KJ \J XV kJ X 6urez»sdast* VRIJHEID WAARHEID Si RECHT. f% f% T?T ^0 '1882. Aalst, 7 December. Uil0128. F®. 4-00 JFM. 4"V De aboBHCiRcn ispiijs aankondigiogeo De Slotrede. is voorop betaalbaar Jj& tgl Jjf jr| M Ja Mil V De aankondigingen Kr 4$& W- verzoekt menuiterlijk 1 H 1 B lit If if W d' s Woensdags voor 's jaars voor de stad. 5C™" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. De slotrede van M. Pecher's rede voering ia de liberale Federatie is een zeer merkwaardige oproep aan de een dracht en de eensgezindheid tot de li beralen gericht. Wij mogen onze vrien den niet berooven van de lezing dier belangrijke regelen en deelen ze derhal- ve mede Laat mij toe, Mijnheeren, op het oogenblik dat ik mijn mandaat neerleg als voorzitter der liberale Federatie, eenen laatsten oproep te doen op de eendracht en op de eensgezindheid, en van aan al de liberalen des lands te zeggen Herinnert u dal de vrijheid van geweten, die de basis is vau al de andere vrijheden, eene moderne ver- oveiingis herinnert u dat, pas eene eeuw geleden, de liberalen die zich niet wilden laten onde-drukken door de ka tholieke geestelijkheid op eene wieede wijze verdrukt werden, zoow el in Fran krijk als in Belgie en elders, dat zij ketters genoemd werden, dat zij van al le openbare amblen beroofd werden, van be-stedelijke burgerschap der stie len en ambachten, dat het bon ver boden was liet beroep van geneesheer of advokaat uil te oefenen dat het enkel door eeiie ordo.uianlie was van van 5 Mei i7(18, dat zij gemachtigd werden bij testament over hunne goe deren l" beschikken herinnert u. Libe ralen. dat toen keizer Joseph II itun een zeker recht toestond door zijn ver maard edikl van 12 November 1781, heel de belsische geesieliikheid in op stand kwam tegen dien maatregel van rechtvaardigheid en meuschlievend- heid. en dal ten slot het gouverne ment verplicht was in te trekken den 9 februari 1792 dat is te zeggen na de uitroeping der Volkenrechten door de fransche Constituante. Het volk heeft, dank aan de geluk kige tijden waarin wij leven, de marte lingen vergeten, die de geestelijkheid het heeft doen onderstaan. Het. is noolig het zijn martelaarsboek te herinneren. In 1791 dorst de Provincie Raad van Luxemburg drij ongelukkige buitenlie den van Saenen tol levenslange gevan genis veroordeelen en hunne goederen verbeurd verklaren omdat zij geweigerd hadden te biechten ie gaan en ie com munie, te gelooven aan de verschijning van Christus in vlcesch en bloed in liet Sacrament. Eenige jaren voor dit tijdstip dal nog niet verte van ons verwijdert is, zouden die ongelukkige slachtoffers van de clericale onverdraagzaamheid levend verbrand zijn geworden, krachtens de bestaande wetten. Dit was, Mijnheeren, minder dan honderd jaar geleden, de toestand der liberale katholieken en der protestan ten van ons Land. Wi" zou durven beweren dat de te rugkeer van dten toestand onmogelijk is indien de liberale partij door de scltul- digste der lafheden, ophield al de krachtdadigheid van een vrij volk aan den dag te leggen om het leger achter uit te drijven der facaliekeu waarvan men nog overal soldaten vindt, zooals ik daar zoo oven aangetoond heb. Onze plicht is de stem te verheffen en de liberale partij te wapenen tegen de valstrikken, die schijnen gereed te zijn gemaakt door arglistige vijanden om hare aandacht af ie wenden van het ware gevaar dat het land bedreigd de samenzweering die door de bisschoppen gesmeed wordt om op de puinen onzer instellingen de clericale verdrukking te herstellen, waarvan Belgie zich bevrijd heeft. Laat ons overigens eenen blik werpen op al de landen rondom ons en wij zullen bevinden dat de clericale kwes tie nog altijd de kwestie der eeuw is. W elnu, de krachtdadigheid der libe ralen die ik inroep en waarin de red ding ligt, is niet mogelijk en kan niet afdoende-zijn, dan in geval wij onder ons alle reden van verdeeldheid vermij den. In tegenwoordigheid van den vij and, die zich door alles versterkt en wiens verwaandheid nergens afneemt, moeten wij vereenigd vooruit om nieu we duidelijk afgeteekende overwin ningen te behalen de onafhankelijk heid vaa het burgerlijk gezag, de volle- dige~'"verwereldlijking, met uitsluiting van de geestelijkheid uit al de onder wijsgestichten en uit al de diensten die afhangen van den staat en van de Ge meente, namelijk in kwestie van open bare liefdadigheid, van kerkfabrieken en van officieel onderwijs, de herin richting van liet hooger onderwijs, de radikale afschaffing der doode hand, door verkrachting der wet terug in le ven geroepen door de kloosters en de geestelijke congregaties, dank aan het bedrog en aan de veinzerij, waarin on ze politieke vijanden uitma nen -- de volstrekte vrijmaking van het kiezers korps, der wijze, zoo niet onmogelijk, dan toch onmachtig te maken, de mis- bruikelijke aanmatiging der priesters en der monikken ia onze kiezingen laat ons ten dien einde eene wet vragen die elke kiezirtg nul verklaart, welke besmet is door deze ongeoorloofde be moeiing gelijkvormig de wetgeving van Engeland en van Frankrijk. Zoodra dit dnel bereikt zal de bijzon dere hinderpaal tot verwezenlijking van anderen vooruitgang, uit den weg ge ruimd zijn. Zoodra de clericale macht zal neer geveld zijn, zal de liberale partij al hare zorgen, al hare pogingen en al hare hulpmiddelen kunnen wijden aan de uitvoering der domocralische her vormingen die strekken om het 1 >t van den ongelukldgen ie verbeteren, welke de geestelijkheid eeuwig wil in onwetendheid en in bedwang houden. Dat zijn de praktische wegen en de w ensehelijke toekomst die Je eendracht opent voor de soldaten van het libera lism. VERPLICHTEND ONDERWIJS. In een artikel over de catholieke scholen in Engeland))zegt een clericale Gazet onder andere De wet, inder daad, het prienciep van de leerplicht aannemende, heeft bepaald, dat de zelve alleen kan vervuld worden ia de scholen, die door het gouvernenient als werkelijk e/ficienl zouden goedge keurd worden. Trouwens om wer- kelijkttverlilaard te worden moet eenê school aan zekere voorwaarden vol doen betrekkelijk het lokaal, het onder wijs en de bijwoning der klassen. Indien men in Belgie de vrije scho len behandelden op den voet der En- gelsche catholieke scholen, dan zou den er hier niet veel blijven bestaan, vermits er bitter weiniü zijn die effi cient mogen genoemd worden. Eene schuur, eene boerenkeuken, eene herbergzaal, een lokaal waar de kinderen op een gelast zitten, daar zou men dan niet meè tevreden zijn. Daar bij. men zou ook al inet geeuo opge raapte meesters mogen voor den dag komen, zooals het hier o ver het alge meen, in het katholiek onderwijs het geval is. De clericale Gazet -neemt op hare beurt uit een grooter blad Journal de BróntèlUs), ee« artikeltje over, in liet welk vferteld wordt dal er in hei Minis terie van openbaar onderwijs kermis gevierdft geweest, omdat er een ver slag toegekomen was uit eene gemeen te waar-thans twee leerlingen de ge meenteschool bijwonen, terwijl er verleden jaar maar één in die schoot aanwezig was. Wij kunnen het goed aannemen. Hel ministerie hetwelk ver is van, onder betrek van zedeleer, te verwerpen al wat liet Evangelie als echt zedelijk aanbiedt, zal zich de spteuk van Chris tus herriimerd hebben:* Er is in den hemel meer vreugde voor eenen zondaar die boedveerdigheid doet, dan voor ne gen en negentig andere, die geene boet- veerdigheid noodig hebben In het geval door die cleiicale gazel ten aangehaald Ltui er geene quaestie zijn dan van eene gemeente waar emi rijk en faniiiek grondbezitter de hand leent aan M.de pastor om de officieele school te ontvolken. Eh wel.'zou in dit geval de kermis in het ministerie niet gewettigd zijn Zou er bijvoorbeeld niet, meer reden zijn om zich Ie ver heugen indien er te Yleckem of te Zonnegem waar men burgemeesters arn bet hoofd heeft die in hunne hoe danigheid van rijkegrondbezitters heel de gemeente onder hunnen duim heb ben en dan met de geestelijkheid sa men spannen, indien zeggen wij. men daar tin deren in de officieele school aantrof, dan wel te Aalst waar het er op een dozijn of twee niet steekt, mits er dertien honderd de gemeentescho len bijwonen OPGELET.' De middensectie der begrooting van justitie (verslaggever M. Goblet d'Ai- vièlla) heeft met 3 stemmen tegen 2 besloten, als gevolg aan liet verslag des ministers van justitie over den toestand der geestelijkheid, voor te stellen de jaarwedde van 432 onder pastoors af te schaffen en heeft haren verslaggever den last opgedragen uit leggingen te vragen, 1' Betrekkelijk de verdeeling der toelagen aan de kerkfabrieken voor herstel en onderhoud der kerken. 2' Betrekkelijk de verhooging van zekere traktementen van de leden der geestelijkheid. Het godsdienstig fanaiismus is over al hetzelfde het is altijd hatelijk, voornamelijk wanneer het zoover ge dreven wordt van zijne slachtoffers tot in het graf ie vervolgen. Deze bodèn- king wordt ons ingegeven bij het lezen van hel verhaal der feilen waarvan eene gemeente, in liet noorden van Frankrijk, dezer dagen het tooneel was. Eene in den loop van dit jaar gestem de wet schaft in Frankrijk alle verdee ling der kerkhoven af. Deze wet heeft voor ganseh hel land de toestand inge steld welke onder dit opzicht reeds in de meeste groote steden van Belgie heerscht. Welnu, voor eenige dagen slierf te Goullery het kind eener proiestantsche familie. De veldwachter en de koster wijden zich gedragen aan de voorschriften dei- wel en liet kleine lijk begraven onrnid- delijk nevens de laatste, ter aarde be stelden, in liet algemeen gedeelte des kerkltofs. Maar een groot gedeelte der bevol king wilde zich daartegen verzetten. Na genoeg al de vrouwen der gemeente allen katholieken vereetiigden zich op hel kerkhof en verhinderden met ge weld den veldwachter en den grafma ker om hel. lijkje ie begraven, dil in de tegenwoordigheid der moeder die bij de doodkist van haar kind zat te, wee- nen. Om deze vrouwen, deze moeders bij wie de. dweepziekte alie men- schelijk gevoel versmacht had te overmeesteren, moest mei) dn hulp dei- gendarmen inroepen. En dan nog gaven zij baar niet over en aarzelden zij niet de grafsteden ie schenden. Zij rukten de kruisbeelden en d» versieringen af om ze naar het Itoold dei- gendarmen te werpen en liet was met oneindig veel moeite dat men er in gelukte deze ver blinde menigte uit het kerkhof te ban nen. Dan eerst werd het lijkje ter aar de besteld. Vrouwen die zelve moeder zijnen die zich zoover vergeten hij de dood kist van een kittel, die de smart etner moeder belecdigett en verdubbeien, dat is afschuwelijk, zult gij zeggen Wij zijn het met u eens daarover. Maar wij zullen u afvragen op wie de verantwoordelijkheid vanzulseon- menschelijke gevoelens moet vallen Is hel niet op hen die het fanatismus en de onverdraagzaamheid aanpreeken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1