Van Ondergang en Ontwaken De Vlaamsche SPoren. HET Orgaan; der Christene Volkspartij. Deerlijk RONSE Tolk der Maatschappelijke Werken. en DE KLOK Kasper Van Zevecote ZONDAO 17 JULI 1921 PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEM DERDE JAAR NUMMER 28. Slaaf noch bedelaar mag de Arbeider zijn. Hij moet een vrij en welvarer.d man in de samenleving v. .iien Priester D a e na. Abonnementsprijs Per jaar fr. 6,00 Per 6 maand fr, 3,25 Voor het Buitenland met Vrachtprijs vemeerderd. Bureel en Redactie R. VANDER SCHELDEN, DEERLIJK. W- VL Aankondigingen Kleine aan frI per keer.Geicone fr 0,25 de regel, i Andere met overeenkomst Voor aankondiging zich avendenDespauteerstr. 31 Ninove ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijn ingezonden artikelen. DOOR Ondergang en ontwaken Dood en leven 't Is de eeuwige natuurwet. Alle levende wezens zijn er aan onderworpen, ook de denk beelden der menschen en alles wat zij met ge dachten opbouwen. Doch waar heden den dood maait, triom feert morgen het leven. Uit den dood schept het leven zijne kracht. Zoo ook moeten wij onze kracht putten uit de ondergaande wereld. Hoe meer de oude vormen het graf naderen,des te geweldiger moet van ons de levenskracht, het reddende, gelukkigmakende denkbeeld uitgaan en gouden korrels gezaaid wordenan barre menschenharten. Ik zeg barre menschenharten Want is het innerlijke leven van den mensch niet geworden als een barre akker Het inner lijke in ons, ons liooger tk brengt geen vruchten voort. Ieder bepaalt zich bij het uiter lijke leven en bij uiterlijke materieels vormen. Dat is de roeping niet van den mensch. Het hart, den geest, cje ziel moeten ontwaken In nerlijk leven moeten wij wekken. Zonder dat de mensch tot het innerlijke leven ontwaakt, is er geen vernieuwing van de maatschappij mo gelijk- Wel is de maatschappij op zich zelf een stoffelijke vorm, een materieel iets. Ze werd alzoo door de grondleggers onzer tijdsperiode aanzien en als dusdanig opgebouwd. Doch ze is meer dan stoffelijke vorm. Heel ons maatschappelijk stelsel is het uitvloeisel van menschelijk denken, willen begeeren. Als de menSchen nu heidensch,of materialis tisch denken, vol haat en nijd, vol booze be geerte en ikzucht, zal overmijdelijk de maat schappelijke instelling ook zoo zijn. Wie de maatschappij wil vernieuwen, moet alzoo het denken, willen, begeeren van de menschen zelf vernieuwen. Wat zou hei baten gelijkheid te willen invoeren, of gerechtigheid, of vrijheid als het hart van den mensch in op stand is tegen die gelijkheid, gerechtigheid, enz Kan erb.v. in een socialistische-kommunis- tische staat meer gelijkheid of gerechtigheid zijn, als de innerlijke mensch niet veranderd wordt en hij alleen daarop gesteld is vooi zich zelf te leven en voor zich alle mogelijke previ- legien in te palmen Neen, dat gaat niet. Zoo lang de innerlijke mensch blijft wat hij heden is, kan men geen enkel stelsel uitdenken dat de maatschappij kan gelukkig maken. Hoogstens kan men den anderen vorm nog wat restau- rteren, doch de kern kan men niet hernieuwen. De strijd voor de nieuwe wereldorde moet dus tweeledig zijn innerlijk en uiterlijk. Inner lijk voor hart en ziel de liefde, het ideaal Christi Uiterlijk voor het lichaam de democratie Door de liefde, geen woorden of huichelarij, maar daadwerkelijke Liefde, moet de demo cratie ingevoerd worden. De democratie kan ook van een materieel standpunt uit, ingevoerd worden, zonder dat men gelooft in het hoogere wezen in den mensch, zonder dat mer, den geest door de Liefde beroert. Dat is broddelwerk Dia de mocratie zal de. wereld tot een slavenhol ma ken, vermits men naar de hardste wetten zal moeten grijpen om die democratie te doen na leven. Ieder zal er op uit zijn die democratie te vernietigen, vermits zij den redeneer, ver dierlijkten mensch niet involgt in zijn dierlijke begeerten, in zijn zelfzucht Die dierlijke begeerten, dat egoïsme, de haat en nijd, moeten dus alzoo eerst vernie tigd en in de plaats moet de Liefde gebracht worden, het hoogere menschenwezen ontwik keld, dan houdt demokratie stand, dan wordt zij geen juk voor de menschen, dan behoeft zij geen sterk gesanctioneerde wetten, doch dan brengt zij den mensch de vrijheid, de eenige en ware vrijheid Zoo heeft Christus het geleerd en zoo nog yerkot digen wij het in onze groote eeuw. De toekomststaat der Christen - democratie wordt OPGEBOUWD naar het oorbeeld van Jezus- De machthebbers uit hel verleden hebben het ideaal van Christus AFGEBOUVe D naar hei oorbeeld van den Staat, die uit den booze was. Dat is het hemelsbreede verschil tusschen den strijd van 't verleden en den strijd der toekomst. Alzoo opgevat zal de minste onzer volge lingen duidelijk en zonder moeite begrijpen, hoe veel hooger onzen strijd staat, hoe heilig en doeltreffender hij Is als bij de andere poli tiekers. Alzoo opgevat is het ook onmogelijk ons te vereenigen met iemand van de ouden, ons nog te vereenigen met ergens een vorm of instelling waar de heidensche geest ingeworteld zit. I We staan in oppositie met alles,met allies... wereldlijk en kerkelijk, wat niet in éénklank is met ojs hoog ideaal de staat opgebouwd naar de idee van Christus. ('t Vervolgt. Onder Vlaandrens hoogsten toren dreunt met kracht in aller ooren, wat het volk reeds stil liet hooren en eens wordt, op tijd en uur Heel ons recht en zeltbestuur Stalen wil is thans geboren, haatgehnil kan ons niet storen, toekomst zal ons toebehooren, blikt de vijand nog zoo zuur Heel ons recht en Zelfbestuur ANTWERPEN. Moest de halfheid 't volk bekoren, dan was 't vast voor goed verloren Stout komt onze eisch naar voren, luid klaroenend en vol vuur Heel ons recht en Zelfbestuur 't Vlaamsche feest der Gulden Sporen is in 's vijands oog een doren, daarom zullen we allen schoren, pal en stevig als een muur Heel ons recht en Zelfbestuur Eene vergadering van den gemeente raad is bijeengeroepen voor woensdag 13 Juni om 5 ure namiddag. Te laat is het om deze week het ver slag te laten verschijnen. Het zal dus voor toekomende week zijn. B. V. WILLEM. J^ond het II Julifeest Met genoegenhebben wijbestadigd dal een jonge VI. groep, niettegerstaande de haat van eenige franschdoile heeren, een betoogirg heefl ingericht ter herdenking van den Guldensporenzege. Wij roepen die kranige jongeren alle heil loe en volharding. Slechis één zaak valt te betreuren en we zeggen laat in 't vervolg die eigen zinnigheid aan wai,alsook alle politiek en komt in voeling met andersdmke VI- erorpen. Zei zal voor de ge - eenzame Vlaamsche zaak veel kunnen gedaan wor den. Nu een woordje aan die franskiljonsche spotters. Vooraleer iemand uit te krijten voor verkochten aan de Duitschers, be kijkt eens goed of er ja dan niet op uw ge drag niels te zeggen valt van veel ernst! geren aard en of gij 't masker niet opzet ten einde uw gedrag gedurende de bezet ting te sloppen. Wij willen welen noch van de Duit- sch-rs, roch van een MILITAIR fransch verbond. Wij strijden maat enkel wat ons als mensch toekom'. Daarmee uit. Een VI. Strijder. Geen Vlaamsche grieven meer t Dat is de uitroep welke wij zoo dik wijls hooren uit den ntond der frankiljons ofte verraders van hun aard en taal. Nochtans zelf r.og deze week was de oproep der gewezen soldaten, die Uitging van het Stadsbestuur uitsluitelijk in 't fransch gesteld. En toch, heeren be stuurders onzer stad, voigens het taal referendum, dat onder uw besluur en met medewenking der amdiés frargaises hier heef! plaats gehad, heeft de bevnl king zich duidelijk uitgesproken en de tweetaligheid geËstht. Wanneer zult gij rekening houden met den wil uwer inwoners En gij, Vlamingen, hoe lang nog zul! gij de stelselmatige verdrukking en be schimping op alle gebied laten gebeuren en toonen dat gij zoowel als de franscti- spiekende inwoners recht hebt behandeld te worden in uw taal gezien gij zoowel als zij moet helpen betalen Wij zijn benieuwd te weten wat ons nieuw bestuur zal doen in zake taaikwes. tie gezien het in meerderheid uit Vlamin gen is saamgesteld. Wellicht, zullen deze nu te groot geworden zijn na hun verkie zing en het Vlaamsch te gemeen vinden. Vlamingen aller denkwijze waakt op uw recht en eischt dat men u niet be schimpt noch benadeeligt in uwe belangen. Siaat handen ineen en desnoods neem uw toevlucht tot doelmatige middelen, zooals staking inde belastingbeialug. Onze leus mo«"t zijn geen rechten, geen centen H. C H. Vakbeweging Sedeit eenige weken is het at aftrok wat de klok slaat wij hebben het zien beginnen bij de koolmijners en volgden weldra de andere vakken. Men ziel van hoogerhand alles in het werk stelien, ook al dwang uitoefenen op sommige syr.dikale leiders ten einde het plegen van loonaftrok te vergemakkelij ken. Wat moet men gelooven van de afge kondigde indexnummers vanwege ae regeering. Indien men er aan gelooft dan is de levensduurte reeds merkelijk ver minderd, terwijl wij, werklieden in onze dagelijksche uitgaven vaststellen dat de levensmiddelen van eerste noodwendig heid meer neiging hebben tot stijgen in prijs dan tut daleu. En indien daarin geen verandering komt heefl de werkman heel wat onrustig te zijn over w at hem te wachten staat met den aanstaanden win ter. Onder zulke vootwaarden werd de loonaftrok gepleegd. En wordt de loonallrok gepleegd om, zooals men zegt, Ie kunnen konkurreeren met den vreemde of is het om aan eenige nijveraars en handelaars hun inkems/en. welke door de heerschende krizis wat be sneden zijn, aan te vullen Wij antwoor den neen op de eerste vraag want om konkurrenlie te doen moeten de waten afslaan en zulks is t geval niet, ook is er I geen verbetering van de stoffen. De twee de vraag wordt vanzelf opgelost door het onkennend antwoord op de eerste. Voor beelden zijn er voor 't grijpen en alles wijst er öp dat hier alleen kwestie is van uitbuiting van den werkman en men ru de gelegenheid van den shehten toestand daartoe waarneemt, bat zulks gepleegd wotdt door kapitalisten is begrijpelijk. Maar wat ik niet begrijp is dat er vak- bondenleiders zijn die zulke onmensche- iijke handelwijze steunen en zoodoende verraad plegen tegenover net volk waar door zij betaald worden. Ja, zoo zien wij socialistische leiders, na het grootsle gedeelte van het werk volk in hun bonden te hebben ingelijfd met de woorden als wij allen samen zijn zal de strijd zooveel Ie gemakkelijker te genover het patronaat geleverd worden Zulks is de waarheid, maar wat ook waar is en wat zij er wel zouden mogen bijvoegen is het volgende als gij allen saam bij ons zijt kunnen wij allen leveren dan he'cben wij maar éénmaal de moeite en niemand valt er over ik vermoed dat er reeds velen zeggen beschuldigen is gemakkelijk, maar bewij zen. Welnu, aan wie de schuld dat de br uwwerklieden met een afslag van 15 ten honderd zijn getroifen onmiddelijk terwijl zij eene overeenkomst hadden met de patroons welke hun daarvan beschut te. gezien de overeenkomst luidde dat men voor alle veranderingen drij maan den op -voorhand moest verwittigen. Het is een bevlekten feit dat het meerendeel der bewerkers bij de rooden zijn aange sloten, dus is het wel aan hen de schuld van den aftrok. De bazen bekennen zelf dat had er de strijd geweest, zij hun ge geven woord zouden gestand gebleven zijn tegenover hun werkvolk. Wij hooren steeds de roode leden zeg gen tegenover ons; gij hebt schoen spre ken maar wat wordt erdoor u gedaan Cat wij niet veel knnnen verrichten is waar. maar aan wie de schuld Wie heeftsteeds geweigerd met de andere sijndikaten samen deloongeschillen te be-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Werkerswelzijn | 1921 | | pagina 1