Militarisme.
gp im
Orgaan der iandelijkc'ederatie van vakbonden
en deniokratische mlatschappelijke werken.
Artikel 310.
Aan onze
Medewerkers
■HUO'IStuS 1
Eerst» J»r.
bZIIN
Slaaf noch bedelaar
mag; de Arbeider zijn.
Ondei bescherming der Christene Vr/kspartij
Verschijnt eiken Zondag
Mij moet een vrij en
welvarend man in de
samenleving wezen.
Priester Oacns.
Alle briefwisseling zenden
tegen Dingdag aan RemiVAN
DER SCHELDEN. 47, Waere-
ghemstraat, DEERLIJK
N. B.- Dringend verzoek
maar op ééne zijde van het
papier te schrijven.
Eindelijk staan wij aan den vooravond
der verdwijning van dat schandalig art.,
welke reeds zooveel eerlijke syndikalisien
in de gevangenissen doen zuchten heeft,
'f ligt op sterven, geen politieke doctoors
zijn nog machtig het te redden, alle vak-
vereenigingen gelijk van welke politieke
kleur zijn het eens zijne begraving toe Ie
juiche".
Edoch, bij dit afsterven is er eene
leende aan te vullen, men moet iets an
ders in de plaats zetten, en sinds weken
is men daarvoor aan 't kijven en twisten.
Men weet nog goed de tijden dat de
katholieken alle macht alleen in handen
hadden, en hoe zij alle andersdenkenden
wisten te verdrukken en broodeloos te
stellen, waartegen alle partijen op de
krachtdadigste manier protesteerden ;allé
partijen vroegen de vrijheid en eerbiedi
ging voor de werklieden zich te vereerd
gingen waar zij wilden, volgens hunne
overtuiging en goeddunken, dat is recht
en dat blijft recht.
Maar wat ziet n en nu reeds De so-
cialis'ische partij die sinds een zestal
maanden drie ministerzetels veroverd
heeft in een burgersministerie, zijn de
eerste om dat recht en die vrijheid der
werklieden te verknoeien.
Ziehier hoe die menschen de vtijheid
verstaan Dat is hun voorstelIn gelijk
welk werkhuis waar eene vakvereeniging
de meerderheid heeft van vereenigde,zou
de patroon met deze vakvereeniging on
derhandelen voor loonsbeweging en aan
vaarding of afzetting van werklieden.»Hoe
vindt ge die vrijheid, beste lezer nog
nooit zou er meertiranie en verdrukking
bestaan hebben dan dezè, en voornament-
lijk wanneer men de socialistische poli
tiekers van nabij kent. Zoolang zij in een
werkhuis de groote mindeiheid zijn, zijn
ze zoo zacht als lammekens, msar eens
zij eene kleine macht bezitten, is het niets
dan roepen en schelden op andersden
kende, juist gelijk een charlatan op de
markten dal vinden die mannen
RECHT en VRIJHEID.
Dertig jaren hoort men hunne voor
mannen roepen en schreuwen, wij wil
len Recht en Vrijheid voor gelijk wie, en
£telen drie hunner hoofden in een bur-
mnisferie, of men kent nog Vrijheid
l^tmeer, al hunne schoone woor
frooren tot het verl
lieke veo
Wanneer art. 310 afgeschaft i~ wat
zult ge in de plaats zetten, zult <j ons.
vragen, en we antwoorden u kor'eg
wij hebben vanaf ons ontstaan Reet en
Vrijheid voor gelijk welke overtiging
gevraagd te doen eerbiedigen, dn om
vinden wij het eenig rechtveerdig oor-
stel het volgende Alle wettelijk er
kende vakvereenigingen zullen ee ge
mengd komiteit vormen per gemeenl of
stad bij middel van 2 a 3 afgeveerdi den
per vereeniging. Alle onderhandéli gen
tusschen Patroons en Werklieden z Hen
door dit komiteit moeten gericht en ge
handeld worden. In geval van moei ijl
heden kan de hulp ingeroepen zijn vat h^t
ministerie van Nijverheid en Arbeid.
Dat ware de eenige rechtvaardige fjg
en daarbij de eerbiediging van alle pb
tieke overtuigingen en syndikaten.
Daarvoor strijden wij en we hopen V
alle syndikaten ons daarin zullen steun
om dit aitikel tot wet te zien maken, wit
ons alle waarborg van recht en vrijhe
zal geven.
Dan ook zal alras het overgroot geal
onyereenigden tot zero dalen
G. BUYSSCHAERT.
Sedert ongeveer eene halve eeuw heb
ben de groote mogendheden alle midde'en
beraamd, om zooveel mogelijk hunne
oorlogsmacht te versterken, ten einde
elkaar te verdelgen, uit hebzucht en voor
alleenheerschappij.
Men belaadde het vclk met zware be
lastingen, om met d'opbrengsten dezer,
zeemonsters en helsche tuigen te bouwen,
zoodat men op den gewenschten dag ge
reed wezeom de zwakken en weerloozen
aan te vallen, de kunstwerken 's men-
scher s geest te vernietigen en in spaan
ders te schieten. De grooten dreven, aan
houdend, ieder jaar den werkmanszonen
in kudden, 'lijk vee, naar de kazernen,
die school van barbaarschheid en verderf,
waar elk een nummer kreeg om alzoo
eenieders persoonlijkheid te doen ver
dwijnen, en de samenstelling te verge
makkelijken van de zoovele stuks voor
kanonnenvoedsel. Dat heette men den
vredestijd, waarvan de rijken gebruik
mikken om van hunne weekelingen, niets-
doende en vetbetaalde sabelslepers te
m2ken, die den arme in bedwang hielden
en als een ondergeschikte boven het
hoofd keken.
Niettegenstaande bijna alle Europee-
sche naties, door militarism uitgeknaagd
wierden, zooals de wormen die de forsche
boomen het groeien en 't bloeien beletten,
scheen iedereen verbaasd,^fcte, toen in
eens, op een teeken^ui^^^^Mlige
grillige vorste
tegen el
'ij
mensch opgejaagd onder den strijdkreet
God is met ons, vooruit voor eer en
beschaving om te worstelen, te kap-
Vpen, te kerven, te slachten, te branden en
hun weelderigen en vruchtb'ren bodem
te he scheppen in eene zee van modder
en bloed Het schoone land van weleer,
kon aldus niet meer door den dichter be
zongen worden ailes lag in puinen en
asch de stevige fotsche boomen die
Ungs de wentelende wegen prijkten en
die schenen de steunpilaren te zijn van
den tempel der natuur, onder wiens blau
wen koepel alles leefde, joelde en bewoog,
zijn door kogelstormen in flenten ge
scheurd, waaraan de schotspeezen, vol
gens de grillen der wind hangen te flad
deren. De frissche groenten, vruchten en
de veelkleurige geurverspreidende bloe
men, die eertijds het landschap zoo be
kootlijk en vervoerend mieken, zijn nu
vÊrtrappeld, en met menschenbloed tot
slijk vergaan. Geen vogel kweelt zijn
morgend noch avondliedje meer, tenzij
de krassende raven, aangetrokken door
't smeltende rot die in zwarmen op en
neer vliegen op zoek naar voedsel voor
hunne rooversmaag hun geschreeuw
vermengt zich met het gekerm der ge
wonden en stervelingen die ommekomen
van Honger en dorst, terwijl anderen nog
in waanzijn gebracht, en vooraleer d'eeu-
wigheid in te stappen, hun huisje zien
van een prieeltje omringd, daar tegen de
kabbelende beek, die haar helder watei,
langs struik en dal henen spoelt, de gade
die het doomende middagmaal bereid,
voor 's mans thuiskomst de jollige blo
zende guiten, die alreeds aan 't smoffeien
zijn, en in de straat op wacht staan om
vader, bij 't eerste zicht te gemoet te
snellenEene verstikkende gaswolk
zweeft over het slagveld en stilt de kla-
genden en de dróomers... De beschaving
en den vooruitgang in wetenschap hebben
hun werk gedaan... voor God en Va.ier-
derland, en 't wezijn van 't ntenschdom
En nogtans als men die baldadigheden
met gezonden geest overweegt, kan
iemand dan nog dweepen met patrotism
of snoeverijen van dien aard Mag men
dan nog beweren hooger te staan dan de
wilden en de dieren Men vergeve den
primitieven hunne losbandigheden orndat
zij onwetend waren maar nu in een tijd
perk dat nten het toppunt van kunde en
kennis schijnt bereikt te hebben Heden
in de twintigste eeuw handelt de militaire
geest even als d'oorspronkelijke wereld
bewoners maar met meer volmaakte tui
gen, om de menschen in grootere massas
te verdelgen. Intusscnen, slaven en zwoe
gen de werkers dag in dag uit, ten eerste
om een deftig bestaan te winnen, en de
noodwendigheden voor vrouw en kinde
ren te kunnen aanschaffen ter. tweede
om met hun loon en bloed nog de
elarijen der iosbollen en staatsgieri-
etalen
nu weer eene vrede beko
rs hebben gefeest en
n, met d'over-
joeste wonin-
'ij maarschal-
benoemd
ers
ben gelegd, op de kosten van den Staat,
of liever van het volk, in veiligheid voor
honger, hun leven zullen kunnen slijten,
terwijl de verminkte soldalen tot bedelen
zullen gedwongen zijn, om_brood en
schuilplaats te vinden
Het groote werelddrama, pas afge
speeld, wilt het leste zijn, zegt men
Dairom houdt men zich overal van nu af
aan op hoede voor d'aanstaande herop
voering I De regeeringen in plaats van
kannonnen, in werktuigen en klinkende
munt 't herschapen, om de wereldkrisis
op te helderen, hebben er integendeel na
men van steden en dorpen doen opschrij
ven om maar gedurig te doen herinneren
wèar men 't meeste heeft in brokken ge
kogeld De aanvoerders bewaren zorg-
vuld.g hunne dienstkleeding die ze bont
opsmukken met allerhande, gekleurde
lintjes en snoeren, om zoo netjes mogelijk
als weerdige afstammelingen van Caïn of
zoogenoemde helden te kunnen para
deeren en den werker met misprijzing te
bekijken.
Nogtans heeft deze die der. kruiwa
gen uitvond niet meer gedaan voor be
schaving dan een Maxim of een Krupp 1
Daarom, gij allen, die een steen hebt
bij gebracht, tot t'opbouwen van den
grooten wereldvredestempel heil aan u
Geene conventionale grenzen sluiten u
af van uwe werkbroeders die alomme ver
spreid zijn. 't Heelal staat voor u open
en gij zult overal welkom zijn en noch
haat noch smaad vinden waar er een
harte klopt van naastenliefde Gij zijt de
macht, - de gloriekrans der schepping
en de wijde wereld is uw vaderland I
Geene landafteekeningen kunnen uwen
gevleugelden scheppingsgeest belemme
ren, tenzij van dezen wiens verstands
vermogen te bekrompen is om buiten de
gestelde palen te gaan. Hebben de groote
denkers, hunne ideën enkel voor ééne
klas van inenschenuitgebracht.De geniale
kunstenaars schiepen zij hunne meester
stukken alleenlijk voor koningen en prin
sen Maar hoe kan de huidige heersch-
zuchtige maatschappij, verslaafd aan 't
materieeie, besef hebben van 't geestelijk
schoone Haar eenig doel is schatten
op te stapelen, de minderen in bedwang
ta houden om des te gemakke.lijker een
gemeen en ijdel bestaan te genieten. En
deze die nu de landen besturen, waar
willen zij naartoe met hunne dwaze prin
ciepen er. wetten. Men spreekt van vrij
heid, en 's met.schenwelzijn en onder
voorwendsel van beschaving wordt er
gefolterd, uitgehongerd en gemoord, met
al de listen eigen aan baansiroopers tn
rr.enschenetersDe dweepers noemen
dat den heiligen strijd voor God, Eer en
Vaderland
Maar hoe kunnen dezen die beweren
in den waren God te gelooven, zoo met
hunne gedachte in een treffenden tegen
strijd zijn, met aan te nemen dat het
rechtveerdig is den evenmensch van kant
te brengen, wanneer Christus zegde
Niet doodslaan Bemin uwen evennaaste
'lijk U zelve
Den heiligen strij^
daar een midde1
verlangens tej^
om hm