VOOR VRIJHEID WAARHEID El RECHT. 1882. Aalst, 21 December. Ai" 13b. Fr. 4-00 Fm. 4-7 5 Ho abonnementsprijs 's jaars voor de stad. -sxEsasa»- aankondigingen loC"" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT s jaars voor heel liet land. is voorop betaalba^ De aankondigingen Verzoekt inen uiterlijk des Woensdags voor 6 ure namiddag te zenden. DE TOESTAND DER GEESTELIJK- I HEID. Zoo als het le voorzien was, zijn de clericale bladen er ver af van uitgebul derd te zijn tegen het verslag over den toestand der geestelijkheid door M. de minister van justitie aan de Kamer van volksvertegenwoordigers overgemaakt. In hunnen heiligen iever voorde stof felijke belangen der geestelijkheid kun nen zij het maar niet verkroppen door dit verslag vastgesteld te zien dal er, in ons land, zoo w at over dfe 400 onder pastors te veel zijn. Aldus 400 man die evenalsde bedienden desstaatsbesluurs uit 's rijks schatkist betaald Women, doch met dit verschil dat de eerste er kunnen gemist worden en dat men ge- volgentlijk d uitgaven die er door ver oorzaakt zijn als overbodig moe! 'be schouwen. lie Cour r Ier de Bruxell.es die den boventoon moet zingen wanneer het dergelijke quaesties geldt, blijft ditmaal niet achterna en spaart geene scheld woorden ont zijne onmachtige woede Inch! té geven. ft''.;,1 in dit blad een artikel dat volgender wijze aanvangt. In zijn verslag over den toestand der catbolieke geestelijkheid, stelt M. de minister van justitie die zich alle rechten aanmatigt, op eene willekeurige en gansche far.atische wijze, rr ens vast die item zouden toelaten 442 onderpastoors afteschaf- fen. W-ij gaan de beweegreden aanha- ten door onze bisschoppen vnorge- il -ngeri orn die hecatacómbe van on- derpaslóors te beletten welke het geuzen gouvernement uit wraak zou willen slachtofferen op den gupenden kuil van het onzijdig onderwijs. ]n het voorbijgaan zullen wi| aan merken dat deze slotzin voortreffelijk is om door de clericale weekbladjvs overgenomen te worden. Verder moe ten wij aanstippen dat die wijze van aanranden hemelbreed verschilt met den gemachdigden en beleefden toon in renv;eiken het antwoord der ttisscnop- pen aan den minister opgesteld is. Te meer, van hel oogenblik dat de bis-, schoppen de grondige beplijting aange nomen hebben over het punt van het noodzakelijk getal onderpastoors, heb ben zij klaar en volledig,bekend dat liet staatsbestuur het recht heeft met die quaestie iu'.elalen. Ook wat hebben de bisschoppen gedaan 1 Zij hebben verzachtende omstandigheden ingeroe pen. Zekere grondstellingen des staats- bestuurs voor het vaststellen van het getal bezoldigde prieslers bestreden, maar bet recht van het gouvernement hebben zij erkend en toegestaan dat er inderdaad onderpastoors konden gemist worden. De handelwijze der bisschoppen "er- schilt dus merkelijk met die hunner or ganen die al de daden des staalsbe- stunrs als willekeur willen doen door gaan wanneer deze de geestelijkheid niet geheel bevoordceiigen. Een enkele bemerking, betrekkelijk hel beslaande getal onderpastors,willen wij de clericale bladen ter overweging aanbieden In 1849 werd er door den minister van justitie .vastgesteld dat, vooraleer eene parochie recht zoo hebben eenen betaalden onderpastor te bezitten, zij 1200 inwoners moesten tellen,Ditgetal bevredigde de, geestelijkheid zoowel als de clericale organen destijds. Nu, wie kan bet ontkennen, sedert 1849, dat is sedert 33 jaar,is de geeste lijke toestand der parochieu merkelijk veranderd. 1200 inwoners groote en kleine waren toen lertijdel200schapon der geestelijke kudde waarmede de priesters zich onledig te houden had den en aan dewelke zij onophoudelijk hunne zorgen moesten wijden. Doch dit is nu niet meer hetzelfde.In aide parochiën, zonder onderscheid, vindt, men thans eenen heelen hoop in woners die de religie niet meer be hoeven, De eene hebben er zich aan ontrokken uit overtuiging, de andere zijn op eene brutale wijze uil de kerk gedreven door de geestelijkheid zelve. Toen de schoolwet ingevoerd werd, is de banvloek uitgesproken geworden niet alleen over eenige afzonderlijke, personen, maar wel over heele reeksen van geloövigen. Die gebannen vaders en moeders inet heel hunne familie, hebben zich zoodanig gewend gemaakt aan bet gemak Van geene godsdienst- j oefeningen meer te volgen, dat ze, voor niet ter wereld, op nieuw zouden willen beginnen ziehier kerk of u den biechtstoel te begeven. Zij leven ge rust in de overtuiging dat de verant woordelijkheid huns toestands op de geestelijkheid zelve weegt, die zulkeri toestand heeft doen ontslaan. Hieruit volgt dat wanneer het. staats bestuur hedendaags bel getal inwoners eener parochie om recht te geven op eenen onderpastor, op loOO zna zetten het nog toevender zou zijn dan de mi nister in 1849 toen dit grtal op 1200 gesteld werd. Er valt inderdaad niette zien hoeveel in woners er zijn. maar wel hoeveel er onder deze zich bevinden die de dien sten der geestelijkheid regelmatig va gen. Is het overigens niet belacheli jk eenen onderpastor te betalen voor personen welke door hem zelf verstooten worden even als schurfte schapen 1 Strijdt het niet tegen de gezonde rede wanneer men, om bet getal inwoners vast te stel len hetwelk recht geeft op een trakte ment van onderpastor, de personen mede leid welke door dien priester zei- ven verbanen wordeu en weggezet voor geuzen, liberalen, vrijmetselaars, brandstokken der hel enz. enz. Ziedaar eene bermeking welke wij de clericale bladen ter overweging aan bieden Het is onbetwistbaar dat men thans minder te biechten en te com munie gaat dan over twintig, over tien, zelfs over vier jaren en dal bet staats bestuur gevolgenlijk reden heeft om le beweren dat er thans minder priesters noodig zijn. CLERICAAL SCHANDAAL VAN DOURNTJK. Wij W4j?n ree Is geintfTdytiat de hr. BuurgcoiSjgplitifc commissaris van Brus sel, naar Anrerika ginj vertrekken om de miliiocnen tc gaan halen, die door kanunnik Bernard daar ziin neergelegd De hr. Bourgeois is te Doornik ge weest, en heeft van kanunnik Bernard de procuratie ontvangen om zijne zen ding le vervullen. (tl. Bourgeois zal eerlang uit Havre naar New-York vertrekken en langs Antwerpen naar Belgie terugkeeren. Behalve de papieren en documenten zal hij bezit r ?men te Boston van 700,000fr. en e New-York van TWEE MILLIOEN. door kanunnik Bernard, daar neègelegd. Dat zul het total der, sommen, door het gerecht bijeengezameld op VHF MILLIOEN brengen, zonder de. kleine sommen die men nog zal ontekk-*n. Ais men ziet wat som die kanunnik beeft kunnen stelen, zonder dat iemand I dat i» gewaar geworden want nie- j mand in het bisdom kan zeggen van j waar het geld komt en aan wien bet j behóórt dan moet men zeggen dat de bisso.lioppenover ontzaggelijke som men beschikken. Van waar komt al dal geld Dat kan niet anders zijii dan van giften cn be zetten, de eene onder voorwendsel om er missen voor te lezen, anderen om er goede werken mede tc doen. En God we.et hoeveel goede werken de geestelijken doen Zij geven wel raad om ulmnezen le schenken,, maar zelf geven dat gebeurt zeldzaam. Dit proces belooft stichtend te zullen zijn en men zal ongetwijfeld met meer dan een truk bekend gemaakt worden, hoede clericalen en geestelijkheid aan bet geld komen, dat zij voor kiezingen en voor hunne dompersoholen uilgeven. Koophandel en gansell het Vlaamsche land, dan toch zoo hartelijk medewerken tot. den zegepraal van 13 Juut laatst om man nen ter Kamer te zenden die, gelijk een Wagener, onze zaak verraden of gelijk de andere Gentsche afgevaardig den de rol van platbroekeii spelen Hoort, Vlamingen, die comedie moet eindigen. Met zulke mannen kunnen wij niet over de baan. Vergeten wij niet. dat het de Gentsche depulaLie is, die het wetsontwerp der middel sectie verminkt, verbrokkeld, ja, ja gansch vernietigd heeft bet is de heer Wagener die de garisehe liberale vlaamsche beweging den: doodslag heeft toegebracht. Vlamingen, wij"verkoeren' in groot gevaar. Scharen wij ons allen omze wakkere leiders, rond hoofdmannen Hiel en Ilosle. rond onze D'. DE VLAMINGEN AAN DEN HEER WAGENER. Monsieur Wagener, de Vlamingen zullen het U niet schuldig blijven. Over eenige maanden, door hen ter Kamer gezonden om hunne grieven te doen kennen en hunne rechten te verdedigen hebt gij in de laatste be spreking uwe Vlaamschgezinde kazak uitgespeeld, en de bloote Franskil jon is in natura voor de pinne geko men. Gij zijt 'een zeer geleerd man, dat is algemeen gekend, doch de be spreking van het Wetsontwerp over het gebruik onzer moedertaal bij hei middelbaar onderwijs heeft ten dui- delitkste doen blijken, dat men U in zake van opvoeding en onderwijs wel de ezelsmuts zou mogen opzetten. Gij zijt schepen van 't onderwijs te Gent: geef spoedig uw ontslag, man, dat postje past U niet beter wierdt ge schepene van les beaux-artswaartoe ook al de artistes coiffeurs de Paris be lmoren. Moesten wij, Vlamingen van Aalst DE SCHANDDRUKPERS. De klerikale gazetten kondigen Van i^.-i jytzondag schandalige ,u:likels af, bewijzende hoeveel haat en venijn in bet hart eens kwezelaars zii. Niets wordt er geërbiedigd, noch het huizëlijk leven, noch de vrouwen; zelfs schijnt men als (e willen verge ten dat een joriester in zekere familie is. Wat verachtelijkere! spelen depas- toorsgasetten, diealzoo zedeloos Wor den als de infame drukpers. Ha, gij speeR met de eer 'van iedereen, lafhariigen. Hoe gemakkelijk ware het niet weêrwraak te nemen en eene massa klerikale mannekens ten tooneele te doen dansen, die ioor beelden zijn van deugd, zedelijkheid en onbaatzuchtigheid. Mén zou aan moord en brand schreeuwen,indien oog voor oog tand voor tand toegepast werd. indien er op eenen gevel de historie verteld werd van eenen klerikalen gedeco reerde en eene non. indien ijzerbij tend de stichtende praatjes kenbaar gemaakt werden, die rondloopen op den kap van vele klerikale heerschap pen. Dat. zou enkel de wet der weder vergelding zijn. Maar dit doen wij niet. Wij veraehten de lafheriige per sonaliteiten. De geestelijke pennen, braken hun gift en venijn uit. maar kunnen niet een der achtbare perso nen trrffen die zij door de goot wil len slepen. Iedereen zegt en herhaalt dat het slechts haai en jaloezij is die een verachtelijk zwart man de. pen heefl in de band doen vatten. Wij ook zouden den moord priem van schimp en hoon en smaad in het hart kunnen ronddraien van talrijke klerikale mannen. Dat zou hunne ei genliefde kwetsen, diep vernederen en hnnne familiefaam krenken Maar laster, dat bevlekt den laste raar. Wie denkt men dan schrik in le boezemen bij de liberalen. Eerlooze schimpschrijvers der klerikale gazel ten, gij spuwt uwen laster uit met dui- velsch behagen. Wat wilt gij Mis-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1