Van Ondergang en Ontwaken
Schooiers...
Orgaan der Christene Volkspartij
DEERLIJK
Tolk der Maatschappelijke Werken.
KA.SPER VAN ZEYECOTE
Lerste Zitting van den nieuwen Gemeenteraad.
De Stemming
ZONDAG 26 JUNI 1921
PRIJS PER NUMMER 12 CENTIEM.
DERDE JAAR. NUMMER 25.
Slaaf noch bedelaar oia^de Arbeiderzijn.
Mij moet eenvrij en welvarend man in de samenleving; v.
Priester O a e ns.
leder medewerker blijti verantwoordelijk
f voor zi|n ingezond artikelen.
Abonnementsprijs
Per jaar fr. 6,00
Per 6 maand fr. 3,25
Voor het Buitenland met Vrachtprijs gemeerderd.
Bureel en Redactie
R. VANDER SCHELDEN,
DEERLIJK. W VL.
Aankondigingen
Rletne aan frI f>er keer.Geicone fr 0,25 de regel.
Andere met overeenkomst
Vooraankondiging zich avendenDespauteerstr. 31 Ninove
DOOR
Al deze dingen zijn van het hoogste maat
schappelijk belang- Dat heeft men vroeger niet
geacht
Alle lijden dat de mensctfen kennen, wordt
veroorzaakt door hen zelf, of door andere men-
schen, maar toch wordt alle lijden door men-
schrn veroorzaakt-
Als we on» leven geestelijk hooger bouwen,
verbeteren wij onzan toestand in het leven,
door eigen kracht, zonder dat anderen (staten,
regeeringen, wetten) moeten ingeroepen wor
den om ons te beschermen en om ons leven
beter of gelukkiger te maken.
Het is dus verkeerd Ie beweeren dat de
mensch alleen door buiten hem staande krach
ten moet beheerd worden, en dat bij een goede
maatschappelijke ordening 't leven gelukkig
voor eenieder sou lijn.
Bij een goede maatschappelijke ordening
behoort een hooger-ontwikkeld geestelijk leven.
Hel geluk van den mensch hangt in eerste ge
val van zich zelf af in tweede geval van de
verhoed: r.tcu hc... dwingt te-en.
Stel u «oor dat men de ideaalste maatschap
pelijke stelsels invoere.en de mensch blijf ware
van hoogere geestelijke ontwikkeling,hij werkt
zich niet op, blijft op een lageren trap, het dier
gelijk, wat nut zal den mensch aan de ideale
instellingen hebben P Zal hij niet spoedig ver
vallen in dezelfde zedelijke miserie, in '1 zelfde
ongeluk, in 't zelfde lijden
Doch de geestelijk-ontwikkelde mensch,
wiens geest voorgelicht is, die een trede hoo
ger ataat op de ontwikkelingsladder, deze zou
sich die ideale toestanden weten aan te passen
en een maximum van geluk aan het leven we
ten af te dwingen.
Nu is de samenleving xoovele eeuwen den
inaterialistischen, heidenschen weg gegaan
't is te aeggen, zoovele eeuwen werd door de
machthebbers geieerd, dat er enkel stoffelijke
belangen voor den mensch waren, en dat het
als dusdanig onnoodig was aan den geest der
mcnschen, aen het hooger wezen in den
mensch, te denken.
Daardoor werd de strijd voor 't leven zoo
scherp, soo bitter- De mensclien aanzagen el
kander ais onedele stukken vleesch, die men
bij gelegenheid kon onderdrukken, straffen,
naar willekeur behandelen, ook afslachten als
een kudde vee...
En ook waarom niet Als de mensch maar
aanzien werd als hebband alleen een lijf, dat
moet onderhouden worden, mocht hij als een
dier geschat worden. en dat men dieren
•lacht is toch niet 100 erg
Zoo was het tijdens den oorlog heel natuur
lijk vanwege de staten en hun gedweeë onder
danen, dat ze al dezen steenigden die durfden
te beweeren dat menichen-slachten goddeloos
is en in strijd met het hoogere wezen in den
mensch.
Niet alleen tijdens den oorlog, dag aan dag
begaat de eene mensch een boos vergrijpen
tegenover den andere en dat vergrijpen is dan
veeltijds nog door wetten bestendigd.
Denkt de mensch er nu aan, terwijl hij dat
vergrijpen pleegt, individueel of sociaal, dat
hij een hooger wezen is en zijn medemensch
insgelijks een hooger wezen En wanneer het
er op aankomt naar het siachtveld te gaan,
denkt de mensch dan dat hij een deel is van
Qeds wezen en dat de evenmensch die hij
vernietigen gaat, ook een deel is van Gods
wezen Denkt hij er aan dat het leven van
den mensch heilig is, onschendbaar... lijk God
zelf onschendbaar is
Neen, men denkt niet daaraan.De geest van
den mensch is nog te weiuig ontwikkeld om
daar aan te denken. Hij kan die eenvoudige,
goddelijke dingen nog niet vatten. Daarom is
geestesontwikkeling noodtger dan sociale wel
vaart.
Breedgekruinde kerselaren
dragen in hun ruimen schoot
sapge kersen, vurig rood,
lokkend door de groene klaren.
Schooiers, die ter kermis varen
beedlend om een stuksken brood,
komen musschen, ongenood
snoepig zich ten feestdisch scharen.
Maar wie ligt daar met het roer
langs de tuinheg op de loer
Pat I De hagel ruischt en klettert,
Gansch de bende torveltop...
Schotvrij in een popeltop
zit een ekster daar en schettert
Van Vakboeken waarvan 2 ex. worden
gezonden, wordt de inhoud in het blad
besproken en de werken aanbevolen.
De ellendige levensverhoudingen drukken
op ieder menschenhart. leder zoekt wat zon,
tracht om wat geluk in het leven... maarzoo
weinigen begrijpen dat niemand hulp of geluk
of zon brengen kan, dan zij zelf, doer de er
kenning van het hooger wezen in den mensch.
De mensch weet niet wie of wat hij is. Hij
moet tot de erkentenis van zich-zelf gebracht
worden. Daarvoor behoeft hij geestesontwik
keling. Eens dat de mensch aich-zelf erkent,
richt hij daarnaar al zijn levenshandelingen,
richt hij er de staat naar in.
Zoo voert zelferkentenis rechtstreeks naar
betere sociale toestanden.
En zoo staat hei ook als een lichtende toren
voor ons, dat het heil der menschheid langs
twee wegen tegelijk moet veroverd worden
1 DOOR GEESTESONTWIKKELING. -
ZELFERKENTENIS
2./ LANGS MAATSCHAPPEL1JKEN WEG
DOOR NIEUWE STAATSVORMEN MET
Licrüf. EN "PtRRROÈDEKiNÜ 1ÖÏ
GRONDSLAG.
Die geestesontwikkeling is niet op te vatten
in den zin van koude, materialistische weten
schap. Geestesontwikkeling moei gericht zijn
op het onstoffelijke in den mensch ons ON-
stoffelijke wezen moeten we leeren erkennen-
Die erkentenis voert ons tot God in het boven-
aardsche leven.
Zoo moet elke geestesontwikkeling op God
steunen, omdat God dat begrip is waartoe de
menzch geroepen is eens op te stijgen .- de al-
geheele volmaking.
Uit God wordt de Liefde geboren en de
Liefde maakt de schepping tot een hemel.
Neem de Liefde weg er de heele schepping
wordt een hel.De Liefde is geen koude, doode
materie, ze is jeugd en gloed en leven. Zoo is
God ook geen God der dooden maar een God
der levenden zoo is God geen God van het
hiernamaals alleen, doch ook een God van het
aardsche leven. Door het aardsche leven moe
ten wij het hiernamaals winnen. Wat betee-
kent dat Door het aardsche leven moeten
wij God gewinnen, moeten wij de volkomen
heid gewinnen. Ons aardsche leven mag dan
niet als een brooze, minderwaardig iets ver
waarloosd, veracht worden... ons aardsche
leven mag dan niet gehoond, bespot, verkracht
worden, niet gemaakt tot een hel. Niemand
heeft het recht one als dieren te behandelen,
niemand heeft het recht ons leven te verellen-
digen, want het is ons door God gegeven om
Hem te gewinnen.
't Vervolgt.
S AU WEN.
Alvorens ons verslag neer te schrijven over
de zitting, houden, wij er aan eenige vooraf
gaande toelichtingen te geven die, ons dunkens
de lezers noodig hebben om zich een juist
denkbeeld te kunnen vormen over het gebeur
de en over de manier van denken en handelen
van sommige menschen, al rijn zij dan ook
Burgemeester.
Op verzoek van den Heer Burgemeester
Renter hebben wij (de minderheid) met deze
onderhandeld over de samenstelling van het
schepenkollegie. De Burgemeester vroeg ons
en zette er ons uit al zijn kracht toe aan met
hem en nog een ander raadslid te willen onze
stem uitbrengen voor den eersten schepene
op den naam van de Degezelle J. B. Wij
deden opmerken dat wij daarin konden toe
stemmen op voorwaarde dat men ons toestond
de evenredige vertegenwoordiging toe te pai-
sen in de samenstelling van het schepenkolle
gie. Hiermede wilde de Burgemeester zich
niet vereer.igen doch drong aan opdat wij on
ze stem toch zouden willen uitbrengen op
naam van Degezelle J. B. in vervanging van
den Heer; Ysenba^rl. j
Men zie verdef onze verklaring aaangaande
Ons besluit in het verslag der zitting.
Verslag der Zitting
De vergadering was gesteld op Vrijdag 17
Juni om 5 ure namiddag. Vijf minuten vóór 5
ure waren wij, Degezelle Joannes. Vanderschel-
den, Vanpanteghem en Vanmonterghem ten
gemeentenhuize.
De zeven leden der meerderheid kwamen
aan in blok om 51/2 ure. Tien minuten
later begon de vergadering. De Burgemeester
zat voor en las de brief der goedkeuring door
de bestendige afveerdiging gezonden af. Na
de gebruikelijke eedaflegging werd er over ge
gaan tot de samenstelling van hel schepenkol
legie.
VANDERSCHEI.DEN Alvorens lot stem
ming over te gaan wensch ik eenige woorden
te zeggen.
DE BURGEMEESTER Ja ja...
VANDERSCHELDEN I Mijnheeren, er valt
klaar en duidelijk te bemerken dat wij over
gaan naar een tijdperk waarin «an langs om
meer wordt rekening gehouden van den volks
wil, vooral in wat aangaat de samenstelling
der besturen. Wij zien in verscheidene ge
meenten en steden de E. V. toepassen in de
schepenkollegies zelfs in het goevernement
zijn de verschillende partijen vertegenwoor
digd. Hier ook in onze gemeente is de uit
drukking van den volkswil in de kiezing dui
delijk geweest en heeft het bewijs geleverd dai
het volk in meerderheid langs onze zijde
staat.
Immers, onze lijst behaalde 86 kopstemmen
méér dan de uwe- Zelfs voor wat betreft de
uitslag der kiezing op uwe eigene lijst kan ge
makkelijk nsgegaan worden waar de volkswil
zich heeft neergezet.
Immers, behalve het getal stemmen die de
Burgemeester gewoonlijk nevens zijnen naam
of aan den kop der lijst weet te helen is den
volkswil tamelijk naar beneden de lijst alge
zakt.
Daarvan zij het bewijs dat er kandidaten
van beneden gekozen zijn terwijl er, die hoo
ger stonden zijn uitgevallen.
Om deze redenen, alsook ons steunende op
den geest der kieswetten die de E. V. huldigt 1
en die wij aanzien als eene vingerwijzing hier- J
op, vragen wij de toepassing der E. V- in
het schepenkollegie.Diensvolgenszullen wij
onze stemmen uitbrengen als volgt.
Voor de benoeming van den eersten sche-
pen zullen wij stemmen voor Degezelle J. B.
Voor de benoeming van den tweeden sche
pen zullen wij onzer vier stemmen uitbrengen
op naam van Vanderschelden.
Als er nu minstens twee menschen tusschen
U de meerderheid zich bevinden die
eerbied gevoelen voor den wil van het volk en
de rechtveerdigheid genegen zijn, dan zullen
deze met ons mede stemmen en zoo zullen wij
die hel derde van den raad zijn, ook het derde
van het schepenkolegie uitmaken.
YSEBAERT Zegt dat, hadde de wetgever
gewild dat de E. V toegepast werd in de
schepeakollegiea.hij he! in de wet zou hebben
geschreven en hij besluit dat zij dus niet ver
plicht zijn de minderheid in het schepenkolegie
toe te laten.
VANDERSCHELDEN— Wettelijk zijt gij er
niet toe verplicht doch rekening houdende met
de rechtveerdigheid en met den wil des volks
zijt gij er loe verplicht, ook den geest der kir»-
welten is een vingerwijzing in dezen zin in
afwachting dat meer volledige wetten oca tof
daar brengen.
Er wordt overgegaan tot de stemming.
De heer Demeester die drn «krelaris vervangt,
om reden van jifkie de
uit en neemt daarna, aamen met den Burge
meester, de stemmen. Bekomen stemmen
als volgtYeebaert 5. Degezelle J. B. 5.
Dermaut 1. Er is dus geen meerderheid en
er moei herstemd zijn-
De tweede maal bekomen stemmen als
volgt Ysebaert 4. Degezelle J. B. 7 Dege
zelle J. B. ia dus tot eerste schepene verkozen
in vervanging van Yaebaert.
DERMANT vraagt dat deze die zinnens zijn
voor hem te stemmen witte briefje zouden ie
in steken vermits hij geen mandaat meeraal
aanveerden.
Er werd overgegaan tot de verkiezing van
den tweeden schepen. Bekomen alemmen als
volgt Ysebaert 3. Vanderschelden 4, Der-
maut 1, Vanneste 1. Witte briefjes 2.
Er is dus geen volstrekte meerderheid der
geldige stemmen en »r moet nogmaals her
stemd worden.
De tweede maal bekomen stemmen als voigt
Ysebaert 6, Vanderschelden 4. Vannes'e 1
Ysebaert wordt dus als tweede schepen ver
kozen, waarop hij verklaart in deze omstandig
heden niet te weten of hij zal aanvaarden. Hij
vraagt acht dagen tijd om zich te beraden.
Ysebaert, Demeester, Dermaut en Vanneste
staan recht om de zaal te verlaten.
DE BURGEMEESTER. - Heeren, 't is nog
niet gedaan, wij moeten nog stemmen voor den
burgemeester. De voornoemde heeren verlaten de
zaal.
VANDERSCHELDEN. De helft van 's bur
gemeesters plan. waarvoor hij onze bijnediig
vroeg, is gelukt.
Eerst zag de heer burgemeester geheel zijn
wensch verwezenlijkt doch HIJ ZELF is de schuld
dat hij nu maar eindelijk de helft van zijn wensch
meer heeft.
De burgemeester zegt geen woord en kijkt door
het venster naar buiten.
Er werd overgegaan tot de aanduiding van
twee kandidaten-burgemeester.
Renier bekomt 7 stemmen bij de eerste stem
ming, zijnde al de stemmen van de aanwezige
leden.
Bij Je tweede stemming bekomt Degezelle B
4 stemmen, Decletcq 1, Degezelle Joannes I. Er
is 1 'nietig briefje.
De leden van de minderheid dringen aan om de
vergaderingen te houden zooveel mogelijk den
zaterdag namiddagen op een uur na heiwerk.
Dt zitting werd daarop gesloten.