevoerd door de klerikaler, en de geestelijken tegen de schoolwet van 1 Juli 1879, wasvoor- zeker alloos onrechtvaardig, nooit had hij redens van beslaan. Immers ari. 4 luidt als volgtHel godsdienstig onder wijs wordt overgelaten aan dé zorgen der huisgezinnen en der bedienaars der verschillende eerediensten. In de school luordt een lokaal ter beschikking der bedienaars der eerediensten gesteld om er voor, het zij na den schooltijd het godsdienstig onderwijs aan de school gaande kinderen hunner belijdenis te geven. Dus, verre van uit de scho len gedreven te zijn, gelijk zij het da gelijks aan het volk doen gelooven,is er in iedere school een lokaal ter hunner beschikking gesteld. Wat hun len rech te ontnomen is door de nieuwe wet, is liet oppergezag dat de roomsehe geeste lijken vroeger hadden over deze bur gerlijke instellingen. Het scbooleukwest getuigt dagelijks hoe het hoogst noodig was hun hel oppergezag te ontnemen, het geiuigl ook hoe hardnekkig, maar ook hoe onrechtvaardig, de helgische geestelijken de wet op het lager onder wijs sedert drie volle jaren bevechten. In een naburig land is sedert een jaar ook eenc nieuwe schoolwet afge kondigd, en het gedrag der geestelijken is er geheel anders dan in Belgie. Bij het bespreken der nieuwe wet op hel lager onderwijs in Frankrijk, zagen wij de Iransclie klerikalen, ja zelfs de bis schoppen, leden der fransche kamers, het ministerie en de meerderheid smee- ken, bidden, opdat zij een artikel zou den aanveerd hebben die ten minste gelijk inBelgie,zeiden zij,denloegang der priesters in de school zou oorloven. Maar onze zuiderburen bleven doof aan deze smeekingen en art. 5 der nieuwe wet, die de priesters uit de fransche school bant, we 'd met eene groote meerderheid in de beide kamers ge stemd. Sedert de afkondiging dezer wet heeft het gedrag der fransche geestelijk heid ons klaar getoond welke schande lijke komedie de belgische priesters se dert drie jaar spelen. Wij dachten da', de roomsehe katholieke godsdienst over al één en de zelfde was. Doch wij wa ren mis, want hetgeen slecht is in Bel gie; wordt aangeprezen in Frankrijk Hier willen de priesters in de school geen voet zetten; in Frankrijk smeeken zij het ministerie er toegelaten te wor den, gelijk in Belgie. Hier worden de officicelc onderwijzers gedoemd, omdat zij de letter van den catechismus de kinderen aanleeren in Frankrijk schrijven de bisschoppen, dat het eene heilige plicht is voor de onderwijzers de taak der geestelijken te vergemak kelijken en vrageu hun nooit na te la ten deu catechismus hnnne kinderen aan te lecren. Hier worden de leden der schoolco- miteiten spuurhonden genoemd dage- lilks door de klerikale schimpbladeren bespot, gehoond in Frankrijk wak keren de bisschoppen de goede Christe nen aan, alles iu 't werk Sc stellen om lid der schoolcomiteilen te worden. Gij ziel liet komedie en niets anders dan komedie, waarin onze gemijterde mannen de hoofdrollen spelen. Om een klein gedaelit te geven over liet verschil van gevoelens jegens de schoolwetten, waarmede de Belgische en de Fransche geestelijken thans be zield zijn, geven wij hier een uittrek sel van een artikel, voor liiei dragende une lueur de raison geschreven door den abbé Calibel, pastoor leMon- tardit, in Frankrijk en door liet dag blad La Répuhiique de l'Ariégen over genomen In zijn eigen was de catechismus in de school niet ernstig en de godsdienst verliest er weinig mede, sedert hij daar niet meer wordt aangeleerd. Ik zeg hel zelfde en zelfs meer van liet gebéd in de school. Wat is inderdaad een morgen- gebed om 9 ure en een avond gebed om 4 ure namiddag opgezeid, dea meeslen tijd zondergedacht, zonder de minste opletremilieiJ. Wal mij be treft, ik heb altoos de ouders aangera den hunne kinderen niet te laten ge wennen zich met dit gebed te bevredi gen, maar dit van 's morgends onmid- delijk na het opstaan, en 's avonds juist voor hel slapen gaan Ie doen op zeggen. In een woord, hel burgerlijk onderwijs in de school en het kristelijk onderwijs in de kerk en in de huisge zinnen, ziedaar wat hei gezond ver- j stand goedkeurt en dal een godsdienst bevrijd van alle politieke vooroordee- leu, niet kan verwijzen. Ik voeg er hij dat, indien de fransche geestelijkheid, die vijftig daizend leden lelt, niet in staat ware den catechismus de kinderen aan te leeren zonder de medewerking der onderwijzers, zij voorzeker een droevig gedacht van zich zoude geven en alzoo doen twijfelen aan het nut van haar beslaan. Welke is tegenwoordig de grootste hinderpaal voor liet aanleer ren der catechismus llel is voorzeker omdat kinderen niet kunnen Jezen, en den geest en het versland weinig ont wikkeld zijn. De nieuwe wet heeft het onderwijs verplichtend verklaard. Al de geestelijken zouden dezen maatre gel moeten toejuichen, want het is de uitroeiing der onwetendheid, de groot ste hinderpaal voor al wie den heiligen godsdienst de kinderen moet aanleeren. Vindt gij niet dat, alle partij- geest aan den kant gesehoven, in deze zaak het de fransche pastoors zijn die gelijk hebben tegenover de belgische bis schoppen dat zij eene taal spreken van waarheid en gezond oordeel, die onze pastoors wel zouden doen eens te overdenken vooraleer hunnen dwazen opstand tegen de wetten van 't land nog te vervolgen 1 VLAAMSCH EN LIBERAAL. Heden ware hel wel mocielijk zich liberaal te noemen, zonder met hart en ziel de zaak van het volksonderwijs toegedaan te zijn. Wij zijn overtuigd dat er een dag zal komen, dat het even onmogelijk zal wezen op den titel van liberaal aanspraak te maken, zonder niet geestdrift de Vlaamsche zaak, de zaak van de volkstaal voor te slaan. Het moge aan onze fransquillons, die mannen der mode, wonder schijnen, dat men hen eens als pruiken en on- derwetschc achteruitkruipers zal be schouwen. De reden schijnt ons wel eenvoudig, 't Is omdat volkstaal en volksonderwijs ééri is in den grond, en de ontwikkeling van den arbeidenden stand de quadratuur des cirkels moet blijken van liet oagenblik af, dat men die ontwikkeling bewerkt door het tuig van eene vreemde spraak. Die hel einde wil, wil het middel die dan de volksontvoogding begeert, eiselit de bevordering van de laai met wier behulp alleen het volk kan wor den ontvoogd. Die waarheid, welke voor ons een stelregel is, begint ingang te vinden bij de ernstige vertegenwoordigers van het liberalismus. Langzaam is de voor- uilgang. wij bekennen het, en bij is verre van, geenen gelijken tred met ons ongeduld te houden. Zulks verbaze ons echter niet Ie veel en vooral liet ootmoedige ons nimmer t Zonder dit in aanmerking te nemen, dat, volgens de parabel, de wagen van den vooruitgang met eene lamme schildpad bespannen; de bekeering tot flamingantisinus is geene ijdele ver- dooping, Ons geloof is een levend ge loof .- hel is geen doode naam, en het bes'aat in de uitwendige daden veel meer dan in de platonische overtuiging Met andere woorden, om flamingant te wezen volstaat liet niet dat men wele en lui'Iop verklarc dat bel flamingantis- mus de fakkel van Vlaanderens verlich ting is men moet het flnmingantis- mus beoefenen men moet de neder- landsche laai kennen, spreken, bevor deren men moet er het openbare le ven in willen en kunnen bewerkstelli gen. Is dan geen flamingant die wil is sleehls flamingant die kan. Het feit dat vele liberalen uit de be schaafde klas minder met hunne moe dertaal zijn vertrouwd, dit is de groote stronkeisteen op den weg van de Vlaamsche beweging. Gingen alle onze politieke vrienden gemakkelijk met het Nederlandsch om, morgen siond onze grootsche beweging stil, omdat zij haar bestemmingsoord zou hebben bereikt. Het gevolg hiervan ligt voor de hand. Indien het wetsontwerp over onze spraak in het middelbaar onderwijs doorgaat en liet punt irtag men als gedaan beschouwen dan zal de aan komende jeugd uit den hongeren stand even goed met de landtaal als met het vreemde Fransch weg kunnen, en alle grieven legen hel Nedarlandsch wiens groote misdaad, helaas, was en is, door onze burgerij niet genoeg geweten te zijn vallen dan als van zelf. Daar zal echter veel water onder de brug stroomen vooraleer bedoelde wet hare vruchten zal afwerpen. Eene om wenteling in hel onderwijs lelt niet bij jaren Zij telt hij inensehenslevens. Wij hebben ons dan niit met gevou wen armen op den boord van den weg neder te zetten, en to wachten tot dat onze kinderen groote menschen zijn ge worden. Wij moeten aan bet tegen woordig geslacht meer en meer dom verstaan, wij moeten hun dag aan dag voorhouden en nog voorbonden, boe de zaak van onze taal heel en al niet die der volksverlichting ineen is versmolten Als wij aan onze politieke vrienden wel zullen doen hegrijpen hebben, wat eindeloos belang bet liberalismus er bij beeft. Vlaamscli en vlaamschgezezind te worden, dan zullen wij recht hebben van hen een persoonlijk offer Ie vragen Wij zullen van hen in den naam van het bedreigde vaderland eischen mogen dat zij zich een uur inspanning ge troosten, dat zij de ongenoegzaam ge kende moedertaal in de mate van de mogelijkheid beoefenen, dal zij liaa spreken, schrijven, dat zij de Vlaam sche drukpers ondersteunen, de Vlaamsche boeken ronaspreidan. de Vlaamsche voordrachten bijwonen, zich ja in staal stellen er, in deze eeuw van propagande, zelven te houden. Een man, die helder zou inzien, dat het noodig is dat de verlichte klas <lc taal van liet volk machlig zij, en die desniettegenstaande aarzelen zou zich de opoffering vao een wcinig studie op te leggen, die man w are geen goed libe raal. Die het middel niet. wil. die wil Inch niet veel het einde VOOR DE T.4RTUFFEN DKJ? KLERI KALE GAZETTEN Men herinnert zich nog het leven dat over eenige maanden de heilige drukpers maakte over een werk van doctor Mangin. Vliommedat als prijs gegeven was geweest aan een leerling eener gemeenteschool van II eriegou- wen. De Economie van Doornijk bewees zonneklaar dat dit eeu klerikaal werk was, en dat men hef. boekje 'verkocht in de allerheiligste boekwinkels van Sint Karolus Borrommens. De gew ij de papieren vonden tijd stillekens te zwijgen over dit feit, in welke zij re kenden ruim stol te vinden, om lang te praten tot groot eer en lot groot profijt van 't onderwijs met God, Bede aan de tartuffen der klerikale gazetten die door doctor Mangin 's boekje l'homme, zoodanig ontroerd waren dat zij zediglijk de oogen dek ten, van ons eens te zeggen wat zij van het volgende denken dat wij in de Chronique aantreffen fn onze zaal op de depechen han gen wij heden tentoon een gekleurd zantje voorstellende personaadjes be zig met de Maagd Maria te aanroepen die, houdende het kindeken Jesus in de armen, verschijnt op eer. soort van altaar te midden van wolken bezet met engelen, Ditzaritjc draagt voor opschrift

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1