Paschen, Orgaan der Christene Volkspartij. Werkers. Op Hij de Katholieken Van Ronse. Zondag 4 April 1920. «•"rijs per nummer 10 centiemen. Tweede Jaar- t.. sd- Elke schrijver is verantwoor delijk voor zijne artikelen. TOLK DER MAATSCHAPPELIJKE WERKEN. Slaaf noch bedelaar mag de Arbeider zijn. Abonnementsprijs Per jaar fr. 5,00 Per 6 maand fr. 2,60 Per 3 maand fr. 1,40 Bureel en Redactie R. VANDER SCHELDEN, DEERLIJK. West-Vl. Aankondigingen Kleine aankon digigen, eenmaal verschijnend fr. 0,50 Andere volgens overeenkomst. Hij moet een vrij en welvarend man in de samenleving wezen. Priester Oaens. Wat is het troostend en aanmoedigend voor ons, christen demokraien, dien heer lijken dag te zien aankomen en te dier gelegenheideenigebedenkingen temaken 1 Paschen... Zoovele eeuwen geleden leefde Hij, de groote, de goede, de al overtreffende Demokraat. Vervolgd om zijne leer, gehaat door de •grooten, gehoond door de boozen, bespot door de slechten deed Hij het goede en zag niet om- Hij deed het goede omdat Hij het goedvond goed te doen in naam van zijn Hemelschen Vader en in zijn eigen naam... Met groote Liefde liet hij de kleinen tot zich komen... en ook de grooten minde hij teer. Een nauwere toenadering zocht hij tusschen rijken en armen en onmee- doogend klonk zijn vloek over hen die verdrukkers waren van armen, weduwen en weezen en over de achterhouders van voldoende loon der werklieden. Allen waren Hem gelijk zelfs zijn Liefde ging tot hen die Hem vervolgden. Toen werd het plan gesmeed oin Hem uit den weg te krijgen. Ziet ge, Christen Demokraten, dien hevigen haat der boozen voelt ge hem den smaad en den laster Zoo ge hem niet voelt, blikt in 't verleden, op het beeld van onzen diepbetreurden baan breker PR1LSTER DAENS en daar ligt voor u in 't klein den laster, den hoon, den spot, die ook Hem werd toege slingerd. Men nam Hem gevangen... en zonder morren verdroeg hij de folteringen zoo naar ziel als naar lichaam, die Hem wer den aangedaan uit liefde voor het volk, dat ongelukkige slavenvolk uit dien tijd, uit opoffering voor het volk, het ongeluk kige slavenvolk der toekomst. Hij werd gekruisigd en begraven... En daar lag met Hem in 't Heilige Graf de hoop op Vrijheid en Gelijkheid, op Broederlijkheid, op Zon in het le^en van den mensch... Doch een heerlijke dag brak aan- PASCHEN In weerwil van bedrog, van spet en van moedwil stond Hij op.-, de Meester stralend van licht, heerlijk van Glorie Hoop werd groen En de velden alom groenden mêe. PASCHEN I... De groote Demokraat werd levend uit den dood door eigen kracht... Zoo ook, lezers, zal onze gedachte levend worden en schitteren, zoo ook zal onze dag, Democraten, Volksvri(«denf verschijnen en zal onze leer herleven en blijven uit eigen kracht omdat ze goed is. De tijden zijn duister ook de Hemel verduisterde met Jezus' dood maar.... Vlaamsche Democraten, na regen komt zonneschijn, na lijden verblijden. Uit den nacht der duisternis ontslaat het eeuwige licht... KL. ROELANDT Door spreken kan men veel verzwijgen en door zwijgen veel verraden 't komt er alleen op aan de kunst te kennen van waar en wanneer... En als men dat kent. is't geen kunst meer. Ik was op zoek naar vriend en kennis door 'i oorlogsgeweld verjaagd. Mijn schreden brachten mij per toeval bij een oud moederken van diep in de zestig, uit Yper verjaagd en terecht gekomen in St. Denys bij Frankrijk's hoofdstad. Har- tiiijfc drukte ik '.mar'de hand e;; óm wcï komgroeten en andere uitroepingen te doen, v/as haar aandacht gausch afgetrok ben van 't stukje vleesch, die ze welge zind aan't braden was't ging middag worden, en vader., zou strakskens van den arbeid terugkomen. En, inderdaad, korts nadien kwam hij, den goedigen ouden man en om ook even een ferme handdruk Ie wisselen, uachte hij zijn, onder den arbeid gebogen rug, zoovee! mogelijk Ie rechten. En hoe gaat het moedei ken U ver langt vurig om naar 't Vaderland terug te keeren zeker Bah.... Niet zoo ongeduldig, beste jongen, hier geneer ik mij goed, hier komen wt; ten minste met werken aan ons brood, maar in BelgiëMaar waarom moeien wij terug keeren, om weerom armoede te lijden Opden trein een kloeke vtouw,tintiend van moed, ingsgelijks verdrevene, w.s haar gevarendheden aan 't vertellen. En waar gaat ge nu Nu naar Frankrijk, in België is met werken niets te verdienen. En gedurig hoor! men dezelfde rede. Men zegtEen oude boom wil niet verplant worden Wat moet ons moeder ken van hierboven in België een ondank baar leven gesleten hebben, om haar in den ouden d g, op verren, vreemden grond beter te jonnen dan in 't land waar heur wiege stond, en een gansch leven sleet Waarom dan toch, o Vlaamsche werk broeders, hebt gij jaren lang die onrecht, vaardige toestand gedragen Waarom hebt gij geduld dat vronw en kinderen en gij zelf armoede leden, ofschoon ge zwoegdet van den vroegen morgend tot den laten avond En nochtans, het is bekend dat de Vla ming de noeste, de neerstigste aller wer kers is. Waarom woondet gij in eene krocht, waar gij niets dan ontberingen kendet, terwijl nevens uw ellendig ver blijf,pr.achthuizen en kasteelen die Vlaan- derens gezegenden grond overdekken, als uitdagend, hunne torentjes tergend ten hemel verheffen, als zooveel beelden van overtollige weekte, en onnitputtelijk bezit. Broeders Voor eeuwig moet het ge daan zijn titans met zooveel schandige ongelijkheid Wanneer zult ge eens voor goed begrijpen dat gij, o volk, de eenige opperste macht zijt En gij, de voort brenger van alles, zoudl dulden dat niets doeners en parasieten in weelde baden, terwijl gij at zwoegen gebrek lijdt Het moet uw kort en vastberaden besluit zijn recht wil ik, er'scli ik I Vragen doen we niet meer, want wie den prijs van zijn bestaan met werken betaalt, bezigt, de schoonste munt Het worde onze beurt! Enkel hebben we maar niet Ie vergeten dat we aileen niets zijn, en vereenigd al machtig en daar alleen de redding ligt. Daarom allen in het goede syndikaat.Dat de laatste onverschillige niet meer aarzele hij wetke alleen of in groep. Vlaamsche werker, op dus, gij zijt de verdienstelijkste, der menschen. Genoeg hebt gij u als slaaf la'.cn verschoppen, nu of nooit de tanden getoond, enkel voor God geknield, maar EISCH van uw medemenschen. den welstand, het men- schelijk bestaan met vrouw en kinderen waarop ge RECHT hebt, R. Wsnneerzullen deoogen opengaan? Als God iemand in 't verderf storten wil, ontneemt hij hem 't versland. Ziedaar 'i geer. een verstandig mensen, voor den geest moet komen, als hij ziet wat rond Ro se gebeurt. De les ter gelegenheid der verleden kiezing gekregen is niet vol doende. Integendeel, zij schijnt gansch het tegenovergestelde te hebben te weeg gebracut dan wat men van 'n duchtige les mocht verwachten. De duizende stemmen door de socialisten gewonnen, de onge looflijke nederlaag door de katholieken endergaan in 't hertje van Vlaanderen, heeft de oude katholieken verblind in plaats van deoogen te openen.De kiezing van Ronse Audenaarde was wel een be wijs van de onbehendigheid der kalho lieke politiek.Tevens is zij een bedreiging en wel een duidelijke bedreiging, die zich zou kunnen verwezenlijken gansch Vlaanderen door't hangt af van kleine omstandigheden om het aanzienlijkste gedeelte van de werkende standen van Vlaanderen in Je armen van t soyialis- mus Ie werpen. Als 't volk in Vlaanderen reeds met duizenden naar anti-klericalisme over loopt nu dat de katholt.-ken nog alle staatsmacht in handen hebben, war zrl er gebeuren eens dat binnen korte jaren, ja binnen eenige maanden w llicht, en indien de antikiericale partijen behendig zijn, het bestuur hen zat ontsnappen En na zutx eene les en voor zulken toe stand welk is de houding der katholieken van Ronse Hoo t men hen grondig den toestand bespreken, de echte oorzaken navorschen en onbewimpeld vingerwijzen, de bedreven fouten teekenen en hunne taktiek verbeteren Integendeel Zij wil len niets zien, niets teeren, zij zijn de alwijsheid, zij alleen zijn de ware redders, t schip is verzand, en iek geslagen, 't en geeft niet, toch maar geen verandering van koers, dwars door met vollen stoom, moeten ze vergaan, en zulien vergaan. Liever den doo I dan te bekennen dat ze ongelijk hebben gehad en vooral ;o droeve ijverzucht, natuurlijke vrucht van den hoogmoed) dat anderen klaarder gezien hebben en min dwaas waren dan de ver gulde aristokratische burgerij. Dat is wel de ware beteekenis van de nieuwe bewe ging op touw gezet door de katholieken van 't Ronsesche g- en rassenstrijd, geen klassenstrijd. Zij weten wet dat de Vlamingen geen rassenstrijd voeren maar slechts hun recht vragen en gelijkheid, eigen ontwik keling en eigen beschaving beoogen lijk elk vrij volk. Zij weten wel dat .Ie katholieke demo- kralen en zelfs wij, \rije Christene Demokraten, geen klassenstrijd voeren, maar slechts recht en brood vroegen voor al wie werkt en vrijheid voor elk christen schepsel, als voor deze die uit walg en ontgoocheling sinds lang den godsdiensUverlaten hebben. Die overdre vene woorden dienen slechts om hun waar doelwit Ie verduiken' Geen rassenstrijd geen rechtsherstel - ling voor Vl-anderen 't Vlaamsche volk moet vernederd blijven, een minder ont wikkeld ras. De hoogmoed der rijke klassen eischt dat zij [ranselt spreken en zich mogen wanen heel ver boven de arme massa Vlamingen. Weg met het Vlaamsche volk, ten on der het Vlaamsche volk, geen recht voor hen vernederd en met de voeten getrapt muet het blijven. Kunstmatig dient hier een minder ras gekweekt om den hoogmoed der rijken te voldoen. Geen klassenstrijd, 't is te zeggen geen volksgezindheid, geen demokratie 't hekken aan den ouden stijlwij de rijken, wij de aristokraten, wij de bazen, wij de meesters, maar, geen recht aan hel volk Zij zullen almoezen geven als het hun past. Dat is de ware beteekenis der nieuwe katholieke leer van Ronse. En tegen wie is zij gericht Tegen de jonge katholieken, die 't ge vaar ziende, tot het volk willen gaan en de fouten der ouden hers'eller, en redden wat nog gered kan worden. Die wapens worden tegen u gesmeed. Tegen-.u, gij Vlamingen en vlaamschge- i zindert. Die beweging is de uiring van den hoogmoed en den nijd der klerngees tige aristokraten, in wiens handen om 't

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Werkerswelzijn | 1920 | | pagina 1