Van Ondergang en Ontwaken Schooiers... Orgaan der Christene Volkspartij DEERLIJK Tolk der Maatschappelijke Werken. KA.SPER VAN ZEYECOTE Lerste Zitting van den nieuwen Gemeenteraad. De Stemming ZONDAG 26 JUNI 1921 PRIJS PER NUMMER 12 CENTIEM. DERDE JAAR. NUMMER 25. Slaaf noch bedelaar oia^de Arbeiderzijn. Mij moet eenvrij en welvarend man in de samenleving; v. Priester O a e ns. leder medewerker blijti verantwoordelijk f voor zi|n ingezond artikelen. Abonnementsprijs Per jaar fr. 6,00 Per 6 maand fr. 3,25 Voor het Buitenland met Vrachtprijs gemeerderd. Bureel en Redactie R. VANDER SCHELDEN, DEERLIJK. W VL. Aankondigingen Rletne aan frI f>er keer.Geicone fr 0,25 de regel. Andere met overeenkomst Vooraankondiging zich avendenDespauteerstr. 31 Ninove DOOR Al deze dingen zijn van het hoogste maat schappelijk belang- Dat heeft men vroeger niet geacht Alle lijden dat de mensctfen kennen, wordt veroorzaakt door hen zelf, of door andere men- schen, maar toch wordt alle lijden door men- schrn veroorzaakt- Als we on» leven geestelijk hooger bouwen, verbeteren wij onzan toestand in het leven, door eigen kracht, zonder dat anderen (staten, regeeringen, wetten) moeten ingeroepen wor den om ons te beschermen en om ons leven beter of gelukkiger te maken. Het is dus verkeerd Ie beweeren dat de mensch alleen door buiten hem staande krach ten moet beheerd worden, en dat bij een goede maatschappelijke ordening 't leven gelukkig voor eenieder sou lijn. Bij een goede maatschappelijke ordening behoort een hooger-ontwikkeld geestelijk leven. Hel geluk van den mensch hangt in eerste ge val van zich zelf af in tweede geval van de verhoed: r.tcu hc... dwingt te-en. Stel u «oor dat men de ideaalste maatschap pelijke stelsels invoere.en de mensch blijf ware van hoogere geestelijke ontwikkeling,hij werkt zich niet op, blijft op een lageren trap, het dier gelijk, wat nut zal den mensch aan de ideale instellingen hebben P Zal hij niet spoedig ver vallen in dezelfde zedelijke miserie, in '1 zelfde ongeluk, in 't zelfde lijden Doch de geestelijk-ontwikkelde mensch, wiens geest voorgelicht is, die een trede hoo ger ataat op de ontwikkelingsladder, deze zou sich die ideale toestanden weten aan te passen en een maximum van geluk aan het leven we ten af te dwingen. Nu is de samenleving xoovele eeuwen den inaterialistischen, heidenschen weg gegaan 't is te aeggen, zoovele eeuwen werd door de machthebbers geieerd, dat er enkel stoffelijke belangen voor den mensch waren, en dat het als dusdanig onnoodig was aan den geest der mcnschen, aen het hooger wezen in den mensch, te denken. Daardoor werd de strijd voor 't leven zoo scherp, soo bitter- De mensclien aanzagen el kander ais onedele stukken vleesch, die men bij gelegenheid kon onderdrukken, straffen, naar willekeur behandelen, ook afslachten als een kudde vee... En ook waarom niet Als de mensch maar aanzien werd als hebband alleen een lijf, dat moet onderhouden worden, mocht hij als een dier geschat worden. en dat men dieren •lacht is toch niet 100 erg Zoo was het tijdens den oorlog heel natuur lijk vanwege de staten en hun gedweeë onder danen, dat ze al dezen steenigden die durfden te beweeren dat menichen-slachten goddeloos is en in strijd met het hoogere wezen in den mensch. Niet alleen tijdens den oorlog, dag aan dag begaat de eene mensch een boos vergrijpen tegenover den andere en dat vergrijpen is dan veeltijds nog door wetten bestendigd. Denkt de mensch er nu aan, terwijl hij dat vergrijpen pleegt, individueel of sociaal, dat hij een hooger wezen is en zijn medemensch insgelijks een hooger wezen En wanneer het er op aankomt naar het siachtveld te gaan, denkt de mensch dan dat hij een deel is van Qeds wezen en dat de evenmensch die hij vernietigen gaat, ook een deel is van Gods wezen Denkt hij er aan dat het leven van den mensch heilig is, onschendbaar... lijk God zelf onschendbaar is Neen, men denkt niet daaraan.De geest van den mensch is nog te weiuig ontwikkeld om daar aan te denken. Hij kan die eenvoudige, goddelijke dingen nog niet vatten. Daarom is geestesontwikkeling noodtger dan sociale wel vaart. Breedgekruinde kerselaren dragen in hun ruimen schoot sapge kersen, vurig rood, lokkend door de groene klaren. Schooiers, die ter kermis varen beedlend om een stuksken brood, komen musschen, ongenood snoepig zich ten feestdisch scharen. Maar wie ligt daar met het roer langs de tuinheg op de loer Pat I De hagel ruischt en klettert, Gansch de bende torveltop... Schotvrij in een popeltop zit een ekster daar en schettert Van Vakboeken waarvan 2 ex. worden gezonden, wordt de inhoud in het blad besproken en de werken aanbevolen. De ellendige levensverhoudingen drukken op ieder menschenhart. leder zoekt wat zon, tracht om wat geluk in het leven... maarzoo weinigen begrijpen dat niemand hulp of geluk of zon brengen kan, dan zij zelf, doer de er kenning van het hooger wezen in den mensch. De mensch weet niet wie of wat hij is. Hij moet tot de erkentenis van zich-zelf gebracht worden. Daarvoor behoeft hij geestesontwik keling. Eens dat de mensch aich-zelf erkent, richt hij daarnaar al zijn levenshandelingen, richt hij er de staat naar in. Zoo voert zelferkentenis rechtstreeks naar betere sociale toestanden. En zoo staat hei ook als een lichtende toren voor ons, dat het heil der menschheid langs twee wegen tegelijk moet veroverd worden 1 DOOR GEESTESONTWIKKELING. - ZELFERKENTENIS 2./ LANGS MAATSCHAPPEL1JKEN WEG DOOR NIEUWE STAATSVORMEN MET Licrüf. EN "PtRRROÈDEKiNÜ 1ÖÏ GRONDSLAG. Die geestesontwikkeling is niet op te vatten in den zin van koude, materialistische weten schap. Geestesontwikkeling moei gericht zijn op het onstoffelijke in den mensch ons ON- stoffelijke wezen moeten we leeren erkennen- Die erkentenis voert ons tot God in het boven- aardsche leven. Zoo moet elke geestesontwikkeling op God steunen, omdat God dat begrip is waartoe de menzch geroepen is eens op te stijgen .- de al- geheele volmaking. Uit God wordt de Liefde geboren en de Liefde maakt de schepping tot een hemel. Neem de Liefde weg er de heele schepping wordt een hel.De Liefde is geen koude, doode materie, ze is jeugd en gloed en leven. Zoo is God ook geen God der dooden maar een God der levenden zoo is God geen God van het hiernamaals alleen, doch ook een God van het aardsche leven. Door het aardsche leven moe ten wij het hiernamaals winnen. Wat betee- kent dat Door het aardsche leven moeten wij God gewinnen, moeten wij de volkomen heid gewinnen. Ons aardsche leven mag dan niet als een brooze, minderwaardig iets ver waarloosd, veracht worden... ons aardsche leven mag dan niet gehoond, bespot, verkracht worden, niet gemaakt tot een hel. Niemand heeft het recht one als dieren te behandelen, niemand heeft het recht ons leven te verellen- digen, want het is ons door God gegeven om Hem te gewinnen. 't Vervolgt. S AU WEN. Alvorens ons verslag neer te schrijven over de zitting, houden, wij er aan eenige vooraf gaande toelichtingen te geven die, ons dunkens de lezers noodig hebben om zich een juist denkbeeld te kunnen vormen over het gebeur de en over de manier van denken en handelen van sommige menschen, al rijn zij dan ook Burgemeester. Op verzoek van den Heer Burgemeester Renter hebben wij (de minderheid) met deze onderhandeld over de samenstelling van het schepenkollegie. De Burgemeester vroeg ons en zette er ons uit al zijn kracht toe aan met hem en nog een ander raadslid te willen onze stem uitbrengen voor den eersten schepene op den naam van de Degezelle J. B. Wij deden opmerken dat wij daarin konden toe stemmen op voorwaarde dat men ons toestond de evenredige vertegenwoordiging toe te pai- sen in de samenstelling van het schepenkolle gie. Hiermede wilde de Burgemeester zich niet vereer.igen doch drong aan opdat wij on ze stem toch zouden willen uitbrengen op naam van Degezelle J. B. in vervanging van den Heer; Ysenba^rl. j Men zie verdef onze verklaring aaangaande Ons besluit in het verslag der zitting. Verslag der Zitting De vergadering was gesteld op Vrijdag 17 Juni om 5 ure namiddag. Vijf minuten vóór 5 ure waren wij, Degezelle Joannes. Vanderschel- den, Vanpanteghem en Vanmonterghem ten gemeentenhuize. De zeven leden der meerderheid kwamen aan in blok om 51/2 ure. Tien minuten later begon de vergadering. De Burgemeester zat voor en las de brief der goedkeuring door de bestendige afveerdiging gezonden af. Na de gebruikelijke eedaflegging werd er over ge gaan tot de samenstelling van hel schepenkol legie. VANDERSCHEI.DEN Alvorens lot stem ming over te gaan wensch ik eenige woorden te zeggen. DE BURGEMEESTER Ja ja... VANDERSCHELDEN I Mijnheeren, er valt klaar en duidelijk te bemerken dat wij over gaan naar een tijdperk waarin «an langs om meer wordt rekening gehouden van den volks wil, vooral in wat aangaat de samenstelling der besturen. Wij zien in verscheidene ge meenten en steden de E. V. toepassen in de schepenkollegies zelfs in het goevernement zijn de verschillende partijen vertegenwoor digd. Hier ook in onze gemeente is de uit drukking van den volkswil in de kiezing dui delijk geweest en heeft het bewijs geleverd dai het volk in meerderheid langs onze zijde staat. Immers, onze lijst behaalde 86 kopstemmen méér dan de uwe- Zelfs voor wat betreft de uitslag der kiezing op uwe eigene lijst kan ge makkelijk nsgegaan worden waar de volkswil zich heeft neergezet. Immers, behalve het getal stemmen die de Burgemeester gewoonlijk nevens zijnen naam of aan den kop der lijst weet te helen is den volkswil tamelijk naar beneden de lijst alge zakt. Daarvan zij het bewijs dat er kandidaten van beneden gekozen zijn terwijl er, die hoo ger stonden zijn uitgevallen. Om deze redenen, alsook ons steunende op den geest der kieswetten die de E. V. huldigt 1 en die wij aanzien als eene vingerwijzing hier- J op, vragen wij de toepassing der E. V- in het schepenkollegie.Diensvolgenszullen wij onze stemmen uitbrengen als volgt. Voor de benoeming van den eersten sche- pen zullen wij stemmen voor Degezelle J. B. Voor de benoeming van den tweeden sche pen zullen wij onzer vier stemmen uitbrengen op naam van Vanderschelden. Als er nu minstens twee menschen tusschen U de meerderheid zich bevinden die eerbied gevoelen voor den wil van het volk en de rechtveerdigheid genegen zijn, dan zullen deze met ons mede stemmen en zoo zullen wij die hel derde van den raad zijn, ook het derde van het schepenkolegie uitmaken. YSEBAERT Zegt dat, hadde de wetgever gewild dat de E. V toegepast werd in de schepeakollegiea.hij he! in de wet zou hebben geschreven en hij besluit dat zij dus niet ver plicht zijn de minderheid in het schepenkolegie toe te laten. VANDERSCHELDEN— Wettelijk zijt gij er niet toe verplicht doch rekening houdende met de rechtveerdigheid en met den wil des volks zijt gij er loe verplicht, ook den geest der kir»- welten is een vingerwijzing in dezen zin in afwachting dat meer volledige wetten oca tof daar brengen. Er wordt overgegaan tot de stemming. De heer Demeester die drn «krelaris vervangt, om reden van jifkie de uit en neemt daarna, aamen met den Burge meester, de stemmen. Bekomen stemmen als volgtYeebaert 5. Degezelle J. B. 5. Dermaut 1. Er is dus geen meerderheid en er moei herstemd zijn- De tweede maal bekomen stemmen als volgt Ysebaert 4. Degezelle J. B. 7 Dege zelle J. B. ia dus tot eerste schepene verkozen in vervanging van Yaebaert. DERMANT vraagt dat deze die zinnens zijn voor hem te stemmen witte briefje zouden ie in steken vermits hij geen mandaat meeraal aanveerden. Er werd overgegaan tot de verkiezing van den tweeden schepen. Bekomen alemmen als volgt Ysebaert 3. Vanderschelden 4, Der- maut 1, Vanneste 1. Witte briefjes 2. Er is dus geen volstrekte meerderheid der geldige stemmen en »r moet nogmaals her stemd worden. De tweede maal bekomen stemmen als voigt Ysebaert 6, Vanderschelden 4. Vannes'e 1 Ysebaert wordt dus als tweede schepen ver kozen, waarop hij verklaart in deze omstandig heden niet te weten of hij zal aanvaarden. Hij vraagt acht dagen tijd om zich te beraden. Ysebaert, Demeester, Dermaut en Vanneste staan recht om de zaal te verlaten. DE BURGEMEESTER. - Heeren, 't is nog niet gedaan, wij moeten nog stemmen voor den burgemeester. De voornoemde heeren verlaten de zaal. VANDERSCHELDEN. De helft van 's bur gemeesters plan. waarvoor hij onze bijnediig vroeg, is gelukt. Eerst zag de heer burgemeester geheel zijn wensch verwezenlijkt doch HIJ ZELF is de schuld dat hij nu maar eindelijk de helft van zijn wensch meer heeft. De burgemeester zegt geen woord en kijkt door het venster naar buiten. Er werd overgegaan tot de aanduiding van twee kandidaten-burgemeester. Renier bekomt 7 stemmen bij de eerste stem ming, zijnde al de stemmen van de aanwezige leden. Bij Je tweede stemming bekomt Degezelle B 4 stemmen, Decletcq 1, Degezelle Joannes I. Er is 1 'nietig briefje. De leden van de minderheid dringen aan om de vergaderingen te houden zooveel mogelijk den zaterdag namiddagen op een uur na heiwerk. Dt zitting werd daarop gesloten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Werkerswelzijn | 1921 | | pagina 1