Daarvoor had koning Michael da hoogste Russische onderscheiding ontvangen? de ©rde van Verdiendte. Michaë'x vertrouwde er ©p, dat hij toch op wat dankbaarheid van wege Stalin zou kunnen rekenen» Tr. Maar... andere duistere machten kwamen in het spel en dwongen Michael zijn troonafstand te onderschrijven. Stalin niet niet van zich horen... Michael is thans op de dompel en in Roemenië is alles reeds op zijn Russisch geschoteld. Ik behandel hier niet de koningskwestie van Roemenie? ik wil alleen maar aantonen dat bij de communisten iedereen»- hoe hoog hij oox staat og hoe groot zijn verdiensten ook zijn- slechts een een voudig schakel vormt in het communistisch spel. HARDS WAARHEDEN. De socialisten en de katholieken, die thans de regering vormen zien met lede ogen hoe het liberalisme in ons land aanhoudend veld wint, en hoe de bezadigd-denkende elementen van ons volk het rode zowel als het gele fanatisme de rug toekeren. Ze trachten dan ook de liberale partij te vereenzelvigen met een achteruitkruipend ul- trakapitalisme, dat reeds lang tot het verleden behoort, en waarvan de laatste overblijfselen alleen nog te vinden zijn in het conser vatieve deel van de C.V.P. zelf. De bladen der beide regeringspar tijen zijn vooral kittelorig» wanneer een liberaal het aandurft zijn mening te zeggen over de sociale politiek der regering en tevens zijn eigen sociale-politieke opvattingen durft verdedigen. De C.V.P. en de B.S.P. eisen beide voor zich zelf het uitslui tend bezit op van het onfeilbaar sociaal evangelie. Bij de C.V.P. is het tex vinden in het Rerum-Novarumbij de socialisten in de lering van Karl Marx. Van die onfeilbaarheid zijn ze niet helemaal overtuigd; want de evolutie der tijden heeft beide leringen reeds voorbijgestreefd} en eens te meer is het bewezen dat alle verstar de dogma's zeer relatief zijn in hun onfeilbare stellingen,. liberalisme integendeel bezondigt zich niet aan het uitkramen van dergelijke sociale dogma's. Liberalisme is een eeuwige aanpasei Sxng van de Vrijheidsleer aan de levensmogelijkheden van de tijd en een eeuwig streven om beter levensvoorwaarden te scheppen. Liberalisme wil dat ieder menselijk wezen een menswaardig be staan kunne leiden en dat ieder menselijk schepsel zoveel mogelijk geniete van het levensgeluk} dat ten slotte toch de drijfveer is van al ons persoonlijk streven. Dat geluk is niet het product van oen klassenstrijd tussen werklieden en patroons»- die voor de vorm hier bestempeld worden met de naam van kapitalist,- evenals het niet het product is van een enggeestig geloofsfanatisme. Het levensgeluk voor een volk kan alleen te vinden zijn in een innige samenwerking van alle mensen van goede wil met eerbiediging van elke individuali teit. Ik heb het rodig geoordeeld bovenstaande lijnen neer te pennen, cm te laten blijken, dat wij, liberalen» die steeds gestreden heb ben tegen het achteruitkruipend conservatisme, heel en al in onze lijn blijven, wanneer wij het aandurvensociale vraagstukken te be lichten, Dat hierbij sommige feiten worden voorgebracht» die onze tegenstrevers niet aangenaam zijn, dat raakt ons niet, ma; r al hun gekras en gehuil zijn niet bij machte ons te doen zwijgen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Waarheid | 1948 | | pagina 4