N° 1680.
Zondag 2 Maart 1879.
IJZEREN WEG. VerlrctHren van Aalst. 1 Februari J879.
Aalst, 1 Baart.
De protestatie van den
Bokken Gemeenteraad
van Aalst.
HET VERBON
Dit blad verschijnt alle zaterdagen.
Brieven, enz., franco toe te zenden, aan
C. VRANKEN, drukker-uitgever, Leopold-
straat, N° 13, te. Aalst.
De prijs van het abonnement is 6 fr. 's jaars.
Prijs der gewone annoncen 15 centimen
reklaraen 25 centimen, GereGhterlijke inser-
tiën 50 centimen per drukregel
Brussel 4.40 (3e kl.7.19 7.50 8.12"* 9.18 11.53 1.04"* 2.50
6.00 8.49 9.09 10.06'".
Gent (5.00 des vrijdags) 7.59*" 8.41 9.45 12.22 12.40 3.09
3.41"' 6.12 6.40 8.49 9.36.
Dendermonde 4.55 6.42 8.42 12.25 3.06 6.40 10.05.
Lokeren 4.55 6.45 8.48 12.25 3.06 6.40.
Ninove, Geeraardsbergen, Lessen en Aath 6. 7.50 8.12 11.53
2.50 6.4 (9.09 afstappen te Denderleeuw.)
Sottegem en Audenaarde 6.00 7.50 8.12 11.53 5.52 6.04.
Erpe-Meire, Burst, Herzele en Sottegem 6.05 12.30 6.02.
Oostende 7.59"* 8.59 12.22 12.40 3.51"* 6.40.
Van Brussel naar
Aalst 7.20*" 7.25 9. 11.06 11.53 1.55 3.02*"
5.01 5.55 7.00 8. -*** 8.10 8.20.
Leuven 5.20 6.50 9.35'" 10.42 1.20 1.47 5.20"' 5.27
7.00 7.48 9.34 11.00.
Luik 5.20 6.50 9.35*" 10.42 1.47 5.20"* 5.27 7.48 11.00
Mechelen 5.32 6.38"* 7.27 9.16"* 9.51 10.50'" 12.43 2.30"'
3.40 4.34 4.59'" 5.39 6.30- 8.05 9. 11.30.
Antwerpen 5.32 6.38"* 7.2/ 9.16"* 9.51 10.50"* 12.43
2.30*" 3.40 4.34 5.39 6.30 8.05 9.00 11.30"*.
Van Dendermonde naar
Aalst 7.18 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47.
Mechelen 5.27 7.14 9.35 3.29 8.21.
Gent 7.15 11.37 2.23 5.25 5.57*" 10.45.
Hamme 7.25 1.00 7.15.
Van Gent naar
10.59 12.31"'
Aalst 5.12" 6.32 7.39*" 8.19
5.06 8.09 8.14 9.31"*.
Kortrijk en Moescron 5.15 9.3S 1.28 4.24 7.21.
Naar Aalst
Van Aath 6.49 10.30 1. 4.20 7.58 9.12.
Van Geeraardsbergen 7.27 11.08 2.18 4.58 8.33
Van Ninove 7.55 11.36 2.<tö 5.26 9.01 10.18.
Van Sottegem langs Erpe-Meire 7.49 2.00 7.4S.
1.53
950
wilt zeggen EXPRES 1* en 2e klas.
I8, 29 en 3e klas.
Politieke berichten.
Uit Constantinopel wordt gemeld dat de uit
gaven, door het russisch leger veroorzaakt,
gedurende de negen maanden van bezet, tot de
som van 25 miljoen beloopen.
Het turksch leger zal eerlang op vredesvoet
worden gebracht, het effektief zal van 133,000
man zijn.
De woede die de herziening verwekt der wot
van 1842, op het lager onderwijs, kent geene
palen moer en wij zien reeds de katholieke Ge
meenteraden, die werktuigen der politieke gees
telijkheid, zich aan dolle ca tevens onvoorzich
tige aanvallen, tegen het nieuw wetsontwerp
overleveren.
De Gemeenteraad va i Aalst, die slaafachtig
den wil der politieke geestelijkheid uitvoert, kon
dat sr>bnone werk niet ten achteren bl iven
Om aan de bevelen hunner meesters tc gehoor
zamen hebben de bokken, raadsleden can Aalst
«ene protestatie tegen de herziening der wet van
1842 gemaakt die in de zitting van donderdag
27 februari afgele/.n is geworden, en die aan de
Kamer toegestuurd zal worden,waarin zij hunne
nederige onderwerping aan den wil der geeste
lijkheid ten toon stellen.
Dat merkwaardig stuk is eene volkoraene
onderwerping aan den wil der geestelijkheid. De
waarheid is dat al de leden van onzen Gemeente
raad hunnen zetel aan den invloed der geeste
lijkheid verschuldigd zijn, en dat niet een onder
hen op het stadhuis zoude zetelen, was hij de
onderdanige dienaar der priesters niet.
Maar de Gemeenteraad die hier het werktuig
der geestelijkheid is, heeft het recht niet in naam
van bijna gansch onze bevolking te spreken,
zooals hij liet zich inzijne protestatie veroorloofd.
Neen dat recht bezit hij niet, daar al wie re
deneert en door geen fanatism overmeesterd is,
de herziening der wet van 1842 goedkeurt en als
eene weidaacl aanschouwt, die in Aalst voor liet
onderwijs en da opvoeding der jeugd, de geluk
kigste gevolgen zal hebben.
Neen. dat recht heeft hij niet, om reden dat de
drij vierde onzer bevolking niet slaafsch aan don
wil der geestelijkheid verbonden zijn en met
on<re<luld' het tijdstip afwachten waarop hunne
kinderen, aan de dwingelandij van paters en
nonnen znllen onttrokken worden.
Onze bevolking weet dat het onderwijs, gansch
en geheel aan de geestelijkheid overgeleverd,
eene klerikale politieke inrichting is, waar de
godsdienst slechts dient om de wereldsche heer
schappij te bereiken.
Al dien Hauwen zeever op de oloude burger-
vrijheden, op de heilige rechten van den vader
des huisgezins en over de zending der Kerk
over de wereld, kan aan geen ernstig onder
zoek wederstaan.
Inderdaad, ia het niet dwaas te durven bewe
ren dat eene wet, die het wereldsch onderwijs
inricht en onder het wereldsch gezag plaatst,
onze aloude burgervrijheden, krenkt
Wat zien wij bijna alle dagen niet voorvallen
in de broerkens-en uonne scholen. Wij hebben
de menigvuldige aanslagen gezien door broeder
Morien nier te Aalst gepleegd.
Wat bedoelt die praat van den Gemeenteraad
van Aalst jegens de heilige rechten van den
vader dos hiusgezins
Die heilige rechten eischcn dat do vader des
huisgezins de opvoeding zijner kinderen aan de
leeraars toevertrouwe die zijn vertrouwen be
zitten.
Zij die het onderwijs der paters en nonnen
voor hunne kinderen begeeron, zullen ze, dank
aan de vrijheid vaa onderwijs, aan de congregatie
scholen kunnen blijven toe vertrouwen.
Ziedaar wat wij de ware vrijheid van den vader
des huisgezins noemen, terwijl onzen Gemeente
raad die vrijheid ziet in de verplichting de kin
dereu naar de broederkensscholen te moeten
zenden.
Wat heeft onzen Gemeenteraad te zien met de
zending der Kerk over de wereld
Bestaat zijn# zending niet meer in het bestuur
d.er stads zaken of moeten wy besluiten dat de
Gemeenteraad hier eene vergadering van kerk
vaders geworden is
Wij bekennen, wel is waar, dat hij de afge
vaardigde is der politieke geestelijkheid, maar
niettemin draagt hij nog den naam van Gemeente
raad en betaamt het niet dat hij zich bij do wet
gevende Kamer als de verdediger der zending
tier Kerk over de wereld voordraagt.
Een goed onderwijs is de bron van allen zede-
en stoftèlijke voorspoed.Daar waar het onderwijs
kwijnt en onvoldoende is, daar waar de opvoe
ding uitsluitelijk bestaat in oen fanatiek geslacht
te vormen, moeten burgerwelzijn, handel en
nijverheid onvermijdelijk kwijnen,;
De heiligste plicht vau een burgerlijk bestuur
bestaat in een vaderlandsch eu krachtig onder
wijs aan de jeugd te verschaften.
Van een goed en krachtig onderwijs hangt af
de welvaart der bevolking ln vele stéden is de
opvoeding der werkmans kinderen bijzonderlijk
beklagenswaardig.
De kinderen mogen maar weinige jaren naar
de school gaan, uit reden dat de noodwendighe
den van het huisgezing eenen spoedigen dagloon
eischen.
Nu, wanneer de opvoeding dier kinderen toe
vertrouwd, aan meesters die hun bijna niets
anders leeren dan den catechismus en de H. ge
schiedenis wanneer zij zijn toevertrouwd aan
leeraars die hun gestadig het klerikalisin door
vertelselkens over zoogezegde mirakels en andere
historekens inprinten, dan blijven die kinderen
onwetend en zij zijn later onbekwaam hunne
nering door hunne geleerdheid te bevorderen.
Wie zonder partijgeest onze gezegden over
weegt, zal met ons verklaren dat een goed onder
wijs de kostbaarste schat is dat men aan de kin
dereu kan nalaten.
Al het getier op de scholen zonder God waar
mede de religie-exploiteurs de bevolking pogen
te misleiden, zal in rook vergaan even als het
gedruis dat de klerikalen maakten tijdens dp wet
op het middelbar onderwijs in 1850.
Wanneer de bevolking zal weten dat een
lokaal der school ter beschikking der geestelijk
heid zal gesteld worden, om aldaar het gods
dienstig onderwijs te geven, dan zullen de bliud-
ste aan de oproermakers zeggen
Gij huilt en schreeuwt over de scholen zon-
der God en gij weigert het godsdienstig ouder-
wijs aldaar te geven.
Dus, zijt gij de verbanners van God.
Vervolgens is men overgegaan tot de beraad
slaging van eene subsidie aan do kerk van den
H. Joseph.
M. Van der Haegen was de verslaggever die
door zijne domheid het publiek gedurende 1 1/2
ure doen lachen heeft. M. Van Wambeke heeft
hem verscheidene malen tot order geroepen. Het
was er een echt comedie spel. Eindelijk is men
overgegaan tot^ de stemming der propositie door
MM. Eemau, Van der Haegen en Limpens ge
daan. M. De Cock van Mijlbeke heeft ook net
publiek hartelijk doen lachen. Den dezen wist
niet waarover men handelde en zegde -Ik zal
maar doen gelijk de anderen zeggen van Ja. -
En zulke suullen moeten de intresten der stad
verdedigen die nog lomper zijn als het paard van
Christus.
De zitting wordt om 7 ure geheven.
De Vastenbulle.
Zondag heeft in al de kerken der stad de lezing
laats gehad der tweede uitgave van d>' vasten-
ulle, herzien en verbeterdAls wij zeggen
verbeterd, dan wil dit zeggen dat er nog wat
klerikaal venijn is bijgekomen.
De geestelijken bepaalden zich niet bij delezing
maar toonden eenon buitengewonen ijver om nog
erger, als liet mogelijk is, uit te vallen op de
scholen, op de onderwijzars en onderwijzeressen,
in een woord op allen die niet deuken zooals zij.
Men zegt dat in sommige kerken, personen
Opgestaan zijn en den tempel Gods, die men wel
don tempel der razenden zou mogen noemen,
verlaten hebben.
Volgens die geestelijken, als de priesters na
de klassen in plaats ^an binst do klassen, het
.godsdienstigonderwijs moeten geven, dan is het
gedaan met het geloof, met de religie, met de ze-
deleer in een woord, de wereld is verloren.
Zij denken veel lawijt en veel etlekt te maken
met te roepen dat God uit de scholen is geban-
ne;ials waren zij God zei ven. Ehwel, de groote
meerderheid lacht mot hun gejammer, omdat zij
•vv'en dat het enkel eene kwestie is van geld en
v -heersching.
- vóorVïc Iclrljk^ .gcrte'ijlv* «•H»y»V.-.
c.'i ichters, professors en bestuurders van Staats
scholen, die volgens de wet van 1842 daarvoor
rijK. betaald worden, ofschoon zij er niets voor
deden, dan alle jaren eens do school te bezoeken
en die nu zullen afgeschaft worden.
Van overheersching omdat zij geen meest3r
meer zullen kunnen spelen over deLoeken, over
de onderwijzers, in een woord over alles. Ziedaar
do wezentlijke reden van het lawijt dat zij trach
ten te maken tegen de nieuwe schoolwet.
Maar indien er iemand denkt dat de geestelij
ken zich zoo beijveren uit liefde voor de zalig
heid der menschen, zooals zij zeggen, dan be
driegt men zich grootelijks. Die mannen kennen
niets dan eigenbelang, dan baatzuchtigheid, eu
al moest geheel de wereld in ruzie en vijandschap
leven, dat zou hun niet kunnen schillen, als zij
hun doel maar kunnen bereiken.
En het is nog niet genoeg dat) zij in hunne
kerken prediken en uitvallen, zij leeren de kin
deren in hunne kapel liedekens zingen waarin
zij ze aanhitsen tot opstand tegen de wetteD,
Een dier liedereu uit de Gazette de Ronse ge
nomen, werd verlede week overal en hier te
Aalst uitgedeelt cn do Denderbode en 7 Land
van Aalst hebben dit medegedeelt in hun num
mer van Zondag laatst door de geestelijken het is
een echt krapuleus schrift, welk de geestelijken
zich zouden moeten schamen onder hunne be
scherming te nemen, Ziehier eenige regelen van
dien klerikalen zang
Zij zullen haar niet hebben
De schoone ziel van 't kind.
Ondanks de lielsche listen
Van 't geusche schrikbewind
De hel is uitgebroken
De school is t worstelperk
Zij wil de ziel der kleinen
Ontrukken aan Gods kerk
Laat 't geusgebroed maar komen,
Wij staan ten strijd gegord
Wij willen niet dat Vlaandren
Een nest van roove 's word'
Ziedaar de zang van dio priesters des vreden,
die zeggen opvolgers van Christus te zijnOp
volgers vau den duivel, dat ware beter gezegd.
Het broederkens-onderwijs.
Wij kunnen niet genoeg de aandacht roepen
van de ouders op de volgende feiten, die bewij
zen'hoe gevaarlijk het is, zijne kinderen aan
kloosterscholen over te leveren. Wij zeggen niet
dat het allen slechten zijn, maar het getal ver
meerdert zoo zeer, en men weet dat er nog nooit
een overste gevonden is, die zijne onderboorigen.
welke zich aan schandalige daden overgaven,
aan het gerecht overleverden.
Bijgevolg levert van dien kant niemant u
waarborg dat uwe kinderen hetzelfde niet zal
gebeuren.
Ziellier wat wij in verschillige dagbladen vin
den over hei gedrag der mannen dat"liet monopo-
lium willen hebben van de zedeleer
Het hof van assisen van het departement der
Aisne (Frankrijk), heeft tot 20 jaren dwang
arbeid en 20 jaren«bewaakzaamheid veroordeeld,
pastoor F.-A. Grapin, oud 41 jaren, geboren te
St-Quentin ,voor aanslagen op de eerbaarheid.
De priester Nougaret, oud 37 jaren, onder
pastoor van Saint-Sever, te Agde, voorzitter van
den Katholieken, Werksmanskring dier stad,
heelt oen jong meisje, zijne biechtelinge, verleid
en weggevoerd. Men weet niet waar zij zich be
vinden.
Schandelijke daden van zedelijkheid zijn oa-
langs gepleegd op leerlingeneener kloosterschool
van Lyon.
Het is broeder Bernardin, die heden Voort
vluchtig is, welke zich plichtig heeft gemaakt
aan schandelijke feiten.
De Petit Leonnnis zegt dat M, Cuissart, op-
'iiw'ajf.uidnvtjtra o.-ilag heeft neerge
legd, strekkende om de school iii kwestie te doen
sluiten.
De oHderwijswet.
De kathol ij ke dagbladen kondigen den herder
lijken brief en bevelschrift voor den vasten af,
welke de zes bisschoppen onderteekend eu op de
preèkstoelen hebben doen aflezeu.
Het stuk, dat geen woord behelst om do
menschen tot vasten aan te sporen, maar integen
deel een ongehoorde en echt revolutionnaire toon
aanslaat tegen het wetsontwerp op het lager
onderwijs, is vergezeld van een gebed, dat rille
zondagen in de kerken zal gelezen worden, na de
mis.
In dat gebed, zooals wij reeds gezegd hebben,
komt er voor:
- Van de scholen zonder God en van de moes-
ters zonder geloof, bewaar ons, Heer.
Maar wij zouden zeer wel mogen zeggen
Van de KERKEN zonder God cn van de
PRIESTERS zonder RELIGIE bewaar ons
Heer!
Want God dient in de kerk maar om geëxploi
teerd te worden, van welke laatste de geestelij
ken eenen winkel hebben gemaakt.
De priesters zijn geene dienaars Gods meer,
neen, liet ziju agenten die door de bisschoppen
gebruikt worden, om haat en ni.'d onder de be
volking te verspreiden; zij worden door de ka-
katholijkc partij als kiesagenten gebruikt, n de
godsdienst, waarvoor zij betaaldVorden, dat is
maar eene bijzaakeerst het wereldlijk en daarna
het geestelijk belang, als het hun past.
De oorlog die zij tegen de wereldlijke scholen
en tegen de wettelijkheid, zullen wij zenden,
ondernomen hebben, zou hun wel duur te bestaan
kunnen komen.
Want de menschen redeneren tegenwoordig
eu als zij zien dat een geestelijke zich aan zulke
hatelijke uitvallen op den predikstoel overlevert
en de meerderheid van het land zoo lastert, dan
zullen die lieden maar weinig eerbied voor die
priesters en bijgevolg voor de religie meer heb
ben, waarvan zij zeggen de dienaars te zijn.
Ja. wij zeggen het hier nogmaals de priesters
jagen Ons Heere uit de kerk, om zich in zijn
plaats to stellen en als meesters over de menschen
en zaken te oordoelen.
Dat zij dit eens goed overwegen en zij znllen
zien op welke gevaarlijke helling zij zich bovin-
den.
Ia de kloosterwereld.
Heel de klerikale wereld staat overhoop met
de slechte zaken van het klooster van Berchem
Sint-Agatha. Iedereen tracht den ougelukki<»en